Ga ik verder met deze bijrijder??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Ga ik verder met deze bijrijder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 14:00

Ik ben nieuw hier op bokt en vraag gelijk jullie advies... hoop dat jullie 't mij niet kwalijk nemen Lachen .

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe bijrijder voor mijn paard. Gisteren is de eerste kandidaat langs gekomen (maandag komt er nog één en ik heb er nog twee op de wachtlijst, gelukkig...). We hebben gepraat en natuurlijk heeft diegene ook op mijn paard gereden! Het probleem is alleen: deze persoon is volgens mij heel betrouwbaar en lief voor mijn paard alleen ze kan niet echt geweldig rijden! Ze heeft wel een mooie stille hand en is absoluut niet grof, maar ze vraagt ook helemaal niets van mijn paard! Gevolg: paard liep vrolijk flierefluitend met haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht door de bak. Dus nu ben ik zo aan het twijfelen: op zich zal ze niks aan mijn paard verpesten, maar is het slecht als iemand helemaal niks met je paard doet... Verward Gelukkig komt er maandag nog iemand, hoop dat die heel goed bevalt, dan is de keus een stuk makkelijker!

(Vraag me nu opeens af of dit onderwerp wel bij 'verslag van de dag' mag Bloos! )

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:06

Altijd moeilijk om een goede bijrijder te vinden.
Je hebt natuurlijk een paar eisen waaraan iemand zal moeten voldoen.
Persoonlijk kies ik niet meer voor een verzorger/bijrijder. Het is niet echt ideaal gelopen bij mijn vorige paard.
Ik ben vrij consequent met rijden en de verzorging van mijn paard. Stil staan is bijv. stil staan. Van doordrammen hou ik niet en daar straf ik mijn paard ook voor.
Ze mocht van die verzorger bijna alles en mijn paard was lief. Dus wat doet ze bij mij, precies het zelfde wat ze bij die ander wel kan doen.
Nu voor Max heb ik geen verzorger, ik ben 7 dagen per week bij mijn paard.
Kan ik een dag niet, dan vraag ik een goede vriendin van me. Ik vertrouw haar volkomen en zij is ook super consequent.
Nee voor mij hoeft het niet meer.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:18

welkom hierzo.
Ik zou in ieder geval even die persoon maandag afwachten en daarna pas een beslissing nemen. Voor hoeveel dagen heb je een bijrijder nodig. Het lijkt me niet verkeerd als ze lief is voor je paard en als je paard aandacht en beweging krijgt. Dat aan het werk zetten kan je dan de andere dag zelf doen. succes met je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:20

Ik zou ook de maandag afwachten.
Maar persoonlijk zie ik dan liever iemand met een zachte hand die weinig vraagt, dan een trek ruiter, die denkt dat ze het allemaal wel kunnen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:22

Je zou kunnen afspreken dat ze regelmatig gaat lessen bij jouw instructeur om d'r techniek te verbeteren. Op deze manier wordt ze ook gedwongen om het paard (op een goede) manier aan het werk te zetten.
Veel succes!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:26

Helemaal eens met kawa , en daarbij dan nog :

misschien wilde ze niet meteen vanalles vragen aan je paard vanwege dat ze het diertje nog niet kent en er voor het eerst opzat ?

Vanuit een vriendelijke beleefdheid ofzo Lachen

Een goed gesprekje kan veel opheldering geven , wellicht wacht ze eerst af tot ze weer meer te weten komt over jouw manier van rijden , voordat ze het paard op een andere manier aan het werk zet ?

Zoiets kan ik me ook voorstellen Lachen .

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:52

Ze klinkt wel erg goed. En misschien wil ze niet gelijk veel vragen. Dan kan idd een gesprek veel schelen.
Ik zou even maandag afwachten, misschien is die wel beter. Maar een zachte hand is erg belangrijk.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:55

Als het op alle andere punten klikt zou ik vragen of ze les wil nemen..
Rijden kan je verbeteren, karakter en instelling meestal niet Lachen

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:40

Als ik een paard voor het eerst rijd en dan ook nog eens beoordeeld word ga ik ook niet meteen proberen om een paard aan de teugel te rijden.
Eerst even voelen hoe hij beweegt en zo.
Weet ze wel wat jou paard kan?
Stel dat je een paard had wat nog niets kon? Dan zou je het ook niet leuk vinden als ze meteen even ging proberen of hij al kan wijken oid.

