Manegelessen: introductie voor kleintjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Manegelessen: introductie voor kleintjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 17:47

Ik heb nu van een aantal manege's gehoord dat ze daar eerst een aantal (5 of 10 ofzo) lessen een soort 'introductie' op het paardrijden geven aan de kleine kinderen die willen beginnen met paardrijden, zodat ze kunnen zien of ze t leuk vinden en ook kennis maken met alles wat bij het paardrijden hoort.

Wat ik heb gehoord bestaat dan uit wat rondhobbelen met naastloper achter elkaar, of aan een longeerlijn om de beurt rondhobbelen.
Maar ook poetsen en deken op en af doen leren ze en ze gaan 'leren opzadelen' (niet dat die kleintjes daarna kunnen, maar goed Knipoog)
Verder weet ik niet precies wat ze allemaal doen, maar ik vond het in elk geval zo leuk klinken?

Hebben jullie ook zoiets gehad toen jullie op de manege leerde rijden???
Zo ja: wat?
Zo nee: had jullie dat leuk geleken?

Ik in elk geval niet en ik vind t erg jammer, had mij wel heel leuk geleken, als klein 6-jarig pennymeisje! Maar ja, bij mij op de manege zette ze me gewoon gelijk op een dikke pony en moest ik er maar wat achteraan hobbelen!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:28

Ik ben zelf begonnen met gewone lessen, maar ik hielp wel vaak bij dit soort lessen.
Volgens mij vond iedereen dat wel altijd erg leuk, je leert wel iets rijden (zover je dat kan noemen) maar t was gewoon lekker spelletjes doen met de pony's.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:19

Ik ben ook met gewone lessen begonnen, in een groep met allemaal kinderen die al konden rijden. Vind het achteraf wel jammer, maar ik geloof niet dat ik er toen "last"van had.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:05

Ik ben zelf ook onmiddelijk in de groep begonnen, maar tijdens mijn les nu is er ook een 'introductieles' met een klein meisje. Is best wel schattig, dat is een meisje van een jaar of 18 die haar aan de longe les geeft, het meisje is denk ik 4 of 5. Op een pony, beetje uitkijken voor onze les en een beetje stappen en wat draven in het cirkel. En om de zoveel tijd stappen ze gezellig rond en mag het meisje turnoefeningen en zo doen, en een paar pasjes galop.
ik vind het wel leuk voor kleine kinderen. Zij voelen zich veiliger omdat iemand hun vasthoud en ze amuseren zich Lachen . Maar voor de iets ouderen van 8 en 9 jaar is dit wel een beetje saai als ze het zo een beetje zitten rond te hobbelen aan een longe denk ik...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:12

ik heb gewoon voor men verjaardag op paardenkamp gemogen, en daar lessen gekregen, ook opzadelen en poetsen, en dan aan e longe, en zodra we een beetje konden draven los, daarna ben ik op lessen geweest.
maar het was wel eengoede basismanege, maar we mochten maar na een half jaar lessen galoperen, eerst aan de longe, daarvoor moesten we eerst goed leren lichtrijden en doorzitten en zo
ik vind wel dat ik daardoor een goede basis meegahd heb, an nu redelijk goed doorzitten
van staalen uitmsten en dekens opdoen heb ik het geleerd doordat er achter ons huis 3 stallen zijn (nu staan er 2 2-jarigen in) ik was daar een beetje kind aan huis, een daar heb ik veel geleerd van uitmesten, dekens opdoen, opzadelen, etc.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:15

Op mijn oude manege kreeg je eerst ook 6 lessen met poetsen en opzadelen, niet gelijk rijden, heb daar verder ook niet echt last van gehad. Ik vond het wel slim van de manege want zo leren kinderen gelijk hoe ze moeten opzadelen en poetsen

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:23

Bij "ons" op de manege krijg je longelessen en meestal helpen ze de eerste keren ook wel met opzadelen. Om echt te leren poetsen moet je een poetscursus doen.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:36

