keelontsteking...droes...grrrr!@!.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

keelontsteking...droes...grrrr!@!.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:45

potverdorie..ik zou eigenlijk niets hierover op bokt zetten omdat er al zoveel om te doen is geweest, maar het blijft weer uitbreiden... Boos! wij hebben sinds een paar weken een nieuw pensionpaard op stal, ze stond eerst op een grote manege in de omgeving waar al veel over is gesproken op bokt, maar alles zou nu veilig zijn, dus wij hebben het paard geaccepteerd, al na een week is dit paard ziek geworden, wilde slecht eten, haalde moeilijk adem, koorts etc.dierenarts erbij, in eerste instantie werd gedacht aan een keelontsteking en wilde de da haar antibiotica geven, toen ik echter vertelde waar het paard eerst stond, veranderde de da oh, maar dan moeten we toch rekening houden met droes... Verward huh dat was toch over?...NIET DUS! @!@! en ja hoor na een dag bleek het toch droes te zijn, geen paarden op het terrein, geen wedstrijden, omkleden, alles schoon houden etc.
doordat de meeste mensen nog steeds denken dat er niets heerst en alle wedstrijden gewoon doorgaan kan het ook gewoon uitbreiden! vandaag kregen we al een telefoontje van een stal in de buurt die paarden met dezelfde verschijnselen hebben en waar de da vandaag bij komt! oke, dat evenementen doorgaan, ala, maar laat de deelnemers zelf hun keuze maken of zij hun paard bewust risico willen laten lopen, er heerst wel vaker iets op een stal, maar ik vind het niet meer dan eerlijk dat hier ook EERLIJK over gesproken wordt, iedereen heeft toch dezelde hobby en het welzijn van het paard staat toch voorop?! nogmaals ik wil niemand zwart of verdacht maken, maar laten we toch met zijn allen aan het welzijn van onze paarden denken!!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:55

Jezus wat bale zeg!!!

Hoop voor je dat je er op stal weer snel vanaf bent zeg!
Ik snap ook niet wat die mensen bezielt Verward Niemand wilt toch een ziek paard.

Maargoed niets meer aan te doen, sterkte ermee!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:58

Cinzano schreef:
Maargoed niets meer aan te doen

helaas niet, maar voor de eigenaresse is het ook balen zij voelt zich zo ongelooflijk schuldig en dat hoeft helemaal niet zij kan er niets aan doen

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:09

Je schreef het me net al, dit is dus echt balen Mariette, djeez, ben je al zo voorzichtig, overkomt het je toch nog, bah Boos!

Meid kop op, wellicht blijft het bij 1 geval en valt het allemaal wel mee

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:23

Nou dan ook maar mijn verhaal van horen dan:
Er heerst droes bij een stal in Nieuwegein, waar precies is niet helemaal duidelijk, maar het is op de Nedereindseweg (?). In het land staan een aantal paarden waarvan er bij 1 dier de droes is doorgebroken, en bij de ander op springen staat. Ik weet er verder niet het fijne van, maar "PAS OP" zou ik zeggen. Scheve mond

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:32

He bah, wat een naar verhaal.
Zowel voor jou, de nieuwe pensionklant, de overige pensionklanten, en niet in de laatste plaats de paarden.
Ik vind dat je er goed aan doet om dit verhaal hier bekend te maken.
Nu is het in elk geval bekend dat het gevaar voor droes nog steeds heerst, en ik hoop dat iedereen doet wat in zijn/haar mogelijkheid ligt om verdere verspreiding te voorkomen.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte Ach gut

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:45

Jeetje, dat is mooi balen zeg..*zacht uitgedrukt*.. Maar ik vind het wel goed dat je het hier bekent maakt. Zo kunnen er misschien maatregelen worden getroffen en kan iedereen er rekening mee houden..
Pluim ondanks de ellende..
Sterkte ermee in iedergeval..

