Eindejaarsoverpeinzing

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Eindejaarsoverpeinzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 22:47

Ik keek vanmiddag naar mijn 2 jarigen weer blij met het compliment van iemand die langs geweest was.

Het is zo gek als je fokker bent. Je probeert een goede combinatie te maken, fijne mooie paarden te fokken. Je leert ze luisteren naar en vertrouwen in mensen te hebben. En dan zijn ze klaar en zullen verkocht worden.

Mijn man stond gisteren de nieuwe draadhouders te lassen en de 2 stonden letterlijk over zijn schouder mee te kijken, in onze nabijheid zijn ze nergens bang van, vertrouwen dus.

Dan denk ik wel eens zouden degenen die ze kopen echt waarderen dat ze zo zijn en daar geen misbruik van maken.

En de volgende gedachte is, waarom fok ik eigenlijk, als ik hier rond lees wordt het niet op prijs gesteld dat je een goed en gezond lief en mooi paard gefokt hebt.

Het zal wel aan de jaarswisseling liggen dat ik weemoedig word als ik naar buiten kijk waar 2 jonge merries in de zon spelen.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:15

Ik kan me je overpeinzing goed voorstellen. Ben blij te lezen dat vertrouwen bij jullie voorop staat en kan alleen maar zeggen dat het juist fantastisch is dat er op deze manier paarden gefokt worden...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:44

Kan niet anders zeggen dan dat IK het erg op prijs stel dat je goede, gezonde, lieve en mooie paarden fokt. Sowieso kan ik dat zeggen omdat Sarabande bij mij op stal staat en ik dus dagelijks kan genieten van haar en van de opvoeding die ze heeft genoten.

Bovendien heb ik je ook al eerder gezegd dat ik beide 2 jarigen van jou ZO op stal zou willen hebben, prachtige dieren zijn het! Ik heb er ook al regelmatig mee gewandeld, voor de hoefsmid e.d., over de weg, langs auto's, tractoren, motoren etc. En geen vuiltje aan de lucht! Zo rustig en cool dat ze zijn OK dan!.

Dus: Ach gut niet zo weemoedig en blijf maar lekker genieten van die 2 knapperds van je!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:47

Je mag ze morgen komen brengen hoor

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:56

Waarom krijg jij het idee dat jouw goede, gezonde, mooie en lieve paarden niet op prijs worden gesteld?
Dat wil toch iedereen, lijkt me Verward

Ik vind mijn paard geweldig in de omgang en dat is toch perfect. Hoeveel paarden kun je zomaar scheren, zonder drukte -tig injecties geven en met en touwtje over de nek de trailer insturen?

Dus Sara, ideaal zulke paarden OK dan!
Oke, voor mij vallen ze af, maar dat is omdat het merries zijn Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:00

Kijk Fitz ik fok al heel lang paarden waarbij ik voor dit mode werd wilde dat ze goed konden bewegen etc.
Maar hier wordt gezondheid niet belangrijk gevonden, dressuur op van alles en nog wat gereden, dat mag hoor, maar waarom doe ik dan mijn best Verward

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:48

Het lijkt me heel moeilijk om paarden te fokken, wetende dat je ze niet allemaal zelf kunt houden. Ik zou het zelf niet kunnen
Frustrerend als de kopers dan nooit meer iets van zich laten horen, het zijn toch jou "kinderen" en je wilt ze met een zo goed mogelijke opleiding de wereld insturen.

Het klinkt misschien overtrokken zoals ik het nu stel, maar je praat toch een beetje over een moeder-kind relatie. En nu zijn ze bijna oud genoeg om het nest te verlaten, en dat baart je zorgen Saar Ach gut Kan ik me heel goed voorstellen.