Bij ons in de manege zijn er in de paasvakantie en in de zomervakantie cursussen. Dit is elke dag 2 uur met de paarden bezig zijn(voor de beginnelingen toch) het zijn meestal altijd kleine kindjes. Ongeveer 45 minuten helpen de gevorderden dan met poetsen en opzadelen. En dan rijden ze een uur en 15 minuutjes, maar de eerste dag mogen ze eerst allemaal aan de longe even zodat er aan hun uitgelegd wordt hoe ze moeten proberen lichtrijden.
En de donderdag doen ze een halfuurtje voltige. Vroeger toen ann de cursussen nog gaf mocht je de vrijdag je pony schilderen. Haha, dat was eigenlijk wel lol, ook bij de gevorderden, heb zo nog de pony waarmee ik reed in een zebra geschilderd *LOL*

En als er komen voor een eerste rijles, gewoon in het seizoen dan krijgen ze eerst een half uurtje longeles en als het dan al een beetje gaat dan mogen ze mee doen in de les voor het laatste half uur en anders blijven ze nog aan de longe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:55

bij ons op de manege heb je een starterspakket van volgens mij 10 lessen, dan ga je eerst aan de lijn stappen en draven (kwartier ofzo) dat zijn dan 3 lessen.
daarna mag je met naastloper 2 keer een halfuur daarna 2 keer drie kwartier
en de laatste drie lessen in een beginnersgroepje (volgens mij) en idd dan leer je ook zadelen, poetsen enz..

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:33

Ik ben begonnen op de Waalmanege (lees: krimpen a/d ijssel) toen ik begon kreeg je eerst 5 privelessen, je reed alleen en kreeg alle aandacht. de eerste 2 lessen aan de longeerlijn en vervolgens helemaal los. Zo leerde je alle beginselen en je werd daarna in een beginnersgroepje geplaatst. Tijdens deze 5 lessen legde ze je van alles uit, van hoofdstel tot de gang galop alles kwam aanbod.
Persoonlijk heb ik er veel van geleerd en denk ik dat het beter is dan dat je gelijk in een beginnersgroep wordt gezet zonder eerst enige persoonlijke aandacht. Kan zijn dat ik dit fout heb maar die ervaring op de Waal vond ik werkelijk ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:48

toen ik begon met rijden werd ik meteen bij de gevorderde gezet, niet omdat ik meteen goed kon rijden maar gewoon omdat er geen beginnerslessen waren. Ik heb er echt veel van gel;eerd maar toen ik naar een andere manege ging is het helemaal fout gegaan, ik moest zo anders rijden, ik kon voor mijn gevoel niet eens meer lichtrijden. Toen hebben ze mij op een groot paard gezet met hele ruime gangen (zat makkelijker) en ik had het weer helemaal te pakken. Ze vroegen hier alleen waarom je alles doet, dus ik wist niet waarom ik iets deed want dat was mij nooit uitgelegd. Ik rijd nu weliswaar bij de halfgevorderen gewoon om de basis helemaal op te pakken en omdat ik helemaal verkeerd zat en nog steeds zit. Het grappige is dat alle mensen waar ik bij in de les zit allemaal van die andere manege zijn gekomen en vaak dus hetzelfde probleem hebben...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:07

Ik heb zoiets nooit gehad maar had het op zich wel graag willen hebben. Nou was ik al wat ouder toen ik begon (jaar of 10) en ik wilde echt heel graag paardrijden. Was al een tijdje steeds met een vriendin meegeweest en die had me het een en ander geleerd over paarden. Poetsen, opzadelen, hoofdstel in, dat soort dingen. Maar denk dat het zeker voor beginners handig is om naast paardrijden ook dingen erbij te leren als hoe je poetst, opzadelt, hoe je met een paard omgaat op stal ed. Want denk niet dat iedereen die begint met paardrijden dat al gelijk weet hoe alles werkt en het lijkt me toch al een stuk fijner voor die paarden als ze gelijk een beetje behandeld worden op de manier waarop het hoort.

Ik ben ook gelijk met een heleboel andere beginners bovenop een pony geplant, begeleider ernaast en hobbelen maar. Maar denk dat priveles maybe wel beter was geweest, eerst de basisprincipes onder de knie hebben terwijl iemand je paard onder controle houdt voordat je dat zelf moet doen. Scheelt denk een stuk qua afgestompte paarden!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:37

