Wt moet je er nou mee he....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:02

ooo ik snap het al. Iemand anders doet het grondwerk en jij mag er als eerste op en zodra zo een paard ruitermak is dan gaat die ander die het grondwerk deed er weer op...... zoiets

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:03

ik zie het probleem er niet zo van eerlijk gezegd. Ik ga er nl. van uit dat Cynthia doelt op de foto's van Feetje en alhoewel het niet mijn manier van inrijden is, vind ik deze foto's ook niet schrikbarend. Ik zie liever iemand met een spoortje en rustige beenligging op een jong paard dan iemand die schopt. En een martingaal nou dat vind ik ook niet schokkend.
Ik ben op diverse professionele africhtingsstallen geweest en daar wil je niet zien hoe een jong beestje rechtstreeks uit het land een slof om gehangen krijg.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:03

wat is een goede manier Verward
Wil je het proberen uit te leggen.. Waar let je op met het rijden van jonge paarden, waar train je op enz.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:04

nee Verward inrijden, jullie weten toch ook wel hoe je een paard moet inrijden Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:04

maak je ze ook zelf zadelmak cynthia of rijd je alleen in? En wanneer zie jij een paard als ingereden? Want een paard dat kan draven en galopperen en zo, is voor mij al ingereden: het is namelijk zover dat je het mee naar buiten kunt nemen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:05

xcynthiax"]
[quote="Lielle schreef:
Romana verkocht?


nee joh!!! een ander paard, wat ik ook hen ingereden..romana heb ik ook zelf moeten inrijden, ze kon alleen maar stappen, draven en galopperen
[/quote]

Rio kan nog steeds alleen maar stappen, draven en galopperen, moet hij nou ook worden ingereden? Schijnheilig

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:09

mobick"]
[quote="xcynthiax"][quote="Lielle schreef:
Romana verkocht?


nee joh!!! een ander paard, wat ik ook hen ingereden..romana heb ik ook zelf moeten inrijden, ze kon alleen maar stappen, draven en galopperen
[/quote]

Rio kan nog steeds alleen maar stappen, draven en galopperen, moet hij nou ook worden ingereden? Schijnheilig
[/quote]

ik bedoel, dat ze ook netjes aan de teugel lopen en dat ze netjes figuren kunnen maken en dat ze niet onder je vandaan racen, dat is na een jaartje ofsow

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:10

bij mij na 3 weken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:10

bij mij ook al veel eerder. Maar misschien is er verschil tussen rijden en rijden...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:11

heeft dit iets te maken met het topic op HAW van Feetje's 1e keer op Tervano?

want dat topic kwam ik net tegen, en daarna zag ik dit topic, en in dat adnere topic reageer je nogal banketstaaf omdat ze een te kleine martingaal&spoortjes gebruiken

ik heb meerdere paarden ingereden, en onder inrijden versta ik er als 1e op gaan en hem leren stappen draven&galloperen

bij sommige paarden heb ik er een martingaal bij gehad(die zat heel los, maar zoals okkie en feetje al zeiden gebruiken ze normaal ook een beter passende martingaal) en bij 1 paard ook spoortjes, die reageerde niet op de zweep, ging dan juist stilstaan, en met een spoortje ging het perfect

maar over t algemeen zat ik er zonder sporen, met zweepje en zonder martinaal op, maar bij de springstal waar ik heb gewerkt hingen ze er meestal ook een martingaal aan, en daar weten ze echt wel wat ze doen!

en verder: je paard kon alleen maar stappen draven&galloperen, dan is ie toch al ingereden? is niet te hopen dat ze nog meer gaat doen dan die 3 gangen, want dalijk zit je met een paard dat telgang gaat doen ipv stappen(zoals Quentin heeft ontdekt) of is ie dan pas echt goed ingereden?(in dat geval heb ik Quentin ook verder ingereden dan Tong uitsteken )

als ze kunnen stappen draven&galloperen met iemand op hun rug zijn ze ingereden, je gaat ze verder doorrijden als je ze daarna leert om netjes aan de teugel te lopen, met de goede stelling&engebuiging etc, en wat dat betreft ben je nooit uitgeleerd, maar dat heet dan allang geen inrijden meer.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:11

ja hoor, heus kan je een paard in 3 weken inrijden, dat kan echt niet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:13

ik kan met de meeste paarden in 2 mnd tijd een b proef rijden....... ligt een beetje aan hoe graag het paard mee wil werken