Ik vind iig de omgang met het paard belangrijker dan de rijkunst, mits ze het paard niet in de weg zit.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:56

Je had toch kunnen vrgane toen ze aan het rijden was of dat ze een paard aan de teugel kan vragen en als ze dat kan en dus ook als vaker heeft gedaan of ze dat dan wil doen.
Ik zou die van maandag niks is kun je altijd nog vragen of ze nog eens wil rijden en dan kun je haar dingen vragen en iets meer laten doen. Toch?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:58

Zoals de anderen ook al zeggen:
Eerst afwachten hoe de andere 'kandidaten' zijn. En daarna kun je bekijken in welke je de meeste 'toekomst' ziet.
Iemand die op het eerste gezicht niet ideaal rijd kan OF ineens heel erg meevallen, omdat ze in het begin zich inhield. OF ze kan het d.m.v. goede instructie leren....

Momenteel rijd ik ook een paard van een ander. Deze heeft ook een tijdje iemand laten rijden die veel minder reed als haar. En dat moest ze dus constant zelf weer corrigeren bij dr paard.
Nu rijd ik en doe ik dus was toen 'haar' taak was. Ik rijd 'm flink door en vervolgens kan zij 'm weer gemakkelijk oppakken. En vind ik ook top om te doen, want dan heeft ze er iig voordeel van en kan ik er ook vooruitgang in zien, zowel voor het paard als voor haar....

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:43

liever iemand, die een rustige hand heeft dan iemand die denkt alles te weten en aan het rukken en plukken gaat. Zo te horen kan je haar nog vormen naar jouw paard, en les bij jouw insturctrice zou ik zeker als eis stellen.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:52

Ze klinkt goed.Ik vind iemand die te vertrouwen is en goed met je spullen omgaat en met het paard belangrijker dan hoe ze rijdt.Ik heb ook net een nieuwe bijrijdster,weet er dus alles van.
Je moet ook niet vergeten dat het de eerste keer is dat ze op je paard zit,ze moet hem nog goed leren kennen.
Ze kan wel groeien in je paard,en je kan haar nu nog sturen.
Ik zou voor haar gaan.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 19:41

Bedankt voor jullie advies! OK dan!

Ze weet wel ongeveer wat mijn paard kan, want ze is namelijk al 2 keer wezen kijken: 1x toen mijn huidige bijrijder reed en 1x toen ik les had. Aan de dingen die ze zegt over paardrijden kan ik ook een beetje merken dat ze nog niet zo heel ervaren is, ze zei bijvoorbeeld dat ze 'm'n paard voelde zakken in galop', nou, als dat zakken is....

Maar anderzijds ben ik het ook wel weer met jullie eens, ze is verder echt heel leuk, ze is rustig (wel handig want mijn paard kan best een fel tantetje zijn), ze houdt ervan lekker met het paard te tutten (dus niet alleen zadel erop, rondje rijden, en weer terug in de box) en verder staat ze ook wel open voor aanwijzingen. Allemaal goede eigenschappen dus. En inderdaad liever iemand die netjes en rustig rijdt dan iemand die zit te trekken in de mond van m'n paard!

Ik ga maandag even afwachten, en als dat is eventueel nog iemand van de 'wachtlijst' vragen om te komen rijden om goed vergelijkingsmateriaal te hebben.... Ik houd jullie op de hoogte!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:07

Spannend Lachen .

Je kan hier iig een hele leuke aan hebben iemand met de juiste instelling en karakter , die nog lekker naar je eigen hand te zetten is , dat is op zich super OK dan! .

Beter dan iemand die al zijn eigen visies en maniertjes heeft die misschien niet stroken met die van jou Lachen .

Maar wellicht zit er nog iemand bij die nu direct al precies is wat je zoekt....
succes iig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:27

Ik zou die andere ook afwachten en achter de hand houden, gewoon niet zeggend at het je niks lijkt, mss valt die andere ook wel tegen.
Waar ik behoorlijk van baal is als je vraagt of ze weten wat nagevelijk zijn is en rond lopen, of je dat kan , dan zeggen ze altijd 'ja"en dan vraag je of ze het na een uurtje rondhobbelen eens kunnen laten zien( hebben ze meestal alleen maar gestapt) en dan komt de aap uit de mauw.....

