Les volgen bij basisinstructeurcursus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Les volgen bij basisinstructeurcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 16:16

Vanavond ga ik samen met een clubgenoot een les volgens in het kader van de basisinstructeurcursus van Orun. Petri hier op bokt volgt deze cursus en zij had ook de oproep geplaatst of bokkers hier misschien interesse in hadden.

Ik vind het altijd lekker om een keertje extra binnen te kunnen rijden Tong uitsteken Nee hoor ik vind het leuk om eens mee te maken en daarnaast help ik ook nog eens wat mensen op deze manier.
Ik heb helaas geen digi kunnen lenen. Anders had ik het graag voor jullie vast gelegd .
We hebben les van 19.30 tot 20.30. Ik ben benieuwd!

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:06

Heb ik ook een paar keer gedaan voor mensen bij ons van stal. Het is wel grappig, alleen Duvel vond het erg saai. We moesten nl de eerste keer heel veel rondjes draven, zonder echt wat te doen (toen was de cursus net begonnen). En toen we dan mochten galoperen, liet Duvel even zien dat hij zijn naam eer aan doet. Hij wilde maar niet normaal aanspringen, elke keer met een spurt of met een bok, cursist wist echt geen raad meer, instructeur nam het over, maar op een manier zoals ik het zelf eigenlijk niet zou oplossen, met als gevolg dat Duvel nog even bezig bleef. Maar uiteindelijk werd hij wel weer rustig, want toen was de lol er ook wel af. Verder heb ik met springen vooral les gehad van de instructeur, omdat ze wilde uitleggen hoe en wat, en daar heb ik wel echt wat van opgestoken.
En ik vind het wel grappig om te doen, ook weer eens lekker oefenen in een vreemde omgeving enzo. Als er bij ons op stal nog iemand die cursus gaat doen, wil ik ook best weer mee.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 23:27

Ik ben dus net terug. En ik moet nog de douche in, dus even kort een berichtje van mij.
We waren mooi op tijd in Wanroij. Pebbles (petri) stond ons al op te wachten . Daarna opgezadeld en de rijhal verkend. Risco vond alles heel spannend, maar daarna ging ie wel overal langs. Echt een super grote rijhal, vandaar dat we maar aan een kant les hadden...

Om half 8 begonnen we. Alle deelnemers zaten langs de kant. Ze maakten nogal veel herrie toen ze binnen kwamen, maar dat mocht de pret niet drukken.
De eerste lesgever vond ik ook meteen het fijnste. Ze was duidelijk. Maar alles moet volgens het systeem wat ze geleerd krijgen. Op zich logisch natuurlijk, je hebt een structuur nodig. Maar ze kijken nog niet echt wat het beste bij een paard/pony past.
Volgens Ellen van de Berg was mijn pony te diep en te veel stelling. Klopt, maar dit is met opzet om hem los te krijgen. Daar heb ik de kans niet voor gekregen met als gevolg dat ie de hele tijd onrustig met zijn hoofd bleef. Hierdoor leek ik een of andere sukkel die niks kon. Ik voelde me echt voor schut Scheve mond . Maarja ik kan niet van mensen verwachten dat ze meteen hierop kunnen spelen.
De tweede lesgever sloeg alles. Ze zei haar naam maar was niet te verstaan. Ze was erg zenuwachtig. Ellen van de Berg riep haar ook naar de kant, maar het werd niet veel beter. Ze durfde gewoon niet en wilde er al mee stoppen. Zo eng ben ik toch niet Haha! ??? Dan denk ik ook waarom doe je dan een hemelsnaam zo'n cursus? Je weet toch dat je mensen moet aan spreken. Ik vond het wel zielig hoor, maar doe dat dan toch niet.
Op een gegeven moment wilde ik aan galloperen, maar ik had hier geen opdracht voor gekregen. Dit mocht dus niet. Ja wist ik veel dat je geen eigen initiatief mag tonen..

Ik heb er zelf aan zitten denken om die cursus een keer te gaan doen, maar ik vond het eerlijk gezegd tegen vallen. Gewoon de manier waarop spreekt me niet aan. Ik weet dat het een basis cursus is, maar er word alleen puur naar houding gekeken en of je niet te veel met je handen rommelt. Maar het eindniveau zal wel een stuk hoger zijn. Dat deed ik vandaag dus wel, omdat ik hem voor geen meter los kreeg door hem meteen hoog in te stellen. Ik denk dat degene die langs de kant zaten een heel verkeerd beeld van mij en mijn rijstijl hebben gekregen...

