kan een kind van 10 verantwoordelijkheid voor een pony aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 22:06

ik krijg een PB je van iemand ,die vind dat een kind van 10 bijna 11 jaar geen verantwoordelijkheid kan hebben over een pony.
mijn dochter samantha heeft een pony norma-jean .ze rijd 5 dagen in de week de anderen 2 dagen is norma-jean vrij , ze loopt wel maar werkt niet .
ik wil weten wat jullie vinden kan een kind van 11 jaar het aan of niet .
ik zeg van wel samantha wil alleen maar naar norma-jean . het is haar leven , ik vertrouw samantha volledig .

[Edit] hele lange titel ingekort [/edit]

_________________
een welsh-cob is een vriend voor het leven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-22 22:41 ]</font>

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:16

als er iemand is die een beetje toezicht houdt denk ik dat het best kan! het ligt er ook een beetje aan wat voor pony het is denk ik..
ik was zelf ook 12 jaar toen ik Evita bijna 7 dagen in de week deed, ik was meestal helemaal alleen met haar (op een boerderij) en ging toen ook al alleen met haar naar buiten enzo.. dat ging prima, maar zij is ook wel een heel betrouwbare pony.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:18

is net een topic over gestart.
en ik denk dat goeie begeleiding het heel goed kan gaan en t errug leerzaam is. maar laat zo'n meisje alsjeblieft niet alleen aanmodderen ergens in een weitje zonder toezicht. want dat kan in mijn ogen haast niet goed gaan.

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 22:23

ik ben er zelf altijd bij wand samantha en ik rijden heel veel samen . we maken dag riten het bos in samen in de binnen bak .
maar ik kan samantha ook alleen laten .
samantha en norma-jean zijn in de zomer vakantie 1 week op ponykamp geweest en dat ging ook heel goed .
dus ik vind dat je een kind van 11 jaar wel kan vertrouwen .
als je het maar goed begeleid en het ook vertrouwe geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:25

Ik had ook een pony toen ik 10 was. Prachtige tijd gehad en heel veel van geleerd. In die tijd ging je gewoon naar de ponyclub, en ook met de ponyclub op concours bijvoorbeeld. De rest van de week speelden we vooral met vriendinnetjes bij de pony's, en werd er niet echt serieus gereden. Eindeloze dagtochten gemaakt enzo, rugzakjes mee met brood en drinken en halsters... supergaaf! Ik had het niet willen missen, en ik denk dat het me een leuke basis heeft gegeven in "horsemanship" ahw. Verantwoordelijkheid moet je leren.

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 22:44

Zep daar ben ik het mee eens verantwoordelijkheid moet je leren .
maar je moet het ook als ouders kunnen geven .
kijk ik heb de verantwoording over samantha en norma-jean .
maar als ik alleen maar op haar lip zit dan kan ze nooit die verantwoording leren te nemen .

engela
Berichten: 165
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:50

hoi
ik denk dat je zelf heel goed weet wat je wel kan en wat niet. Party!! Party!! Party!! Party!!
groetjes; engela en ladouce en ook van samira

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:05

Ik vind dat het ook wel kan. Je kent je kind en je weet waar je haar wel in moet begeleiden en waar niet. Verantwoordelijkheid moeten ze leren en dat kan alleen als zij daar ook de kans voor krijgen. Mijn dochter is 9 en heeft een behoorlijk groot verantwoordingsgevoel naar de paarden toe. Spelen wil zij natuurlijk ook wel, maar dat is meestal na de paarden en dan speelt zij nog paard ook

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:19

met toezicht én verantwoordelijkheid leren te dragen voor de pony zou het wel kunnen ja.maar ik denk dat er wel een van de ouders toch ook als begeleider mee moet om ook zo nu en dan het verzorgen op te vangen.verstandig is om het paardje op een manege te zetten

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 23:26

de pony van samantha staat op een manege in soest. dus er is daar altijd toe zicht .
ze mag van mijn niet alleen het bos in en niet om dat ik haar niet vertrouw. maar je weet nooit wat er in het bos loopt .
kijk als ze tegen zo meisje zeggen mag ik hem even aai geven dan doet ze dat wel maar niet weten dat het ook wel is een je weet wel voor iemand kan zijn

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 03:42

Voor mij geldt hetzelfde als voor Zep, alleen was ik 11 toen ik in het bezit kwam van een eigen pony. Mijn ouders hadden er helemaal geen verstand van, maar ik werd wel meteen lid van de ponyclub en al doende leerde ik. Toen mijn zusje op 8-jarige leeftijd mijn pony overnam en twee jaar later op een andere pony over ging had zij in ieder geval het voordeel dat ze een oudere zus met paardenervaring had en dat haar ouders in de loop der jaren ook wel wat meer kennis over paarden hadden gekregen. Maar als ik achteraf op mijn ponytijd terugkijk, denk ik vaak: 'wow, dat dat toen allemaal goed is gegaan...'. Goede begeleiding is idd heel belangrijk, en als het niet 100% van de ouders kan komen omdat die weinig van paarden weten, dan in ieder geval van de manege/ponyclub/stal uit. Het is wel belangrijk dat de ouders er voor open staan, en niet de pony als zoethoudertje voor het kind beschouwen en ze op die manier maar aan hun lot overlaten.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 09:15

