misverstand uit de wereld helpen: reden chippen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

misverstand uit de wereld helpen: reden chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 18:21

Dit is even een reactie op de talloze topics over chippen.
Overal krijg je te horen dat het chippen van paarden bedoelt is voor:
- terugvinden van een zoekgeraakt paard
- medicatie terugvinden in het paard

Dit klopt ook zeker wel, maar is niet de hoofdreden van het chippen. Wat is die hoofdreden dan wel?
Een paard wordt voor de europese wetgeving gezien als een SLACHTDIER, net als koeien, varkens, kippen, enz... En niet als een gezelschapsdier als hond / kat.
Dat terwijl de afgelopen jaren het paard in de praktijk toch beter onder te verdelen is als gezelschapsdier.
Wat heeft dit met chippen te maken? Alles. Slachtdieren (dus ook paard) mogen heel veel medicijnen niet gebruiken, omdat die schadelijk zouden kunnen zijn voor de menselijke gezondheid, als die medicijnen in het vlees zouden komen. Die medicijnen zijn dus verboden voor paarden (door de EU).

Voor paarden zijn er op deze manier maar heel weinig medicijnen te krijgen, en dat terwijl paardeneigenaren heel veel voor hun dier over hebben, en graag ook kostbare behandelingen willen laten uitvoeren, waarvoor medicijnen nodig zijn.

Door het masaal laten chippen mogen er medicijnen gebruikt gaan worden, die niet voor slachtvee gebruikt mogen worden, maar wel voor gezelschapsdieren.
Er komen dan veel meer soorten medicijnen voor paarden op de markt, wat natuurlijk goed is voor de volksgezondheid van het paard. Er zijn dan veel meer behandelingen mogelijk voor onze dierbare paarden.

Dat wil toch iedereen?
Maar ja, dit kan alleen maar als iedereen gaat chippen. Anders wordt dat nooit goedgekeurd. En DAT is nou de echte reden waarom de overheid / KNMvD graag wil dat elk nederlands paard gechipt wordt.

Natuurlijk heeft het chippen ook veel nadelen (zwerven van chips vooral). Ik snap het ook goed dat mensen het liever niet willen of absoluut niet willen.
Maar misschien wordt het voor sommigen nou wat duidelijker waarom het chippen nou ECHT is ingevoerd, in plaats van die simpele redenen als: "dan kun je je paard terugvinden als ie gejat is".

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:34

Ik ben voor!! Mijn paarden ook allebei gechipt. Stan op 2 jarige leeftijd, Quell met 6 maanden. Ik heb er niet eens over hoeven nadenken!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:00

een chip gaat normaal ook niet zweven, dus dat valt wel mee, die van mij is ook gechipt, en hij heeft nergens last van gehad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:05

jaja, is de enige rede om te chippen. Vergeet je voor het gemak even dat als ELK paard geregistreerd is, ze dus precies weten waar hoeveel paarden lopen? En ze ze dus heerlijk op de minas kunnen gooien? Dat je straks per hectare 2.5 paard mag hebben, en niet meer???

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:14

en wat dacht je van al die leuke keuringen die ze verplicht kunnen gaan stellen

brengt weer wat eurootjes op ze verzinnen vast een hele leuke
(ahum hoe hard gaat uw paard juffie, hij is toch niet opgevoerd)

Maar vlak deze ook niet uit
Je zult zien binnen een mum van tijd (min 3 jaar dus 2007) heb je buiten hondenbelasting ook paardenbelasting

lekker voor de staatskas.

Het enigste nut wat ik van chippen inzie is dat het moeilijker is te frauderen op wedstrijden en andere vergelijkbare evenementen

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:07

Nu zowat alle paarden gechipt en geregistreerd staan kunnen ze ook fijn paarden(schijt)belasting gaan vragen!! Boos! Iemand daar al eens over nagedacht?
Mag dan wel niet de hoofdreden wezen maar dit was wel de achterliggende gedachte toen ze besloten om de chip & paspoort te verplichten(nog niet voor alle paarden, maar dat gaat wel gebeuren).
Immers elk paard staat tegen die tijd geregistreerd des te makkelijker het voor hun is om er geld uit te slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:16

Nimmy schreef:
een chip gaat normaal ook niet zweven, dus dat valt wel mee, die van mij is ook gechipt, en hij heeft nergens last van gehad.


Normaal gaat hij niet zweven inderdaad. Maar het gaat helaas niet altijd normaal. Ik ben in ieder geval al een paard tegengekomen waarbij de chip net voor de schoft terecht is gekomen. Die is dus niet zo mooi op de plaats gebleven. Als ie nog een stukje verder was gegaan had er waarschijnlijk niet eens meer een zadel op gekund.

