vinden jullie dit niet zielig?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

vinden jullie dit niet zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 16:40

gisteravond had ik weer les en nu moet ik er echt een topic over maken hoor, ik was in de stal en toen zag ik die 2 hengstjes staan. Ze zei allebei 2 jaar, welsh A (of misschien B, weet niet of ze nog veel groeien Scheve mond) Maar ik vind het zo stom, ze staan een hele dag met z'n 2en in een stand, en dan met de manegepony's in de bak of wij, ze zien er echt niet uit! worden volgens mij nooit gepoetst of wat. Gisteren ik bij 1 van de 2 proberen of hij voetje gaf, deed hij wel, maar volgens mij worden die hoefjes echt nooit uitkrabt! ik kom maar 1 keer in de week op de manege (binnenkort wel vaker) dus ik zie het eigenljk nooit echt als er iets gebeurd. Maar volgens mij gebeurd er echt niks met die pony's! 1 ziet er behoorlijk slank uit (zeg maar tegen mager aan) die andere heeft een enorme buik maar verder ook heel iel. Misschien is dit pennymeisjes achtig maar ik vind het echt zielig! op hun 2e kunnen ze toch al makkelijk aan wat dingen wennen? want volgens mij word er echt helemaal niks mee gedaan!

sorry misschien maak ik me teveel druk maar ik moest het gewoon even kwijt....

groetjes marjon

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:50

Ja ze staan er idd maar wat bij... Op ze minst kan er af en toe een klein wandelingetje mee gemaakt worden, of lekker gepoetst worden! Zodat ze daar aan kunnen wennen, aan je hulpen een beetje enzo!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:51

Kan je misschien eens aan de eigenaar van de manege vragen als hij/zij weet vanwie die paardjes zijn? Want je weet maar nooit, misschien mogen ze om de een of ander reden niet buiten, of worden ze wel verzorgd maar wanneer jij er niet bent Knipoog

Tja en anders zijn dit mensen die eigenlijk geen paard nodig hebben als ze hem gewoon in de box laten staan en geen zin hebben om ze uit te laten Scheve mond

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 16:58

het worden manegepony's!!!!! ze worden van de manege zelf, de manegepaarden staan er dan niet zo goed bij.. maar volgens mij gaat dat bij hun dus ook zo zijn Boos!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:02

Ja het zijn gewoon 2 pony's die nog ingereden moeten worden en die manegepony worden!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:07

dan vind ik maar stom Scheve mond . Paardjes staan hun jeugd te verknoeien op stal om op straks op 3-jarige leeftijd te moeten gaan werken als manegepony als ik het goed begrijp? Scheve mond

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:09

xKatleentjex schreef:
dan vind ik maar stom Scheve mond . Paardjes staan hun jeugd te verknoeien op stal om op straks op 3-jarige leeftijd te moeten gaan werken als manegepony als ik het goed begrijp? Scheve mond


ja inderdaad! ze mogen wel bij de manegepony's in de wei enzo beetje spelen, maar als de manegepony's op stal staan (en dat is vaak) staan hun ook op stal!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:11

Ja en dan staan ze daar zeg maar te staan, en word er niks mee gedaan, je kan eigenlijk ook wel een beetje zien dat er niks mee word gedaan!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:13

ik zou zeggen ga naar de manege eigenaar toe en vraag of je ze mag verzorgen

lijkt me wel heel raar als er echt niets mee gedaan wordt hoort, het is een manege...manege = verzamelplaats voor pennymeisjes, die zullen heus wel gaan zeuren of ze die zielige ponytjes een keer mogen poetsen oid.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:18

Poetsen hoef noet niet zo heel persee, daar doe je veel jonge paarden niet echt een plezier mee, maar lekker buiten of samen spelen doen ze natuurlijk graag.

In iedergeval even melden dat je dat niet vind kunnen, en anders vragen of je ze mag verzorgen Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:25

Pff pennymeisjes.

Ik denk als je gaat kijken bij een opfokstal dat het niet anders is. De beestjes moet je niet poesten of mee rommelen dat is helemaal niet goed. Als de eigenaar voor deze manier kiest is dat zijn zaak. Als je bij ons kijkt staan ze met 3en in een boxen krijgen goed voer en zien er idd vies uit maar dat mag. Ook beter voor de weerstand van de veulens. Veel veulens van 1 a 2 jaar zien er wat mager uit dat lijkt zo maar dat is beter dan te dikke ongezonde veulens. Bij ons komen 1 a 2x per week even los maar niet vaak de kans op beschadigingen is dan zo groot dat ze dat risico niet nemen. Zolang het weer nog goed is staan ze buiten en tuurlijk worden ze wel eens ziek of zijn ze verkouden dat hoort allemaal bij het veulen zijn maar dan zijn ze absoluut niet zielig. Denk dat onze pensioen paarden het slechter hebben.

