Grootmoeders-tips verzameltopic (m.b.t. paarden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Grootmoeders-tips verzameltopic (m.b.t. paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:43

Hallo,

het leek me leuk om een verzameltopic te maken met handigheidjes omtrent paarden.. Verzorging, voeding, uiterlijk, opleuken, alles is gewenst! Het lijkt me voor mezelf leuk om dat te verzamelen en ideeen op te doen, en ik denk voor anderen ook wel! Dan zo dat er een handig overzichtje komt van dat soort dingen.

Dus weet je iets, kom maar op! Lachen En dan niet alleen de dure mogelijkheden, maar juist de huis-tuin-en keuken oplossingen. Ik zal ook eens wat opnoemen, ik zal wel wat vergeten denk ik... Heb niet met alles ervaring van wat hieronder staat, zijn ook 'opvangsels'


*Voeding

-Hooirantsoen

Bij geen weidegang: 1 kg hooi per 100 kg paard per dag
Bij wel weidegang hangt t nog af van veel factoren. 1 - 1,5 kg


-Olien
Verder kun je olien toevoegen maar ik weet niet precies welke? Hoop dat in dit topic tegen te gaan komen! Die bevorderen zowel uiterlijke processen als innerlijke


*Anti-vlieg

- knoflook bijvoeren (is ook goed voor gezondheid!)
- plantenspuit met: 1/2 azijn + 1/2 water


*Hoefverzorging

bevochtig de hoeven altijd voor het invetten, anders drogen ze juist uit!

Aan te raden behandeling: (te vaak is niet goed)
3 keer per week invetten
1 keer per week teren (eventueel)

- Hoefvet:
8 eetlepelszonnebloemolie + 1 eetlepel azijn


*Uiterlijke verzorging

- Lijnzaad olie bijvoeren, zorgt voor een gezonde vacht, glanzend en voor rappe haarwisseling.

- Mooi laten glanzen (bv snel voor wedstrijd) Je paard inwrijven met sla/zonnebloem olie met een wollen doek >glanzen!!!


*Overige klusjes



Richtlijnen dekenmaten
Stokmaat (in cm) maat
tot 120 145
121 - 130 155
131 - 140 165
141 - 151 175
152 - 161 185
162 - 168 195
168 - 174 205
175 + 215

Dit zijn richtlijnen, uiteraard rekening houden met de vorm van je paard (stevig, rank etc.)

Meer kom ik momenteel niet op... Jullie? En vinden jullie t leuk topic of zoiets van Gaaaap
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 22-12-03 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:45

Er is een heel boek met dit soort tips van Christiane Gohl!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:46

ojah? hoe heet dat boek, weet je dat?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:50

Tipboek voor paardenmensen. Beschrijving: een boek met uiterst bruikbare wetenswaardigheden en adviezen van vroeger en nu; voer, stal en weide, verzorging, harnachement, omgang, eerste hulp, spijsverteringsproblemen en kruiden. Ik wil het graag hebben, het is een erg leuk boek! Kost 19,95 euro, 183 bladzijdes

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 18:00

ikheb het boek van nathalie penquitt en vind daar achterin een boek van Christianne Gohl - Hoe verzorg ik mijn paard? ~handigheden, tips en huismiddeltjes voor een optimale verzorging~ Dat is hem denk ik he? Er staan nog meer leuke boekentips in, en ik heb nog van mn verjaardag een VVV bon van 25 euro, goed doel dacht ik Lachen

Verder niet zoveel animo voor dit topic?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:04

Christiane Gohl heeft heel veel boeken geschreven! Het boek dat ik bedoel heet echt 'tipboek voor paardenmensen'. Inderdaad een goed doel ervoor, ze schrijft leuke boeken!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:22

Ik heb geen tips, maar dat boek lijkt me ook wel wat... alleen ik heb geen geld. Heeft iemand daar nog leuke tips voor Tong uitsteken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:25

Sting schreef:
alleen ik heb geen geld. Heeft iemand daar nog leuke tips voor Tong uitsteken Verward


Yep, werken Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:41

Ilindra"]
[quote="Sting schreef:
alleen ik heb geen geld. Heeft iemand daar nog leuke tips voor Tong uitsteken Verward


Yep, werken Haha!
[/quote]

slijmen bij je ouders Haha!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:42