Mijn paard is ook gechipt (het ding zat er al in bij aankoop) en gelukkig zit ie nog goed (zal dan vast ook wel zo blijven), maar als hij nog geen chip had gehad, had ik hem waarschijnlijk niet eens laten chippen.

Voor het probleem medicijnen/slacht zijn er genoeg andere oplossingen te bedenken. In mijn paard zijn chip staan echt zijn medicijnen en wormenkuren niet geregistreerd, dus wat dat betreft heeft het al weinig zin. Ze kunnen beter het vlees gewoon keuren. Als er 'verboden' medicijnen inzitten geen slachtprijs uitkeren en evt een boete er boven op. Dan is chippen helemaal nergens meer voor nodig.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:17

Ai chippen... wat een ellende is het toch... In België nog niet verplicht, maar voor het PRE stamboek was het tot voor kort WEL verplicht. Licors chipnummer hing vast aan zijn papieren. In Spanje vonden we zijn chip niet terug (was dus gaan zweven, we hebben OVERAL gezocht, over heeel zijn lijf)... Was hij wel het paard dat bij de papieren hoorde? Toch maar het risico genomen (met contract), thuis bloed laten pnderzoeken, na een hele hoop zever door het Spaanse stamboek bevestiging gekregen dat hij het paard was bij de papieren. Wat bleek.... is de regelgeving veranderd en had hij geen chip meer nodig... Heeft me zo veel geld gekost, dat ik hem uiteindelijk WEL nog heb laten chippen, en we op zijn papieren het oude chipnummer hebben laten wijzigen (papieren zijn nu nog ergens in Spanje, by the way). Een hoop gezeik dus...

En WAAROM?? Geeeeeeeeen idee, want in België ligt het wschlk nog anders dan bij jullie....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:44

stef schreef:
jaja, is de enige rede om te chippen. Vergeet je voor het gemak even dat als ELK paard geregistreerd is, ze dus precies weten waar hoeveel paarden lopen? En ze ze dus heerlijk op de minas kunnen gooien? Dat je straks per hectare 2.5 paard mag hebben, en niet meer???

Stef heeft helemaal gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ook was het bedoeld om het witwassen van geld tegen te gaan........ Cool

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:46

Organisator en Schaapje hebben het ook goed door! Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 03:24

Zal ik eens heel vals zijn? Mijn oude pony is naar de slager gegaan, terwijl hij nog medicijnen in zijn donder had... Hij was ook niet gechipt en het was ook niet mijn idee om hem (zo snel al) naar de slager te brengen. Toch hoop ik stiekem dat degene die hem heeft opgegeten onwijs aan de spetterpoep is geweest... Haha!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:13

[PP] ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

In dat topic..wat er ook over gaat.. heb ik deze reactie gezet:

Op het moment is chippen de enigste vorm van identificatie van een paard.
Er zijn natuurlijk nog paarden met een brandmerk, maar worden steeds minder.
Dus het meest voor de hand ligt: de chip. Vriesmerken zou ook een hele goede zijn. DNA is denk ik te omslachtig en te kostbaar.

Maar...we kunnen allemaal wel een vorm van identificatie willen, maar waar staat dat geregistreerd? Voorlopig (de chip) een beetje ieder voor zich; kwpn, rasstamboeken... Dat schiet dus niet op.
Er is GEEN centrale database. DAT is een probleem!!

Mijn hond en kat hebben beiden een tatoeage. Die zijn dus te achterhalen. Maar het paard?
Het zou toch alvast prettig zijn als het merendeel paarden een chip hebben, ja, of een (vries-)merk.

Voorlopig wordt er maar op los gejat en zijn de paarden mooi niet meer te achterhalen.
Wil je wat controleren en dan sta je daar, je kan toch niet zien of ze gejat zijn... Voordeel voor de dief!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:40

Branca schreef:
[PP] ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

In dat topic..wat er ook over gaat.. heb ik deze reactie gezet:

Op het moment is chippen de enigste vorm van identificatie van een paard.
Er zijn natuurlijk nog paarden met een brandmerk, maar worden steeds minder.
Dus het meest voor de hand ligt: de chip. Vriesmerken zou ook een hele goede zijn. DNA is denk ik te omslachtig en te kostbaar.

