Moet ik mijn paard echt scheren???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Moet ik mijn paard echt scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 14:31

hey allemaal!
Het baasje van mijn verzorgpaard heeft Sancho tweemaal eigenhandig geschoren waarna het de laatste keer nu op niets trekt. Het is dus nu echt belachelijk Bloos
Is het echt nodig om een paard in de winter te scheren want hij zweet al echt erg na een kwartiertje...
of ligt het gewoon aan z'n conditie????[i]
[/i]

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:37

zweten heeft te maken met je warmte afgift en niet zoveel met je conditie. Ik vind persoonlijk scheren geen must. Het kan hooguit praktisch zijn dat ze sneller droog zijn. Maar ik heb die van mij nog nooit geschoren en het zal ws ook nooit gebeuren.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:54

ik heb mijn paard nu ook al 2 maal geschoren, het is geen must hoor, het ligt ook aan je paard en voor welk doel je je paard gebruikt, sportpaarden worden bijna allemaal geschoren, niet alleen omdat het vaak mooier is maar ook omdat die paarden flink worden getraind en veel zweten, ze zullen minder snel gaan zweten en ook hebben ze dan minder kans om verkouden e.d te worden
zweten kan idd ook met conditie te maken hebben, maar dat hoeft niet perse te zijn, het ene paard zweet sneller als het andere paard

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:12

Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel vacht ze hebben.
Bij die tinker van ons was het op een gegeven moment echt nodig. Die had zoveel vacht dat hij gewoon op stal al vreselijk stond te zweten. Door hem te scheren hebben we hem daar vanaf geholpen.
De gelder die ik nu rijd, is niet geschoren. Maar haar heb ik wel op tijd een deken opgelegd zodat ze niet belachelijk veel vacht kreeg.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:12

Een paard dat stressig is, zweet erger dan een paard dat rustig en ontspannen is. Ik scheer mijn paarden ook nooit. De wintervacht is nog altijd dan een dikke winterdeken. Van zweeten heeb ik bijna geen last. Is wel iets eerder warm, maar als je in de training veel wisseld van gang. Valt het heel erg mee. En als ze dan toch nat zijn. Laat ze lekker koud worden en doe ze lekker de wei in. De volgende dag ros je het zout er zo af. Maar het scheeld natuurlijk hoe lang hij in het haar zit. Mijn paard heeft heel kort haar, mijn pony wat langer. Maar ik kan me voorstellen dat paarden met lang haar niet makkelijk de zout er uit te borstelen is. Zelf zeg ik, niet scheeren.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:29

Soms is het wel nodig. Zo weet ik iemand die met een Fjordje ment. De les is 's avonds. En dan is de pony de volgende dag gewoon nog nat, soms zelfs nog langer.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:33

Hazel is nog nooit geschoren. Ik rijd dressuur met haar en ook wedstrijden, maar thuis ben ik afhankelijk van de buitenbak. Die bak ligt erg op de wind, dus als ik haar zou scheren moet ik vreselijk met dekens in de weer enzo. Nadeel is wel dat Hazel heel snel erg zweet. Maar dat doet ze zomers met haar dunne zomer vacht ook, ze heeft er gewoon veel aanleg voor. Na het trainen stap ik haar 10 minuten uit, zonder deken, daarna gaat ze op stal met haar winterdeken. Voordat ik de deken opleg borstel ik haar met een harde borstel, dan is haar vacht de volgende dag gewoon schoon, zonder zoutresten. Op deze manier heb ik het met m'n vorige paarden ook altijd gedaan en heb eigenlijk nooit zieke paarden gehad als gevolg van kouvatten.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:48

Ophelia schreef:
Hazel is nog nooit geschoren. Ik rijd dressuur met haar en ook wedstrijden, maar thuis ben ik afhankelijk van de buitenbak. Die bak ligt erg op de wind, dus als ik haar zou scheren moet ik vreselijk met dekens in de weer enzo. Nadeel is wel dat Hazel heel snel erg zweet. Maar dat doet ze zomers met haar dunne zomer vacht ook, ze heeft er gewoon veel aanleg voor. Na het trainen stap ik haar 10 minuten uit, zonder deken, daarna gaat ze op stal met haar winterdeken. Voordat ik de deken opleg borstel ik haar met een harde borstel, dan is haar vacht de volgende dag gewoon schoon, zonder zoutresten. Op deze manier heb ik het met m'n vorige paarden ook altijd gedaan en heb eigenlijk nooit zieke paarden gehad als gevolg van kouvatten.


Ik heb precies het zelfde probleem, dus dan maar niet scheren..
tis wat minder mooi, maar liever minder mooi dan ziek *LOL*

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:45

Ik heb Iwan wel geschoren maar dan volgens het jachtmodel. Het bevalt mij prima en ze hebben ook nog wat eigen haar.
De zweet plekken zijn kaal en ze zijn na uitstappen zo droog, echt een aanrader vind ik!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:52

Banjer is niet geschoren.... Lachen Dit om 2 redenen:
1) Ze heeft een hele mooie wintervacht waar ik trots op ben
2) Ze staat overdag nog op het land (is uitzondering... de boer zal binnenkort wel zeggen dat het niet meer mag)

Het enige nadeel van een wintervacht is dat ze nogal snel zweten... ik pas mijn trainingsschema daar ietsjes op aan... en ik heb het er wel voor over, om een hele lange tijd uit te stappen en daarna nog eens die tijd te wachten tot ze droog is (zweetdeken)... dan kan ik mooi slobber maken... Haha!

Wat zal ik blij zijn als het solarium bij ons op stal is... Haha!

amandatjuh88
Berichten: 1318
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:00

Haaj..!! Nouw als je pony nogal erg zweet en langsaam opdroog ken je er wel over na gaan denken Ik zelf vindt het wel leuk staan hoor een geschoren pony:) Nouwjah je ziet zelf maar Tong uitsteken kus amanda

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:24

Als je paard echt nat wordt van het rijden of wanneer je hem beweging geeft dan kan jeh em het beste scheren, want vaak met die lange haren krijg je hem never nooit droog gestapt en als dat wel lukt ben je wel een uur bezig volgens mij. Gelukkig krijg mijn arabierjte niet veel haar, want scheren bij hem is volgens mij onmogelijk! Het stukje achter zijn oren lukt maar daar houdt het ook zker bij op en anders zou ik hem moeten plat spuiten, maar dat doe ik liever niet dus laat ik hem lekr zo en staat hij er gwoon lekr ingepakt bij
xxx