Soms is er echt niks mee te beginnen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Soms is er echt niks mee te beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 01:56

Pffft... af en en toe wordt ik er echt gek van, dat rotweer.
Jordy springt weer zowat boven zijn stal uit, veel teveel energie..
En het weer helpt dan ook niet echt mee, de bak is weer eens niet te doen, of ik moet willen zwemmen ipv rijden Scheve mond Longeren is ook geen optie vaak, ik ben er meestal 's avonds, en het licht van de longeerbak is al meer dan een jaar stuk en wordt maar niet gemaakt.
Kan ik eindelijk weer eens rijden, heb ik een stuk dynamiet onder mijn kont... In de bak nog niet zo erg, hij wil nog wel eens even gaan rennen maar daar valt mee te leven, alleen iets minder dat hij ook heeft ontdekt hoe je moet bokken.
Buiten is er echter niets met hem te beginnen, hij wil alleen maar hard.
Gisteren een buitenritje gaan maken samen met Tindra, ik kan nou niet zeggen dat het een relaxt ritje was... Een wonder dat we heel zijn thuisgekomen Scheve mond
Om te beginnen kwamen we al een idiote stier tegen, een schotse hooglander. Echt dat beest was helemaal maf Verward Horens in de grond planten en grond omhoog gooien, rondspringen, graven en doen, was blij dat er nog een hek tussen zat (inimienie hekje waar hij met een beetje goede wil zo doorheen zou kunnen), maar de paarden vonden dat beest maar helemaal niks, dus al huppelend verder gegaan. Vervolgens moest Jordy overal van schrikken (zoals de lucht inspringen omdat er een takje onder zijn voeten kraakt..), en ondertussen lekker Áknir van Tindra opstoken die dus ook maar mee ging doen. Nog een keer bijna in het prikkeldraad gehangen omdat meneer een open plek in het bos ineens eng vond. Op een gegeven moment besloten we weer even een stuk te draven, Jordy schrikt weer van iets onzichtbaars en gaat fijn even aan de kletter over het asfalt Boos! Niet leuk. Had ik hem eindelijk stil, komt Áknir weer voorbij sjezen, dus daar gingen we weer Fijn detail was ook dat er voor en achter ons een auto aankwam, en dat we recht op een blinde kruising afgingen.... Gelukkig daarvoor nog kunnen stoppen. De rest van de rit hebben we dan ook maar in stap afgelegd, was iets veiliger.
Als klap op de vuurpijl schrok hij zich helemaal lam van een ander paard in een weiland wat begon te hinniken Verward Áknir schrok weer van Jordy, en lanceerde Tindra bijna in de sloot Bloos!
Fijn ritje dus....

En 's zomers kan ik echt alles met hem doen, al ga ik achterstevoren een buitenrit maken, er zal niets gebeuren. Het is echt dag en nacht verschil, Jordy in de winter of Jordy in de zomer... Al is het al wel een heel stuk minder dan toen ik hem net, toen heb ik echt alle hoeken van de bak gezien.
Nog meer paarden die zo erg reageren als het wat kouder wordt?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 02:02

normaal is stanly een stresskip en een mietje die achter iedere zandkorrel paarden-etende-kabouters ziet(en dat voor een stoere fjordenvent)
en nu alle andere paarden fris worden is ie niet van zijn ztuk te krijgen
ik snap niets van dat beest

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 09:56

Bij ons op de manege is het ook weer zo ver. Gelukkig worden ze daar elke dag in groepjes van twee los gegooid zodat ze de meeste energie kwijt kunnen aan spelen met elkaar, maar dan nog zijn er regelmatig bokpartijen tijdens de les.
Bonanza heeft daar gelukkig allemaal geen last van, wat er ook gebeurd, hij blijft koel in zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:13

Daarom hecht ik behoorlijk wat waarden aan een stal waar ik gewoon door kan trainen. Met dit weer worden de paarden vaak wat frisser. Als je je training vervolgens op een laag pitje moet zetten omdat de bodem niet in orde is krijg je van die energie bommetjes onder je kont. En in die frisheid kan een paard zich makkelijk blesseren.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 12:33

Ik zou ook graag willen dat ik gewoon door kon trainen... Het ging net zo lekker, en straks kan ik weer opnieuw beginnen Scheve mond Als hij nu dagelijks nog een paar uurtjes eruit kon.... Maar dat kan dus ook niet. Gelukkig heeft hij nog een stal met een uitloop, kan hij nog een beetje lopen, maar dat is ook niet alles. Plus dat hij als hij zich gaat vervelen zijn buren lastig gaat vallen, en nu dus al een paar paaltjes + het schriklint heeft gesloopt.
Zichzelf blesseren daar kijkt hij iig in de bak wel voor uit, buiten is een ander verhaal.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:48

hmmm hij moet dus meer ruimte hebben om zich uit te leven...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:52

Nou ik gooi mijn paardje zoveel mogelijk de wei op ( uitloop)
Weer of geen weer.

