Ik herkende mijn paard haast niet meer...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Ik herkende mijn paard haast niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:39

Vandaag had ik weer privéles (dressuur).
Laiser en ik waren weer volop aan het ploeteren. Laiser probeerde onder zijn werk uit te komen en ik probeerde Laiser aan het werk te krijgen. Met als gevolg dat het niet helemaal vlekkeloos ging.
Mijn instructrice zei dat het er nog niet zo slecht uitzag als dat het waarschijnlijk voelde.

Ik was de afgelopen week bewust bezig geweest met het sneller worden van achteren en het voorwaarts wijken door de linkerkuit. Alleen ben ik waarschijnlijk niet helemaal op de juiste manier bezig geweest. Laiser deed het namelijk al stukken beter dan aan het begin van de week. Sneller was hij ook zeker, alleen was hij nu ook korter geworden van achter en was dus zijn ruime passen verloren. Kortom nog niet goed.

Ik had echt zo iets van "chips, wat is het toch ontzettend moeilijk om goed paard te rijden". Het leek wel alsof ik alles fout deed voor mijn gevoel. Laiser was ook niet echt aan het mee werken, waardoor ik ook weer veel te veel ging rommelen met mijn handen. Wat is het moeilijk om die gewoon op een plaatst te houden en het hete gedrag in dat koppie van Laiser te negeren.

Mijn instructrice vroeg of zij er even op mocht om even te kijken hoe hij bij haar aanvoelde. En je snapt het al. Laiser wist dondersgoed dat zij op hem ging zitten en werd nog heter. Maar vrijsnel gaf hij het op en deed wat van hem gevraagd werd. Ze wist hem ook weer zo ver te krijgen dat hij van achter weer ruim ging lopen, maar toch snel. Ze reed ook een aantal keren een middendraf. (Het mooie was dat ze precies opmerkte waar ik ook altijd tegen aan liep en waar ik normaal niet over mag mutsen Schijnheilig ) Maar ik wist niet dat Laiser zo leuk kan gaan lopen. Hij liet een duidelijke middendraf zien en kwam ook weer netjes terug.

Het mooiste vind ik nog dat terwijl ze met hem draafde dat Laiser steeds meer met zijn voorbenen gaat gooien. Hij tikt dan echt de grond alleen nog maar aan. Echt ik wist niet dat hij dat zo leuk kon. (nu snap ik ook wat een jurylid laatst tegen mij zei over de draf van Laiser. Nu heb ik het namelijk zelf eens kunnen aanschouwen.)
Ik herkende het lopen van Laiser haast niet terug.

Daarna ben ik er weer op gegaan en zijn we verder gegaan met de les. Het ging nu beter, als voelde dat nog niet altijd zo Knipoog Maar bij het verruimen bleek dat ik nu een middendraf reed die nog beter was dan die die mijn instructrice er uit had gereden. Het voelde ook ontzettend goed, moet ik zeggen. En om de een of andere manier was het nu ook makkelijker.

Maar ja dat is ook iedere keer mijn probleem. Ik moet makkelijk en simpel rijden. Ik maak het me zelf vaak veel te moeilijk. Ik moet zelf veel sneller zijn in reageren op Laiser met mijn hulpen op zijn reactie.

Na afloop van de les kreeg ik nog het compliment dat ik hem nu eindelijk eens echt gereden had Knipoog
Ze had hem zo nog nooit zien lopen. Dus het zag er zeker goed uit.
Ze was gewoon bezig geweest met nog hogere eisen te stellen aan ons rijden.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:44

Wat fijn dat je er dan toch op deze manier doorheen komt OK dan!
Laiser en jij zijn een mooie combinatie ik hoop dat ik ook nog eens zulke verhalen kan plaatsen Bloos
Ondertussen blijf ik jou verhalen lekker volgen Knipoog zo steek ik er misschien nog eens wat van op Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:47

Leuk he, om er eens een ander op te zien rijden, vaak best verhelderend En dat het moeilijk is...hoe beter je wordt hoe moeilijker het ook lijkt te worden, omdat je meer wilt, meer wilt perfectioneren enz enz. Dus hoe moeilijker jij het vindt, hoe beter het kennelijk gaat Tong uitsteken Knipoog

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:55

En ik blijf het een prachtig paard vinden!!