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:14

xcynthiax"]
[quote="mobick"][quote="xcynthiax"]
[quote="Lielle schreef:
Romana verkocht?


nee joh!!! een ander paard, wat ik ook hen ingereden..romana heb ik ook zelf moeten inrijden, ze kon alleen maar stappen, draven en galopperen
[/quote]

Rio kan nog steeds alleen maar stappen, draven en galopperen, moet hij nou ook worden ingereden? Schijnheilig
[/quote]

ik bedoel, dat ze ook netjes aan de teugel lopen en dat ze netjes figuren kunnen maken en dat ze niet onder je vandaan racen, dat is na een jaartje ofsow
[/quote]

Nou ik hoop voor je dat je er niet je brood mee hoeft te verdienen.....
Anyway wat voor'n figuurtjes bedoel je eigenlijk? Een bloempje? Haha!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:15

pfffff

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:15

dat hangt er dus vanaf wat je onder inrijden verstaat. Voor mij kan een ingereden paard:
gecontroleerd stappen draven en galopperen onder de man en wat simpele figuren (fwenden, grote voltes) lopen.

Dan is het inrijden klaar en dat kan idd in een week of drie gebeurd zijn. Daarna ga je opleiden en met een half jaar kunnen ze op hun sloffen een B proefje aan.

/edit
en hierboven hebben ze het al over twee maanden Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-12-03 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:15

Renske20"]
ik heb meerdere paarden ingereden, en onder inrijden versta ik er als 1e op gaan en hem leren stappen draven&galloperen
[quote]
Ik ook ja.

[quote="xcynthiax"]
ja hoor, heus kan je een paard in 3 weken inrijden, dat kan echt niet
[/quote]
toch wel hoor, die paarden zijn er best bij. Ik heb die ook een paar gehad.

[quote="mobick schreef:
[
Anyway wat voor'n figuurtjes bedoel je eigenlijk? Een bloempje? Haha!
[/quote]

HAHAHAHAHAHA!

En wat is er mis met bloempjes? Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:21

[HAW] Ik voor de eerste keer op Tervano!

xcynthiax schreef:
ik vind het een heel leuk paard! maar 1 ding, gooi die hulpteugel+sporen eraf!!!!! echt waar, zo moet je echt niet door blijven rijden!!!!! wat kan je nu eigenlijk verwachten van een 3-jarig paard waar je net voor het eerst op zit? daar ga je dan toch niet meteen een hulpteugel omgooien!!! en die sporen


weet je zeker dat dit niet de reden is waarom je dit topic bent gestart Schijnheilig


en met een maand of 3 rij ik een redelijk nette B proef met een jong paard, lijkt me nogal sneu als je daar en jaartje over doet
heb zelfs een paard in mogen rijden dat zo'n super karakter had, dat ik er na 3 weken(zat er 2/3 keer per week op) fijner mee kon rijden dan met mn toen 9 jarige M2 paard!
oke verzameling etc kan je niet doen met zo'n paard, mist ie de bespiering voor, maar hij was zo soepel, en werkte zo goed mee, echt geweldig!
nu is ie 5 en loopt ie M1 en t meisje dat hem heeft gekocht is hardstikke blij met hem en mag bijna naar de M2

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:25

ja, als je zo gaat bekijken dan lukt het mij ook in 4 weken ofsow om een paard een b proefje te laten lopen, maar wat houdt een b proefje nou in???

maare...mensen...ik ga naar me paarden toe en ik zie jullie wel weer
doei doei
xxxx

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:25

xcynthiax schreef:
nee Verward inrijden, jullie weten toch ook wel hoe je een paard moet inrijden Verward

Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard in te rijden hoor, vroeg alleen naar jou manier. Maar als je daar niets over wilt zeggen, dan niet.