Paard verkopen! Knipoog

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:46

Dat boek heb ik ook, maar de meeste tips vind ik een beetje onuitvoerbaar.
Je moet soms hele rare ingredienten hebben voor middeltjes of tips waar je helemaal niks aan hebt.
Maar er staan ook wel handige tips in hoor Knipoog

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:06

haha, ik heb ook niet zo'n boek, maarja als je iets wilt weten kan je het altijd in VMR zetten lijkt me Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:30

ik vet de hoeven haast iederen dag in Verward
en ze zien er echt goed en netjes uit Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:32

Okee, ik weet er ook nog wel een paar uit grootmoederstijd:
-om de vacht te laten glanzen: doek met petroleum erover (niet als het regent! want dan krijg je rare kringen) of een stuk schapewol, vers van het schaap...
-voor witte voeten etc.: kalk of bloem erin.
-mooi glimmende hoeven: beetje zwart ledervet erop
-tegen wildvleesvorming bij wonden: superfijngemalen koffie erop strooien
-tegen verveling en tevens goed voor de luchtwegen: populiere of wilgetakken in de stal of wei gooien.
-tegen wegglijden van je voet uit de beugel: een schroefje door het beugelblokje draaien en het puntje heel iets er bovenuit laten steken.

Ach ik weet er nog veel meer maar dit schoot me zo op het eerste moment te binnen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:50

babyolie voor de glans.
gezichtszonnebank voor tegen mok.
boterham met honing voor verzachting hoesten.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:02

Ik weet er ook eentje (ooit gehoord van Jasper hier op bokt Lachen ): met gebruikte theezakjes kun je de ogen van je paard schoonmaken.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 02:08

Miko schreef:
Ik weet er ook eentje (ooit gehoord van Jasper hier op bokt Lachen ): met gebruikte theezakjes kun je de ogen van je paard schoonmaken.


Verward serieus? dat klinkt nou echt raar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:08

ik doe dat gewoon met een washandje en wat water....gebruikte theezakjes schijnt ook goed te zijn tegen *onze ogen* dus eigenlijk waarom niet...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:17

Als je paard een wondje heeft gehad..vaseline opsmeren komt er eerder weer haar op omdat het lekker vet word gehouden

als je paard droge hoefranden heeft(vooral zomers)las je paard droge hoefranden heeft gaat dit ook vaak brokkelen dus hier iets om dat egen te gaan:
mengsel van 2 delen zonnebloemolie en een deel natuurazijn hier de hoeven mee invetten en ze worden mooi soepel..

sWinters bevriesd buiten het water heel snel als je er een lichtte bal inlegt bevriest het niet want als het iets waait rolt de bal door het water dus blijft het water ietsje in beweging

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:48

een "sopje"van water,waar (zware) shag in heeft geweekt,voor ecxeem in de staart/staartschuren!!(heeft een kennisje een paar keer gedaan bij haar paard,en het hielp echt!)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:49

biotex groene laten oplossen in beetje water dit met shampoo vermengen..als je daar de witte bennen van je paard mee wast worden ze heel erg wit

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:22

Voor een mooie glans kun je ook babydoekjes gebruiken, van zwitsal bijvoorbeeld. Af en toe galopperen over de harde weg schijnt goed te zijn voor de pezen. Maar ik denk dat je dat niet te vaak moet doen..
Voor je zadel en hoofdstel en andere leren spulletjes: eerst schoonmaken met water en daarna met Vaseline intensive care insmeren en daarna goed inwrijven. je hoeft geen dure ledercreme te kopen want dit geeft hetzelfde effect.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:26

Ik zou bij dure leren spullen toch eerder naar ledervet grijpen dan naar vasiline hoor....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:33

Miko schreef:
Ik weet er ook eentje (ooit gehoord van Jasper hier op bokt Lachen ): met gebruikte theezakjes kun je de ogen van je paard schoonmaken.

Ik doe de ogen van mijn hond wekelijks met zakjes kamillethee.. schijnt erg fijn te zijn..

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:01

* Swifferdoekjes over je paard heen halen om het stof eruit te halen.

* Scheutje kamferspiritus mengen met warm water mengen en daarmee je paard afsponzen tegen de spierpijn.

* Voor witte tanden kan je een handje duivenvoer per dag geven.

* Tegen stro eten: btje azijn over het stro heen spuiten.

* Om je laarzen te laten glimmen: doen met warme schoenpoets en dat uitwrijven met een panty.

*