Nou, ik vindt dat het kan hoor, ik kreeg ook een pony toen ik 10 was, en bij mij ging alles z'n gangentje hoor. In het begin werd ik wel geholpen door een vriendin, maar kon het later al makkelijk zelf. Als je het echt graag wilt, dan wil je het ook graag, en doe je er alles voor!

samantha_oud

Berichten: 173
Geregistreerd: 13-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:10

dit is wat sanne mijn stuurden in een PB van daar de vraag

leuk dat ze leeft voor de sport. Maar ik zou dus echt nooit een kind van 9 al de verantwoordelijkheid geven om een eigen pony te hebben. Als ze 9 zijn gaan ze veel liever buiten spelen met vriendjes en dan denken ze al heel erg snel ik laat de pony vandaag effe staan, en de volgende dag zeggen ze dat weer en na een tijdje zijn ze de pony vergeten. Ik vind het te vroeg om zo jong al een kind een pony te geven. Een 9 jarig kind heeft dan gewoon nog geen verantwoordings gevoel. Dat had ik ook niet en dat is volkome normaal. Ik zeg niet dat een kind van 10 een pony niet kan verzorgen, ik zeg alleen dat het jong is om dan al een eigen pony te hebben. Ik ken uw dochter niet, maar van de kinderen van 10 die ik tot nu toe heb gezien kon geen 1 zelfs de verantwoordig op brengen om hun konijn normaal en goed te verzorgen. Ik ben gewoon voorzichtig en ik vroeg het maar.

Maar ik blijf bij mijn standpunt, ik vind het te jong om een kind van 9m een eigen pony te geven!!!!!! Onverantwoordelijk vind ik dat!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:16

Ik vind,dat een meisje van 9 of 10 nog niet de volle verantwoording over een pony aankan.Misschien wil ze ook wel is lekker buitenspelen,en een paar daagjes niet naar haar pony.ik ben 12,heb al bijna 7 jaar ervaring met paarden,en merk nu pas dat ik er echt aan toe ben.Kan je als klein meisje wel je pony alles bieden? Zoals een goede verzorging,een prima rijstijl en veel liefde????

Ik vind,dat je goed moet nadenken voordat je voor je kind een pony koopt,kijk hoe het meisje zelf is,
of ze graag naar de manege gaat of als het haar alleen om het rijden gaat. Scheve mond\ want naast het berijden van een pony komt natuurlijk veel meer kijken.IK zeg niet dat het bij de meeste kids alleen om het rijden gaat,maar moet je voorstellen: <b>Denk je dat zo'n meisje iedere dag,7 dagen per week haar pony wilt rijden en verzorgen? De meeste kids zijn om half vier uit van de basis,en dan willen ze ook nog wel met vriendjes en vriendinnetjes spelen</b>

Lijkt mij? Jah ik ben geen moeder,maar ik verplaats me in het kind zelf Lips are sealed Lips are sealed

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:34

Zoals iemand al een keer tegen mij zei: pb berichtjes op Bokt zetten is onbeleefd, daar zijn het PB'tjes voor.

En toen kreeg ik allemaal kritiek dat het id niet mocht, en nu mag Samantha het wel? Boos! Vriendjes politiek hierzo zeg.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:28

Sanne, heb je helemaal gelijk in. Maar je kan niet van ons verwachten dat we meteen alles lezen als het op Bokt wordt gezet.. Je kan niet eens verwachten dat we alles lezen.

Maar heb een PB naar Samantha gestuurd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:51

Ik denk dat je moet kijken naar het kind. Sommige kinderen van 10, 11 jaar hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zijn verstandig. Toch vind ik dat je het kind niet te veel verantwoordelijkheid moet geven. Iemand die een oogje in het zeil houd vind ik persoonlijk erg belangrijk. Als je jong bent zie je bepaalde gevaren gewoon veel minder. Ook als je 12 bent, of 14. Met de jaren merk ik dat hoe ouder je wordt hoe meer je ziet. Ook hangt het af van de grote van een pony. Een meisje van 10 kan misschien makkelijk zelf een shetlander of klein welshje verzorgen, maar het meisje van 10 die mijn pony van 1.48 wilde verzorgen, was daar echt nog niet aan toe. Mijn pony was gewoon te groot en te sterk voor haar om zich zelf te redden. Er moet niet te veel druk op een kind liggen, want dan gaat in de meeste gevallen uiteindelijk het plezier verloren. Luister en kijk dus naar de behoeftes van het kind!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 15:15

Als de ouders er volledig achterstaan een berijd zijn te helpen vind ik wel dat het kan.
Er zijn mensen van 40 en die hebben de verantwoordelijkheid nogsteeds niet, dus ik vind niet dat het geheel aan de leeftijd ligt.

