Zijn paarden slim??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:43

volgens mij zijn paarden niet slim, en zeker niet slim zoals mensen.

Maar ze kunnen wel als de beste linken leggen. bv: stal met schuifdeur, ik doe mijn neus en schuif naar rechts, deur schuift mee en ik kan naar buiten.
Ruiter komt met zadel af. Zadel betekent rijden dus maak ik mij maar vlug uit te voeten. Ik heb geen zin, maar ik ga mijn ruiter niet bijten want bijten staat gelijk aan een klap terugkrijgen etc.. allemaal linken die het paard tussen verschillende dingen kan leggen. Ze hebben een goed geheugen en kunnen gebeurtenissen goed onthouden. Daarbij speelt dan ook nog het instinct een rol. Zo kunnen paarden 'slim' genoeg zijn om te weten welke planten giftig en niet giftig zijn enzo.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.



Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:24

MiZzLoVe"]
[quote="Joyce schreef:
Ergens vind ik ze slim. Veerle is behoorlijk slim met sommige dingen. Zoals weten hoe ze haar stal openmaakt, en dat soort dingen.
Maar echt erg slim vind ik paarden niet, als een paard slim was, zou hij geen ruiter toe laten. Want hoe vaak zie je niet dat een ruiter een paard alleen maar in de weg zit.. (iedere keer weer, en iedere keer laat hij ze weer toe.. )


Ik moet hier toch even op reageren, als een paard het niet toelaat en dus inverzet gaat, wat gebeurd er dan... Juist dan wordt het paard aangepakt en krijgt voor z'n stinkmodder. Dus dan vind ik het toch wel slim van ze dat ze het toelaten. Ik denk ook dat paarden gewoon heel snel vergeven.
En toch heb ik liever een sterk ontwikkelde instinct en die veel dingen intuitief (of hoe je dat ook schrijft )doen dan dat je een hoog iq hebt. Instinct is puur, het liegt niet, en is zuiver.
Maar dat is mijn mening Haha!

Wij gebruiken toch maar iets van 10% procent van onze hersenen? Dat is eigenlijk ook best wel dom Bloos!
[/quote]

en hier ga ik weer op reageren Haha! . Idd als een paard niet luistert word het aangepakt, maar wat is dat dan? Paard luistert niet, baasje geeft hem eens goed op zijn donder. Paard onthoud: Ik luister niet, staat gelijk aan slaag krijgen. Ik luister wel: staat gelijk aan belonen of geen slaag. Eigenlijk is dat gewoon linken leggen dat het paard doet. En daar zijn paarden wel 'slim' in maar dat is niet slim als op een menselijke manier.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:11

Ik heb vandaag trouwens weer een goed staaltje van 'slimheid' gezien.
Ik heb in de namiddag een beetje vd gedaan met Evita en Prima. Om ze te belonen had ik een klein bakje met brokken meegenomen om ze wat te geven als ze iets goed deden. Maar hierdoor vielen er wel een paar kleine stukjes brok op de grond. Toen ik gedaan had en ze buiten liet, hing ik een volledige zak ingekuild gras op. Maar wat deden de twee dames? Ze lieten de zak links liggen en gingen omniddelijk op zoek naar die twee of drie armzalige brokjes die wel ergens in de buurt lagen Clown . Pas een volle minuut later had Evita al door dat er niets meer te rapen viel, bij Prima ging het belletje nog later rinkelen. Waren ze slim geweest zouden ze onmiddelijk aan het ingekuild gras zijn begonnen en niet zitten te zoeken achter een klein brokje.. Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Em_, josien_m_, Maanon_, MairiMacBran, Miiej, mooney, SentiBot, sterregoud, tienus63, XladyX en 102 bezoekers