Liksteen zorgt voor zuiperij aan het IJslanderfront

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 09:21

Maandag een nieuwe liksteen opgehangen in de paddock. Kunnen ze wel gebruiken dacht ik zo in deze periode van het jaar. Mijne krijgt op zich wel voldoende van die reut binnen maar ik maakte me meer zorgen om het andere paard.
Het paard wat 's nachts in de paddock staat had de liksteen zo onderhanden genomen dat ie dinsdag half op was. Verward
Vervolgens had hij zoveel dorst dat hij die nacht de hele kuip drinkwater (±40 liter) had opgeslurpt Kwijl
Ik ga er maar van uit dat het er the-natural-way ook weer uitgekomen is...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 09:55

Een paard bij ons op stal vrat zijn liksteen gewoon op en dronk onwijs veel, ze hebben toen de liksteen eruit gehaald, weet niet of dat nou zo goed is maar goed...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:56

In de bit stond juist weer dat het goed was hoe meer paarden drinken hoe minder kans op blaasstenen.
Bovendien hoe meer ze drinken/plassen hoe zuiverend het si voor een paard lijkt me.
Dat is bij mensen ookzo door te plassen raakt een paard veel afvalstoffen kwijt.
Het is niet goed als hij zo'n liksteen opvreet misschien een liksteen kopen en die niet 24 uur bij 'm in de buurt houden?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 15:53

een pony drinkt zowiezo al 40 liter per dag, een sportpaard zelfs 80!!!
maar heeft ie dat in 1 nacht opgedronken?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:20

Ik heb gehoord dat het helemaal geen kwaad kan om die steen zo snel op te maken.
Hij komt toch wat tekort en dat vult hij nu aan. Als straks alles weer goed is zul je zien dat hij de steen minder gebruikt.
Ik heb ook paarden gekend die in 2 dagen zo'n mineralen blok op vraten.
De paarden moeten inderdaad voldoende water hebben.
Vraag het anders eens aan de veearts.
moet er overigens niet aan denken om zo'n ding half op te vreten Misselijk

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:09

nee ik ook niet. Misselijk . wodan likt nu heel veel aan m'n handen en als hij straks naar binnen toe gaat hang ik zeker een liksteen op. Lachen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 22:01

Citaat:
Op 2001-10-31 14:53, schreef Shaienne:
een pony drinkt zowiezo al 40 liter per dag, een sportpaard zelfs 80!!!
maar heeft ie dat in 1 nacht opgedronken?


Ja...
Ik keek dus vanmiddag op de drinkbakken (we hebben 2 soorten, 45 liter en 65 liter) En hij heeft een grote dus waarschijnlijk heeft hij zo'n 50-60 liter water gedronken die nacht... Kwijl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:31

Toen Black nog alleen stond en ik hem nog verzorgde hebben we op een dag ook eens een liksteen voor hem gekocht. Die was binnen een week op (en dat was dan zo'n groot wit vierkant koeienlikblok). Ik had echter al eens gelezen dat dat vaker voorkomt bij beesten die een tijdlang een mineralentekort hebben. Als ze de kans krijgen vullen ze dat aan en als ze verzadigd zijn houden die vraatbuien op. Het tweede likblok werd ook nog flink besabbeld en vervolgens keek Black er eigenlijks nauwelijks meer naar om. Toen [***] bij ons kwam en voor het eerst in zijn leven een liksteen zag is hij ook even flink bezig geweest en nu hoeven we nog maar 1 keer in de drie maanden er eentje te vervangen (ze krijgen wel zeewier door het voer dus dat scheelt).