paarden moeten binnen bij vriesweer!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:13

ponyzotje schreef:
ik hoop dat die maatregel er niet door komt... god wat gaan onze paardjes afzien


Dan blijft er voor mij maar één oplossing meer over, met veel pijn in het hart, en daar zal ik die kerel dan echt wel de rest van mijn en zijn leven voor vervloeken... Boos!

Als ik Jessie de ganse winter op stal moet zetten, komt ze er maar één of twee keer per week uit om te rijden (als het al niet te glad is dan).
Ik heb nu eenmaal een paard, waar ik maar enkele keren per week op kan rijden, en alleen maar buiten. Ik gun haar dan ook van harte dat ze de rest van de tijd gewoon "paard" kan zijn, lekker de hele dag de wei op met haar kameraadjes, spelen, zich lekker vuil maken, ...
Op die manier voelt zij zich super in haar vel, en reken maar dat ze ondanks haar vrije leventje de ganse week, op zondag nauwelijks geduld heeft tot ik in het zadel zit om te vertrekken voor een leuke rit.
Ze staat te suffen op stal tot ze het hoofdstel om heeft, zadel? neeeeee baasje, da's nergens voor nodig, kom we vertrekken zo al!!! En als je haar dan laat doen: *stoemp* deur open, richting de poort (en da's dus de totaal tegenovergestelde richting als naar de weide toe he)

Nee als ik mijn meisje een ganse winter moet binnenzetten... Huilen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:17

Het lijkt mij logischer om te zeggen een paard naar binnen moet KUNNEN met vriesweer, veel paarden en pony's vinden het heerlijk buiten met dit weer, net als mezelf geniet ik van sneeuw en kou.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:45

Ik had ook een mailtje gestuurd met zo wat dezelfde inhoud als dat van Leentje.
Kreeg nagenoeg hetzelfde antwoord terug, alleen was er bij mij nog aan toegevoegd

Citaat:
En vergis u niet wij hebben mensen van alle noden in onze organisatie, wij hebben mensen die opgegroeid zijn tussen de landbouwdieren, tot zelfs een cavalerist met 20 jaar dienst.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:56

Teigetje, om eerlijk te zijn vind ik dat GEEN referentie Scheve mond

offtopic: ponyzotje, gefelicibokt he

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:31

Teigetje schreef:
Ik had ook een mailtje gestuurd met zo wat dezelfde inhoud als dat van Leentje.
Kreeg nagenoeg hetzelfde antwoord terug, alleen was er bij mij nog aan toegevoegd

Citaat:
En vergis u niet wij hebben mensen van alle noden in onze organisatie, wij hebben mensen die opgegroeid zijn tussen de landbouwdieren, tot zelfs een cavalerist met 20 jaar dienst.


20 jaar en toen ontslagen? Verward Werkt hij daarom daar Verward

Zomaar ff een vraagje Clown

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:54

leentje schreef:
Teigetje, om eerlijk te zijn vind ik dat GEEN referentie Scheve mond

offtopic: ponyzotje, gefelicibokt he


Euh, dacht je dat ik dat een referentie vond? Knipoog Haha!
Heb me nog kunnen bedwingen om geen mailtje terug te sturen dat de paarden van de cavalerie vroeger meer dan waarschijnlijk in stands stonden. Haha!

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:56

Plingit is deels een herhaling van mijn bericht op de eerste pagina*

Aangezien de link naar de pagina van de VTM nieuwsdienst niet meer het gevraagde artikel oplevert, copier ik het nog maar eens naar hier:


Citaat:
VTM nieuws online:

Dieren niet op stal ondanks kou
Dieren zoals paarden en runderen moeten gedurende een bepaalde periode van het jaar verplicht op stal staan. Dat vindt de Belgische landelijke inspectiedienst voor dierenwelzijn BLID. Met deze vrieskou staan nog veel dieren in de wei. Ze hebben geen beschutting en kunnen zich niet opwarmen. En dat is ongezond. Kamerlid Magda De Meyer wil de wetgeving over de bescherming van landbouwdieren alvast verstrengen.
Bron: http://www.vtm.be/nieuws/index_nieuwsbi ... html?p=109



In het andere topic door Quinzy gestart, vroegen er mensen via welke partij het wetsvoorstel zou ingediend worden. Zoals uit het artikel blijkt gaat het om de SP. A . Het kamerlid voor landbouw is Magda de Meyer

Haar emailadres vind je hier
http://www.s-p-a.be/mensen/wieiswie/Par ... .asp?iID=1

Als je verder naar beneden scrollt (namen staan alfabetisch) vind je haar ertussen...

Zijn er niet toevallig bokkers aanwezig met connecties bij bv Gaia? Als er een gevestigde (in tegenstelling tot die pipo van BLID) dierenrechtenorganisatie is die zich voor deze zaak zou kunnen/willen inspannen, is die het wel...

Blijkbaar heeft die BLIDman een heel groot bord voor z'n kop ...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:56

Gewoon doen joh!
Eens zien of je dan ook weer die standaardmail terugkrijgt.

