Zijn paarden slim??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragebol_love

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-08-03

Zijn paarden slim??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 11:34

Zijn paarden eigen slim?? Als je het weet of je denk iets zeg het dan hier!
Ik denk wel dat ze slim zijn maar waarom weet ik niet zo goed! haha
Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:36

dubbelpost met RP?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:46

Zeker zijn ze slim!
Moet je zien wat er allemaal gebeurt met dat vrijheidsdressuur!! Een hamster zou dat niet snappen hoor Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:47

Sting schreef:
Zeker zijn ze slim!
Moet je zien wat er allemaal gebeurt met dat vrijheidsdressuur!! Een hamster zou dat niet snappen hoor Haha!


Een konijn wel

Paarden zijn zeker slim ja.
Vooral de mijne Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:48

Sommige paarden zijn slimmer dan sommige andere paarden. Slimme paarden zijn moeilijker voor de ruiter of verzorger, omdat je je veel meer moet inleven in het paard. Vaak hebben dat soort paarden ook een heel sterke persoonlijkheid. Ik vind het veel leuker om met dat soort paarden te werken, maar het vergt wel wat van jezelf.

Zo ken ik een paard dat bijv. altijd zijn stal uit rent naar het voer toe. Gebeurd bijna dagelijks, hij weet dat het niet mag, maar hij weet ook dat hij er wel mee wegkomt Haha! Echt briljant vind ik dat.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:03

Niet menselijk slim nee. Ze hebben niet de gedachtengangen die wij hebben, kijken niet naar de toekomst zoals wij doen. Maar paard-slim zijn ze wel, sommigen tenminste.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:03

Sommige paarden misschien wel...Mijn vorige verzorgpaard niet.
Nouja had een traag reactievermogen. Komt er na een kwartier nog eens achter dat de rest van de paarden aan de andere kant van het land staan...Galopeerd na 15 min niks in de gaten te hebben dus nog eens keihard naar de rest Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:48

Nou het gemiddelde paard is volgens mij niet al te slim. Je hebt paarden die slimmer zijn dan het gemiddelde, maar paarden zijn erg goed in domme dingen. Tien keer hun neus openstoten aan dezelfde voerbak. Vind ik nogal dom. Rustig langs een grote vrachtwagen lopen en vervolgens 3 meter de lucht inspringen voor een opvliegende krant. Ook niet heel erg snugger. Komt er een blaffende hond aan, doen ze niks, zien ze een fietspaddestoel (zo'n bewegwijzeringding) en daar moeten ze dan met een ruime boog omheen. Vastrollen in de stal. Mesten in de voerbak! Verward Neeeh, vind ik niet héél slim.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:56

als ze nou echt zo slim waren zouden ze dan nog al die moeite voor ons doen??? Met hun kracht e.d. Betwijfel het
Denk niet zozeer dat ze echt slim zijn, meer dat ze aktie reactie gedrag vertonen ook met de vrijheidsdressuur. Ze volgen aanwijzijngen op.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:59

Ik weet het niet. Aan de ene kant vind ik het domme dieren, want ik zou mezelf nooit laten berijden, en het is ook opmerkelijk hoeveel paarden pikken. Aan de andere kant leren ze wel heel snel allerlei dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:04

verootjoo schreef:
Ik weet het niet. Aan de ene kant vind ik het domme dieren, want ik zou mezelf nooit laten berijden, en het is ook opmerkelijk hoeveel paarden pikken. Aan de andere kant leren ze wel heel snel allerlei dingen.

Dat ze zich laten berijden is geen domheid, maar ´liefheid´! Ze respecteren een mens op hun rug, en doen ook nog eens wat er gevraagd wordt. Reken maar dat zo´n beest wel een beetje sterker dan jou is. En dan toch luisteren ze naar je. Daarom heb ik zoveel bewondering voor paarden

En verder vind ik paarden best slim. Ze weten bijv. ook al van te voren of een ruiter zenuwachtig is of niet, en ze weten vaak, net als andere dieren trouwens, of ze met een goed of een slecht mens te maken hebben.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:29

Sammm schreef:
En verder vind ik paarden best slim. Ze weten bijv. ook al van te voren of een ruiter zenuwachtig is of niet, en ze weten vaak, net als andere dieren trouwens, of ze met een goed of een slecht mens te maken hebben.

