Veemarkt Utrecht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Veemarkt Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 11:06

Ik ben vanochtend naar de veemarkt in Utrecht geweest en was echt verbaasd wat er allemaal stond.
Er zat haast geen paard bij die niets mankeerde.
Opengeschuurde staarten (helemaal tot aan de staartwortel) Huilen , hoeven die nodig bekapt moesten worden omdat ze te ver doorgegroeid waren en overal open wondjes waar vuil in zat.
Paarden die elkaar helemaal verrot trapten omdat ze te dicht naast elkaar stonden.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n paard wil kopen. Verward
Het minste wat je kan doen is zorgen dat je paard er een beetje verzorgd uitziet.

Ik snap niet dat het zo is toegestaan om een veemarkt te houden. Boos!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:16

Het is echt heel triest wat je daar allemaal ziet!
Ik ben er ook ooit eens geweest en wil zoiets nooit meer meemaken!
Ik heb ook de dierenbescherming gebelt,maar waarschijnlijk wordt er niets aan gedaan!
Echt belachelijk gewoon,dat dit mag!
Lundi

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:19

Mistic schreef:
Ik ben vanochtend naar de veemarkt in Utrecht geweest en was echt verbaasd wat er allemaal stond.
Er zat haast geen paard bij die niets mankeerde.
Opengeschuurde staarten (helemaal tot aan de staartwortel) Huilen , hoeven die nodig bekapt moesten worden omdat ze te ver doorgegroeid waren en overal open wondjes waar vuil in zat.
Paarden die elkaar helemaal verrot trapten omdat ze te dicht naast elkaar stonden.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n paard wil kopen. Verward
Het minste wat je kan doen is zorgen dat je paard er een beetje verzorgd uitziet.

Ik snap niet dat het zo is toegestaan om een veemarkt te houden. Boos!


Utrecht is echt nog niks hoor... weleens in Belgie gekeken?? Of Frankrijk?
Ik heb ooit mijn pony in Utrecht gekocht (ja, ze was heel zielig. Een bottenzak met wonden) en die heb ik 10 jaar gehad, Z2 bij de paarden, paar keer kampioen geworden.
Je moet maar durven om zoiets te kopen... maar hier in Nederland valt het echt wel mee.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:26

Beetje onnozele vraag misschien, maar zijn veel van deze paarden niet bedoeld voor de dood? Of geldt dat alleen voor de koeien, die mogen toch alleen op de markt verschijnen als ze voor de slacht zijn? Al die shetveulens worden meestal na de markt in een hoge vrachtwagen geladen en beginnen dan aan een hachelijke reis richting Italie......om met kerst als heerlijke salami weer in de supermarkt te hangen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:54

Lang leve de globalisering! Boos!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:21

Ik ben een paar jaar terug ook in Utrecht geweest, ik dacht leuk, was nieuwschierig, nooit meer, kwam van een koude kermis terug. Ik heb daar nog een handelaar staan uitschelden, hij had een tinker staan, met een verschrikkelijk ontstoken oog, waar het bloed/push uitliep, allemaal bottenzakken. Maargoed, zolang er nog mensen komen en kopen,zal het nooit stoppen. Belgie is idd afschuwlijk, die dierentuin in antwerpen ook!!!Nee, de wereld is een erg krom systeem..

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:27

Ik heb idd ook een beetje het idee dat in Utrecht alleen handelaren onder elkaar zijn die daar handelen!
Het is echt triest wat je daar allemaal tegen komt!
Ik vind dat hoe het er daar aan toe gaat niet moet mogen!
Ben er echt een paar dagen stuk van geweest nadat ik er geweest was!
Lundi

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:04

Ik ben vandaag met mystic meegeweest en m'n man heeft me gebeld die zit deze week in groningen dus niet thuis. En wat hij zei maakte mij nog bozer dan ik al was, hij zij dat de mensen daar alleen naar het gebit kijken en hoe ze er een beetje uitzien om ze vet te mesten en daarna naar de slacht brengen. Omdat dat nog geld oplevert. Ik dacht toen hallo waarom naar de slacht als boer zijnde kan je toch makkelijk een verzorgster vinden die hem rijd en verzorgt en dan op een normale manier verkopen. Ik ben nog steeds van slag van wat ik vanmorgen heb gezien, maar dat wat ik voel heeft mystic dus eigenlijk al verteld.

