Lesgelden voor paardenhouderij vrijgesteld van BTW

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 15:58

TILBURG (7 november) – Alle lesgelden voor de paardenhouderij worden vrijgesteld van BTW. Dit blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad. Abab- accountants had de zaak aangespannen. De uitspraak betekent eindelijk helderheid voor manegehouders. Zij moesten soms verschillende tarieven hanteren. De Hoge Raad rekent zowel de lessen voor beginners als de gevorderden onder sportbeoefening en deze worden vrijgesteld van BTW-heffing.
Bron: Agrarisch Dagblad

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:14

o wat leuk! zoiets had ik al gehoord, maar ik wist het niet zeker! misschien ga ik, als het echt veel scheelt, wel weer op paardrijden! ik ben er vanaf gegaan omdat het me teveel geld kostte, maar ik moet effe kijken hoe het verder gaat.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:49

Als je nagaat dat het soms wel 19% kan schelen! Maar het is de vraag of de prijzen omlaag gaan, denk eerder dat ze nu wat meer over houden! Misschien hoeven de paarden dan wat minder te werken!

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:59

ik denk dat je gelijk hebt, het zal echt niet zoveel gaan schelen!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:30

ik snap het niet zo goed, het laatste wat ik heb gehoord, dat alles naar 6% gaat. weet je zeker dat het naar 0% gaat??

gr. martha

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:33

ja zeker weten! ik heb het ook gehoord! Party!!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 16:16

Afkomstig van ABAB's website http://www.abab.nl

ABAB wint voor paardenhouderij bij Hoge Raad

Op vrijdag 2 november heeft de Hoge Raad ABAB Accountants met haar vordering in het gelijk gesteld inzake lesgelden voor de paardenhouderij. De kern van de overwinning bestaat uit de erkenning van de Hoge Raad dat alle lesgelden nu vrijgesteld worden van BTW.

Voor de houders van indoor ski-centra, fitnesscentra, maneges en golfbanen goed nieuws. Met deze uitspraak van de Hoge Raad kan bijvoorbeeld meer aandacht worden besteed aan het verhogen van de kwaliteit in de sportbeoefening, bovendien verbeteren hiermee de rendementen voor de sector.

Historie
ABAB is al lang verwikkeld in bovengenoemde procedure. ABAB - met tal van klanten in de paardenhouderij - procedeert al vanaf 1997 om het BTW-tarief verlaagd te krijgen. Een eerdere uitspraak door het Hof van Amsterdam, waarbij voor beginners nog het hoge ‘onderwijs’-tarief werd geheven van 17,5 % respectievelijk 19 %, maar voor gevorderden werd uitgegaan van ‘sportbeoefening’ was al een verbetering ten opzichte van de oude situatie voor manegehouders. Voor deze uitspraak moesten manegehouders al hun klanten in het hoge tarief afrekenen. Nu is helderheid geboden en vallen zowel de lessen voor de beginner als de gevorderde onder sportbeoefening, oftewel een vrijstelling van BTW.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:08

En weet je waar ik nu zo benieuwd naar ben??

Zouden de tarieven nu ook naar beneden gaan?
Leuk hoor, voor de mensen die het betreft, maar het komt puur weer in hun zakken terecht en de normale lesklant zal er niets van merken.

Ik zal mijn instructeur er wel opmerkzaam op maken en meteen vragen wat hij met zijn tarieven gaat doen. Haha!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:33

heb het vandaag in de hoefslag gelezen.

gr. martha