Ze kunnen adrenaline ruiken, heeft nix met slimheid te maken. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:33

Anjatjeuh"]
[quote="Sammm schreef:
En verder vind ik paarden best slim. Ze weten bijv. ook al van te voren of een ruiter zenuwachtig is of niet, en ze weten vaak, net als andere dieren trouwens, of ze met een goed of een slecht mens te maken hebben.

Ze kunnen adrenaline ruiken, heeft nix met slimheid te maken. Scheve mond
[/quote]
Dat kunnen ze idd ruiken, en dat vind ik juist best slim Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:43

volgens mij zijn paarden niet slim, en zeker niet slim zoals mensen.

Maar ze kunnen wel als de beste linken leggen. bv: stal met schuifdeur, ik doe mijn neus en schuif naar rechts, deur schuift mee en ik kan naar buiten.
Ruiter komt met zadel af. Zadel betekent rijden dus maak ik mij maar vlug uit te voeten. Ik heb geen zin, maar ik ga mijn ruiter niet bijten want bijten staat gelijk aan een klap terugkrijgen etc.. allemaal linken die het paard tussen verschillende dingen kan leggen. Ze hebben een goed geheugen en kunnen gebeurtenissen goed onthouden. Daarbij speelt dan ook nog het instinct een rol. Zo kunnen paarden 'slim' genoeg zijn om te weten welke planten giftig en niet giftig zijn enzo.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:15


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:38

slim als mensenslim zijn paarden niet. (je kunt ze geen iq test afnemen en dan kijken hoe 'slim' ze zijn).
Slim als in instinct en klassiek/operant conditioneren zijn ze verschillend, helemaal in dat laatste.
Sommige paarden leren dmv conditioneren heel snel, zogezegd slimme paarden, die associeren druk van been met vlotter lopen in misschien al 2 keer. Andere paarden, minder slimme paarden, die maken deze associatie na 10 keer nog niet (en hebben dan een iets andere aanpak nodig, een sterkere stimulus om die associatie te maken- bijvoorbeeld een goede schop).
Zo kunnen er dus verschillen zijn tussen slimme en minder slimme paarden.

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:49

Sluit me hier helemaal bij aan, Macavityl!
Paarden hebben ook een enorm goed geheugen, wat nog wel eens wordt verward met slimheid.
Paarden hebben ook zeker emoties, maar niet zoals wij mensen emoties kennen.
Dus je paard behandelen en benaderen als een levend wezen met zijn/haar emoties prima! Maar vergis je niet, om er Menselijke emoties van te maken! (wat ook zeker met honden vaak gebeurd!)

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:52

ik denk dat ze best slim zijn. natuurlijk niet zo ruimdenkend als een mens. Ze hebben dan ook een gedachtegang die je zeg maar als tweevoudig kan beschouwen. ze kunnen dus als ze denken iets te gaan doen het gevolg al zien aankomen, een hond kan dat drievoudig. Dit geeft dus al aan dat ze zeker niet dom zijn. Het ene paard is dan wel slimmer dan de ander maar over het algemeen zijn paarden niet dom. Pling

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:59

Die Houdini van mij heeft ook een te hoog intelligentiegehalte... Ach, het vergt met rijden wel het een en ander om haar te slim af te zijn maar dat is nou juist zo leuk. Word je creatief van als ruiter.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:19

Er zijn al meerdere mensen geweest die zeiden dat ik een slim paard heb...

Ik denk zelf ook wel dat paarden best slim kunnen zijn, en dat ze in de mate van slimheid (net als mensen Haha! ) kunnen verschillen.

Mijn paard weet vaak al precies wat er gaat gebeuren als ik met het mentuig of met de transportbeschermers langs haar box loop, of als ze met haar springzadel op de richting van de club uit gestuurd wordt! Ze kan het natuurlijk niet zeggen, maar je merkt het gewoon aan haar reaktie...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:06

Paarden zijn niet slim, in de zin van een hoog iq. Het zijn gewoontedieren, en dus kun je ze wel wat leren. Dit pikken ze eigenlijk heel goed op. Wel heb je slimmere paarden dan andere. Sommige paarden weten direct wanneer het baasje niet oplet, wanneer ze iets kunnen uitvreten, hoe ze onder werk uit kunnen komen enz.