Je kan niets anders doen dan hopen dat je paarden bij een goede eigenaar terechtkomen die ze een fijn leven geeft. En anders zou je moeten stoppen met fokken, maar dan mis je ook het plezier van het grootbrengen van je paarden, en dat is toch een groot deel van jou leven.
Maar dat onvermijdelijke afscheid he, blijft moeilijk...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:53

Het is idd zo dat je van een groot deel van de paarden die je fokt niets meer hoort, ook al beloven de kopers anders.
Of je verkoopt een heel mooi gefokte merrie en de koper zet er totaal niet passende hengsten op en vernielt zo een lijn, een verwachting.
Mijn merries hoeven niet bij toppers terecht te komen, voor manege paard zijn ze te duur.
Maar daartussen zit een hele grijze onoverzichtelijke wereld, en daar ben ik een beetje mee bezig.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:56

Ik ben juist ontzettend blij dat ik eindelijk contact heb met de fokkers van Fleur, en vind het jammer dat ze haar maar zo kort hebben gehad.
Er zijn echt zat hobbyhouders die erg blij zijn met een fijne fokker! Lachen

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:33

Die grijze onoverzichtelijke wereld blijft denk ik altijd zo lang er paarden worden verkocht,ik bedoel je kan een topper verkopen aan iemand die je aanstaat maar wie beloofd jou dat het paard altijd bij deze mensen blijft?

Verder vind ik dat je juist heel goed bezig bent,een paard met vertrouwen in de mens is heel veel waard OK dan! [ ik bedoel hiermee geen euro's]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:13

binky schreef:
ik bedoel hiermee geen euro's]


Maar dat is wel een onderdeel van het geheel. Als fokker lever je niet altijd goede af.
Voor de mindere kan ik best het verlies accepteren.
Maar dat je voor goede ook nog weinig krijgt in een wereld waar mensen vaak wel veel geld uitgeven voor slechte of ongezonde paarden, daar wordt ik erg mismoedig van Verdrietig .

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:19

Sarabande, ik kan met recht zeggen dat de fokkers waar ik mijn 2 paarden vandaan heb zo weer zou benaderen als ik weer op zoek zou moeten. Ik heb er twee fijne, gezonde en lieve paarden aan over gehouden waarvan er 1 in ieder geval extreem makkelijk te beleren was omdat ze zoveel vertrouwen in de mens had.

En die prijs... tja, ik was toen op zoek naar een leuk recreatiepaard en daar wil ik inderdaad niet de wereld voor neer tellen. Maar ook die paarden hebben tenslotte ook een leuk baasje nodig Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:20

ik begrijp je best sarabande. je weet niet hoe blij de fokker van m'n paard was als ik vroeg of ik eens mocht langskomen!
ik heb al z'n paarden mogen zien, ze zien rijden, zelf rijden, het verhaal achter de bloedlijnen, wat m'n paard allemaal gedaan heeft,....

maar een goed paard kost natuurlijk wat. en je verkoopt ze aan degene die het meest biedt. dus eigenlijk kan je je niet echt bezig houden met de vraag: kan de koper het beste uit m'n paard naar boven halen, enz..

een koper die een kaartje met nieuwjaar stuurt met daarbij enkele fotootjes en een kort verslagje wat ze dat jaar gepresteerd hebben of een uitnodiging om eens een wedstrijd bij te wonen waar je moet rijden in de buurt van de fokker, da's hartverwarmend.

k'wens het je toe, dat je zulke kopers mag treffen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 23:04

kattebeest schreef:
een koper die een kaartje met nieuwjaar stuurt met daarbij enkele fotootjes en een kort verslagje wat ze dat jaar gepresteerd hebben of een uitnodiging om eens een wedstrijd bij te wonen waar je moet rijden in de buurt van de fokker, da's hartverwarmend.