En probeer toch ( al is het maar om het idee) iedere dag WAT te doen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:15

Ben net terug uit het bos.....
Hij stuiterde al met het weggaan en stond te snuiven alsof hij een volbloed hengst was Hyper! .
Ik ben eerst eerst achter gaan rijden in het bos en toen de weg overgegaan voor het serieuze ritten werk......
En zoals Pellie al schreef RUIMTE!!!!!!!
Ik kwam terug met een heel erg moe en voldaan Tinkertje...hij heeft zich flink uit kunnen leven daar(geen mens te zien en zo ver als je kunt kijken grote gele bospaden).
*kijkt even uit het raam*
Hij staat nu te slapen buiten met zijn zweetdekentje op Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:45

waarom longeer je hem niet van te voren? En ik zou zeker vragen of het licht gemaakt kan worden, dit is toch niet leuk meer?
staat hij dan de hele dag op stal? Heeft ie geen weidegang en hoe staat ie in het voer??

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:16

Hihihihi.. sorry hoor... moet toch even lachen om dat verslag van onze buitenrit *LOL*.

Maar kep er helaas ook niks zinnigs over te zeggen....

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 23:24

Hij moet zeker meer ruimte hebben om zich uit te leven, stilstaan is echt niets voor Jordy. Zolang hij iedere dag flink aan het werk kan, en dagelijks zijn benen kan strekken is het echt een heel erg braaf beest.
Longeren van tevoren helpt niet echt bij hem helaas...
Hij staat veel op stal ja, wel met uitloop. Ik ben er vaak pas 's avonds, maar zijn verzorgsters halen hem er 's middags meestal ook nog uit, hij komt er dus in principe 2x per dag uit.
In de wei mag hij niet, dan wordt de wei kapot gelopen (polderland, dus vaak erg nat, en dus ook niet fijn in combi met zijn sokken (mok)).
Hij staat op 4 kilo voer per dag, ik weet het, het is veel, maar met minder wordt hij echt mager. Hij krijgt nu 3 kilo onderhoudsbrok, en 1 kilo sportbrok (was allebei 2). Ruwvoer krijgt hij ook genoeg, de hele dag door hooi en 's middags kuil.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:04

4 Kilo?
Niet gaan vechten tegen je eigen geld Super!!!
Knipoog
Probeer eens mais , zemelen, brood ed om hem dikker te houden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:25

Nu weet ik weer waarom ik zo blij ben dat Regina nog regelmatig buiten komt. Hoewel ze toch steeds vaker op stal gehouden wordt Scheve mond
Gelukkig is de bak nog goed bereidbaar, want naar buiten gaan hoef ik op sowieso niet te proberen.

Succes met Jordy!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:57

ooja, al die paardjes beginnen weer met het weer .. kl*te dat je niet kan longeren !

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 01:00

Natasha schreef:
4 Kilo?
Niet gaan vechten tegen je eigen geld Super!!!
Knipoog
Probeer eens mais , zemelen, brood ed om hem dikker te houden.


De 'onderhoudsbrok' die hij krijgt, bestaat ook voor het grootste deel uit mais. En we hebben het echt met van alles geprobeert, maar hij wordt niet dikker. Slobber, voornamelijk zemelen, krijgt hij ook nog.
Ik heb geprobeert hem minder voer te geven, en voer met minder energie, maar ik zie hem dan echt gewoon invallen dan.
En hij wordt dan echt lusteloos, het is bij hem het ene of het andere uiterste.
Hier een foto van hoe hij er met zoveel voer uitziet:
Afbeelding
Niet echt dik dus, en dit is al heel wat voor hem. En dat voor een Tinker, die gewoonlijk al dik worden als ze eten zien.
Misschien toch zoals mijn instructeur zegt, het is gewoon stiekum een bloedkikker in een tinkerjasje Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:04

mooi paardje, vind Tinkers normaal niet zo mooi, maar deze ziet er wel leuk uit !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:08

Sportbrok voeren voor een paard wat niet op hoog nivo getraind word vind ik persoonlijk al vrij onzinnig. Kan je beter een beetje meer onderhoudsbrok voeren.

