Haar vind ik nu een goede paardentandarts........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Haar vind ik nu een goede paardentandarts........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 14:48

Even een positief berichtje over onze paardentandarts.... , ik vind haar echt een kanjer!! *LOL*
Ze is rustig en lief met de paarden en ook geduldig en neemt alle tijd voor je paardje........Haar naam is Linda Esvelt!....
Echt waar een prima meid die onze paarden heel goed heeft geholpen en waardoor ze een stuk beter lopen en ook rustiger zijn geworden!!
Eigenlijk snap ik niet waarom niet veel meer mensen het gebit van hun paard laten verzorgen (dit gebeurt nog niet op grote schaal!), terwijl het paard en jijzelf daar zoveel baat bij kunnen hebben....
Ze kunnen haken aan hun kiezen hebben waar je zelfs je vinger aan openhaald, en ook wolfstandjes die heel lastig kunnen zijn bij het bit goed aannemen......Nee ik kan het iedereen aanraden!! *LOL*
Bedankt hoor Linda..... OK dan!
Dit wilde ik gewoon even kwijt!!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:00

Leuk dat je zo enthousiast bent!
Wij hebben ons paard n goede 4 maanden.
Wij hebben nog nooit een paardentandarts laten komen.
Hoe vaak hoor je dat te doen in het jaar? Blond

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:12

Dat ligt eraan, ze komt eerst voor een controle of het nodig is, die controle is gratis...en dan zegt ze gelijk wat er moet gebeuren en dan kun je een nieuwe afspraak maken (of gelijk laten doen als ze op dat moment tijd heeft), en dan kun je daarna, afhankelijk van de toestand van het gebit) na een half jaar of een heel jaar haar weer laten komen voor controle.....kan het je echt aanraden, er zijn zoveel paarden met haken aan de kiezen of hebben last van wolfstandjes of een overbite.....en door een jaarlijkse behandeling er zo van opknappen!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:13

Bij ons komt de paardentandarts elk jaar, en dan hebben ze allebei haken ( 6 en 15 jr oud ) ik vind het ook goed om te doen, en vooral als de paarden ouder worden en als ze aan het wisselen zijn.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:31

bij mij is afgelopen zaterdag een tandarts langs geweest en die had niet zo'n goed nieuws: zijn achterste kiezen zitten allen los en vallen en binnenkort uit! dan kan hij niet meer kuawen dus. tja hij is 31 maar nu weet ik in ieder geval dat ik op hem moet gaan letten zodat hij niet verhongerd. ook hij had 2 kleine scherpe randjes

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:48

zo zie je! Ook bij een oud paardje kan het zijn nut hebben...wel sneu dat de kiezen eruit gaan vallen...wat gaat hij dan eten?? bix vochtig gemaakt??

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:57

hoe hij dan moet eten weet ik nog niet.ik heb ook n topic aangemaakt bij medisch (kiezen zitten los) voor tips e.d. van bokkers die dit ook hebben meegemaakt.
toen ik hem net een jaartje had heb ik 1 tandarts laten kijken maar die zij het heeft niet veel nut om nog een x te komen en een jaar later een andere laten komen die zij hetzelfde. Toen zaten zn kiezen overigens nog niet los.
na 2 jaar heb ik dus zaterdag toch maar een tandarts laten komen en je ziet het ben me rotgeschrokken.

dus idd goede tip ieder jaar even laten controleren en goed op het (eet)gedrag van je paard letten voor eventuele tussentijdse problemen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 16:00

nou, sterkte met je pony!! Heel vervelend!!
En wat je zegt, kijk goed naar het gedrag, ook onder het rijden, vaak duidt slaan met het hoofd op last hebben van de tanden/kiezen......(erg genoeg!)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:47

Laatst met een meisje, ik zei ja de paardentandarts is geweest.
Verward ze keek me vragend aan, bestaat dat ook, ja dat bestaat.
Dat meisje heeft notabene al 2 jr een eigen paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:50

Waar komt die Linda Esvelt vandaan? Ik wil namelijk volgend jaar wel ff naar het gebit van m'n veulen laten kijken, gewoon voor de zekerheid. Ze moet natuurlijk wel goed kunnen kauwen, anders wordt ze nooit groot! Knipoog

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:04

Ik weet er alles van hoe belangrijk het is om het gebit van je paard goed bij te houden. Had problemen met mijn paard (zie profiel) omdat jaren niet naar haar gebit was gekeken. Zelfs de veearts/tandarts had het in tijden niet zo erg gezien. Na dat er wat aan haar tanden was gedaan reed ze ook super. Gebitsverzorging is erg belangrijk voor je paard maar ook voor de ruiter. (effe de wiseguy-girl uithangen) Tong uitsteken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:21

Ben blij voor je dat je zo'n goede tandarst gevonden hebt.
Ik laat het zelf elk half jaar door mijn veearts doen en dat bevalt me prima OK dan!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:45

Ik ga vanavond gelijk eens informeren hoe het bij ons geregeld is op de
manege. Of de veearts het standaard doet als hij een paar x in het
jaar voor alle paarden langs komt met enten, etc of dat we er zelf achteraan moeten!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:24

Wij lieten eigenlijk altijd echte tandartsen komen, maar die konden het eigenlijk niet zonder verdoving. Magic vonden ze te vervelend.

