Bang voor paarden met 'vreemde' kleur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Bang voor paarden met 'vreemde' kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:57

Als ik buitenrijd zijn er vaak paarden bang bij het zien van Marko, ik weet niet waar het aan ligt (misschien zijn het zijn oogverbindend witte manen Schijnheilig Knipoog ) maar ze lopen er echt met een grote boog omheen of rennen er hard voor weg.

Een stalgenootje haar paard is bang voor witte pony's, ook vinden veel paarden shetten eng....

Wie heeft er ook een die bang is voor een paard/pony met een vreemde kleur, of zijn paarden bang voor jou pony/paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:59

Ik weet wel dat schimmels vaak niet geliefd zijn in een kudde, ze worden vaak weggepest. Zelf heb ik een scimmel en als ik lang andere paarden loop gaan vaak de oren in de nek, dat is geen angst maar boosheid naar mijn paard toe die dan zowat in dr broek schijt van angst.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:08

Toen mijn dochter vorige week in de les voor het eerst op onze tinker meedeed was er 1 paard dat zo af en toe weigerde een stap te verzetten,meestal net op het moment dat onze Mo in beeld kwam. Haha!
Een pony in de les had juist het tegenovergestelde,stak z'n neus in haar staart en wilde er niet meer uit. Lovers Was overigens wederzijds.
Misschien toch een bonte moeder Verward of zoals de instructrice zei,misschien altijd tussen de koeien gestaan.
Ik denk dat het vaker voorkomt dat een paard op een bepaald kleurenpatroon reageert,tinkers trekken ook naar andere bonte dieren.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:25

Allebei mijn verzorgpaardjes (zie profiel) zijn enorrrm bang voor lama's!!! Er staan er twee bij ons in de buurt en ze doen ( volgens mij...) niks maar bang dat ze zijn!
Dus een keer in de zoveel tijd rijden we daar lekker toch langs... Altijd weer spannend.
Daarnaast vindt Djirwa shetlanders volgens mij ook niet zo heel goed te vertrouwen. Als er iemand op een shet langs ons rijdt dan vindt zij dat altijd maar zo zo.

Amber is panisch voor zilverkleurige stokken. Dus een omaatje met een wandelstok die glimt is een ramp maar ook een klein jongetje met zo'n modern stepje veroorzaakt grote problemen als hij bij ons in de buurt komt. Houdt het buiten rijden in bevolkte gebieden altijd leuk!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:50

Ik heb zelf een bonte, daar reageren andere paarden vaak ook vreemd op. Hij trekt zelf ook inderdaad naar bonte paarden toe, donkerbonte wel te verstaan, een palominobonte was toch wel heel eng Verward
Shetlanders vind hij niet eng, maar die ziet hij hier op stal regelmatig langs sjezen als de shetten voor de wagen staan, hij is dus gewend dat ze ook nog iets anders doen dan grasmaaien Tong uitsteken Dat valt me namelijk weleens op, dat paarden een shet in de wei niet eng vinden, maar als er iemand opzit bijvoorbeeld zijn ze ineens levensbedreigend?
Maar Jordy's allergrootste angst blijft toch wel ezels.... Ik kan hoog en laag springen maar hij gaat er NIET voorbij, en als ze beginnen te balken zijn we erg snel weer thuis Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:01

Vroeger had ik een schimmel die panisch was voor ezels en bont (koeien, de Tinkers waren toen nog niet "in de mode" en zag je nog zelden). Toen ik een keer een man tegenkwam met een boerenwagen met een Tinker, draaide mijn paard om en kletterde weg, hij ging er niet langs, nooit!

Nu heb ik zelf een bonte Noriker, maar die straalt zoveel vriendelijkheid uit dat er nog nooit een ander paard bang voor hem is geweest!
Er staat een flinke formaat ezel vlakbij de stal, die een paar keer per dag een balk-concert geeft, daar is ie ook niet bang voor, gelukkig!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:10

Schimmels, bonte paarden en koeien zijn vaak vreselijke monsters
Je hoort het vaker.
De eerste keer dat Netty een bont-paard zag kreeg ze bijna een hart-verzakking.. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:13

kleine pony´s zijn altijd eng..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:16

Ik ken een bonte Tinker die als de dood is voor gevlekte koeien Haha!

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:16

Ja dat ken ik. Ik heb eerder een A-ponytje gereden en die was wit/valk achtig en een paard vond die ook eng.
Mijn pony is zelf bang voor shetlanders..... Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:36

mijn bonte Noriker was toen hij pas in Nederland was ook panisch voor bonte koeien, hij heeft 2 weken tussen de roodbonte gestaan, die vindt ie nu oké, maar zwartbonte koeien vindt ie nog steeds doodeng, helaas heeft de boer waar is sta alleen roodbont.....

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:37

Op stal waren alle jonge paarden die dan werden ingereden altijd bang voor Tos Haha! De eerste keer op de wei vonden ze hem ook eng Knipoog
Een keer in de les, deden wat carouseloefeningen en iemand van buiten af moest met haar paard naast mij ïnvoegen" en dat paard vond Tos wel zo eng...
De shets die bij de buren op het terrein staan vinden de meeste ook erg eng.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:43

Herkenbaar! Mijn merrie heeft ook "moeite" met gevlekte paarden, vooral als de zon erop schijnt. Ik denk dat het het kleurcontrast is dat haar van de wijs brengt. Geheel witte paarden, maar ook witte standbeeldjes ed vindt ze ook erg verdacht. Vreemd, want ze is nl. verder absoluut niet het bangige type. Bovendien is ze een Paint Horse, dus eigenlijk had ze zelf ook vlekken moeten hebben Frusty .

