lees dit over een magere tinker heel zielig.!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ducky

Berichten: 82
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: drente

lees dit over een magere tinker heel zielig.!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 20:46

een jaar geleden ging ik naar handelaar die in tinkers handeld.
hij haalde ze uit ierland weg.
op een dag hadden we afgesproken dat we kwamen kijken voor een tinker. toen we daar kwamen , waren er wel meer dan 40 verschillende paarden waar ik uit kon kiezen.
nou dus liepen we daar kijken naar al die tinkers. en daar helemaal acher in war het aardig donker was stond dan die tinker. het was een vosbonte tinker. heel apart kwa tekeningen. dus ik liet hem uit de stal halen om ff buiten te zien. ze was erg schuw in de stal om er uit te halen. maar ja
toen ik haar zag dacht nou ja wel een beetje slank maar verder niks aan te zien. toen later mocht ik dan ff op langs de weg zonder zadel.
hij zij dat het dier zadel mak was nou ja daar ging ik dan ook vanuit he als je er zonder zadel op kan draven langs de weg.
toen was de grote dag aangebroken dat ik haar ging ophalen , ik was dolblij. dat kan je wel begrijpen natuurlijk.
maar na afbetaling hadden ze hem al op de kar gezet en zij de handelaar "ze kan wel eens drachtig zijn"nou ja wij verder niet bij nadenken natuurlijk. en we ging naar huis.
eenmaal thuis keken we eens onder haar , en ja hor uiers war je U tegen zegt. dus drachtig maar ja niet erg denk je dan.
1,5 week later stond er een veulentje naast.
toen schok ik me dood Verdrietig
want de merrie die ik gekocht had leek ent een wandelend skelet. je zag nu waarom we nooit hadden gezien dat ze drachtig was. ze was brood en brood mager. en aand e diaree ook nog.
dus lieten we haar veel eten. nu ruim een jaar later.
komen we erachter dat ze suikerziekte heeft en bloedarmoede.
dus op een gegeven moment wou ze niet meer eten dat vonden we maar niks. ze hongerde zichzelf uit. Huilen
op het moment schommeld het een beetje de eene keer eet ze een klein beetje en de andere keer laat ze alles staan en kijkt ze der neit eens naar om
we geven haar dan maar wel exstra veel kuil dat ze wel wat binne krijgt
op dit moment is ze weer drachtig
en eet ze iets meer van haar biks op gelukkig maar ja we zien eht wel weer dankje voor eht lezen van deze brief, binne korst doe ik ff foto's van ze erbij hoe ze eruit zag toen ik haar kocht en van nu , nou groetjes mij xxxxxjes kath Scheve mond mijn lieve schat ze heet pandora.!!!!

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:51

Aan die suikerziekte moet je snel iets doen, mijn kat had het, die moest ik 2 keer per dag injecties insuline geven.
Dit heb ik 8 jaar gedaan, tot ze een herseninfarct heeft gehad.
Neem dit heel serieus op...Word ze wel behandeld??
Waarom is ze weer drachtig, dat kan ze helemaal niet aan lijkt mij zo, zie eerst eens dat je tink gezond word.
Ik vind dit een heel zielig verhaal.

Gr. Clau

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:53

Hoi,ik las je verhaal.Wat erg voor de merrie!
Maar waarom is ze weer opnieuw gedekt? Een veulen erbij zal nog meer energie betekenen voor haar wat ze kwijtraakt en dus ook gewicht.
Vind het een beetje een rare keuze dus..

ducky

Berichten: 82
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: drente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 21:06

ja dat snap ik
dat wilde we eerst ook nie doen hoor
maar aand e andere kan t is een goede keuze geweest omdat ze niks at eerst
en nu dus wel weer een beetje gaat eten
het was het advies van de arts
ja het zal wel maar dat hebben we dan maar gedaan.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:11

hoop dat alles beter met haar gaat worden!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:20

Wat een akelig verhaal, mijn Tinker was ook erg mager toen ik haar kocht, maar is gelukkig snel weer bijgekomen door haar op het land te laten lopen en rust te gunnen, wat zegt de dierenarts over de suikerziekte Scheve mond

ducky

Berichten: 82
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: drente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 21:22

eeuh nou we kijken het eerst even aan , we willen niet gauw iets aan medicijen geven in verband met het veulen. maar we zien wel als het erger wordt moesten we gelijk contact opnemen
alleen deze laat nie gauw merken dat er iets is das lastig hoor haha. xxjes mij kath

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:23

Nou, ik ben bang dat je het in dit geval niet langer moet aankijken, er zal toch iets aan de suikerziekte gedaan moeten worden, helemaal omdat haar conditie bar slecht is Scheve mond

ducky

Berichten: 82
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: drente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 21:34

ja oke dat is zo , ja nou ja ik dnek dat ik morgen dan maar de arts bel ,ik ben op het moment er emotioneel als je dat begrijpt ,