Goh, dat had mij wel handig geleken. Ik kreeg een pony compleet met zadel en hoofdstel en alles werd me 1 keer voorgedaan. Daarna moest ik hetzelf kunnen. (ik was 9) Gelukkig kon ik wel bij een boel mensen terecht met vragen. Mijn buurman vond het wel leuk dus daar heb ik heel veel van geleerd. Overigens had ik wel al een jaar gevoltigeerd en daarvoor al elke gelegenheid aangepakt om op een pony te kunnen zitten. Uitstappen?? ja, graag! hihi Mijn ouders hadden er geen kaas van gegeten dus ik had echt geluk met zo'n buurman. Van hem heb ik bv. toilleteren geleerd (pietje precies hoor) en nog minstens 1000 andere dingen.
Mijn dochter heeft nu mazzel met zo'n moeder al had ze allang een eigen pony willen hebben... Voorlopig moet ze het doen met een paard van mama en rijden op de pony van de buren (1x per week) De pony is allang gereserveerd maar dat weet ze nog niet. En dat houden we ook nog maar even zo.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:34

Heb het helaas nooit gehad. De eerste keren dat ik reed werd het paard voor me opgezadeld. Ik ging zitten, alles werd goed gedaan en de hele les holde iemand met me mee......moet wel zeggen dat het reuze gezellig was. Maar heb pas echt leren opzadelen etc toen ik al een dik jaar reed....beetje slordig eigenlijk!!

Later hebben ze op de manege wel eens een dag opgezet waarin iedereen verplicht was te komen, maar ja toen kwam niet iedereen....(jah ik was zeg maar een van de 'leraressen')

Hier begint binnenkort overigens ook een nieuwe manege en daar beginnen ze wel met introductie van opzadelen, verzorgen enzovoorts.
O heb trouwens wel proeflessen gehad....3 stuks!!

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:32

Ik heb niet op een manege leren rijden, maar op de manege waar ik nu rij, krijg je eerst (als je begint met rijden) 5 tot 10 prive lessen (van een half uur) bij de eerste lessen ga je aan de longe en later ga je gewoon los, er loopt niemand naast ofzo... (wel beter )
maar wat ik wel raar vind, dat je in die privelessen nog niet gaat gallopperen, Verward (dat is tenminste wat ik gemerkt heb, het kan ook anders zijn hoor) maar dat leer je pas in de groepslessen.
daarna ga ja in de groepslessen, daar worden de pony's voor je opgezadeld, je hoeft nog niets te kunnen...
In de vakanties kan je lessen volgen in het opzadelen en in het poetsen, dat kost dan wel geld.. dat vind ik dan wel raar want als je naar de half-gevorderdenles gaat dan moet je het wel allemaal zelf kunnen... maar er zijn altijd wel mensen die je willen helpen als het niet lukt..
Maar zo verplichten ze je dus wel om die lessen te volgen, voor dat geld... Ik vind dat dat wel gewoon erbij moeten doen (gratis) bij die privelessen, ik vind dat het er gewoon bij hoort, meteen de eerste les al!!!wat vinden jullie???

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 17:03

Ik vind eigenlijk dat het wel zo normaal en ook leuk is om een cursusje voor af te geven, met behalve rijden ook poetsen, opzadelen, misschien wat theorieles...
En natuurlijk mogen ze daar dan best geld voor vragen, maar dan wat minder dan de normale lessen, omdat je buiten het rijden ook andere dingen doet.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:12

Ik ging gelijk in een les rijden.
Had me wel leuk geleken, nu stonden de pony's soms al opgezadeld in de stal, maar meestal liepen ze al de les voor mijn les, heb daar dus vrijwel nooit een pony gepoetst.
Ik rijd nu ergens anders. Daar hebben ze voor zover ik weet ook niet echt een introductie oid.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:16

Ik ben echt op een pony geplant en hobbel maar achter de les aan. Poetsen was alleen voor de meer gevorderde meiden die er altijd rond hingen weg gelegt(al werd ik dat vanzelf Haha! ).
Ik ben pas echt meer gaan leren toen ik een tijdje iemand met een paar shetlanders geholpen heb. Echt veel leerde ik pas toen ik bij Max op stal terecht kwam en de shetten mocht gaan verzorgen(maar dat was dan echt alles zelf doen al kon ik wel altijd hulp krijgen als ik dat wou of nodig had).
Dennis word nu door een meisje van 10 verzorgt en doet dat heel leuk, die leert nu ook poetsen en alles wat er bij hoort. Net al een ander meisje wat 1x per week les op Dennis krijgt, die mag altijd eerst Dennis van het land halen en poetsen.