ZO had ik er maandag ook een(was ook op zoek) hele llieve aardige meid hoor, faar lag het niet aan, maar handen hield ze veel te laag, te lange teugel en ellebogen slap.
Ze kreeg het niet voorelkaar, dan is dat al de zoveelste.
Weet je het goegt of het voegt niet, mijn paard ging ook sterrenkijken bij haar( heb er een jaar training op zitten omd dat eruit te krijgen) dus ik heb haar vaarwel gezegt.
Nee ik zou wel iemand zoeken als ik jou was die er verstand van heeft, en niet laat sterrekijken, want dat is niks en is geen training, althans niet voor mij vindt ik.(mijn paard houdt dr rug ook veel ste vast dus daarom ging het ook niet)
Succes laat je weten of het met die andere wel wat is geworden?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:37

De eerste keer dat ik op mijn bijrijdpaardje reed, ging het echt voor geen meter! Ik ben inderdaad een type die niet meteen alles kan en doet met een paard waar ik nooit eerder op gereden heb. En daarbij vind ik dat ik nog niet veel ervaring heb, ben pas net aan het leren nageeflijk te rijden, en dit heb ik ook gewoon eerlijk verteld aan de eigenaresse.
De tweede keer dat ik hem reed ging nog steeds echt absoluut niet, kreeg hem de hoeken niet door, kreeg geen tempo in hem, het was echt drama! Ik heb de privé instructeur van de eigenaresse gebeld en die heeft me nu 3 lessen gegeven en het gaat nu echt hartstikke leuk! Ik moet nog veel leren, maar ik merk zeker wel vooruitgang. En het is leuk als iedereen die je ziet rijden je complimenten geeft omdat het zoveel beter gaat.

Ik heb een proefmaand gekregen, dus misschien is dat voor jou ook een optie? En bij mij was er als voorwaarde dat ik in ieder geval eens per maand een privéles zou rijden. Dat kun jij natuurlijk ook als voorwaarde stellen.
Succes met je keuze!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 22:07

Jouw verhaal komt me bekend voor, Chiqa. Toen ze mij en mijn huidige bijrijder had zien rijden zei ze nl. ook dat het echt geen probleem zou zijn.... Waarom zegt iemand dit Verward ? Ik wacht zelf liever eerst af.

Diegene die maandag komt heeft ook aangegeven dat nageeflijk rijden geen probleem is (had ik specifiek in mijn advertentie gezet!) dus ik ben benieuwd. Positief puntje: ze wil verder komen in de dressuur en wil privéles nemen. Dus ik ben erg benieuwd.....

Jullie horen het van me!!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 22:13

Die proefmaand is ook wel een goed idee ! Ik was zelf van plan de eerste 3x dat ze op mijn paard rijdt (wie het dan ook is) nog te gaan kijken, maar een proefmaand kan natuurlijk ook, kan ik ook een beetje voelen wat voor gevolgen het heeft voor mijn paard.

En inderdaad Lachen , ik heb als voorwaarde dat er gelest wordt met mijn paard (ik vraag daarom ook geen vergoeding verder).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:06

Klinkt heel bekend jou verhaal.
Ik heb sinds kort een bijrijder voor mijn (bijrijd)paard, maar bevalt toch super!
Er waren verschillende mensen wezen kijken, en of ze vonden het paard niet leuk of ik vond ze te grof in de hand. De huidige bijrijdster heeft (naar eigen zeggen) wel dressuurmatig op redelijk niveau gereden, maar had al vijf jaar geen paard gezien. Dus ze moet weer een hoop leren, en vraagt nu nog erg weinig van het paard.
Maar ze is eerlijk tegen het paard en rijdt met zachte hand, daarnaast is ze bereid veel te leren en er moeite voor te doen, bovendien neemt ze om de week les van mijn instructrice.
Ideaal toch?

Maar ik zou wel ook de rest nog even laten komen Beetje vergelijkingsmateriaal kan nooit kwaad natuurlijk.
Succes met je keuze!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:13

runningkawa schreef:
Ik zou ook de maandag afwachten.
Maar persoonlijk zie ik dan liever iemand met een zachte hand die weinig vraagt, dan een trek ruiter, die denkt dat ze het allemaal wel kunnen.


Precies, daar ben ik het helemaal mee eens. Misschien kun je haar verplichten af en toen eens een lesje te nemen.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:20

Tuurlijk kun je beter iemand hebben die zacht is met de hand dan heel grof, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat het helemaal klikt tussen jullie. Als je er niet helemaal 100% achter staat, kun je het beter niet doen denk ik. Je kunt inderdaad wel een soort proefperiode instellen, maar als je er daarna toch nog mee zit, kun je misschien beter verder zoeken. Het is toch jouw paard en jouw beslissing.

Succes in ieder geval!!