Wie heeft er weleens een paard ingereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Wie heeft er weleens een paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 17:50

Ik las net een topic over het inrijden van paarden. Nu had ik zo mijn twijfels over bepaalde meisjes over het inrijden van een paard.
Volgens mij vinden sommige mensen het heel stoer om te zeggen dat ze weleens een paard of pony hebben ingereden. Ik vraag me af: waarom?? Waarom is het zo stoer om een paard of pony in te rijden?

Ik zal vast een geheimpje verklappen... "Ik ben een enorm dom stom en zielig mens, want sttt.... niet verder vertellen... *Ik heb nog nooit een pony ingereden... niet eens een shetlander*"

Maar goed, wie hebben hier wel een pony ingereden, wat reed je op dat moment op wedstrijd niveau, en waarom hebben ze JOU gevraagd om hun paard in te rijden (in sommige gevallen)?

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:53

ik heb wel eens een pony ingereden.
ik reed niet op wedstrijd niveau.
en ze vroegen me omdat ze daar zelf geen tijd voor hadden (was bij een boer)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 17:55

Maar waarom precies jou? En niet iemand anders?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:56

Ik heb mijn eigen pony ingereden, heb geen wedstrijdervaring. Heb het zelf gedaan omdat het lukte. Had er wel begeleiding bij..

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:59

Ik heb met vallen en opstaan en heel veel hulp mijn newforrest merriestje ingereden toen ik een jaar of 9/10 was. Mijn ouders hebben haar als veulen gekocht en daarvoor had ik al twee andere pony's gehad maar nog niet op (een echt) concours geweest. Ik heb deze pony later naar de Z + wp gereden dus uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen en was ook best een brave/makkelijke pony.

Op mijn 22e heb ik mijn zelfgefoke kwpnér ingereden, we hebben hem wel zadelmak laten maken. Dit paard had niet zo'n makkelijk karakter en ook toen hij al wat verder in de opleiding was ben ik er nog wel eens afgelazerd. Toen hij 6 was (en M) dressuur is hij verkocht.

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:59

Emeraldo schreef:
Maar waarom precies jou? En niet iemand anders?


ik denk omdat ik toen de enige was die daar rond liep en het ponytje ingereden moest worden omdat het snel weer verkocht zou worden
heb hem toen nog 5 maanden gereden en toen werd hij verkocht
waarom precies mij ik heb geen idee....
heb het overigens ook met begeleiding gedaan.
het is wel heel leerzaam met ik zeggen en ook een leuke ervaring
Laatst bijgewerkt door Tropico op 23-12-03 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:01

Ik heb er wel een paar gedaan.
Heb je ff, dan ga ik ff denken om hoeveel het ook alweer ging?

En waarom, tja ze moesten iemand hebben die zin had om zijn nek te breken, dat wilde ze zelf namelijk niet Tong uitsteken Knipoog

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:04

Ik hem mijn verzorgpony ook zelf ingereden!
Waarom ik??
Tjah ze zochten iemand om voor hun pony te rijden.. en toen gaf mij tante aan dat ik nog een pony zocht duss..
Ik reed toen nog geen wedstrijden, alleen op een manege..

Ook nu help ik best vaak op een manege, help ik met inrijden of rij ik de jonge paarden..
en gisteren heb ik bij de man waar ik in de bak rij.. op zijn jonge paard gezeten die voor de 2e x onder het zadel was Lachen

Maar stoer vind ik het niet hoor... ik vind het gewoon leuk om te doen Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:05

ik heb er een heleboel zadelmak gemaakt, maar dat is met Norikers niet zo moeilijk Haha!
Je legt er een zadel op en het paard gaat lopen, of niet......dan heb je een probleempje.... Cool

Ik heb er eentje echt ook verder ingereden, maar die was zo schrikkerig, dat is nooit helemaal goed gekomen.

Mijn eigen Morrie heb ik denk ik ook zadelmak gemaakt en ingereden, er had al wel eens iemand op gezeten, zei de verkoper, maar achteraf heb ik daar zo mijn twijfels over, ook omdat ie nog een jaar jonger bleek te zijn dan ik een heel jaar lang geacht heb
Leuke jongens die Oostenrijkers, kijken niet op een jaartje....

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 18:06

haha! Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik jullie wel geloof qua inrijden. Maar sommige mensen zoals in een ander topic hier op PP kunnen niet echt goed verwoorden hoe ze een pony hebben ingereden en ook niet hoelang dat duurt. Volgens mij weet je wel waar ik het nu over heb...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:06

ik heb er een gedaan. Ik mocht het doen omdat het een kleine pony was, en ik was toevallig een heel licht meisje. Dat was mijn eerste keer en ik heb het wel onder begeleiding gedaan, maar die paste er zelf niet op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:08

Ik geloof dat RK en mijn leven redelijk synchroon gelopen hebben

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:11

Ik heb een stuk of 7 paarden zadelmak gemaakt, maar dan bedoel ik letterlijk ZADELmak (en hoofdstel natuurlijk) en niet mensmak. Dus longeren, commando's leren en al een beetje leren sturen vanaf de grond. Ik ben er wel op gaan hangen en heb er een keer of 2 opgezeten, maar het echte inrijden laat ik liever aan iemand anders over!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:12

Ik heb Taco zelf ingereden. Geweldige ervaring om een keer mee te maken.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:13

