Weer een baaldag van mijn rijden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-01 00:13

Het was weer eens zover vandaag.... Ik baalde weer eens van mezelf en vooral van mijn rijden op Jurga. Meissie doet zo haar best, maar ze snapt me gewoon niet... En dan krijgt ze van mij weer een tik of een schop omdat ze zo dwars is....
Ik krijg wat van mezelf af en toe, dan kan ik mezelf wel wat doen. Denk dat veel mensen dat wel hebben, maar goed. Scheve mond\ Ik kan zo gruwelijk van mezelf balen, dan vraag ik me af of er btw nog wel iets bestaat dat ik WEL kan.... Lijkt wel van niet...
Frusty Frusty Frusty Wordt gek van mezelf.
Ik wil zo gruwelijk graag leren paardrijden, hoeft helemaal niet goed, maar ik wil wat verder komen met mijn SuperJurga. Wat ik nu doe is gewoon meeliften voor mijn gevoel. Ik ben niet fanatiek, rijd niet echt zelf.... Terwijl ik het best kan.... asl er maar achter mijn kont aan gezeten wordt en ik het voel aan mijn paardje... Weet waarvoor ik het doe en hoe het moet voelen. Daar kan ik wat mee.
Ik zou zo ontzettend graag privéles willen, zou zo goed voor me zijn, maar helaas kan ik dat niet betalen. Ik kan er af en toe zo van balen dat als er mensen op Jurga stappen, zij zo wegrijden op haar en ikzelf moet daar gigantisch veel moeite voor doen. Ik weet ook wel dat deze mensen vaak veel meer ervaring e.d. hebben, maar dan nog.... Dit is mijn paard en na twee-en-een-half jaar ben ik nog geen steek verder dan L1 startgerechtigd. Over vijf jaar ben ik misschien wel een keertje M. Terwijl ik weet dat Jurga het makkelijk kan. Zet er een goede ruiter op en in een half jaar is ze dan net zo ver. Het ligt echt helemaal aan mij dat het zo langzaam gaat met ons, ik zit haar niet achter haar kont aan, laat haar niet haar werk doen.
Als er iemand anders Jurga netjes aan het sjouwen heeft, kan ik daar zo van genieten. Dan wilde ik dat ze een andere ruiter had.... ipv mij. Als ik er dan opstap, voel ik het verschil..... Je kent het hele paard niet terug. Waarom kan ik dat niet???? Al is het maar voor even...dat zou al een begin zijn... Maar ik weet gewoon niet hoe... Verward Als iemand aanwijzingen geeft en ik volg ze op...dan merk ik meteen dat ze gaat lopen. Waarom heb ik zelf dat inzicht niet??? Verdrietig
Mijn tante heeft haar eens een paar weken gereden toen ik op stage was. Toen ik terugkwam liep ze super, echt geweldig, wat een heerlijk paard! Na een week had ik mijn eigen stugge knol weer terug... Gewoon ongelovelijk hoe ik dat zo snel weer kan verpesten. Frusty
Donderdag had Prisca Jurga even gereden en Jur was echt superlos. Ik heb haar 's avonds nog een keertje gezadeld om het gevoel nog ff te voelen en ermee aan het werk te kunnen. Vanavond zat ik er weer voor het eerst na donderdag op en ik kon met geen mogelijkheid weer dat lekkere losse paardje te pakken krijgen. Had alleen weer SJOKS... Ontzettend vast weer in haar mond en absoluut niet aan het been, as ever.
Dan loopt ze weer een tijdje lekker en dan weer weken niet. Als ik mezelf zou zien rijden zou ik me echt afvragen waar die persoon toch mee bezig was... Als Jurga niet wil luisteren ben ik hard in haar mond, zet ik haar soms bot op de rem en dan mijn been erin. Ik vraag mezelf vaak af of het niet anders zou kunnen, wat moeten ze wel niet van me denken? Terwijl ik echt niet grof ben. Maar als ik kwaad wordt als zij niet luisteren wil, vergeet ik weleens wat... Terwijl ik ook hartstikke zacht kan zijn als zij loopt.... dan zit ik echt nergens aan. Maar ja, voor zij gaat lopen...dat is het grote probleem...
Ik vraag me sterk af wat mijn sterke punten zijn in het rijden, volgens mij heb ik ze nl. niet. Zal best wel meevallen, maar zo voelt het voor mij als ik me weer eens zo wanhopig voel, alsof ik niks kan.
En het idiote is, dat Jurga mij vaak gewoon niet snapt...en het daarom verkeerd doet... Ze krijgt dan van mij op haar kop, terwijl ze gewoon super probeert haar best te doen voor me. Maar op dat moment zie ik dat niet in. Boos! Later kan ik mezelf dan wel voor mijn kop slaan, mijn lieverd.
Ik moet echt hareder gaan werken aan mijn rijden, zal het zelf moeten doen en met behulp van de verenigingles. Maar de wil is er wel, nu de weg nog. Haha! Jurga kan meer, nu ik nog....
Woensdag en zaterdag heb ik weer wedstrijd.... zal wel helemaal niets worden, ze was vandaag zo stug als een hark. Maar goed, ik probeer het gewoon. Moet verder, WIL VERDER.
Waaraan verdien ik zo'n paard????? SuperJurga! Ze heeft de afgelopen week een beetje teveel gegeven, moet nu heel rustig aan met haar doen, wil geen risico lopen dat er iets met haar of het veulen gebeurd. En toch weer voor me willen werken die merie.... Lovers Wat zou ik zonder haar moeten???

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:29

Ik ken heel erg het gevoel wat je bedoelt, ik heb dat vaak ook zelf gehad.
Denken dat je dan niets goeds doet ofzo. En echt Ilon, je hebt veel sterke punten met rijden!!
Maar het belangrijkste is toch jezelf blijven en heel geduldig. Alles komt een keer goed, en op een dag snap je het ineens allemaal wel en dan gaat het heel snel.
Misschien kan Pris je een paar keer helpen??
Ik heb ook heel veel aan Pris gehad!
Sterkte en blijf rustig...

Greetz

_________________
Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel op 2001-10-30 00:06 ]</font>

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:46

Inderdaad af en toe denk ik proberen wat meer geduld te hebben. Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe je rijd, maar je zult heus wel wat sterke punten hebben!!

Kun je niet af en toe privéles nemen? Bijvoorbeeld 2x per maand ofzo? Of je neemt ipv een uur een half uur? Zo ga ik het zelf in ieder geval wel regelen omdat ik het ook niet kan betalen eigenlijk, maar wel heel graag wil en nodig heb.

Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 02:08

Ik snap je probleem wel, en terwijl je het vertelt geef je ook zelf de antwoorden. Eerst even zeggen dat je je paard niet echt verpest, ze kan ook nog steeds super lopen, dus het valt toch nog mee???
Je zult wel geduld voor haar op moeten brengen, je denkt dat ze jou niet begrijpt, maar begrijp jij haar wel? Wees eens zachter met je gevoel en probeer te voelen wat ze van je wil, soms is het veel simpeler dan het lijkt. Omdat je graag wilt ben je soms misschien minder ontspannen en vloeiend in wat je doet dan dat Jurga prettig vindt, je helpt haar door zelf los te zijn. Als jij niet ontspant, doet zij het ook niet. Laat dat moet-en-zal gevoel gewoon los en ga lekker rijden, begin bij het begin en de rest komt vanzelf. Je blijft dus ontspannen en dan ga je jezelf doelen stellen, wees streng voor jezelf en let goed op wat je doet. Blijf zacht als Jurga zich spant, blijf denken aan het ontspannen paard wat je wilt en blijf op dat punt rijden. Zodra zij dus verstrakt, blijf jij rustig rijden zoals je weet dat het moet, geen paniekvoetbal en geen korte termijnoplossingen (op de rem/schop), vooruit blijven denken en blijven rijden, Niet ongeduldig doen dus, want dan heb je weer onnodige spanning en dat verergert het onbegrip/verzet bij Jurga. Dus, gewoon kalmpjes met je been en je ophoudingen door blijven komen, ondertussen fluit je een liedje.
Misschien heb ik jouw verhaal helemaal verkeerd begrepen,maar ik hoop het niet. Succes met je lieve paardje.