Nu hebben we een hoefsmid die helemaal gek is met Magic en die soms ook tanden wat veilt. Nou hij heeft het samen met zijn broer gedaan en het ging super OK dan!
Hij zei dat Magic, zoals gewoonlijk, heel braaf was. Niets aan het handje.

Van ons mag hij gewoon blijven veilen. Als er echt iets mis is geeft hij dat natuurlijk wel door en dan kunnen we er altijd nog een tandarts bijhalen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:16

Bij onze paarden komt ook eens in het jaar een paardentandarts, deze zijn ook dierenarts en verdoven ze dus wel. Omdat ze vinden dat ze dan preciezer kunnen werken.
Ze doen werk dat echt nodig is bij de meeste paarden. Voor de paardentandarts die we nu hebben hadden we een andere, die vroeg een belachelijk bedrag en ragde gewoon even snel met een vijl door de paardenmonden... Zij was niet echt wat ik noem een paardentandarts

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:33

Bij ons op stal komt twee keer per jaar de tandarts en iedereen die wil kan hem dan naar zijn/haar paard laten kijken.
Controle is gratis en als er wat moet gebeuren hoef je pas te betalen.
Helemaal goed!
Onze paardentandarts werkt niet met verdoving (niet dat ik ooit gezien heb inelkgeval) maar is helemaal super; zelfs het meest moeilijke paard vertrouwd hem en hij kan er alles bij doen. OK dan!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:39

Bij ons is pas Mariele van den Berg geweest. Prima gegaan, onze Janssen is stevig gevijld. Onze goeie sul vond het allemaal best. Mariele liep ook nog ff de kleintjes en ons veulen na, zonder daarvoor extra te rekenen. Die hadden nog geen behandeling nodig, maar we laten ze wel in de gaten houden.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 10:06

Ja zeker is het belangrijk om de "kleintjes" vanaf 2,5 of 3 jaar na te laten kijken, ze gaan beginnen met wisselen en het is belangrijk dat je er tijdig bij bent! Onze jaarling wordt volgend jaar ook goed nagekeken!
Zelfs (of juist) voor Pepsi is het belangrijk dat hij onder controle blijft, hij is dan wel 20 en rijdt niet veel meer, maar hij heeft een overbite en daardoor ook de aanleg dat zijn kiezen doorgroeien....die sluiten niet goed op elkaar...dus weer met alle gevolgen van dien....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:25

NoaC schreef:
Onze paardentandarts werkt niet met verdoving (niet dat ik ooit gezien heb inelkgeval) maar is helemaal super; zelfs het meest moeilijke paard vertrouwd hem en hij kan er alles bij doen. OK dan!


Paardentandartsen mogen geen verdoving geven, alleen de dierenarts mag dat.

Waar komt jouw tandarts vandaan?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:48

Tessebes"]
[quote="NoaC schreef:
Onze paardentandarts werkt niet met verdoving (niet dat ik ooit gezien heb inelkgeval) maar is helemaal super; zelfs het meest moeilijke paard vertrouwd hem en hij kan er alles bij doen. OK dan!


Paardentandartsen mogen geen verdoving geven, alleen de dierenarts mag dat.

Waar komt jouw tandarts vandaan?
[/quote]


Je hebt ook paardentandartsen die daarnaast dierenarts zijn (gestudeerd hebben) en dat dus wel mogen.
Hij gebruikt ook geen praam.

Hij heet Olav Franzel en komt uit Laren
Kan het nummer voor je opzoeken, hij komt door een vrij groot gebied van Nederland.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:44

Bij mij is de paardentandarts gisteren ook geweest, Mariele v/d Berg met collega. Ik had ons oudje wat Sedalin gegeven, die is nogal lomp en druk en houdt er normaal gesproken niet zo van als je aan d'r gebit zit. Het was voor haar de eerste keer, maar ze was zo stoned als een garnaal en vond alles best (Het waren toch maar 4 streepjes Haha! ). Ik had verwacht dat zij met haar 21 jaar zonder tandarts wel een flinke beurt nodig had, maar het was snel gedaan. Relrite daarentegen was flink werk, het eerst wat die man vroeg was of ze linksom moeilijk is. Nou dat is ze zeker, maar wij weten dat aan de halsader die verstopt is. Hij is echt een tijd bezig geweest om aan die kant alle scherpe kantje en haken weg te vijlen. Ze wordt zo direct gereden en ik ben benieuwd of het goed te merken is .

Het is een flinke aderlating, maar de resultaten zijn meestal OK dan! .

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 13:47

En merk je het verschil met rijden?? Wij wel hoor met onze paarden!!
Succes!! *LOL*

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:37

hoe herken je nu eigenlijk een goede tandarts? je hoort zoveel indianenverhalen. hebben ze ook een soort keurmerk of diploma die ze kunnen tonen of kan iedereen tandarts (gebitsverzorger) worden en een beetje gaan vijlen?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 14:40

Een goede tandarts moet in ieder geval een studie daarvoor hebben gevolgd, Linda heeft dat b.v. in Amerika gedaan...je kunt ook naar de papieren vragen, maar wat natuurlijk erg safe is, is mond tot mond reclame, dan weet je vaak zeker dat je een goede krijgt!!
Immers, mensen die een goede paardentandarts hebben, zijn natuurlijk tevreden door hun ervaringen met die p.tandarts........

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:53

ja dat is waar van die mond tot mond reclame. heeft die tandarts van jou een site en komt ze ook in de buurt van gouda denk je?