Ik heb nog nooit een paard ingereden en rij ook geen wedstrijden Maar weet wel hoe ik het zou doen. Ik denk dat je elk paard op een andere manier inrijd, elk paard reageert anders het ene paard leert makkelijk en het andere paard vind het allemaal moeilijk en zwaar..... En het ligt natuurlijk ook helemaal aan welk doeleind je hebt met het inrijden van een paard. Als je hoog in de dressuur wilt scoren doe je alles een stuk nauwkeuriger en anders (denk ik) als dat je een recreatief paardje wil Knipoog En je kan natuurlijk ook op de westernstyle inrijden Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:17

Nog nooit echt ingereden. Wel voor het eerst op een nooit bereden 3 jarige tuiger van 1.70 m gezeten (ik ben paarden van 1.50 gewend). Beestje gaf geen krimp (gelukkig). Maar dat was zitten en niet rijden.
Moet ik me nu ook schamen Knipoog Heb nog nooit een paard ingereden. Ben dat ook niet van plan. Mijn jaarling wordt over 2 jaar ingereden.... Ik ga zelf niet aanklungelen...

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:21

Telt rondhobbelen op een shet ook mee Haha! Daarna een welsh/arabier die al wel aangespannen liep maar ook onder het zadel moest. Nog 11 jaar bij een boer tig haflingers ingereden en voorgebracht (keuringen) en natuurlijk mn belgje niet te vergeten en dat was nog het meest moeilijkste van allen Schijnheilig vind ik.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:23

ik heb een paard ingereden was niet echt makkelijk paard, had hekel aan de singel en sprong en kapte met haar achterbenen naar de singel (zonder mij erop)dat was nog voor dat ik er was, en dan mocht ik erop waarom ik? i dont know maar het klikte meteen met mij en dat paard dus ja, ben er nog maar 2 maal afgeflikkerd, ben er wel trots op ze doet altijd hartsikke haar best, helaas is nu verpruts door een ander dat ik dan het niet leuke eraan

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:27

Citaat:
waarom hebben ze JOU gevraagd om hun paard in te rijden

omdat ik toen op een stoeterij werkte en het hoorde bij de job!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:02

Ik heb een hele tijd terug een oude verzorgpony ingereden, waarom ze dat aan mij hadden gevraagd? Omdat ze er verder niet meer mee deden, en ze er zelf niet meer oppasten, en later voor hun kinderen wouden gebruiken, op dat moment reed ik geen wedstrijden, en de pony heeft nooit wedstrijden gelopen (voor zover ik weet)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:18

Mijn pony heb ik ingereden. Hij was toen nog niet van mij, maar de eigenaresse vroeg of ik hem wilde inrijden. Uiteindelijk beviel hij mij zo goed, dat hij na een paar jaar mijn eigen pony is geworden.
Verder heb ik ook meegeholpen met het inrijden van andere pony's en samen met de eigenaresse ben ik ook nog eens begonnen aan het inrijden van een andere C kleine D-pony. Heb er opgezeten, mee gegalloppeerd enzo. Ze werd drachtig en we zijn er toen niet meer mee verder gegaan.
Dit alles heb ik natuurlijk gedaan met onder begeleiding van de eigenaresse (hoewel ze er niet zo heel vaak bij was) en soms ook met behulp van een vriendin. Ikzelf was toen 12 of 13 jaar, maar toch, alles is goedgegaan.
Oja, waarom? Vroeger was ik samen met een vriendin de verzorger van meerdere pony's (voornamelijk shetjes en A/B of C-pony's). Toen ze een nieuwe pony erbij kocht, was het eigenlijk wel logisch dat wij zouden meehelpen. Verder ben ik zelf niet zo groot (nu zo'n 1.58, vroeger nog veel kleiner) en aangezien zij vaak niet zo grote pony's kocht..

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:23

Ik rij ook de pony's bij ons in, tja waarom? Het is mijn werk

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:31

Ik heb er ook al een aantal ingereden de eerste toen ik 13 was en L reed bij de pony's.
Ik mocht helpen met zadelmak maken wat dus betekdn dat ik er als eerste op mocht en daarna mocht ik 'm afstaan naar een ruiter die het vaker had gedaan.
Vervolgens mocht ik zelf eens jonge paarden door rijden en na een half jaar heb ik voor het eerst een merrie zadelmak gemaakt in m'n eentje.
Daarna heb ik een tijdje voor een groningerfokkerij gereden waar alter ook mijn paarden hebben gestaan en daar reed ik ook wel eens paarden voor in.

Mijn eigen paarden heb ik ook zadelmak gemaakt en het jonge spul ga ik straks ook zelf doen.
waarom?
Gewoon omdat ik het heel erg leuk vind en omdat ik niet de fouten van een ander hoef op te lossen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:33

Vroeger samen met de mede-eigenaar mn shetland-pony. En bij een kennis die shetlanders fokt ook altijd de jonge shetlanders. Clown
Verder heb ik 2 jaar geleden een pony van mijn staleigenaar licht ingereden. En ook eens een haflinger van hem bedenk ik me nu.
En natuurlijk mijn Cameeltje.
Bijna 2 jaar geleden gekocht als 2,5 jarige. Obsession maakte haar zadelmak en toen kreeg ik haar mee naar huis, en heb haar vanaf toen alles zelf geleerd. (uiteraard wel met begeleiding.)

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:42

Ik ben nu nog steeds bezig om een welsh-a in te rijden maar heb helaas niet zo veel tijd meer dus doet een vriendin het