Daarna hebben we nog even in de andere bak gereden, zodat Risco wel wist wie hij ook al weer op zijn rug had. Pebbles ik wil je bedanken voor deze ervaring. Jammer dat ik geen les van jouw heb gehad!! Dat had ik echt leuk gevonden.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:59

Ik heb vaker gehoord van Orun cursussen dat er niet goed wordt gekeken naar wat je paard nodig heeft. Heel vaak kwam het neer om flink voorwaards rijden "dan komt ALLES goed". Wanneer nu blijkt dat het paard juist een laag tempo nodig heeft om los te komen dan weten ze of niet meer wat ze met je aan moeten of je wordt genegeerd (door de cursusleider).

Ik heb helaas niet zo'n hoge pet op van de Orun cursussen... maar zo is er op alles wel wat op en aan te merken. Schijnheilig

Wel leuk dat je 'buiten de deur' kon rijden, dat is altijd leuk, vind ik. Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:14

Ja, rijtechnisch voor jezelf heb je er meestal niet zo heel erg veel aan, dat is mij ook al opgevallen. Hoewel ik jaren geleden eens mee ben geweest met iemand, toen reed ik nog op Estor en die kon mij zo heerlijk laten zitten in de galop. In stap en draf deed hij alles voor me, maar in galop begon hij of te bokken of te rennen. En gelukkig deed hij dat daar ook en toen is de instructeur even met mij verder gegaan (ruim een kwartier) en die gaf tips waar ik ook echt wat aan had. Dat was ook echt een goede ORUN-cursus-intructeur, die cursisten leerden echt goede dingen van hem. Afgelopen jaar ben ik een paar keer meegeweest en dat was van minder niveau, maar ach, ik gebruikte het ook voor mezelf om te oefenen op vraamd terrein en weg met de trailer enzo. En soms zat er wel een nuttige tip tussen. Ik ging ook wel eens bewust op het verkeerde been lichtrijden ofzo, kijken of ze dat opmerkten.
Jammer dat je voor je gevoel ook echt niet lekker hebt gereden, maar je bent wel weer een ervaring rijker, nietwaar?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:16

Wij moesten ook dingen vertellen (bijv. welke hulpen geef je bij het aandraven) die een bepaalde combinatie allang wist op de cursus. Maar er was bij ons wel ruimte om met een combinatie aan het werk te gaan en te kijken waar de knelpunten zaten en daar iets mee te gaan doen. Op het examen is het wel een beetje anders. Daar krijg je gewoon een opdracht (bijv. wijken) en dan moet je daar naartoe gaan werken.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 11:10

Inderdaad Scum, mijn vriendin sprong al in de galop. Toen moest degene nog vertellen hoe het moet. Ze moeten volgens mij net doen alsof je niks weet. Terwijl je van tevoren moet zeggen wat voor niveau je rijd..
Ik vind het ook niet erg hoor dat ik er niet zoveel aan had. Ik weet nu wel wat de cursus in houdt. De instructrice die langs de kant zat bemoeide zich er niet zoveel mee. Af en toe vroeg ze wat. Dat is ook de bedoeling denk ik, de cursisten leren zo het meeste denk ik.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:15

Basiscursus stelt idd niet zo heel veel voor.
Basisinstructeurs mogen les geven aan B en L combinaties.
Pas als je echt 1e fase krijgt wordt het niveau wat hoger.
Ik heb zelf meerdere keren meegereden bij cursussen, vond het leuk om te doen maar heb er niets van opgestoken!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:13

Citaat:
Basiscursus stelt idd niet zo heel veel voor.
Basisinstructeurs mogen les geven aan B en L combinaties.
Pas als je echt 1e fase krijgt wordt het niveau wat hoger.
Ik heb zelf meerdere keren meegereden bij cursussen, vond het leuk om te doen maar heb er niets van opgestoken!


Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb beide cursussen gevolgd. De theorie van beide cursussen is exact hetzelfde. Verder wordt er bij de basiscursus veel meer aandacht besteed aan lesgeven dan bij de eerste fase. Basiscursus is alleen maar lesgeven en bij de 1e fase mag je af en toe lesgeven, want daar ligt de nadruk meer op het paardrijden voor jezelf. Tijdens het examen wordt het lesgeven op beide cursussen net zo streng beoordeeld. En als je de eerste fase hebt gehad kun je ook lesgeven op B en L niveau. Pas bij de tweede fase mag je wat meer lesgeven en gaat het tot M niveau.

Het is ook niet zo dat je alleen mag lesgeven op B en L niveau, maar dat is gewoon het niveau dat op de cursus wordt behandeld.. Voor mijn part mag je zelfs lesgeven op grand-prix niveau zonder papiertje , maar ok, dat leer je niet op die cursus natuurlijk Haha! . Bovendien ken ik genoeg instructeurs die kunnen lesgeven tot op Z niveau en daar geen papiertje voor hebben. En ik ken er ook die de papiertjes voor de 3e fase hebben maar gewoon het lesgeven niet goed kunnen overbrengen.