Buitenritje op IJslanders gemaakt - was erg leuk!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Buitenritje op IJslanders gemaakt - was erg leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 12:34

Ja, sorry, ik ben nu eenmaal niet zo van de korte verslagen, dus het is weer een hele lap tekst geworden. Wees gewaarschuwd…

Gisteren hebben we met vier meiden (waren er eigenlijk zes, maar twee waren geveld door de griep) een buitenrit op IJslanders gemaakt. Eerder had ik op Bokt al wat adresjes opgevraagd, uiteindelijk zijn we bij Fra Spor in Westbeemster uitgekomen.

We waren er veel te vroeg, toen we aankwamen waren ze nog ze bezig met les te geven. Mooi, kunnen wij even rondneuzen. Zag er best netjes uit allemaal, er was een ‘oude’ stal een een nieuwe open stal en de paarden zagen er goed uit. Eva is gewend om op grote paarden te rijden en moest wel even slikken toen ze de IJsco's zag "jeetje, wat klein!". Brechje vroeg om een braaf paard en kreeg die ook mee. Liesbeth wilde er graag één die makkelijk tölte en kreeg die ook. Eva en ik hadden geen specifieke wensen, ik koos uiteindelijk voor een vosje waarvan me de naam minstens vier keer gezegd is, maar die ik gewoon niet kon onthouden. Verward De paarden hadden geen dekjes onder het (erg comfortabele) zadel, maar ze hadden nergens drukplekken of waren zuur bij het opzadelen ofzo. Blijkbaar niet echt nodig?

We zijn door de polder over een soort wandelpaden en door diverse schattige dorpjes heen gereden,. Het natuurgebied was helaas afgesloten. Lekker gestapt en tussendoor lange stukken gedraafd en getölt, voor wie z'n paard in die gang kon krijgen. Die van mij deed het uiteindelijk ook, toen ik het knopje een beetje doorhad. Ik merkte het verschil ook duidelijk, bij draf stuiter (groot woord, die beesten zaten heerlijk) je op en neer, bij tölt ga je meer heen en weer. De IJslanderskenners zijn nu waarschijnlijk zwaar beledigd of liggen in een deuk om deze omschrijving, maar zo voelde het voor mij. Erg leuk en comfortabel in ieder geval. We hebben ook nog een klein stukje gegaloppeerd, man wat kunnen die beesten hard met die korte beentjes!

Het is ons allemaal goed bevallen, ook Eva vond die ‘kleintjes’ toch eigenlijk wel heel erg leuk. OK dan! Voor herhaling vatbaar vonden we. Volgende keer gaan we waarschijnlijk Fra Gaedingi (iets dichterbij) uitproberen en er een lesje bij nemen. Het lijkt ons erg leuk om eens wat meer te leren over IJslander-rijden.


JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 13:05

Anique_Vaandrig schreef:
Leuk voor je dat het zo'n fijne rit was! Wil ook nog steeds eens op zo'n toltende ijslander zitten, heb weleens een ijslander gereden, maar die konhet niet, erg jammer!



Ik heb een paar jaar geleden ook wel eens op IJslanders gereden (weekendje Belgische Kempen), maar toen mocht ik niet tölten omdat ik daarvoor nog niet goed genoeg reed. Vond ik toen wel erg jammer eigenlijk, vandaar dat ik het zo leuk vond dat ik het nu wel eens een keer heb meegemaakt.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 13:22

Wind schreef:
Dat je niet goed genoeg kunt rijden om te mogen tolten vind ik onzin! Ik heb op Vlieland erg veel ritten begeleid met mensen die nog nooit op een ijslander hadden gezeten en sommige mensen zelfs uberhaupt nog nooit op een paard en daar gingen we ook gewoon mee tolten! Tolt zit een stuk makkelijker dan draf en is voor beginners veel makkelijker... Vreemd hoor!


Tja, ik weet het ook niet hoor, het mocht in ieder geval niet. Ik geloof dat die paarden daar niet heel erg makkelijk in tölt aansprongen en dat ze gewoon zuinig wilde zijn op hun paarden. Wat me ook opviel aan die tölt, als mijn vosje gewoon draafde leek het alsof we vrij hard gingen, zodra hij naar de tölt overschakelde leek het ineens alsof we veel minder hard gingen. Heel apart Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers