Chip nu echt verplicht in 2004?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Chip nu echt verplicht in 2004?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 16:40

Ik kreeg net een mailtje binnen van de mailinglist van het Tinkerstamboek (ja, ooit eens op ge-abbonneerd Tong uitsteken).

Daar stond het volgende in:

______________________________________

Persbericht PVE nationaal paardenpaspoort.


Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004

Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony's meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.

Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard na 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn meer geneesmiddelen beschikbaar.

Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort en chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)

Los van de vervoersmaatregel moeten alle paarden die voor 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony's en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving

Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot €4.500,-.

Nadere informatie

De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Bron: www.tinkerstamboek.nl

______________________________________

Ik snap het niet echt helemaal...
Begrijp ik hieruit dat alle paarden die voor hobby en recreatie gehouden worden pas in 2006 gechipt hoeven te worden Verward

En hoe zit dat met mijn paard?
Hij heeft wel een paardenpaspoort maar geen chip (was ik ook eigenlijk niet van plan).

Iemand die mij dit even duidelijk kan uitleggen?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 16:47

Nee, dat hoeft niet.
Mijne is daar het levende voorbeeld van Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Amazonbot, Carowl, Dartel, JPitty, Macs, MairiMacBran, Mieke, SunnyHorse en 39 bezoekers