Groetjes sas

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:36

Je kent het gezegde he, een stap terug en twee vooruit Knipoog
Fijn dat het zo goed ging !
Ik ben het helemaal met je instructrice eens hoor: vertrouwen in jezelf en in je paard hebben, niet mutsen, rijden met die hap en niet denken maar doen.
Daarmee kun je echt heel ver komen

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:50

ga zo door!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:39

Klinkt goed! Wordt tijd dat we elkaar weer eens tegen komen op concours Haha!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:10

Wat klikt jouw verhaal me bekend in de oren. (paard dat erg slim is in truucjes verzinnen om onder het werk uit te komen en dat het er vaak veel makkerlijker uitziet als dat het aanvoelt.) Maar ach, dat houdt het rijden interessant zullen we maar zeggen. Knipoog

Gaaf is dat he, om je je paard zo ziet lopen, dat je niet eens wist dat hij het kon.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:19

Ik heb dat met mijn pony. Ik moet er veel aan doen om hem goed aan het lopen te krijgen. En tot nog toe nog weinig mensen gezien die het voor elkaar kregen bij hem. Dus ben wel goed bezig.

Wel gaaf om hem goed te zien lopen met iemand anders. Ik heb het nu 1x gezien, toen mijn instructrice erop stapte.

pietronela
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:23

leuk

Kan ik ook les krijgen van jouw instructrice
( lijkt me heel leerzaam)
Ik liet gisteren mijn paard door iemand anders rijden en hij ging alleen maar om hoog en dat doet hij nooit bij mij,hoe het komt weet ik niet maar ik kan niet zo door gaan.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:24

Lang leve de instructrises. Er is niets zo lekker als tijdens je les flink hard te moeten werken en het resultaat te merken. Ik zou niet meer zonder les kunnen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:36

Heb je ook foto´s ter illustratie Lachen vast niet want als paarden goed lopen is er nooit een camera Lachen die zijn er altijd als je net mooi wil rijden in een nieuw setje en je paard voor geen meter loopt hihi
Maar volgens mij zit je op een grote wolk en als je gaat slapen zi je laiser draven aan de binnenkant van je ogen Lachen geniet er lekker van!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:19

Dat klinkt goed zeg! Geeft altijd een lekker gevoel, als je heel hard gewerkt hebt maar aan het einde van de les hoort dat je paard 'nog nooit zo goed gelopen heeft'! Enneh... leuk he, een ander op je paard! Ik word altijd weer helemaal verliefd op m'n eigen paard als ik er een ander op zie... Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:29

Hahaha, jou verhaal herken ik zeker!
Wat heel leuk is, is als zo'n les wordt opgenomen op video... Dan kun je namelijk zien hoe je hem zelf rijd en of er verbetering optreed!

De eigenaresse van Moenira (die ik mee neem naar de rijvereniging en uit mag brengen als ik dat zie zitten) zei laatst ook tegen me hoe we vooruit waren gegaan en hoe mooi ze ging lopen en dat ik dat eigenlijk moest zien... Terwijl ik zelf het gevoel had dat we stilstonden omdat de galop echt waardeloos ging de laatste weken (steeds omspringen op elk moment en elke beweging of hulp) ik werd er moedeloos van, maar nu wees ze me erop dat we met andere dingen wel heel erg vooruit waren gegaan, en toen ik daar over nadacht, dan was dat ook zo en kon ik zeker ook voelen... Toen voelde ik me gelijk een stuk beter en kon ik ook makkelijker accepteren dat ik die galop gewoon even met rust kon laten om de voorwaarden (lengtebuiging, preciezer aan de hulpen en kracht in achterhand) beter te maken... Dat gevoel van Cody klopt ook precies!!! Hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt!
Je moet zelf ook steeds preciezer en sneller worden en je eigen motoriek en gevoel trainen is zó moeilijk!

Ik hoop voor je dat je straks ook even het gevoel hebt dat je het makkelijk aan kan en dat hij toch zo goed loopt! Dan heb je even een extra stoot zelfvertrouwen dat het allemaal goed komt!!! Succes!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 13:20

Bedankt voor de leuke reacties.
En wat fijn dat het zo herkenbaar is voor anderen Lachen Ben ik tenminste niet de enige Tong uitsteken

Cody"]
Leuk he, om er eens een ander op te zien rijden, vaak best verhelderend
[/quote]
Klopt dat werkt inderdaad verhelderend.

[quote="Cody"]
En dat het moeilijk is...hoe beter je wordt hoe moeilijker het ook lijkt te worden, omdat je meer wilt, meer wilt perfectioneren enz enz. Dus hoe moeilijker jij het vindt, hoe beter het kennelijk gaat Tong uitsteken Knipoog
[/quote]
Lachen
Al moet ik ook zeggen dat ik het als het ware ook wel verslavend vind hoor. Hoe meer je weet en kunt des te meer wil je kunnen en op een gode manier kunnen. En steeds perfecter lijkt het wel.