Dat mensen tegenwoordig als met 1,5 jaar gaan longeren en rommelen moet ze zelf weten maar ik denk dat je dan echt verkeerd bezig bent. Laat die beesten lekker genieten van hun vrijheid tot hun 3de jaar. Bij ons beginnen ze pas laat met de jonge hengsten en ze zijn altijd zo mak daar hoeven niet met 1,5 jarige leeftijd mee te beginnen.

Laat die beestjes lekker staan ik weet zeker dat als ze 3 jaar zijn super gezonde vrolijke beestjes hebt.

Iceprinces: dat deden ze bij ons ook dus nu staan ze achter slot en grendel ze hebben rust nodig en geen gillende giechelen pennymeisjes.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:27

Voor ze verzorgen heb ik zelf geen tijd voor... Scheve mond Zit met school + me eigen verzorgpony's, dus dat red ik niet, Marjon binnenkort denk ik ook niet!

Maar ik zal wel is vragen volgende week, wat er nu eigenlijk met die beestjes gedaan word, heb t volgens mij al wel eens gevraagd, maar toen lette ik niet erg op!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:44

Ik vind dit idd een beetje zielig. Scheve mond
Kunnen ze niet de hele tijd op de wei, met een schuilstalletje?
Dat lijkt mij beter voor die beestjes, al helemaal na de foto's die je eerst hebt laten zien (vieze stallen)
Het lijkt mij ook niet goed voor een nog niet volgroeide pony de hele dag in de stal te staan.
ik zeg neit datze er maar een zadel op moeten pleuren en weg rijden. Nee ik vind dat ze ze nog wel ff met rust moeten laten, maar dan ook ergens waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Dat lukt in een stand waar hun hoofd vastgebonden staat aan een muur en waar ze dus de hele dag tegen stenen of hun buurman aankijken niet
Misschien kunnen jullie er wat van zeggen en ermee gaan wandelen wanneer je er bent?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:56

Ik vind het ook wel wat zielig. Maar aan de andere kant, het zijn beesten in de groei en ja die zien er niet altijd even goed uit...
Maar ik vind wel dat ze er wat meer aandacht aan mogen besteden. Dus zeg er iets van en poets ze eens een keer.
Het beste zou zijn in de wei natuurlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:22

IK zou als eigenaar het absoluut niet willen dat iedereen aan mijn jaarling of tweejarige zou zitten. Zulke dieren horen een constante hand te hebben als ze in handen komen, en dat hoeft echt niet vaak te zijn. Paarden in de groei kunnen er soms wat schraal uitzien maar dat hoeft ook niet te betekenen. Dat betekend alleen maar dat al het voer gebruikt wordt door het paard om de lucht in te gaan, en niet de breedte. Zielig zijn de paardjes niet, want ze hebben elkaar. Als ze apart zouden staan zou het erger zijn.

Er zijn andere dingen waar je je druk om moet maken. Bijvoorbeeld dat ze straks als jong dier zonder knappe basisopvoeding in de lessen gebruikt gaan worden, beginnelingen op hun rug krijgen die in de mond lopen te rukken en te plukken..... Maar op dit moment is er niets aan de hand. Mijn voorstel: laat deze dieren gewoon met rust.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:30

Mijn mening: Jonge paarden moeten gewoon lekker op de begrazing staan bij leeftijdsgenootjes en niet de hele dag op stal... En wat het poetsen, wandelen betreft... ik heb zelf een 2-jarige gehad en ik weet dat je er niet te veel mee moet doen, want zulke jonge paarden maken gauw 'misbruik' van de situatie waardoor ze je als 'gelijke' zien.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:37

Misschien staan ze tijdens de lessen binnen, omdat ze anders toch proberen te ontsnappen uit de wei naar de manegepony's, hun vrienden? Ik ken er genoeg die dat deden, vreselijk was dat, dus werd die ook op stal gezet tijdens de lessen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:39

[quote="Prisca"]

De beestjes moet je niet poesten of mee rommelen dat is helemaal niet goed.

Dat mensen tegenwoordig als met 1,5 jaar gaan longeren en rommelen moet ze zelf weten maar ik denk dat je dan echt verkeerd bezig bent.

Laat die beesten lekker genieten van hun vrijheid tot hun 3de jaar. Bij ons beginnen ze pas laat met de jonge hengsten en ze zijn altijd zo mak daar hoeven niet met 1,5 jarige leeftijd mee te beginnen.
[quote]

Niet poetsen en niet mee gaan wandelen of aan de muur vast zetten (kunnen ze in dit geval al wel vanwege de stands maar toch) Dat is echt niet de manier om een paard klaar te maken voor het werk dat het moet gaan doen als 3 jarige. Dan doe je er alleen nog maar langer over voordat ze wat leren ze moeten gewoon vaak in de hand komen niet lang maar vaak. En vast staan kunnen ze beter leren op 1,5 jarige leeftijd dan op 3 jarige dan zijn ze nog veel sterker.

Longeren is nou niet echt het gene wat ik voor een 1,5 jarig paard zou aanraden maar goed als mensen dat denken moeten ze dat doen zelf zou ik gaan wandelen.

