er kwam nog net geen stoom uit m'n oren zo boos...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

er kwam nog net geen stoom uit m'n oren zo boos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 13:41

was ik op mijn tinker gisteravond. Voordat ik het verhaal doe moet je weten dat ik stapelgek op d'r ben en dat sinds ik haar heb (nu een half jaar) ze steeds liever wordt en luisterd ook goed. Ze is nu anderhalf en heeft voordat ze bij mij kwam alleen maar in een wei met 3 hengsten gestaan dus vreten, drinken en mesten was ongeveer alles wat ze had geleerd. Nu gisteravond......bij ons op stal staan meerdere paarden waaronder ook nog 2 veulens t.w. een kwpn-hengstveulen die de stal deelt (grote stal hoor!!) met ons fries veulen. Nu wordt dit hengstveulen te mager om dat die veelvraat van ons wel zorgt dat ze haar buikje vol krijgt. Dus gister de hengst van stal gehaald en terwijl ik hem lekker stond bij te voeren werd hij ondertussen door mijn man lekker gepoetst (dat vindt dit beestje helemaal geweldig). Ik stond dus vlak bij de stal van mijn tinker en alles ging goed. Tot op een gegeven moment ik op mijn hurken ging zitten om de geknoeide biks bij elkaar te vegen met mijn hand en vanuit het niets mijn tinker door haar voerhek heen kwam en mij in mijn nek greep. Het was niet raak maar voelde wel dat ze mijn haren tussen haar tanden had. Schiet vervolgens weer terug op stal om verder te gaan met haar hooi. Ik kon niet adrem reageren omdat ik het veulen nog vasthad en mijn man inmiddels bij ons friesje op stal stond. Dus die kwam gelijk de stal uit, nam het hengstveuelen van mij over, en toen ik naar mijn tinker Extreme duivel en heb haar ff heeeeeeeeeeel duidelijk gemaakt dit ik dit niet pik en haar flink op d'r donder gegeven. Tjee ondanks het feit dat ik verschrikkelijk boos was op haar vond ik het tegelijkertijd ook heel naar dat ik haar zo moest straffen maar goed het moest. Volgens mij werd deze aanval door haar ook veroorzaakt door jaloezie want als ik onze hond wel eens meeneem naar stal (en die lieverd doet geen vlieg kwaad) is ze daar ook heel naar tegen (grote neusgaten en oren die wel verlijmd lijken met haar nek). Dit terwijl ze echt wel honden gewend is maar volgens mij doet ze zo naar tegen hem omdat ze weet dat hij bij mij hoort en dat kan ze niet verkroppen.
Later hebben we het wel weer goed gemaakt hoor, heb haar van stal gehaald en wat dingen met haar gedaan zonder daarbij mijn stem te gebruiken (dus puur lichaamstaal) en ze luisterde perfect. Maar toch voel ik me nog steeds kl*te dat dit gebeurd is en mijn grote vriendin annex knuffelpaal achteraf gezien toch nog steeds een dier is met ook de daarbij behorende acties.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:48

ik denk dat ze gewoon aan het uitptoberen is..wat kan ik doen..en wat niet...
nu is het een kwestie van opvoeden..
wel is het belangrijk dat als je paardje bijt..
METEEN terug slaan..
niet ff laten wachten..
neej want als je wacht en je paardje krijgt op zn flikker weet het niet wat ie fout heeft gedaan...
succes verder !

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:51

Echt zo'n jaarling (1,5 jaar) actie, meteen laten weten dat je hier niet van gediend bent, jammer dat je niet gelijk erop kon inspringen, maar dat gaat helaas niet altijd.
Het paardje moet duidelijk nog opgevoed worden, waar je zoals ik uit je verhaal kan opmaken al druk mee bezig bent, het paard is pas 1,5 jaar en zit dus nog volop in de pubertijd, vooral als ze in een weide heeft gestaan met 3 hengsten en geen leading-merrie (de opvoedster) zal je er misschien wat meer moeten corrigeren dan normaal, maar uitprobren kan beledigend zijn, laat dan ook goed merken naar je paard toe.

succes met je paarden!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 13:53

zat maar een paar seconden tussen want ze had zich inmiddels teruggetrokken en kon moeilijk het hengstveulen loslaten omdat deze ook geschrokken was. Maar ze wist het dondersgoed

