Eerste jumping met Ushi

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Eerste jumping met Ushi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 23:51

Jaja, vandaag had ik dus mn eerste wedstrijd met mijn Ushi'tje.
Was gewoon een onderlinge jumping bij ons op de manege.
Maandag, dinsdag en woensdag was het "springcursus geweest:
elke voormiddag een uur springles en woensdag oefenen van het parcours.
Ik moest op de jumping wel bij de paarden meedoen, maar deed springcursus bij de pony's (vriendinnen Knipoog )
Een daarvan was Mientjeuh, die meedeed met Obelix, een manegepaard.
Zei deed de springcursus ook bij de pony's maar moest jumping ook bij de paarden.
We gingen alletwee de jumping doen bij de laagste klasse van de paarden: 90 cm.
We reden uiteindelijk toch niet in de zelfde groep (niet wat we heel de tijd dachten dus Scheve mond)
Mientjeuh reed in een groep met 7 manegepaarden, en ik in een groep met 13 eigenaarspaarden.
We moesten wel alletwee even hoog springen maar ik had dus wel "iets" zwaardere concurrentie.


Het "inrijden" (als je het al zo kan noemen) was echt onmogelijk, zat in een piste met ik schat zo een 12 paarden,
waarvan het grootste deel super nerveuze dingen die op de hindernissen af schoten en heel de tijd trippelden waren.
Was dus al geen goei begin want Ushi (die zoizo al een stresskip is) werd daar zelf dan ook helemaal opgewonden van.
Toen mocht ik eindelijk de piste binnengaan, en direct was Ushi gefascineerd door 1 hindernis:
tijdens het oefenen woensdag stond deze er nog niet, en was een grote houten plank met groot opschrift.
Ik wou haar er dan eens naar laten kijken en aan laten ruiken, maar dichter dan 4 meter wou ze niet Scheve mond


*tring* (ushi sprong een gat in de lucht van het vreemde geluid Tong uitsteken )
Ik reed in draf naar de eerste hindernis, waar ze zonder probleem over ging, maar wel nogal snel.
Daarna waren twee sprongen met 2 galopsprongen tussen, 1ste een gewoon rechte en 2de planken.
Ze ging dus met nogal veel snelheid op de hindernis af, sprong de 1ste en daarna weet ik niet wat er juist is gebeurd.
Ik denk dat ze stopte ofzo, maar ik ben dus gevallen op de hindernis, en dan is Ushi toch nog gesprongen.
Ben er direct trug opgekropen en had geen pijn (dat kwam later pas, toen voelde ik helemaal nix).
Die dubbelsprong opnieuw gesprongen en ging meteen helemaal goed dus we reden verder.
Toen kwam de muur, hier vreesde ik al voor, want die had ze bij het oefenen ook een keer geweigerd.
Maar nu lag er dus ook nog een extra balk op en dat maakte het geheel natuurlijk doodeng Tong uitsteken
Denk zo een 6 meter voor de muur stopte ze al en wou alleen nog maar achteruit of omdraaien.
Heb me toen eens flink boos gemaakt en goed doorgeschopt en dan heb ik haar er toch overgekregen.
De rest van het parcours ging goed, zelfs die plank waar ze zo had naar gekeken op voorhand. Lachen
Maarja, nix aan te doen, dat werd dus een gedeelde 10de plaats met nog 2 mensen (was dus laatst).


De tweede proef waren de zelfde sprongen maar wel in andere volgorde (makkelijker).
Het was ook rechtstreeks op tijd dus balken en weigeringen waren gewoon strafseconden.
Heel het parcours foutloos en ook nog redelijk snel (zeker niet het snelst, maar toch goed).
Maar natuurlijk waren die planken nog altijd vreselijk griezelig dus daar weer een weigering.
De laatste sprong weigerde ze dus en ben ik heel wat seconden verloren (tijd bleef doorlopen).
Werd dus ook maar een slechte plaats, was 8e (toch al beter dan laatst hè Schijnheilig ).


Niet echt een geslaagd resultaat, maar was wel een leuke dag en we hebben er weer wat ervaring bij.
Had het eigenlijk ook helemaal niet verwacht dat Ushi zoveel zou weigeren, normaal springt ze echt alles.
Maar mijn zenuwen zullen zeker ook wel een grote rol hebben gespeeld, en zenuwen had ik zeker genoeg. Schijnheilig
Het feit dat het grootste deel van de paarden in mijn groep 1.70 of groter was en ik op mn 1.57m zat ook wel rol speelde mss Knipoog
Ik heb Ushi ook nog maar 2 maanden, dan kan je niet verwachten dat we direct winnen tegen combinaties van een paar jaar...
Volgende keer beter hè... Haha!

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 13:00

waarom reageert niemand?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 20:47

ingeo schreef:
mag er niet aan denken om dat allemaal te springen als mijn paardje in de 'weigerstand' zou staan....vind springen sowieso voor iemand anders Knipoog !

Ushi staat helemaal niet in weigerstand hoor Knipoog
Na het (1000x) bekijken van de video die mn moeder had gemaakt,
ben ik er dus helemaal achter wat er juist is foutgelopen...
tussen de 2 hindernissen van de combinatie waar ik gevallen ben,
maakt ushi gewoon een klein bochtje naar links waardoor ik mijn evenwicht verloor,
en dus in de planken belandde en ushi braaf (alleen Knipoog) over de hindernis sprong Tong uitsteken
De muur ging ik eerst op af in galop maar nam haar dus terug naar draf,
waardoor ze de kans kreeg om helemaal te stoppen.
Als ik gewoon in galop was gebrleven was het denk ik gewoon gelukt.
Dan het 2de parcours heeft ze eigelijk helemaal niet geweigerd voor die planken in de combinatie,
maar ik kwam gewoon verkeerd over de eerste hindernis, waardoor ze als ze gewoon rechtdoor liep,
niet over de planken maar naast de planken terecht kwam, was dus ook helemaal geen weigering.
(je ziet op de video heel duidelijk dat ze helemaal niet afwijkt van haar pad, maar gewoon rechtdoor loop *LOL*
CONCLUSIE: HET WAS HELEMAAL MIJN SCHULD Haha!
(ben blij dat het mijn schuld was, is veel makkelijker om aan mezelf te werken dan aan Ushi Knipoog)

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 20:48

Titsia schreef:
zoek je nog steeds een stal? kijk eens op paardentips, in Lubbeek is er echt prachtig!!

Ik heb besloten dat ik toch maar Meerdaalhof blijf,
de problemen zijn nu (zo goed als) opgelost,
dus zie geen reden meer om te verhuizen. Lachen

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, KellyR, Sting, Vagabondo, vilheide en 14 bezoekers