Wat je zou kunnen doen, is 2 kg onderhoudsbrok per dag, dus 2 keer daags, daarbij driekwart gebroken maiskorrels voeren. En dan kwalitatief kuil of hooi, en dat een keertje of 3. Dan ik de kans vrij groot dat je hem mooi op gewicht houd, en dat hij wel wat rijdbaarder is.

Verwacht met gebroken maiskorrels niet binnen een paar dagen resultaat!

Succes!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 01:18

Gebroken mais is misschien wel een idee, weleens eerder gehoord dat dat goed werkt. Zal ik wel zelf moeten kopen dan (hij staat op volpension incl. voer, en daar hebben ze geen mais), maar dat is geen probleem, moet te regelen zijn met de stalhouder dat hij dat geeft als ik het klaarzet.
Hij stond eerst overigens op 2 kilo sportbrok en 2 kilo onderhoudsbrok, is dus al naar 1-3 gewijzigd nadat ik aangegeven had dat ik dat teveel vond. Zal eens kijken hoe hij het doet op alleen onderhoudsbrok. Helaas is mijn stalhouder er ook van overtuigd dat hij sportbrok moet hebben omdat hij zoveel moet werken. Hij wordt 's middags wel eens een half uurtje gelongeerd (en daarna nog een uurtje los in de bak), en dan 's avonds 3 kwartier/ een uur gereden, IMO niet erg veel voor een paard met zoveel energie maar goed.
Overigens denk ik ook dat er zoveel ingaat omdat het voer niet van denderende kwaliteit is. Hij heeft een tijdje Havens gekregen, en daar kwam hij met dezelfde hoeveelheid voer wel sneller aan.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:45

Misschien toch zoals mijn instructeur zegt, het is gewoon stiekum een bloedkikker in een tinkerjasje

----------------------------------------

Je instr heeft t goed gezien!!!!!!!
super, hij kan best dikker worden zonder meteen feller te worden.
Voer hem eens goed wat brood bij.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:59

Ik zou ook zeker stoppen met de sportbrok want zoveel werkt hij niet op een dag..probeer het idd eens met mais.
Quint van mij word al onhandelbaar van muesli met haver(half schepje).
Tinkers hebben vaak een imago van sukkeltjes maar steeds vaker lees je toch dat het ook maar gewoon paarden zijn.....
Quint staat 24/7 buiten word regelmatig gereden maar in de winter is hij nog feller dan zomers....je hebt dus ook gewoon Tinkers waar flink pit in zit *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:57

echt veel ste veel voer, logisch dat je niet lekker kan rijden op zon tijdbom! Ik zou dat kuilgras weghalen, géén mais( Zit onwijs veel energie is) en géén sportbrokken, aan 2 kilo basis brokken heeft ie genoeg hoor!!!!
Je paard kan er heel erg door veranderen!! vergis je niet in het energie gehalte van kuilgras!!!
Maja het is jou eigen keus...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 17:27

Met 2 kilo basisbrok blijft er niks van hem over, al prop ik er nog zoveel hooi of weet ik veel wat bij.
Toen hij nog op de wei stond (met flink gras), kreeg hij er 2 kilo per dag bij + 2 keer per dag hooi. En hij was echt mager...
Hij heeft nu nog nauwelijks reserves.
Ik heb altijd geleerd dat mais een 'dikmaker' is, niet dat ze er zoveel energie van krijgen.

Hij kreeg van de zomer ook gewoon haver door zijn voer trouwens, maar daar merkte ik 's zomers niet echt verschil mee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:01

Ik zou eerder het brok dan het kuilgras afbouwen.
Kuilgras komen ze over het algemeen wel lekker van aan. Tiko heeft toen hij een tijd terug erg mager was ook veel kuilgras gekregen (meerdere porties over de dag verspreid) en kwam daar lekker van aan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:03

misschien moet je weer gaan experimenteren met voer maar daarnaast blijft 'ie een tinker en die moet je gewoon zo min mogelijk opsluiten heb ik het idee.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:20

Pellie schreef:
maar daarnaast blijft 'ie een tinker en die moet je gewoon zo min mogelijk opsluiten heb ik het idee.

OK dan! Mee eens!
Maar lees ik niet iets over een uitloopstal?
Hoe groot is deze?
Het begin is er, lijkt mij!
Maar het blijft vervelend als je zo moet zoeken naar een oplossing.....
Succes.