bitten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-01 21:16

sla een paarden catalogus open, en je ziet verschrikkelijk veel verschillende bitten. Nu vraag ik me af, welk bit gebruik je voor welk probleem, of voor welk paard? Met welk bit rijden jullie, en waarom?
Ik ben met honey begonnen met een lichte (holle) watertrens, heb er toen een bustrens bij gekocht (allebei gebroken trouwens) Ze liep hier op zich gewoon goed op. Mijn nichtjes gingen toen wat vaker rijden en die hebben niet echt stille handjes, dus toen heb ik een ongebroken rubber bitje gekocht, in de veronderstelling dat dat zachter was. Hier liep ze echter helemaal niet fijn op, kwam tegen de hand, etc..
Toen hoorde ik diverse positieve reacties over een dubbelgebroken bit, en na lang zoeken heb ik die toen van merilyn gekregen. Hier loopt ze het best op. Voor de wagen heeft ze een liverpoolstang met kinketting.
Liefst zou ik zelf eens een scharenbitje of pelham ofzo gewoon proberen, kijken hoe ze erop loopt (vind lange scharen ook erg mooi staan, maar je moet er wel mee om kunnen gaan) Maarja, haar maat is 10.5 en dat geeft helaas wat beperkingen. Ik wacht met smart op jullie reacties.
Greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 22:53

Western: snaffleshanks met lange schaar
Dressuur: dubbel gebroken watertrens
Springen: enkel gebroken bustrens, pessoabit of hackemore, afhankelijk van of ik een sprongetje maak (dan neem ik de gewone trens) of dat het een hele springles is (dan heb ik wat pittigers nodig want dan wordt ze bloedjeheet).
Leonardo (de grote) rijden we western met snaffle met middel schaar en dressuur met een enkel gebroken bustrensje. Hem rijden we trouwens ook regelmatig op een freestylehalster. Hoef je met Milena niet te proberen want die gaat dan met 800 km per uur door de bak heen.... 't varkentje! Zit er trouwens wel eens zonder zadel en hoofdstel op, maar dan moet ik echt verdomde goed opletten dat ze niet te hard gaat lopen dollen! Groetjes, Sonja

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 00:39

Hoi,

Avalon werd eerst gereden op een normale watertrensje, maar tegenwoordig rijd ik met een dubbelgebroken K & K bitje, dat bevalt mij (en mijn paard) heel erg goed. We waren overgestapt omdat hij een ontzettend gevoelige mondje heeft.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 09:31

Muzefee wordt met een gewoon bustrensje gereden. Hier reageert ze goed op. Ons arabiertje is nog maar drie-en-een-half. Hem rijden we dan ook met een zachter bitje, een dubbelgebroken trens. Des te gevoeliger het paard in de mond is, des te zachter bitje moet je gebruiken. Is je paard moeilijk te houden, dan kun je beter een stang-trensje nemen, deze is wat minder zacht. Ook een rubber-stang is niet zacht. Het zachtste is een dubbelgebroken bitje. (nog zachter is geen bit, maar daar hadden we het niet over)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 14:01

haaay Lot wissel ik af als we in een dip zitten neem ik een enkelgebroken bustrens omdat die een tikkie zwaarder is en stiller is daar beukt ie niet doorheen.
anders rijd ik zoveel mogelijk met dubbelgebroken watertrensjes heel vriendelijk en ze spelen ermeeomdat het iets minder stabiel is in de mond. jonge paarden rijd ik hier mee in behalve moonlight want die werd er weer erg nerveus van die rijd ik dus ook met een enkelgebroken trensje
groetjes

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 15:31

Hoi Stef,
Ik reed eigenlijk altijd met een enkelgebroken bustrens, maar omdat Fitz nogal vaak steigerde ben ik eens een dubbelgebroken watertrens gaan proberen. Deze bevalt mij eigenlijk prima, hij doet het er goed op. Voor de rest heb ik nog een enkel gebroken kneveltrens, die heb ik gebruikt voor een paard dat loeihard ging op het strand en om het paard dan op een voltetje te zetten. Het gewone bit trok ik dan door haar mond heen, dit kon met die kneveltrens niet. Voor de rest heb ik geen ervaring met stangen e.d.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 16:06

Ik rij Barbiano nu met een pelham. Loopt hij goed op en geeft goed na. Hij is op dit moment nogal heftig en hiermee kan ik hem goed rijden. Groetjes Lisette

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 16:23

Isolda rijd ik onder het zadel met een gebroken Pelham, ze is een tijdje heeeel erg irritant geweest, en dan reed ik met twee teugels, anders was ze te sterk voor me. Nu rijd ik met 1 teugel. Ze heeft altijd nog wel een beetje stunt, het kan soms zijn dat ik in 1 uur, twee verschillende paarden rijd. Isolda 1. heel braaf en lief, Isolda 2. Niet te houden. Als ze rustig is, lange teugel of zonder druk op de teugel. Is ze irritant, druk erop en ik heb controle!
Voor de kar, Liverpool en de teugel naar gelang op het middelste gaatje of op de onderste. Gewoon een rit op de middelste, dressuur op de onderste.

Berber rijden we nu met een gekleurd (koper) hele dikke trens. Met haar hebben we wat geexpirimenteerd, ze is super sterk! Ze gooit haar dikke hals ertussen en dan kan je het vergeten. We hebben toen verschillende scherpere bitten geprobeerd en ook eens met een slof. Daarnaast ook de pelham met twee teugels geprobeerd. Met al deze dingen alleen maar averrechts, ze wordt opstandig/ dwars en is helemaal niet meer te houden. Nu dus een superzacht bit en een martingaal tegen het omhoog doen van het hoofd en dat werkt prima. Laatst een dubbelgebroken bitje o phaar geprobeerd en ook daar reageert ze prima op. De keus of we dat om gaan wisselen laat ik over aan mijn zus, het is tenslotte haar paard.

(en de geit rijden we zonder bit, aan een halstertje, voor de kar!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 16:36

Jantina, kun je daar een foto v an plaatsen?!? (die geit bedoel ik he!) Lijkt me een heel leuk gezicht!!! Lachen Groetjes, Sonja.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 17:20

Haai,
Nou, mijn Opa had het probleem van zijn tong over het bit. Als ik het hem vroeg wist hij bij God en alle andere niet hoe die tong daar kwam, dus heb ik hem zo'n bochtenstang (iets met africhting) gegeven. Wassie minder zwaar, en zijn tong bleef waar die hoorde... Daarna ben ik overgestapt op een dubbelgebroken watertrensje. Die twee bitten zijn overigens aurigan (de laatste een neppert btw). Daarvoor reed ik hem met enkelgebroken. Hercules heeft daarmee ook nogal wat tong problemen (kan me ook wel voorstellen als je zo'n punt in je dak krijgt dat je daar je tong tussen legt, heb het uitgezocht bij mijn paardjes). Voltrack heb ik maar meteen een dubbelgebroken watertrensje (gewoon RVS) gegeven. Looptie prima op. Mijn paardjes zijn (Hercules is niet van mij he, dus daar geldt dit niet voor) heel gevoelig in hun mond. Jopie (alssie loopt, niet alssie kloot) reageert op vrij weinig druk of verandering. En Voltrack moet IK opletten dat IK niet te veel druk neem, maar goed, het gaat verder wel aardig moet ik zeggen... Gister in de les weer wat trucjes en dingetjes geleerd en op gewezen. Was er in een maandje toch weer in geslopen. Ik verwacht van die debiel te veel, oa dattie zoals Joop loopt....

Laudie