Dat zou dan helemaal bewijzen dat de mails gewoon niet gelezen worden

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:58

Ik had het kunnen weten... de SPAroodjes

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:02

Nu maar eens eventjes serieus(ahum Schijnheilig ) STEL dat dit voorstel word goedgekeurt(wat ik eerlijk gezegd nooit zie gebeuren maar ja België een apenland zegt men wel hé Tong uitsteken ) wie o wie van ons bokkers alleen al gaat braafjes deze wet opvolgen? Schijnheilig

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:04

Ik heb nu ff geen tijd om alles te lezen, maar toch even dit: zo'n organisatie kan helemaal geen wetsvoorstel indienen! Net zomin als bijv Gaia dat kan. Het zijn nog altijd de - verkozen - kamerleden die de wetsvoorstellen indienen in België!

Ik vind het trouwens echt te gek voor woorden, mijn pony heeft al altijd zomer en winter op de wei gestaan, en nu ze op pensioen is moet ze ineens op stal?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:13

xKatleentjex schreef:
Nu maar eens eventjes serieus(ahum Schijnheilig ) STEL dat dit voorstel word goedgekeurt(wat ik eerlijk gezegd nooit zie gebeuren maar ja België een apenland zegt men wel hé Tong uitsteken ) wie o wie van ons bokkers alleen al gaat braafjes deze wet opvolgen? Schijnheilig


Wij zullen braafjes onze paarden blijven een paardwaardig leventje geven. Moesten er echt superstrenge controles en straffen komen (zou het, in België apenland, zoals al eerder gezegd? Schijnheilig ) en zouden onze paardjes daarbij geviseerd worden, dan weet ik alvast wat me te doen staat en dat is niet mijn paardje een winter lang opsluiten. Dan gun ik haar een ander soort vrijheid, met veel pijn en verdriet in het hart, en wat zal ik die kerel daarvoor vervloeken dan. Maar dan hoeft zij die ellende tenminste niet door te maken. Dit moet ik van die kerel: Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:35

Ik zal binnenkort eens bij een lokale CD&V'er navragen wat ik hiertegen kan doen.
M'n knollie staat nl in zijn wei Haha! .

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:08

Nou als die wet er door komt mag men voortaan een schuilstal bouwen want elke dieren liefhebber weet dat een paard buiten hoort en niet heel de winter tussen 4 muren...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:09

Nee Myrddin, ze willen verplichten om ALLE paarden binnen te houden, ook degenen die nu al over een schuilstal kunnen beschikken.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:20

Nou wat een sukkels...
Dan zal ik heel hard duimen dat het er niet door komt... Dat ze de slechte aan pakken.. alla.. maar de goeden moeten hier niet de dupe van worden...
Arme paarden.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:22

Hoeveel wetten en dergelijke worden er niet met veel tamtam en tromgeroffel aangekondigd om daarna een stille dood te sterven? Waarschijnlijk tot meerdere eer en glorie van de politicus die met het voorstel op de proppen komt.
Dit soort reportages dient slechts om in de komkommertijd het journaal te kunnen vullen en om arme oude mensjes de stuipen op het lijf te jagen. Want die kunnen al lang niet meer het onderscheid maken tussen wat één of andere politicus nu weer uit zijn nek kletst en tussen wat werkelijk wet wordt. Mijn arme oude grootmoeder vreest telkens weer een aanslag op haar portemonnee want "ze hebben het op den tv gezegd".
Misschien moeten we niet fulmineren tegen één of andere organisatie van brave en goedmenende zielen maar tegen de media zelf die in hun honger naar sensatie telkens weer blijven voorbij gaan aan hun ware bestaansreden: mensen op een correcte manier informeren.
VTM is eind vorige zomer een reportage komen draaien over paarden die zogezegd van een rustige oude dag mochten gaan genieten maar door twee malafide dames werden doorgesluisd richting handelaar of slachthuis. Deze reportage is toen gemaakt, ging in het nieuws komen en werd uiteindelijk niet uitgezonden. Waarschijnlijk waren er toen genoeg andere "interessante" onderwerpen.
Ik probeer zo veel mogelijk het nieuws te volgen maar zag tot nu toe nog geen item over het paardenpaspoort de revue passeren.
Nee, als iedereen achter zijn "stoof " zit weggekropen, de kerstboom pinkend op de achtergrond, het hart nog gevuld met warme wensen en goeie voornemens, dan is het toch absoluut interessant om een reportage uit te zenden over arme diertjes die daar staan te bevriezen in de koude.
We kunnen dus misschien de nieuwsdiensten van VRT en VTM proberen duidelijk te maken dat ze zich beter eerst zouden informeren ipv reportages uit te zenden die werkelijk nergens op slaan.
Ik ga nu mijn arme paardjes eten geven en hun dekentjes nog eens goed rechtrekken. Dan mijn kleine teen even blootstellen aan de buitenlucht om te controleren of het niet te koud is, kunnen de beestjes ook even genieten van de buitenlucht. Merk op, ze dragen een deken! Knipoog
En dan zal ik eens in mijn pen klimmen, lang leve de email!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:34