En die 3 jarige hengsten? Hoe worden die dan afgericht? Meteen met hun kop in de krul en in hun box vast binden als ze niet aan de muur kunnen staan? Daar ben ik benieuwd naar.

Op Paard en Koets gingen de dream stables een paard van 2,5 inrijden als demonstratie kijk dan ben je achtelijk bezig maar een beetje wandelen en poetsen worden ze echt niet slechter van.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:57

Prisca schreef:
Bij ons komen 1 a 2x per week even los maar niet vaak de kans op beschadigingen is dan zo groot dat ze dat risico niet nemen.

Ja, logisch dat de kans op beschadigingen groot is als die beestjes zo lang op stal staan. Die gaan waarschijnlijk helemaal door het lint als ze dan eens buiten komen...
Veulens in het wild lopen toch ook gewoon buiten? En op veel fokkerijen lopen de veulens in kuddes in de wei, die houden ze toch ook niet binnen vanwege 'de kans op beschadigingen'? Dan kun je elk paard wel nooit meer van stal halen omdat de kans op beschadigingen zo groot is als je gaat rijden....

Citaat:
Laat die beesten lekker genieten van hun vrijheid tot hun 3de jaar.

Met zijn tweeën 24 uur per dag op een stand staan valt bij jou onder 'genieten van hun vrijheid'? *trekt een wenkbrauw op*

De paarden bij jullie hebben misschien grote, ruime stallen, maar deze ponies staan in een stand, en nog 24 uur per dag ook. Dat kun je toch niet goedkeuren?

Verder ben ik het met Pferdtje eens. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:58

Lekker zo laten staan...
Poetsen hoeft idd niet met deze beestjes. Een beetje weidegang zou IMO geen kwaad kunnen, maar verder komen ze niets tekort als ik dat zo hoor.
Bovendien weet je niet eens OF ze wel of niet in de wei komen, aangezien je zelf al aangeeft dat je er niet vaak bent.
Daarnaast geloof ik er niet in dat er niets met ze gebeurd, als je zegt dat ze zo hun voetje geven.
Daarbij zou ik als eigenaar idd absoluut niet willen dat andere mensen zomaar aan mijn paard zitten (en zeker met een jong paard).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:50

als paarden maar 1 of trwee keer in de week buiten komen is het risico op beschadigen groot ja, vind je het gek? jij zou ook geschift doen als je maar zo weinig energie kwijt kan

effe on topic nu dan, vraag gewoon waarom die twee hengstjes zo veel binnen staan en of ze wel eens los komen,
het beste is als ze de hele dag kunnen lopen, is goed voor de benen, gewrichten en spieren
die van mij staat ook dag in dag uit , zomer en winter buiten
heeft een inloopstal
en mag dus zelf kiezen of ie binnen of buiten staat
bl;ijft toch het beste voor paarden

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:20

Dat er hier mensen zeggen van, ik als eigenaar zou niet willen dat ze aan m'n jonge paard zitten, kunnen wij niks aan doen, die paardjes staan gewoon tussen de andere manegepony's in stands en dan kan je niet voorkomen dat kinderen ze gaan aaien en dat soort dingen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:24

Prisca schreef:
Ik denk als je gaat kijken bij een opfokstal dat het niet anders is. De beestjes moet je niet poesten of mee rommelen dat is helemaal niet goed. *knip*
. Bij ons komen 1 a 2x per week even los maar niet vaak de kans op beschadigingen is dan zo groot dat ze dat risico niet nemen..

Ik kan me een beetje in je reactie vinden, op de volgende punten na.

Punt 1, over eht poetsen. Is grote onzin dat het niet goed voor ze is. Ja, de meningen zijn hier verdeeld over wat het toevoegd, maar dat het niet goed voor ze is, is onzin.

Dan over het slechts 1 a 2x in de week eruit ivm te groot risico voor blessuren.
Is het risico voor OCD niet erg dan?

Verder over die beestjes.
Ik vind het erg knap dat als je 1x in de week op de manege komt gelijk kan oordelen over dat ze "continu binnen staan"

Ja, bij ons staan de veulens op lesdagen ook binnen, aangezien er weleens 1 uit wil breken en dan hebben we straks heel de les overhoop. Dit zegt niet dat ze altijd binnen staan

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:25

Dat er een keer een kind het ponietje aait is idd moeilijk te voorkomen. Hoewel dat wel zou moeten kunnen in mijn ogen!

Maar.. dat mensen gaan proberen of ze al wel voetjes kunnen geven (en dat bij een 2-jarige hengst), vindt ik toch iets anders dan een aai geven.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:33

als ze nog ingereden moeten worden zou ik ervast mee beginnen dat ze poetsen e.d. gewend raken *LOL* . Anders kun je dat gaan doen na dat ze zadel mak gemaakt zijn.
Je kunt ook misschien een keertje wandelen met ze . Kunnen ze gelijk een beetje wennen aan de omgeving