Wel vind ik dus dat de ouders er ook iets voorover moeten hebben. Dus als de ouders alleen zeggen dat het mag, vind ik het niet verstandig en denk ik ook niet dat het paard voldoende verzorgd wordt

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 15:31

Pinkygirl kijk,mensen van 40 kunnen de tijd ervoor uittrekken,en kleine kinderen willen natuurlijk ook nog wel is biuiten met vriendjes spelen toch? Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:25

ik vind niet dat je ene meisje van 10/11 jaar helemaal de verantwoordelijkheid over een pony kan geven, hiermee bedoel ik, zelf bosritten maken, longeren, buitenritten, alleen bij drukke weg.
Het verschilt natuurlijk per kind.

Bij Samantha weetjij denk ik heel goed of zij wel of niet die verantwoordelijkheid kan hebben!

ik kan van mezelf zeggen (ben nu 15) dat ik zelf nu nog niet de verantwoordleijkheid over iemand anders pony wil hebben, verzorgen enzo, OKE, maar alleen rijden enzow, ja dat wil ikw el maar niet als het een drukke onrustige pony is (zoals Jellie).
Met Jellie zou ik 9op dit moment0 nietop ponykamp of zoiets dergelijks durven.

-Maaike-

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:48

Citaat:
Op 2001-10-22 15:31, schreef Sunnylover:
Pinkygirl kijk,mensen van 40 kunnen de tijd ervoor uittrekken,en kleine kinderen willen natuurlijk ook nog wel is biuiten met vriendjes spelen toch? Verward



Ja, maar mensen die ouder zijn willen toch ook nog wel eens bij vrienden langs?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:08

Het is eerder zo dat hoe ouder je wordt, hoe beter je hoofdzaken en bijzaken kunt scheiden. Dat heeft ook met verantwoordelijkheid te maken. Je weet dan dat je paard verzorging nodig heeft, maar je kunt tegelijkertijd ook je schoolwerk plannen en je afspraken buiten school en je paard om. Sommigen kunnen dat al prima als ze 8 of 9 zijn, anderen hebben daar op hun 25e nog moeite mee. Verantwoordelijkheid moet je leren, zoals Zep al zei, en dat kun je alleen door die mogelijkheid tot leren ook te krijgen (van je ouders bijvoorbeeld) èn die ook zo goed mogelijk te benutten.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:43

Ligt niet aan de leeftijd hoor,
Maar aan het verantwoordelijksheidgevoel (let niet op spelling) dat ze hebben! En een stel gezonde hersens die ze gebruiken!
Want iemand van 35 die niks van paaden weet kan meer schade aanrichten dan een kind van 10 met veel verstand ervan!
Haha!

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:57

Hoi Allemaal,

Tijd geleden Knipoog, maar ik leef nog.

Verantwoordelijkheidsgevoel kan je leren. Niet van de ene op de andere dag, maar het is aan te leren.
Als ouder weet je instinctief wat je kind kan en waar je het moet bijsturen. (Is mijn stelling!)
Je moet je verwachting niet te hoog stellen, maar ruimte houden om bij te sturen en te 'schakelen', je kunt ook maar zo je verwachting te laag gesteld hebben Lachen

Ik hoop volgend jaar mijn eerste eigen paardje (zal een klein maatje paard of een e-pony worden) aan te schaffen. Ik verwacht dan wel dat mijn oudste dochter (dan 9 en paardenfreak) enkele 'taken' (al dan niet onder begeleiding) kan uitvoeren. Taken zoals poetsen, knuffelen, wandelen etc.

Hoe makkelijk dat ook mag lijken voor ons, groten, zo verantwoordelijk is het voor de kleineren!

Mijn 'missie' kan ik geslaagd noemen als mijn dochter zich houdt aan de gemaakte afspraken Lachen
Ikzelf zal ten alle tijden de verantwoording op me nemen! Zo heeft zij de tijd om er in te groeien.

Ik hou er nu rekening mee dat het heel goed mogelijk is dat ze zich niet aan haar afspraken kan houden. In dat geval moet moeders aan de bak! *LOL*


Groeten,

Annemieke

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:00

ik vind dat het wel gaat
licht ook aan de locatie
bv in een rijtjeshuis gaan kinderen eerder met andere kinderne spelen en op een boederij hebben zo zowat alleen dieren
mijn vriendin had op die leeftijd en vroeger ook een pony en dat ging prima