Naar aanleiding van dit topic heeft Jola in een avond een van mijn fokproducten, een inmiddels 9 jarige ruin van Democraat x Beaujolais achterhaalt. Hij staat in Duitsland bij een zeer gemotiveerde en tevreden eigenaresse.
Ik kan het bijna niet geloven heb hem als veulen verkocht en nooit meer gezien. Ben heel benieuwd en blij OK dan!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:56

ah, een fokker met een hart.

als je bij mensen als jou een paard koopt, en je paard sterft of is te oud voor de sport, (of wat dan ook) dan ga je gewoon terug naar dezelfde fokker en vraag je: heb je nog wat staan?

blijf zo doorgaan hoor sarabande, heel wat kopers zijn zeer tevreden met de dieren die jij aflevert, en omgekeerd.

en dan spreek ik uit eigen ervaring, hopelijk zijn er nog héél wat kopers en fokkers die zich hierin herkennen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 14:05

Dank Kattebeest. Je hebt gelijk ik zou het enig vinden om meer bij de nafok van mijn merries betrokken te kunnen zijn.
Er zou inderdaad een betere wisselwerking tussen fokker en gebruiker moeten zijn.
Immers de fokker weet vaak waar de speciale eigenschappen en hebbelijkheden bij de paarden vandaan komen en daar zou de gebruiker weer zijn voordeel mee kunnen doen.
Maar de handel die ertussen zit maakt dat vaak onmogelijk.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:16

sarabande schreef:
Maar dat is wel een onderdeel van het geheel. Als fokker lever je niet altijd goede af.
Voor de mindere kan ik best het verlies accepteren.
Maar dat je voor goede ook nog weinig krijgt in een wereld waar mensen vaak wel veel geld uitgeven voor slechte of ongezonde paarden, daar wordt ik erg mismoedig van Verdrietig .


Maar Sarabande, zou je het daarom anders gaan doen?

Ik snap je overpijnzing erg goed, ik denk dat iedere fokker dat heeft, zelfs ik Knipoog Haha! Maar toch ga ik niet anders fokken, laat ik mijn keuzes niet beinvloeden en ga ik gewoon verder waarin ik zo geloof. Soms is dat ook heel moeilijk als dingen op je pad komen waarop je niet gerekend had. Maar ik geloof in mijn visie en hou daar ook aan vast.

Geweldig hoe je verteld dat ze met z'n tweeën staan te kijken naar een lasapparaat!! Dat is nou helemaal mijn manier om dieren op te voeden, dingen laten zien en vertrouwen geven. OK dan!

schildpad

Berichten: 109
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:19

Ik kan me voorstellen dat je zo denkt....
Maar als ik hoor dat je paarden niet eens bang zijn vor een lasapparaat als jullie erbij zijn mogen jullie daar toch heel erg trots op zijn!
Ik denk dat je op die manier superpaarden opvoedt en dat moet je gewoon niet anders gaan doen.
Een echte paardenliefhebber is dolblij met zo'n paard.
Ga gewoon door, doe je eigen ding en trek je er niets van aan wat andere mensen daarover denken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 15:35

Ze stonden dus echt met hun hoofden over de schouder van mijn man in de lasvlam te kijken.
Ik riep nog stuur ze weg dat is slecht voor hun ogen, mijn man lag bijna dubbel van het lachen Haha!

Maar wij doen expres van alles op stal vanaf veulen af. Er rijden tractoren met voer in en uit vlak voor de stallen langs, er wordt gelast, getimmerd, geboord en geslepen als dat nodig is.
Als er een nieuw of ander paard op stal komt die wil gaan stressen als er b.v. iets afgeslepen wordt en die ziet dat de rest zonder een spier te vertrekken onaangedaan stil blijft staan kijken zie je dat paard gewoon denken, gut ik stel me zeker aan Bloos! *LOL*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:44

Ik denk dat de meeste ruiters het geweldig leuk vinden om van de fokker van hun paard te horen. Op Max na heb ik alle 3 mijn paarden bij de fokker vandaan gekocht. De eerste 2 paarden daarbij heb ik nog heel lang contact gehouden met de fokker, hij kwam ook naar wedstrijden kijken als ik bij hun in de buurt was. Hij was zo ontzettend trots op zijn fokproducten, echt ontzettend leuk. Na zijn overlijden ben ik ook nog bij zijn dochter langs geweest die verder fokte in dezelfde lijn.

