Met Andrew naar Dressuurschool Carmen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Met Andrew naar Dressuurschool Carmen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 20:51

Met Aranka was ik gaan lessen bij de dressuurschool van Carmen Grondsma ( http://www.dressuurschoolcarmen.tmfweb.nl/ )
En met haar was ik vooral bezig met ontspanning, losgelassenheit en aanleuning zien te krijgen (duikt snel achter de teugel) Tempo controle was ook al een moeilijk iets.
Nu had ze echter donderdag een lelijke trap gehad van een ander paard en een wond op gelopen. Been dik en geen les dus...

Op Andrew had ik al buitengereden, en dat ging heel goed, maar in de bak durfde ik niet zo goed wat van hem te vragen omdat hij zelf niet zo enthousiast was en moeilijk liep in de bak.
Ik was bang dat hij het rijden in de bak nog niet aan kon, maar het kon ook luiheid zijn...

Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gewoon Andrew meegenomen naar les...

Hij was erg druk in de trailer, daar aangekomen vond hij de poetsplaats ook heel spannend, maar toen ik er eenmal op zat in de voor hem vreemde binnenbak was hij eigenlijk vrijwel gelijk ontspannen.
Eerst even Carmen bijgepraat over Andrew's voorgeschiedenis en zijn kreupelheid, en toen gingen we rijden.

Mijn manier hoe ik Andrew altijd gereden heb, sluit heel goed aan bij Carmen haar manier van trainen en lesgeven. Andrew had er dus absoluut geen moeite mee om lekker voorwaarts neerwaarts en daarna in knelpunt 3 te stappen, draven en galoperen. Ook het langzame tempo was geen probleem. Hij was op een paar rukken in het begin na weer heel fijn nagevelijk, dus dat was ook weer verbeterd (toen ik net weer erop ging stappen was hij erg vervelend met het hoofd, waarschijnlijk stijvigheid)
Carmen zei nog dat het leek alsof we al een tijd bij haar lesten, en dat vond ik wel leuk om te horen. Toch een bevestiging dat ik niet zo verkeerd bezig was op mijn eigen alternatieve manier. Andrew liep lekker los en ontspannen en goed in tact.

In het wijken op de volte kon ze wel het verschil zien tussen links- en rechts achter. Het linkerbeen werd wel ruim naar voren gezet, maar hij boog duidelijk minder in het spronggewricht. Ik heb een aantal oefeningen aangereikt gekregen om hem weer sterker te kunnen maken in dat been, en we kunnen ook tussendoor komen oefenen in de bak.

Het is nu wel extra duidelijk geworden dat het voor Andrew heel belangrijk is om een goede bodem in de bak te hebben. Dan loopt hij dus goed...

Het was een hele fijne les, en ik moet even diep nadenken wie ik de volgende keer meeneem naar les Schijnheilig

Ik ben heel blij dat Pjotter bij haar stage loopt, want zij hielp mij even over het heuveltje om contact op te nemen.

Ik hoop dat Andrew goed blijft lopen en dan heb ik nu in elk geval een instructrie gevonden die bij ons allebij past. Dan kunnen we altijd zien hoeveel we nog kunnen leren en wat Andrew lichamelijk nog kan verbeteren...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:48

Hee Joyce,dus toch de stap maar gewaagd om met Andrew te gaan lessen?
Hartstikke leuk om te horen dat het zo goed gaat met Andrew.
Ik hoop voor je dat je nog veel plezier aan je eigen Andrewtje mag beleven
Dit heb je in elk geval maar weer.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:37

Hoi Joyce even een vraagje aan je. Ik heb ook een paard met spat en ben ook weer rustig aan begonnen. Wat voor oefeningen doe jij om hem sterker te maken in dat been?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:02

Ben echt blij dat het zo goed met hem gaat nu Lachen.
Klinkt super, wel een keer foto's maken he... Of mag ik een keertje langskomen? Schijnheilig Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:10

Ben ook super blij dat het goed genoeg met hem gaat dat je zowaar nog eens een leuk lesje met hem kunt rijden
Hartstikke leuk voor je!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 19:12

Bedankt dat jullie zo met me meeleven Haha!

Yoline schreef:
Ben echt blij dat het zo goed met hem gaat nu Lachen.
Klinkt super, wel een keer foto's maken he... Of mag ik een keertje langskomen? Schijnheilig Knipoog


Yoline, Je mag wel mee als je een keer vrij bent... ik heb 1x per 2 weken les op dinsdag van 11 tot 12. Misschien valt het binnenkort in de vakantie... Zelf foto's maken gaat erg moeilijk Haha! bij goed weer kan ik buiten rijden. Wel zo makkelijk als je geen onderbelichtte foto's wilt... Knipoog

Marlinde: wat heel goed is, zijn oefeningen waarbij hij zijn benen moet optillen alsof hij balkjes loopt. Balkjes lopen is dus een makkelijke Knipoog

Maar wat ik moest oefenen is in de volte, als hij goede stelling en buiging heeft, hem na de hoefslag 1 helft laten wijken door zijn achterhand naar buiten te zetten (binnenheup naar achteren, eventueel over je binnenschouder kijken als je dat draaien moeilijk vindt) en binnenbeen iets naar achteren leggen. Hoe hard je moet drijven hangt af van hoe goed je paard het snapt. Je moet drijven op het moment dat hij het binnenachterbeen optilt (dus in draf als je gaat staan, net andersom dan je gewend bent bij het lichtrijden). Zo activeer je het binnen achterbeen. Op de volte wijken is beter (in Carmen haar ogen) dan op rechte lijn/diagonaal omdat je makkelijker stelling en buiging bewaart zonder dat het paard over de schouder weg loopt. Voor de hoefslag met wat buitenbeen weer bij laten lopen en de andere helft gewoon rijden.
Deze oefening kun je vervolgens in elke hoek van de rijbaan toepassen waarbij je dus het paard extra de hoek in rijdt.

Een andere oefening is het overschenkelen. Dus zijwaarts laten stappen zonder hem (veel) voorwaarts te laten gaan. Hierbij moet hij met het achterbeen over het andere achterbeen kruizen, en hem dus ook goed optillen. De hulpen van het Engels rijden zijn we nog niet aan toe gekomen, maar bij het western deed ik het zo: binnenbeen (waar hij voor weg moet lopen) achter de singel iets stelling naar binnen en dan beide handen bewegen naar waar hij heen moet (naar buiten dus) en eventueel een ophouding met je buitenhand.

Ik had verwacht dat ik overgangen moest rijden, maar daar heeft ze het dus helemaal niet over gehad... Wat fijn is dat je deze oefeningen ook gewoon in stap kan doen

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:12

He super, bedankt voor je toelichting ga het zeker ook proberen

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:06

Ik wacht wel tot het vakantie is, Joyce Haha!.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:55

klinkt erg goed joyce, jammer dat ik geen geldboom heb. Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 20:55

hihi, ik heb ook geen geldboom hoor Knipoog Maar wel een leuke baan en een vriend om alle lusten en lasten mee te delen Haha!
Ik ben in elk geval blij dat ik nu les heb op een manier die mij tot nu toe aanspreekt, en die past bij Andrew (daarom ben ik natuurlijk ook bij haar gaan lessen in eerste instantie)
Heb jij al weer les met Gammon?