Maar...we kunnen allemaal wel een vorm van identificatie willen, maar waar staat dat geregistreerd? Voorlopig (de chip) een beetje ieder voor zich; kwpn, rasstamboeken... Dat schiet dus niet op.
Er is GEEN centrale database. DAT is een probleem!!

Mijn hond en kat hebben beiden een tatoeage. Die zijn dus te achterhalen. Maar het paard?
Het zou toch alvast prettig zijn als het merendeel paarden een chip hebben, ja, of een (vries-)merk.

Voorlopig wordt er maar op los gejat en zijn de paarden mooi niet meer te achterhalen.
Wil je wat controleren en dan sta je daar, je kan toch niet zien of ze gejat zijn... Voordeel voor de dief!


Wordt er maar op los gejat?
Dat lijkt mij toch erg meevallen.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:48

allebei mijn pony's zijn gechipt, heb er ook geen problemen mee. Het voordeel van chippen vind ik dat als ze gestolen worden ze makkelijker terug te vinden zijn dan zonder chip. De chip van mijn pony zit ook op een plaats die niet 1,2,3 te vinden is (nee hij is niet gaan zweven, maar bewust daar geplaatst).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:47

Nee, dit is dus niet de hoofdreden...
De hoofdreden van I&R regeling is dat dieren te traceren zijn en dan vooral in het geval dat er sprake is van een uitbraak of het het vermoeden daarop van bijv. MKZ.
Verder is het voor de voedselveiligheid, je kent de reclamespot: "effe checken" vast wel, waar een bepaald dier vandaan komt.
Voor de sportbond was en is de vornaamste reden fraude, jawel.
Dit laatste even terzijde.

Het probleem dat de nederlandse overheid ondervindt is echter dat juist door de MKZ en Vogelpest oa paarden een aparte status hebben gekregen en dat de EU regelgeving geen versoepelingen toestaat voor de door haar genomen regelgeving. Wat blijkt: paarden vallen (mede door de laatst genoemde ziekte) onder de categorie grote huisdieren en/of als hobbydieren (wat ook weer een verhaal op zich is)
Nu is het zo dat een EU-and tov eu-regels deze mag aanscherpen... no problemo zou je denken, wel voor onze edeleviervoeters die dus volgens de EU, net als bijv.runderen vallen in de categorie consumptie dieren, en derhalve kan Nederland niet zonder meer de I&R regeling toepassen (dan zitten ze oa weer met UBN (= Uniek Bedrijfs Nummer) en verliest het paard weer haar unieke status in Nederland. Terwijl het juist gaat om paarden te kunnen traceren en hun bewegingen (=vervoer) indien nodig wanneer er een uitbraak dreigt of is van een besmettelijke ziekte zoals MKZ, varkenspest of klassieke vogelpest (en er zijn er meer dan die 3)
en dan vooral die ziektes die zouden kunnen toeslaan bij zowel paarden als bijv. runderen.....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:48

Idra schreef:
In Spanje vonden we zijn chip niet terug (was dus gaan zweven, we hebben OVERAL gezocht, over heeel zijn lijf)... Was hij wel het paard dat bij de papieren hoorde?


Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn in dit geval:
1. de chiplezer werkt niet naar behoren (komt vaker voor)
2. de chip werkt niet meer en is dus onvindbaar maar wel degelijk aanwezig...

Ik heb geval 2 met mn paard gehad, chip 1 heeft 5 jaar niet gewerkt en ineens wassie daar weer tijdens de IBOp proeven, verwarring alom maargoed we weten dattie er nog zit.
Ik heb haar zelfs DNA laten testen toen ik erachter kwam dat ze 2 chips had (ze was inmiddels bij de vorige eigenaar voor de 2e x gechipt) om zeker te zijn dat ik de juiste papieren bij mn paard had.

Dus je ziet, het komt vaker voor.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:13

en er is nog en derde reden:
de reader kan de chip niet lezen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:39

De redenen die Carola noemt brengen zeker positieve voordelen, maar ik moet nog zien of dat straks opgaat. ik denk dat chips nog eerder misbruikt gaan worden door de overheid, om paardenbelasting in te voeren. Want de overheid stelt geen regels in het voordeel van mensen, alleen maar voor zichzelf.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:51

IK ben er geen voorstander van gewoon omdat het een vreemd lichaam is die niet thuis is in het lijf van mijn paardjes. Neemt niet weg als het moet voor de keuring (hengst) met het oog om te gaan dekken dat ik het toch zal moeten doen. Tegen m'n zin en tegen m'n principes ...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:21

Vippie"]
[quote="Idra schreef:
In Spanje vonden we zijn chip niet terug (was dus gaan zweven, we hebben OVERAL gezocht, over heeel zijn lijf)... Was hij wel het paard dat bij de papieren hoorde?


Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn in dit geval:
1. de chiplezer werkt niet naar behoren (komt vaker voor)
2. de chip werkt niet meer en is dus onvindbaar maar wel degelijk aanwezig...

[/quote]

De chiplezer werkte op alle paarden van stal en zelfs op de hond van de Spaanse DA Haha! , maar Licor had erg veel bespiering bijgekregen de laatste maanden, dus wschlk was hij onlees-/onvindbaar geworden.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:24

Zeg een paard is ook gechipt voor registratie bij KNHS anders mag je niet eens op concour met je paard, Zo kan je ook niet met een paard starten die niet gechipt is of waar je nog geen startkaart mee hebt. Hier wordt op gecontroleerd tijdens concoursen, en is je paard niet gechipt kan je meteen rechtsomkeert weer naar huis.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:49

anke84 schreef:
Zeg een paard is ook gechipt voor registratie bij KNHS anders mag je niet eens op concour met je paard, Zo kan je ook niet met een paard starten die niet gechipt is of waar je nog geen startkaart mee hebt. Hier wordt op gecontroleerd tijdens concoursen, en is je paard niet gechipt kan je meteen rechtsomkeert weer naar huis.


Nee hoor, gezever. Zo wil de NHS het graag, omdat ze een vette deal hebben met de chipleverancier. Je kunt ook gewoon een DNA-registratie laten doen, het gaat er bij de NHS om dat jij kunt aantonen dat het paard ook werkelijk het paard is dat jij beweerd.
Als we nou met z'n allen gewoon botweg hadden geweigerd te chippen, dan had de NHS vanzelf met iets anders gekomen, maar zoals geoonlijk zijn we weer eens roomser dan de paus

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:55

ikke"]
[quote="anke84 schreef:
Zeg een paard is ook gechipt voor registratie bij KNHS anders mag je niet eens op concour met je paard, Zo kan je ook niet met een paard starten die niet gechipt is of waar je nog geen startkaart mee hebt. Hier wordt op gecontroleerd tijdens concoursen, en is je paard niet gechipt kan je meteen rechtsomkeert weer naar huis.


Nee hoor, gezever. Zo wil de NHS het graag, omdat ze een vette deal hebben met de chipleverancier. Je kunt ook gewoon een DNA-registratie laten doen, het gaat er bij de NHS om dat jij kunt aantonen dat het paard ook werkelijk het paard is dat jij beweerd.
Als we nou met z'n allen gewoon botweg hadden geweigerd te chippen, dan had de NHS vanzelf met iets anders gekomen, maar zoals geoonlijk zijn we weer eens roomser dan de paus
[/quote]

Zo is het maar net!!

Daarom geen chip in mijn paard zijn lijf. Als ik de verhalen over de negatieve kanten van chippen van de afgelopen week weer hoor is mijn mening nog steeds onveranderd. En omdat de meesten niet durven te vechten tegen chippen, ik ga gewoon door!!! Een chip is potten vetspekken voor de chipleverancier en nergens anders voor. Waarom denk je anders dat men het alleen in Nederland wil, en wie is de hoofdsponsor van de KNHS. En omdat de meesten niet durfde hardop te zeggen dat ze de chip liever niet hadden, resultaat: er moet gechipt worden. Gelukkig zijn we met een groep wel in actie gekomen, met goed resultaat, wij kunnen DNA registratie doen. Alleen, omdat het maar een groep was werd het een alternatief. Waren we met zijn allen tegen chippen was het geheel van de baan en had VIRBAC zijn centen alleen verdient met wormenspuiten ipv chips. En waarom nu landelijk, omdat de KNHS geen gezicht wil verliezen en zo goed blijft lobyen voor een chip, met de vette bonus van ......

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:49

Een chip is geen middel tegen diefstal van paarden, het kan alleen Uw eigendom bewijzen, indien het paard teruggevonden wordt, Een chip gaat niet fluiten als hij de politie ziet, zodus 's nachts rijden ze met gestolen paarden op de weg, een patrouille kan hen tegenhouden, maar nooit aan de chip zien, want meestal hebben ze geen chiplezer, of het dier gestolen is ja of nee, meestal is de diefstal dan nog niet opgemerkt. Voor het kiezen tussen slachten of inslapen (recreatiepaard) kan hij nuttig zijn. Geen vervoer van paarden, zonder paspoort, met eventuele vermelding van de chipnummer en een recente foto