Veluwe Trektocht: Tips gevraagd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Veluwe Trektocht: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 17:29

A.s Zomer ga ik met een vriendin op trektocht naar de Veluwe. We hebben al naar diverse adressen gebeld. Het is nu wachten op de diverse informatie van de manege's ect. Maar misschien dat jullie ook al tips en andere adviezen hebben. We gaan waarschijnlijk in de eerste of 2de week van Juli voor ong 5 á 6 dagen, Wie van jullie heeft dit al eens gedaan en heeft ervaringen met de Zuidelijke adressen? Zowel positief als negatief. Zijn er dingen waar we absoluut rekening mee moeten houden. We wilden dagtocht 3, 8,4,6 doen, geheel of gedeeltelijk.

Heeft er iemand nog zadeltassen voor ons te koop of zo'n shabrak met tasje? Kunnen we het beste zo'n dunne dekje of een dikdekje(zadel of gewoon) gebruiken? Nogmaals welke spullen moeten we zeker meenemen, en welke niet?

Als je nog meer info wilt, laat 't me even weten.

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:49

Hoi,
Vorig jaar zomer, ben ik samen met 4 anderen ook op trektocht geweest. Ook over de veluwe. Wij hebben de trektocht in 7 dagen afgelegd. Ik vond het supergaaf en we hadden een gezellige groep. We gaan volgend jaar zeker weer! Wij hadden dan van te voren de slaapplaatsen afgesproken en we zijn er ook langs geweest. We hebben toen al verschillende spullen gebracht. Zoals; slaapspullen, tent, extra kleding, voer voor je paard (brok). Dus hoefde we onderweg niet zoveel mee te sjouwen. Mijn moeder heeft twee zadeltassen, aan weerszijden op een groot sjabrak genaait. Het zat allemaal heel stevig op mijn paard, verder had ik op mijn sjabrak nog een echt schapenbontje tussen mijn zadel, voor de rug. We hadden nog de halsters onder de hoofdstellen gelaten en als we een tussenpauze hadden, zetten we de paardjes daarmee aan een boom om te grazen. Wij hadden dan wat te eten/drinken bij ons in de zadeltassen. Verder is het heel handig om een goede kaart te hebben, dus het veluwetrailboekje en nog een extra kaart, voor fietsers etc. en goede vliegenspray voor je paardje. Een paar borstels/hoevenkrabber kan je ook meenemen. Verder nog spulletjes zoals; badpak, trui, ondergoed, regenpak, extra sokken, zaklamp, fototoestel, probeer je spullen wel te beperken en echt de dingen mee te nemen die je denkt te moeten/kunnen gebruiken. Ik hoop dat je hier iets mee kan, als je nog mee info wilt kan je me een mail sturen.
Groetjes Melina

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:19

Ik heb afgelopen zomer de Veluwe Trail in m'n eentje afgelegt. Als je vragen hebt kan je PBen, kan je wel wat korte tips geven - koop een goed anti-dazen spul en neem dat mee in je zadeltas, zorg dat je beslag perfect in orde is (zonder ijzers redden ze het niet helemaal rond, echt waar), neem kopieen van de stafkaarten mee want de route is niet overal perfect aangegeven. Ik startte in Otterlo op onze pensionstal (waar je overigens ook kan overnachten, is vlak bij de route; zie link onderin m'n profiel) en heb op stal Mansour/camping ernaast geslapen (was fijn, maar blij toe dat we niet de tent zelf hoefde opzetten en afbreken) en de volgende dag in Laag Soeren op de paardencamping, dat was heel leuk. Ik zou uitkijken dat je je afstanden niet onderschat; de eerste dag lijkt het een roteindje, de derde dag is dezelfde afstand de helft zwaarder. En bouw een rustdag in, anders word het een marteling. En ga van te voren al een paard keer dagtochten rijden, en een keer twee dagen trekken. Kan je controleren of je bepakking goed zit en of je qua tuig alles in orde hebt of nog iets moet veranderen/opvullen etc.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:44

Let erop dat bij je zadeltassen deze niet drukken op de rug, die tassen met z'n tweeën aan een lappie zijn voor meerdere dagen niet aan te bevelen. Beter kun je losse tassen aan je zadel knopen.
Neem zo min mogelijk mee, verwacht niet dat je na vier dagen nog fris rondloopt, alles ruikt tegen die tijd naar paard, hoeveelheden "schone" kleding zijn niet echt nuttig. Kamperen heeft niet de voorkeur als je niet heel ervaren bent in het weglaten; je neemt de eerste keren altijd te veel mee.
Zorg ervoor dat je paard een dijk van een conditie heeft, vergis je niet in de energie die een dergelijke tocht kost. Ben ook bedacht op voldoende voer, aan weidegang alleen heeft bijna geen enkel paard voldoende. Als je dit alles mee moet gaan nemen, zorg er dan desnoods voor om diverse spullen alvast op de diverse plekken af te geven.
Nog een tip voor overnachtingen: kijk verder dan het boekje van de veluwetrail, de bedrijven die hierin staan, moeten daar flink voor betalen, dat vindt je terug in de prijs. Er zijn nogal wat adressen die er niet instaan en die zeker zo goed zijn, vaak bij particulieren.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:42


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:58

Is prima plek, Peb., staat daar (nog).