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:47

Hou je ons op de hoogte?

ducky

Berichten: 82
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: drente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:39

ja tuurlijk doe ik dat , als er wat verandert zeg het meteen. er komen binne kort foto's van mijn paarden hier op dus. van al mijn paarden ook van het veueln dat we vorig jaar bij haar kregen. dat doet een ander voor me . hopen dat eht snel er staat. xxjes mij kath.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:36

Ik vind het wel onverantwoord dat ze weer drachtig is.
Maar goed dat kunnen jullie zelf inschatten hoe ze zich daar onder voelt. Meestal zuigt zo'n veulen al het leven uit de moeder tot ze er vanaf worden gehaald en als ze al niet zo goed eet heb je straks idd een skeletje staan..
Ik hoop wel dat alles goed gaat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:44

Ik vind dit ook een beetje raar, maar goed... Ik hoop dat jullie een goede dierenarts hebben Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:50

Kan zo'n merrie die dracht wel aan met die suikerziekte? Zijn ook de medicijnen niet schadelijk voor de vrucht?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:50

Suikerziekte moet je echt iets aan doen! Het geneest niet, maar door middel van medicijnen (insuline, een enzym dat het lichaam normaal zelf aanmaakt. Is zover ik weet niet schadelijk voor het veulen!) kan je tinker in ieder geval een redelijk normaal leven leiden. En te lage suikerspiegel is veel gevaarlijker.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:11

Deze merrie krijgt nog geen medicijnen... ik hoop dat ze dat wel snel gaat krijgen!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:14

Ik snap sowieso niet dat je bij zo'n merrie nog een veulen fokt!
Het paard mankeert duidelijk van alles en heeft mogelijk erfelijke aandoeningen, die genen wil je toch niet doorgeven?
Kortom, een domme keuze, advies van de dierenarts? Lijkt me sterk!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:16

gezien het verleden van de merrie Tess, liggen de gebreken ten grondslag aan de ontberingen die ze heeft moeten ontstaan en zitten ze niet zozeer in het genenmateriaal. Dus dat is niet 'zo'n punt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:19

Of ze is zo mager DOOR haar suikerziekte. Bij mensen is het in elk geval zo dat je eerst heel erg afvalt voordat ze weten dat je suikerziekte hebt. (tenminste bij die 3 mensen die ik ken was dat zo)
Ik zou haar in elk geval ASAP op medicijnen zetten, die idd niet schadelijk zijn voor het veulentje... (als dat weer hetzelfde geldt als bij mensen)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:19

Ik vind dit verhaal rammelen aan alle kanten........ Ik geloof er geen snars van.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:22

wAt een verhaal zeg verschrikkelijk ik wens je heel veel suc6 met haar en hou ons op de hoogte ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.

xxxxx

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:59

Hoe heeft de da suikerziekte geconstateerd?????
En wat bezielt je om een zieke merrie te laten dekken!!!!!!

Een paard is van zijn baas afhankelijk,die heeft geen keus(JIJ bent haar baas JIJ moet de juiste keuze maken voor haar) en dan besluit je om een paard met schijnbaar suiker geen medicatie te geven.Verder niets aan haar bloedarmoede te doen,maar een doodziek dier dat al geen weerstand heeft ook nog een veulen te laten dragen.
Ik vind dit echt heel erg om te lezen......

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:14

gijsenkim schreef:
Ik vind dit verhaal rammelen aan alle kanten........ Ik geloof er geen snars van.


Ik neem het ook maar met een potje zout....... Scheve mond

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:18

gijsenkim schreef:
Ik vind dit verhaal rammelen aan alle kanten........ Ik geloof er geen snars van.


ik heb eigelijk ook hoe langer hoe meer twijfels Scheve mond
Zeker omdat er sommige in het andere topic van vervolg verhaal magere tinker (dat nu gesloten is) de slimme opmerking maakten: hoe kan je nu in hemelsnaam niet gezien hebben dat het paard iets mankeerde toen je het kochtte?
Als je paard anderhalve week later van een veulen bevalt, dan zie je normaal gezien toch zeer duidelijk een buik hangen(ookal is ie zo mager)?

daarbij laat je haar opnieuw dekken, op advies van de arts zeg je. Leg mij eens uit welke arts zoiets een goed idee vind. Het veulen gaat alleen maar meer energie opslorpen van je tinker, en dan nog niet te spreken over wat er gaat gebeuren als ze moet bevallen en ze moet zich volledig geven?

Verder zeg je in je ander topic dat hij rotstaal had, volgens mij ben je dan wel heel stom geweest als je het niet hebt gezien, een van de eerste dingen die je doet is toch het controleren van de benen Verward

Als je een paard koop, dan zou je toch op die dingen moeten letten en kunnen zien dat er vanalles aan mankeerd...

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:13

Hoe oud is Pandora eigenlijk Ducky?