[quote="Oscar"]
Ik ben het helemaal met je instructrice eens hoor: vertrouwen in jezelf en in je paard hebben, niet mutsen, rijden met die hap en niet denken maar doen.
[/quote]
Dat is inderdaad mijn probleem Scheve mond
Ik kan zo lopen mutsen. Ah ja, je kent me dus je weet wat ik bedoel. Knipoog

[quote="Lielle"]
Klinkt goed! Wordt tijd dat we elkaar weer eens tegen komen op concours Haha!
[/quote]
Dat zou weer eens leuk zijn.
Komt vast goed in het groene seizoen *LOL*

[quote="Suzan"]
Wat klikt jouw verhaal me bekend in de oren. (paard dat erg slim is in truucjes verzinnen om onder het werk uit te komen en dat het er vaak veel makkerlijker uitziet als dat het aanvoelt.) Maar ach, dat houdt het rijden interessant zullen we maar zeggen. Knipoog
[/quote]Ja, maar af en toe ook knap frustrerend als je niet het juiste gevoel hebt bij het totaal plaatje Knipoog

[quote="Suzan"]
Gaaf is dat he, om je je paard zo ziet lopen, dat je niet eens wist dat hij het kon.
[/quote]
Dat is inderdaad heel gaaf.
Zeker omdat je dan weer ziet dat hij zo gegroeid is in zijn manier van lopen.

[quote="pietronela"]
Kan ik ook les krijgen van jouw instructrice
( lijkt me heel leerzaam)
[/quote]
Ja hoor kan geregeld worden Haha!
Stuur maar een pb voor meer info.

[quote="Twinklebel"]
Er is niets zo lekker als tijdens je les flink hard te moeten werken en het resultaat te merken. Ik zou niet meer zonder les kunnen.
[/quote]
Ik zou ook zeker niet zonder les kunnen.
Soms heb je echt het idee dat je een beginner bent, maar het levert vaak wel weer die groei op die je na streeft.

[quote="Diana_Mabel"]
Heb je ook foto´s ter illustratie Lachen vast niet want als paarden goed lopen is er nooit een camera Lachen die zijn er altijd als je net mooi wil rijden in een nieuw setje en je paard voor geen meter loopt hihi
[/quote]
Nee, helaas geen foto's of video ter illustratie.
Michel vind de springlessen veel leuker om naar te kijken en te filmen Haha!
En twee keer in een week mee naar de "paardenzooi" is een beetje te veel van het goede Schijnheilig

[quote="Miko"]
Ik word altijd weer helemaal verliefd op m'n eigen paard als ik er een ander op zie... Lachen
[/quote]Hoezo herkenbaar Schijnheilig
Niet zo zeer omdat er een ander op zit, maar meer omdat ik dan weer eens met eigen ogen zie, wat een heerlijk dier het toch is.

[quote="joyce B"]
Dat gevoel van Cody klopt ook precies!!! Hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt!
Je moet zelf ook steeds preciezer en sneller worden en je eigen motoriek en gevoel trainen is zó moeilijk!
[/quote]
Dat vind ik eigenlijk nog wel het moeilijkste van het hele paardrijden.

[quote="joyce B schreef:
Ik hoop voor je dat je straks ook even het gevoel hebt dat je het makkelijk aan kan en dat hij toch zo goed loopt! Dan heb je even een extra stoot zelfvertrouwen dat het allemaal goed komt!!! Succes!

Oh dat komt ook wel weer goed, dat geloof ik best.
Ik moet alleen het plaatje wat ik in mijn hoofd heb drastisch aan gaan passen. Het plaatje in mijn hoofd is zeg maar stil blijven staan, terwijl het in de realiteit verder is ontwikkeld. Het ziet er veel leuker uit dan dat ik denk dat het er uit ziet. Met als gevolg dat ik ons kunnen nog wel eens onderschat...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:44

Mickey schreef:
Maar ja dat is ook iedere keer mijn probleem. Ik moet makkelijk en simpel rijden. Ik maak het me zelf vaak veel te moeilijk. Ik moet zelf veel sneller zijn in reageren op Laiser met mijn hulpen op zijn reactie.


Als in 'niet te veel nadenken, maar gewoon doen'? Knipoog

Gaaf is dat hè, om te zien wat er allemaal in je paard zit. De kunst op dat moment is om niet te denken 'dat kan ik toch niet', maar 'ik kan dat ook leren'. Dat rommelen met die handen ken ik maar al te goed, trouwens... Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:29

He heerlijk als het zo goed gaat he?

Bij Kaan ben ik nog steeds bezig de basis erin te krijgen. Ik heb nog niemnd gezien die hem beter reed dan mezelf. Maar ik heb mijn instructeur nog niet zien rijden.

dat is wel jammer. Want nu hij hem rijdt heb ik het idee dat karan en ik echt weer vooruit gaan.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:16

Wat moet dat een goed gevoel geven, zo'n compliment! Ik hoop Laiser toch binnenkort weer eens te zien, kijken hoeveel hij veranderd is.... *veeeeeeel waarschijnlijk!*