De fokker waar ik Lafayette vandaan had was wat minder betrokken, ik heb nog wel eens foto's naar ze gestuurd nadat Jet ster was geworden maar er nooit wat van gehoord Verward . Hij was ook niet trots op het paard zoals jij wel bent Sarabande. Heerlijk toch dat je van ze kunt genieten. En ja helaas komt er vaak een moment dat je ze moet verkopen. Hopen dan maar dat ze bij de goede terecht komen.

Zo heb ik vandaag Lafayette naar haar nieuwe eigenaars gebracht. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan, het zijn enthousiaste jonge mensen, startend met hun fokkerij. Ze waren helemaal weg van Jet en konden haar een goede stal bieden (ruime lichte stal, dagelijks in koppels naar buiten etc) en vanaf nu gaat ze alleen ingezet worden als fokmerrie en af en toe als 'hobbelpaard' voor de kinderen. Voor Jet helemaal geweldig. Ik heb haar dan ook voor een laag bedrag verkocht, ik had mensen die meer wilden bieden maar daarbij had ik niet het goede gevoel als dat ik bij deze mensen had. Gelukkig hoef ik er niet van te leven en gebeurt dit niet al te vaak Haha! . Toch had ik best een naar gevoel toen ik thuiskwam met een lege trailer en Max stond te hinniken naar zijn vriendinnetje die maar niet de trailer uitkwam Huilen .

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:49

Ook mijn paard komt van een fokker/handelaar. Maar dan zo'n type dat je met dollartekens in de ogen begroet Geld, geld! . Hij had 200! paarden staan. 25 stonden in mooie luxe groen/gouden stallen, de rest in het land of op een stoffige schuur. Geen enkele had een naam(die van mij heette bonte num. 2) Alleen de luxere hadden een naambordje waar de afstamming opstond Verward

Hij heeft niet gevraagd waar Jack kwam te staan, wat ik ermee ging doen enzo. alleen: "Je mot gaan springen met dat beessie, kannie veel geld mee opleveren. Stoom uit je oren

Ik weet dus helemaal niks van zijn verleden, en heb ook geen foto' s Huilen
Fokkers/handelaars als jij zijn echt OK dan! , Je mag er trots op zijn dat je zo over je beesten denkt . Ik wou dat Jack bij jouw vandaan kwam Pling

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:50

Ook mijn paard komt van een fokker/handelaar. Maar dan zo'n type dat je met dollartekens in de ogen begroet Geld, geld! . Hij had 200! paarden staan. 25 stonden in mooie luxe groen/gouden stallen, de rest in het land of op een stoffige schuur. Geen enkele had een naam(die van mij heette bonte num. 2) Alleen de luxere hadden een naambordje waar de afstamming opstond Verward

Hij heeft niet gevraagd waar Jack kwam te staan, wat ik ermee ging doen enzo. alleen: "Je mot gaan springen met dat beessie, kannie veel geld mee opleveren. Stoom uit je oren

Ik weet dus helemaal niks van zijn verleden, en heb ook geen foto' s Huilen
Fokkers/handelaars als jij zijn echt OK dan! , Je mag er trots op zijn dat je zo over je beesten denkt/verzorgd/bemoedert etc. . Ik wou dat Jack bij jouw vandaan kwam Pling

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:37

Ik weet zeker dat er een hoop mensen zijn die jouw manier van fokken/omgang met je paarden waarderen(ik in ieder geval als ik het lees).....
Ik heb zelf een tijd meegelopen bij een fokker die ook bezig was met kwaliteit(lichaamlijk/geestelijk) van de paarden.
Ze zei vaak genoeg dat ze niet hard genoeg was voor de fokkerij en soms moest ik haar daar wel gelijk in geven.....
Sommige mensen zien een paard als een product waar ze mee moeten scoren of fokken met hengsten die in de "mode" zijn....
Trek je er niets van aan en ga lekker op dezelfde voet verder...
Als ik ooit weer tijd en geld heb om serieus in de sport te gaan weet ik wel wat voor een paar dik wil maar zeker ook waar hij vandaan moet komen......