Inrijden versta ik overigens ook onder, het paard geocntroleerd leren stappen, draven en galopperen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:27

Richtje schreef:
[
Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard in te rijden hoor, vroeg alleen naar jou manier. Maar als je daar niets over wilt zeggen, dan niet.

Inrijden versta ik overigens ook onder, het paard geocntroleerd leren stappen, draven en galopperen.
[/quote]


oke, laat ik direct zijn: volgens mij zit ze maar wat te zwetsen en weet ze helemaal niet hoe je een paard in zou moeten rijden en heeft ze ook geen methode. Haha! denken dat er meer, of ben ik de enige?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:27

xcynthiax schreef:
ja, als je zo gaat bekijken dan lukt het mij ook in 4 weken ofsow om een paard een b proefje te laten lopen, maar wat houdt een b proefje nou in???

maare...mensen...ik ga naar me paarden toe en ik zie jullie wel weer
doei doei
xxxx


De basis is het belangrijkste...
Als een paard een fatsoenlijk B-proefje kan lopen, beschouw ik deze toch echt wel als ingereden hoor.
In 4 weken een B-proefje bij een volkomen groen paard, vind ik trouwens wel weer erg snel. Of je moet een heel meewerkend paard hebben Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:28

Desiree"]
[quote="Richtje schreef:
[
Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard in te rijden hoor, vroeg alleen naar jou manier. Maar als je daar niets over wilt zeggen, dan niet.

Inrijden versta ik overigens ook onder, het paard geocntroleerd leren stappen, draven en galopperen.
[/quote]

oke, laat ik direct zijn: volgens mij zit ze maar wat te zwetsen en weet ze helemaal niet hoe je een paard in zou moeten rijden en heeft ze ook geen methode. Haha! denken dat er meer, of ben ik de enige?


Tja, wat zulle nwe zeggen Schijnheilig Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:29

Desiree"]
[quote="Richtje schreef:
[
Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard in te rijden hoor, vroeg alleen naar jou manier. Maar als je daar niets over wilt zeggen, dan niet.

Inrijden versta ik overigens ook onder, het paard geocntroleerd leren stappen, draven en galopperen.
[/quote]

oke, laat ik direct zijn: volgens mij zit ze maar wat te zwetsen en weet ze helemaal niet hoe je een paard in zou moeten rijden en heeft ze ook geen methode. Haha! denken dat er meer, of ben ik de enige?


*LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:29

Desiree"]
[quote="Richtje schreef:
[
Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard in te rijden hoor, vroeg alleen naar jou manier. Maar als je daar niets over wilt zeggen, dan niet.

Inrijden versta ik overigens ook onder, het paard geocntroleerd leren stappen, draven en galopperen.
[/quote]

oke, laat ik direct zijn: volgens mij zit ze maar wat te zwetsen en weet ze helemaal niet hoe je een paard in zou moeten rijden en heeft ze ook geen methode. Haha! denken dat er meer, of ben ik de enige?

Lips are sealed

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:30

xcynthiax schreef:
ik bedoel, dat ze ook netjes aan de teugel lopen en dat ze netjes figuren kunnen maken en dat ze niet onder je vandaan racen, dat is na een jaartje ofsow


dat vragen ze toch in een B-proefje
duurt bij jou dus een jaartje....

een nageeflijk paard met wat stelling&lengtebuiging dat de hulpen voor stap, draf&galop snapt, waarvan je het tempo kan controleren en hem netjes kan sturen, dan is ie klaar voor een B-proefje, dan hoeft echt niet alles perfect te gaan, maar gewoon een stuur en een rem erop en niet extreem sterrenkijken etc, dan kom je een B-proefje goed door

en dat duurt echt geen jaar!