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:01

Wat een stouterd!! Je zal wel enorm geschrokken zijn van zo'n actie. Waarschijnlijk is het inderdaad een jaloezie aanval geweest.... Scheve mond Veel succes met haar verder!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:56

Veel te late reactie! Jouw paard heeft het slaan niet geassocieerd met het bijten wat ze gedaan heeft! Anders dan het afkoelen van jouw heeft dit geef positieve reactie gehad!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 18:09

irish_lady schreef:
Veel te late reactie! Jouw paard heeft het slaan niet geassocieerd met het bijten wat ze gedaan heeft! Anders dan het afkoelen van jouw heeft dit geef positieve reactie gehad!

****************

wat had ik dan moeten doen? Negeren of een veulen loslaten die ook een schrikreactie gaf? Tuurlijk weet ik dat ik direct had moeten reageren maar soms is dat onmogelijk en ik laat me niet bijten

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:21

Je kon er niets aan doen dat je niet adrem reageerde. Je had dat veulen in de hand enzo.. Ik had precies hetzelfde gehad. Soms is dat indd onmogelijk. Ik denk alleen dat je paard hier niets van begreep...
Maar de volgende keer wel proberen adrem te zijn. En gewoon kwaad worden!! Geef haar maar een pets!
Veel succes verder met je paard!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:36

Niet meer slaan! Hoe graag je je ook af wilt reageren, je bent te laat en moet dat onder ogen zien! i.p.v je paard daarna nog even volkomen onzinnig straffen omdat je zelf stoom af wilt blazen!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:09

Misschien was je idd te laat met straffen en weet je merrie niet waarvoor ze gestraft werd Scheve mond
Maar je kan ipv van slaan ook even goed je stembanden testen door keihard HEEEYYY te roepen dit was misschien beter geweest omdat je niet direct haar een knal kon geven maar hierdoor wel duidelijk laat merken dat het fout is wat ze heeft gedaan Knipoog

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:18

irish_lady schreef:
Niet meer slaan! Hoe graag je je ook af wilt reageren, je bent te laat en moet dat onder ogen zien! i.p.v je paard daarna nog even volkomen onzinnig straffen omdat je zelf stoom af wilt blazen!


Een paar seconden zegt ze hoor Scheve mond
Haar man pakte snel het veulen en zij gaf haar Tinker een tik...Denk echt wel dat die Tinker doorhad wat hij/zij fout had gedaan.
Enne volkomen onzinnig?? Verward

Maar goed...Tsja daar schrok je misschien even van maar het hoort erbij...Pubers hea...Weet er alles van *LOL* *LOL* *LOL* ...Maar je hebt toch best wel goed gereageerd? Snap wel dat je niet meteen kon reageren.

anoniem987
Berichten: 241
Geregistreerd: 02-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:24

dan ben ik het met rodeogirl eens! ik vond het nog best wel een snelle handeling, nu maar hopen dat ie het niet meer weer doet, hijs wel stout hoor! Haha!

anoniem987
Berichten: 241
Geregistreerd: 02-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:27

dan ben ik het met rodeogirl eens! ik vond het nog best wel een snelle handeling, nu maar hopen dat ie het niet meer weer doet, hijs wel stout hoor! Haha!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 21:32

nou....na vandaag begrijp ik niet meer dat ik zo boos op haar heb kunnen zijn. Die aktie van haar van eergister blijft natuurlijk heel stout maar vandaag ......zucht...... Sta ik nl. bij haar stal, komt ze met haar hoofd door de deur heen en ik begin d'r dus te kriebelen en sta ondertussen te kleppen met een aantal mensen. Kijk ik op een gegeven moment opzij.......staat ze te slapen. Vond dit zo gaaf en lief en kennelijk vertrouwd ze me dus volledig

anoniem987
Berichten: 241
Geregistreerd: 02-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:33

ahhhhh wat schattig! leuk als je zoon paard hebt, je kan ook zon kreng hebben, die niet bij je komen, daar kan je tog ook geen plezier aan beleven?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:13

Jou paard heeft nu idd geen flauw idee waarom ze gestraft wordt. Straffen doe je GELIJK, en als dat niet kan, dan is het pech.