Verder trekt ze heel erg naar palomino's toe. Ik vermoed dat dat komt omdat haar moeder een palomino was. Heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee??

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:14

Ik merk het vaak tijdens een bosrit dat de meeste paarden Quint(=bont) een vreselijk eng gevaarte vinden...De tegenliggers gaan meestal voetje voor voetje en erg bang kijken voorbij.
Ik ben zelf vorige week een spierwitte(maar dan ook echt wit) tegen gekomen en die twee vonden elkaar doodeng.Sta je daar op een bospad van zeker 3 meter breed met ieder een stokstijf stilstaand paard Bloos

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:21

Onze Ret is gek op bonte paarden, zelfs van heel uit de verte. Inmiddels heeft hij een Tinker als buurman, dat zit dus wel goed. Haha!

Maar ik hoor wel vaker dat schimmels, bonte paarden (vooral Tinkers) en ook Fjorden een bepaalde reactie veroorzaken bij andere paarden. Wat de oorzaak is? Wie zal het zeggen: bouw, kleur?

Schimmels (en andere paarden met veel wit) vallen gewoon op, in de natuur is het dan ook niet handig om wit, grijs, bont of gestippeld te zijn. Misschien dat een schimmel daarom eerder wordt weggepest: 'Jij mag niet met onze kudde mee want door jou vallen we dan eerder op en zijn we een makkelijke prooi'.

Mijn vroegere pony was overigens als de dood voor varkens (vanwege de stank?) en voor... lama's. Vlak bij ons stonden er twee bij een huifkarcentrum, daar ging hij altijd dribbelend en blazend langs. Haha!

gijsenkim schreef:
kleine pony´s zijn altijd eng..........


Die van ons is er gek op! Tijdens de wedstrijd in Wittelte vorig jaar had iemand z'n mini-Shet meegenomen als gezelschapspaardje. Ret was hevig verliefd, leek het wel: en maar hinniken, en maar naar die kleine toetrekken. Met veulens heeft hij dat ook.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:00

Mijn merrie vindt alles wat niet bruin, zwart of vos is doodeng...

Mijn hengst daarentegen (kind van de merrie) vindt alle aparte kleuren fantastisch, hoe gekker hoe mooier. Favoriet zijn bont en palomino. Hij heeft echt een hekel aan vossen met blessen, geen idee hoe hij daar bij komt, maar daar is hij echt agressief tegen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:25

Wij hadden op de manege een flinke tijd terug een merrie staan die het niet op bont en wit had. Die vloog ze aan. Niet alleen in de wei, maar ook tijdens het rijden.

Ik vraag me af hoe een paard aan zo iets kan komen Verward

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:29

Mijn paard heeft thuis ook een schimmelmaatje die in deze tijd natuurlijk ook met een deken op loopt.
Als hij nu op les tussen schimmels loopt kijkt hij er niet naar om, totdat ze gaan uitstappen met een deken op.. dan herkent hij ze als zijn maatje.

Hij heeft trouwens een hekel aan Friezen, dat ligt niet aan de kleur, maar aan het gestamp dat ze veroorzaken. Vooral als ze achter hem lopen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:29

Mijn bijrijdpaard is niet onder de indruk van schimmels en shetten, heeft een schimmel en een shet als weidemaatjes. Maar hij is wel erg onder de indruk van een Fjord en een Highlander die bij ons in de buurt staan. Als we er langs komen moet en zal hij stil staan en dan maar staren. Hij wordt wel een beetje zenuwachtig als die harige Highlander dan naar hem toe komt gesjokt en hem ook maar aanstaart vaonder die geweldige voorpluk Haha! whahaha

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:39

Dennis is nergens bang voor, dus ook niet voor andere paarden. Maar andere wel voor hem.
Vorige week reed ik met Dennis langs een kudde jonge Tinkers, die hele kudde aan de kletter op het land!!! Dat terwijl Dennis gewoon voorbij stapte.
En de merrie waar ik op gereden heb was doods bang voor Max toen we die net hadden. Max was toen grijs(heeft alle kleuren varierend van wit tot zwart gehad Tong uitsteken ) en ong 80 cm.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:02

Bij ons op de manege staat een koffievos die altijd naar witte of bonte paarden hapt. Hij is er niet bang voor, maar is gewoon altijd aanhoudend boos op alleen witte en bonte paarden... nooit lang op een vos of bruine. In de les valt hij in galop vaak de witte en bonte paarden aan... Scheve mond

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:07

Heb wel eens gehoord dat witte of lichte schimmels minder tot vaak niet geliefd zijn in kuddes

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:22

arkie is voor geen een kleur bang, en ze wordt ook absoluut niet afgestoten in de kudde.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:26

Mango is voor nix bang en heel veel paarden vinden hem niet leuk omdat het een schimmel is in de bak dan.

maar in de wei is tie super geliefd hij is lief voor alle paarden behalve als een paardje vervelend tegen hem is of als ze zijn vriendinnetje (een ander schimmeltje) willen afpakken dan word tie pissig en dan moeten ze allemaal wegwezen hoor!!! Tong uitsteken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:29

Een paar jaar terug heb ik ook zoiets gezien.
We waren aan het rijden in de bak, de paarden waren allemaal heel braaf tegenover elkaar, geen problemen...
En toen kwam er plots een wit paard bij. Het gekke was dat alle andere ineens hun oren in de nek legde als het paard voorbij kwam en een paar probeerde zelfs te happen. de instructeur zei toen ook dat witte paarden soms minder snel geaccepteerd worden.

En op de manege staat ook een pony die tegen alle witte paarden wat heeft. Hij loopt langs iedereen op, maar vraag hem niet op korter dan 2 meter bij een wit paard te lopen, want dan kan je het vergeten.