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 18:44

er zijn overigens een aantal bokkers pas nog gestart op deze accommodatie, dus pas goed op jouw paard dat hij geen koorts krijgt! wanneer je koorts constateert direct de da bellen, dan is er nog iets aan te doen met antibiotica

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:22

Jeetje balen zeg, hopen dat t maar bij 1 geval blijft dan!
Ook heel vervelend voor de nieuwe pensionklant, zij kan er natuurlijk ook niks aan doen.
Sterkte ermee! Ach gut

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:56

Nou inerdaad!!! Er zijn legio regelementen waar je je aan moet houden als deelnemer aan een wedstrijd maar voor de organisatie zijn die er niet.
Droes is geen reden om een wedstrijd af te lasten echt dat gaat er bij mij niet in!Hoe kun je al deelnemer nou weten waar droes is?Niemand verteld je wat, via via moet je het horen dat slaat echt nergens op.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:35

Inderdaad denk om je eigen paard! Het is niet niks Rhijnauwen het zit jullie dit jaar ook niet mee! Eerst met Pardoez nu met jullie eigen stal! Wens jullie veel sterkte toe!! En maar hopen dat de rest er niet mee besmet zal worden! Succes!

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:38

rhijnauwen schreef:
er zijn overigens een aantal bokkers pas nog gestart op deze accommodatie, dus pas goed op jouw paard dat hij geen koorts krijgt! wanneer je koorts constateert direct de da bellen, dan is er nog iets aan te doen met antibiotica


Als je vermoedt dat je paard droes zou kunnen hebben, moet je absoluut NIET behandelen met antibiotica, want dan kan het overgaan in 'verslagen droes", wat inhoudt dat ze overal in hun lichaam abcessen kunnen krijgen, en dat krijg je bijna niet meer weg. Het beste is om de gezwollen klieren in te smeren met laurierzalf tot ze openbreken en de pus eruit komt. Dan zal de koorts ook snel weg zijn.
Een paard dat eenmaal droes heeft gehad is levenslang immuun. De meeste oudere paarden zullen het dus al hebben gehad toen ze jong waren (en op zich is dat dus maar beter ook).

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:43

Hoe zit het als je zonder paard op een stal komt met droes?
Neem je het dan ook mee?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:02

Volgens mij neem je het dan inderdaad mee Diana.

Wat balen zeg, kan me goed voorstellen dat de eigenaresse van het paard er enorm van baalt. Hoop dat het snel voorbij is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:16

Oke dan kan ik dus niet naar de springwedstrijd dit weekend Boos!
selcetie voor Jumping A'dam jammer

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:18

Volgens mij is er niks aan de hand als je je wast en omkleedt nadat je de bewuste stal bezocht hebt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:21

Hum. Bijzonder dat er geen wedstrijden worden afgelast.

Bij ons op stal is in het najaar nog een wedstrijd afgelast vanwege ringworm. Als ik dan ringworm vergelijk met droes (gezien de gevolgen voor het paard) dan is er bij het heersen van droes helemaal een reden om de wedstrijd af te lasten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:26

Droes op stal is ongeveer net zo beladen als luizen op school, Gek word je ervan......... Het geeft niks als er droes heerst, maar zeg het gewoon! Dat er droes is betekend niet dat het een slechte stal is.........

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 13:21

Kazoo"]
[quote="rhijnauwen schreef:
er zijn overigens een aantal bokkers pas nog gestart op deze accommodatie, dus pas goed op jouw paard dat hij geen koorts krijgt! wanneer je koorts constateert direct de da bellen, dan is er nog iets aan te doen met antibiotica