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:16


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 00:30

Sunny"]
www.henriettehoeve.com. In Wolfheze.
[/quote]

Hier hadden we naar gebeld, maar ze deden het alleen maar voor midweken, weekend of weken en dat terwijl we onze reis hadden gepland om daar aan te komen, 1 dag te blijven en vandaar uit verder te reizen.

Maar toch bedankt iig.

Onze route ligt nu (afhankelijk van de info die we nog krijgen):
Begin manege de mossel, dan de veluweranch, vandaar uit naar Huifkarcentrum de Kronkel alwaar we een dag(of wat) rust hebben en vandaar uit naar óf de paalhoeve of vakantieoord Caitwickeroord óf onder de kastanje. Maar die laatste waarschijnlijk niet omdat die man erg sago klonk aan de telefoon, er geen weidegang was, heel duur was (€80 p.n.) én hij had geen folder. Maar dit is voorlopig, het is nog wachten op jullie ervaringen en op de folders van hun.
Onder de zadeltassen wilden we fleece naaien.

[quote="Spookie schreef:
Kijk maar es op www.campingboszicht.nl. Dat is de paardencamping in Laag Soeren!

Deze camping ligt in het gedeelte waar je je ruiterbewijs voor nodig hebt? Ik heb 'm tegen die tijd wel, maar m'n vriendin niet.


Aan Melina(of anderen): Hoe deden jullie dat met de paarden en het drinken, had je ook drinken voor hun bij, is er plek onderweg om ze te laten drinken enz..?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 19:51

Niemand meer ..?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:41

Wat wil je nog meer weten dan? Ik ga bepakt en bezakt niet voor je overtikken, dat is me echt te veel werk *LOL* maar ik wil wel kijken of er nuttige dingen voor je instaan.
Ik kan eens kijken of er in het routeboekje van de NVVR nog adressen staan, stuur ik je wel per PB, ze zijn nogal gedateerd *LOL*

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:51

Ik had eigenlijk wel meer mensen verwacht die dit hebben gedaan of die daar in buurt wonen. Zo ben ik benieuwd of er bijv. routes zijn die je beter niet kunt doen of routes die wel leuk zijn. Is het druk onderweg? Zijn de routes voornamelijk door bos, open wei of ook langs (auto) wegen. Op diverse kaartjes zag ik nl. autowegen getekend. En hoe deed je 't met drinken voor de paarden onderweg? Moet je dat zelf meenemen of zijn er onderweg genoeg rustplaatsen waar de paarden ook kunnen drinken enz.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:40

ik heb hem nu twee keer gereden. in het boekje van de veluwetrail staan ook adressen die je onderweg tegenkomt waar je je paard kan laten rusten en water kan laten drinken en hooi eten.soms moet je ze van te voren wel even laten weten dat je daar gebruik van wilt maken.
de wegen gaan langs allerlei soorten plekken. we hebben autowegen overgestoken, viaducten er onder en er boven op langs. bos hei enz. heel afwisselend. soms veel stappen omdat je ook wel eens over verharde weg komt. en goed opletten want verdwaald zijn we ook wel eens en dan is 10 km omrijden geen pretje als die dag 30-35 km moet worden afgelegd.
had sowieso mijn halster mee onderweg dat als ik een zere kont kreeg en behoefte had aan rust hem ook even op een plekje lekker kon laten grazen enzo. een hoevenkrabber en een borstel had ik onderweg ook mee.
we hadden wel mazzel want iemand bracht met zijn auto de grote spullen van plek naar plek.
soms moet je ook wel eens door een dorpje of er vlak langs. Hoenderloo moet je doorheen.. wat met mijn paard en al die putdeksels op de weg niet zo plezierig was. maar het is echt de moeite waard. lol met je knol.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:45

en de hoge veluwe is prachtig alleen was het erg droog geweest en we hebben dus wat gesmokkeld want de ruiterroutes waren loodzwaar door dat mulle zand... zijn af en toe maar langs fietspaden gebleven... was wat beter te doen. en tijdens bronsseizoen (herten die bronstig zijn ) mag je niet door een bepaald deel van het hoge veluwe park maar dat geldt in september oktober.