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:05

oops sorry mistic schreef je naam met een Y.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:11

ik ben ook ooit eens in Utrecht geweest met school, en de docent vertelde dat vrijwel alle paarden voor de slacht bedoeld zijn....( niet dat dat betekent dat ze er dan verwaarloosd bij mogen staan.... Boos! ) Ik vind t echt knap als je daartussen een gezond paard kunt herkennen, en er dan ook nog Z mee kunt worden! Dan mag je echt wel trots zijn op jezelf! OK dan!

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:52

De markt in Utrecht is echt vreselijk, maar je kunt nog beter binnen staan als buiten, waar de slagers de paarden die ze opgekocht hebben in de trailer 'zetten'. Die mensen hebben echt geen gevoel, want voor hun maakt het niet uit als zo'n beessie zn been breekt, als ie maar snel in de trailer staat. Soms staat er wel eens iemand tussen die het echt niet verkeerd bedoeld, maar de meeste geven geen mallemoer om de paarden, alleen om het geld.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:57

Utrecht valt inderdaad mee, moet je maar is naar Belgie gaan! Ik ging van de zomer iedere maandag met een handelaar en nog een verzorger naar Utrecht... Wel erge dingen, daar geef ik je gelijk in, maaaaar Utrecht stelt echt nog niks voor vergeleken met buitenland... Skysari van bokt woont in Belgie en die heb ik dus op de paardenmarkt gemeet, moet je maar is aan haar vragen hoe erg Belgie wel niet is.. Khad toen een site van haar gehad en dat is gewoon echt zo erg.. Daar stelt utrecht echt niets bij voor (nu al 3x gezegt majaa)

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:23

Ik ben ook eens met een docent (dierenarts) naar Utrecht geweest en in principe staan alle paarden die daar verkocht worden daar voor de slacht. Bijna alle paarden die er staan hebben dus ook wat, je moet niet verwachten daar een gezond paard vandaan te halen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:19

appie_rulez hier op bokt heeft afgelopen zomer een prima pony daar gekocht! Echt een beauty!! Baggervet was ze en de eigenaar bleef maar ouwehoeren over een manege in Italiƫ (natuurlijk...). Uiteindelijk de pony op dieet, bekapt en ontwormd. Prima pony, niets mis mee! Verkocht aan een particulier die er heel blij mee is! Er staan echt nog wel goede paarden tussen (helemaal de jonge dravers die niet snel genoeg zijn), maar je moet er verstand van hebben.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:03

Tja ze staan daar idd voor de slacht vaak leveren ze dan meer op dan rechtstreeks. Het is idd banketstaaf maar de werkelijkheid. Ik denk dat het de komende jaren alleen maar erger gaat worden. Er lopen nu eenmaal teveel paarden rond en die moeten toch op een of andere manier opgeruimd worden.

Vaak komen de oude of ongeschikte fokpaarden of oude paarden (manege) daar terecht. Dit gebeurt echt al jaaaaaaaren en zo een keer in de zoveel tijd gaat iemand klagen. Het heeft geen zin. Dierenbescherming doet er ook niets aan omdat de mensen de ze aanleveren zo ook weer via via heeft. Vaak zijn ze al in slechte staat als ze daar aankomen en een handelaar gaat er geen geld in steken. De waarheid is nu eenmaal hard.

Ik heb ook zoiets beter dat ze opgeruimd worden want je hebt er niets meer aan. Steek je energie/geld in een dier die jong is en nog wel kans maakt zoals Sammie van Dees. Als er wel een dier die jong is daar terecht komt is er echt wat mis mee en zou ik hem niet willen hebben.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:37

Misschien dat mensen dan ook eens nadenken voor ze gedachtenloos leuk een veulentje bij hun merrie fokken.........

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:39

ellenlouise schreef:
Misschien dat mensen dan ook eens nadenken voor ze gedachtenloos leuk een veulentje bij hun merrie fokken.........


jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa daar ben ik het mee eens. Mensen die perse een merrie willen omdat ze een veulen willen fokken. Bah laat dat aan de fokkers over die zijn er al genoeg Huilen .

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:37

En daar is mijn mup mischien wel heen gegaan Verdrietig