Als je vermoedt dat je paard droes zou kunnen hebben, moet je absoluut NIET behandelen met antibiotica, want dan kan het overgaan in 'verslagen droes", wat inhoudt dat ze overal in hun lichaam abcessen kunnen krijgen, en dat krijg je bijna niet meer weg. Het beste is om de gezwollen klieren in te smeren met laurierzalf tot ze openbreken en de pus eruit komt. Dan zal de koorts ook snel weg zijn.
Een paard dat eenmaal droes heeft gehad is levenslang immuun. De meeste oudere paarden zullen het dus al hebben gehad toen ze jong waren (en op zich is dat dus maar beter ook).
[/quote]

de reden dat de da geen antibiotica heeft gegeven bij het paard was dus idd het vermoeden dat het droes kon zijn! Maar wanneer het paard koorts heeft kan een dierenarts nog wel iets doen om erger te voorkomen, de da heeft geadviseerd alle paarden dagelijks te temperaturen en bij koorts direct te bellen!
En dat levenslang immuun zijn klopt helaas niet! een paard kan wel degelijk meerdere malen in zijn leven droes krijgen!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:08

he mariƫt, das zwaar poedersuiker zeg !!! Hopen dat het bij dat ene paard blijft, wat overigens al erg genoeg is......................
sterkte en ik pb je binnenkort (wil ff komen bijbeppen en naar mirage kijken)

Succes joh!!!!

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:04

he getsie, het is idd te hopen dat het bij 1 geval blijft! Nou dan wensen we je maar weer sterkte!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:32

Droes heerst nog steeds in de hele omgeving Utrecht maar ook rest van Nederland. Wedstrijden worden er idd niet voor afgelast als je geen risico wil lopen moet je niet gaan en je paard op je eigen terrein houden. Ook al komt er iemand even je terrein op wandelen kan die het meenemen. En het moet trouwens ook ergens beginnen en kan altijd overal de kop opduiken.

Diana je kan gewoon naar de wedstrijd gaan alleen verstandig om voordat je naar Mabel gaat je even om te kleden andersom ook voor hetzelfde geld neem je het dan mee. Er komen toch paarden van allerlei stallen en je weet nooit wat die meenemen. Voor de rest neem geen risico. Er veel inschrijvingen zijn er niet voor as zaterdag (Z en ZZ) veel ruiters hebben zich al geplaatst.

Ik zit me nu net wat af te vragen. Als het paard van een stal komt waar het zou heersen was hij al ziek geweest op die stal. Ga er vanuit dat die daar langer heeft gestaan dan een paar weken. Dat is hij niet dus heeft hij het pas NA transport gekregen misschien van iemand die op bezoek kwam of op wedstrijd is geweest die het heeft meegenomen. Het is maar een gok want ik vind het wel erg vaag zo.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:05

Nee, paard heeft het wel al op andere stal opgelopen, de incubatietijd is alleen 2 to 10 dagen, dus pas op nieuwe stal naar buiten gekomen. Droes kan nog 6-8 weken na genezing van laatste besmetting opnieuw opduiken, dus dan lijkt het over maar dat is het dan nog niet. Daarom mag je ook 6-8 weken na genezing van laatste geval niet met de paarden van het terrein af, ze kunnen het nog bij zich dragen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 17:11

Prisca schreef:
Ik zit me nu net wat af te vragen. Als het paard van een stal komt waar het zou heersen was hij al ziek geweest op die stal. Ga er vanuit dat die daar langer heeft gestaan dan een paar weken. Dat is hij niet dus heeft hij het pas NA transport gekregen misschien van iemand die op bezoek kwam of op wedstrijd is geweest die het heeft meegenomen. Het is maar een gok want ik vind het wel erg vaag zo.

het betreffende paard heeft maar korte tijd op die stal gestaan en heeft het toch echt op DIE stal opgelopen, ik weet Prisca dat jij jouw stal steeds zult blijven verdedigen, maar zoals Gijsenkim al zegt: het is net als luizen op school, het is helemaal niet erg wanneer het heerst, maar wees er EERLIJK over!! (vreemd overigens dat de eigenaar van de stal wel tegen zijn familie heeft toegegeven dat er droes heerst Verward waarom zo doen?)

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:26

Dat is echt balen dan zeg.

Ik vind ook dat het gewoon eerlijk gezegd moet worden.
Zodat je niet de gehele omgeving besmet.

Het is niet eerlijk om niets wetende mensen zoiets vervelends aan te doen.

Ik zou ook niet graag mijn paardje met Droes willen zien, getsie.
Heb het eens in een kliniek gezien.
Was geen leuk plaatje hoor