Maar echt intelligent? Volgens een test die zo'n 15 jaar geleden ofzo in het maandblad kijk gestaan (als ik mij niet vergis) heeft zijn paarden niet intelligent. Ze hebben ooit een keer paarden geobserveerd en deze gevoerd. Ze zetten toen 3 of 4 emmers in de bak neer. Het paard mocht kijken naar wat er ging gebeuren. In 1 van de emmers werd duidelijk rammelend biks gedaan. Daarna werd het paard losgelaten en ging het paard direct naar EEN emmer toe. Vaak was het nog de verkeerde ook. Een paard is dan echter wel weer zo slim om alle emmers maar bij langs te gaan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:53

Als ik een paard met slim wil bestempelen, dan is het Maffick wel.
Dat paard wist precies wie hij voor zich had, wie met hem aan het werk was. Dat kon ik al 1 puntje van slim noemen.

Daarbij kon Maffick trappen lopen, de lamp uit doen,ritsen open en dicht doen en kranen dichtdraaien, zijn ook wel slimme dingen dacht ik .

Slim zoals een mens kun je het niet noemen, maar toch zit er in bepaalde paarden een zekere slimheid.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:17

Ergens vind ik ze slim. Veerle is behoorlijk slim met sommige dingen. Zoals weten hoe ze haar stal openmaakt, en dat soort dingen.
Maar echt erg slim vind ik paarden niet, als een paard slim was, zou hij geen ruiter toe laten. Want hoe vaak zie je niet dat een ruiter een paard alleen maar in de weg zit.. (iedere keer weer, en iedere keer laat hij ze weer toe.. )

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:19

Joyce schreef:
Ergens vind ik ze slim. Veerle is behoorlijk slim met sommige dingen. Zoals weten hoe ze haar stal openmaakt, en dat soort dingen.
Maar echt erg slim vind ik paarden niet, als een paard slim was, zou hij geen ruiter toe laten. Want hoe vaak zie je niet dat een ruiter een paard alleen maar in de weg zit.. (iedere keer weer, en iedere keer laat hij ze weer toe.. )


Ik moet hier toch even op reageren, als een paard het niet toelaat en dus inverzet gaat, wat gebeurd er dan... Juist dan wordt het paard aangepakt en krijgt voor z'n klote. Dus dan vind ik het toch wel slim van ze dat ze het toelaten. Ik denk ook dat paarden gewoon heel snel vergeven.
En toch heb ik liever een sterk ontwikkelde instinct en die veel dingen intuitief (of hoe je dat ook schrijft )doen dan dat je een hoog iq hebt. Instinct is puur, het liegt niet, en is zuiver.
Maar dat is mijn mening Haha!

Wij gebruiken toch maar iets van 10% procent van onze hersenen? Dat is eigenlijk ook best wel dom Bloos!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:24

MiZzLoVe"]
[quote="Joyce schreef:
Ergens vind ik ze slim. Veerle is behoorlijk slim met sommige dingen. Zoals weten hoe ze haar stal openmaakt, en dat soort dingen.
Maar echt erg slim vind ik paarden niet, als een paard slim was, zou hij geen ruiter toe laten. Want hoe vaak zie je niet dat een ruiter een paard alleen maar in de weg zit.. (iedere keer weer, en iedere keer laat hij ze weer toe.. )


Ik moet hier toch even op reageren, als een paard het niet toelaat en dus inverzet gaat, wat gebeurd er dan... Juist dan wordt het paard aangepakt en krijgt voor z'n stinkmodder. Dus dan vind ik het toch wel slim van ze dat ze het toelaten. Ik denk ook dat paarden gewoon heel snel vergeven.
En toch heb ik liever een sterk ontwikkelde instinct en die veel dingen intuitief (of hoe je dat ook schrijft )doen dan dat je een hoog iq hebt. Instinct is puur, het liegt niet, en is zuiver.
Maar dat is mijn mening Haha!

Wij gebruiken toch maar iets van 10% procent van onze hersenen? Dat is eigenlijk ook best wel dom Bloos!
[/quote]

en hier ga ik weer op reageren Haha! . Idd als een paard niet luistert word het aangepakt, maar wat is dat dan? Paard luistert niet, baasje geeft hem eens goed op zijn donder. Paard onthoud: Ik luister niet, staat gelijk aan slaag krijgen. Ik luister wel: staat gelijk aan belonen of geen slaag. Eigenlijk is dat gewoon linken leggen dat het paard doet. En daar zijn paarden wel 'slim' in maar dat is niet slim als op een menselijke manier.