Teigetje, die richting ben ik ook beginnen uitdenken, maar toch wil ik graag op de een of andere manier meneer Blachart nog steeds laten voelen dat ie fout bezig is.
Idd lang leve de email, maar ze moeten wel gelezen worden.
VTM heeft al tig keer het journaal van de week ervoor ipv van de dag zelf online gezet, heb ik steevast gemeld, nog nooit reactie op gekregen. (nu wel op de site: geen enkel journaal beschikbaar, heb dus nog steeds niet de vtm versie van het verhaal kunnen bekijken)

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:58

xKatleentjex schreef:
Nu maar eens eventjes serieus(ahum Schijnheilig ) STEL dat dit voorstel word goedgekeurt(wat ik eerlijk gezegd nooit zie gebeuren maar ja België een apenland zegt men wel hé Tong uitsteken ) wie o wie van ons bokkers alleen al gaat braafjes deze wet opvolgen? Schijnheilig


Ikke niet denk ik, we zijn toch al slecht bezig (bouwvergunning voor schuilstal??? Schijnheilig ) Dus dat kan er dan ook wel bij...

Daarbij, Marengo is allergisch aan stof en als hij gedurende paar maand niet regelmatig paar uurtjes buiten kan in zijn wei (moet niet eens elke dag van 'smorgens tot 's avonds zijn), ja dan vrees ik dat hij een chronische hoest oploopt en daarna...
Ik ben al blij dat ik ons moeder heb kunnen overtuigen dat mijn paardje in de wei mag (normaal moeten de weien rusten in de winter). Maar mijn arm beestje begon alweer te kuchen omdat hij te veel binnenstond en dus mag hij nu weer lekker buiten in de wei.

Marengo heeft wel een deken op (heb ik dan al een goed punt, pennymeneer? Tong uitsteken ), want ik werk hem toch wel vrij consequent en hij heeft zelfs met deken al een wintervacht gekregen van enkele cms dik Dus kou heeft hij zeker niet en die schuilstal, daarvan vindt hij dat ze alleen maar in de weg staat want daardoor heeft hij zeker wel paar m² minder gras en er is al zo weinig gras in de winter. Schijnheilig Ik denk dat hij niet goed begrijpt dat die houten planken erstaan om onder te schuilen als het giet. Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:02

Deken is een goed punt Marengo, maar dat ie niet begrijpt dat het een schuilstal is, is een heel slecht punt hoor! Je moet elke keer dat het giet, de wei oplopen en het hem voordoen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:16

Teigetje, de reportage van de twee bewuste "dames" is afgevoerd geweest omdat de advokaat van de dames dit afgedwongen heeft via een kortgeding Knipoog. Toevallig weet ik hier wat meer van af omdat ik op de valreep niet in hun val getrapt ben Bloos! De TV-versie hebben ze kunnen stoppen, de reportage die in nogal wat kranten is verschenen (heb de scan nog op pc staan Knipoog) hebben ze niet kunnen tegenhouden OK dan!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 07-01-04 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:17

Dat van schuilstal was overdreven hoor, ik maakte het maar beetje belachelijk. Zoals ik de reactie van die vent ook belachelijk en overdreven vind...
Tuurlijk snapt Marengo dat het een schuilstal is en heel (!) af en toe staat hij der wel is in, maar hij heeft die gewoon niet nodig. Weer of geen weer, hij heeft toch water en winddicht deken op, dus staat hij gewoon in het midden van de wei te grazen. We wonen nu al meer dan een jaar hier en ik denk dat ik hem er nog maar één keer heb zien instaan. (naar tschijnt zou hij wat bloed hebben van een connemara pony en die kunnen wel tegen wat regen en wind denk ik )

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:27

leentje schreef:
Deken is een goed punt Marengo, maar dat ie niet begrijpt dat het een schuilstal is, is een heel slecht punt hoor! Je moet elke keer dat het giet, de wei oplopen en het hem voordoen.

Was een grapje he mensen! Pling

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:34

leentje schreef:
Teigetje, die richting ben ik ook beginnen uitdenken, maar toch wil ik graag op de een of andere manier meneer Blachart nog steeds laten voelen dat ie fout bezig is.
Idd lang leve de email, maar ze moeten wel gelezen worden.
VTM heeft al tig keer het journaal van de week ervoor ipv van de dag zelf online gezet, heb ik steevast gemeld, nog nooit reactie op gekregen. (nu wel op de site: geen enkel journaal beschikbaar, heb dus nog steeds niet de vtm versie van het verhaal kunnen bekijken)


Beter eerst de VRT proberen Haha!
Ik heb ooit eens iets online gevraagd aan de redactie van Koppen, kreeg onmiddellijk antwoord en werd later nog opgebeld omdat ze dachten dat de email niet doorgegaan was!
Mmmmm, misschien een ideetje voor een reportage in Koppen "Ware dierenliefhebbers aan het woord".
Kan Jambers zich amuseren met "Bedroefde pennymannetjes vertellen"

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:33

help als VTM ook een reportage gemaakt heeft zal dat wat zijn zeg. Zo'n sensatie nieuwszender bestaat er niet. Waar de VRT het nog netjes houdt toont de VTM de meest onsmakelijke dingen (zelfs als het niet echt waar is).