ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 15:30

Omdat men in Nederland graag roomser is dan de paus, hebben de Nederlandse ministerie van Landbouw het plan geopperd om alle paardachtige verplicht te laten chippen. Doel is het traceren van medicatie in het paard ten einde te voorkomen dat de consument verkeerde dingen eet. Echter, een chip is ook verkeerd en de meeste slachtpaarden verdwijnen naar het buitenland alwaar geen regelgeving is. Maar, Nederland mag dit niet op eigen houtje goedkeuren en wachten al enige tijd op goedkeuring van de EU. Nederland is trouwens het enige land wat momenteel serieus bezig is met chippen, dus acht te kans klein.

Maar, enig protest naar de EU over deze regelgeving kan geen kwaad. Met name over de diverse risico's die chippen heeft voor paarden. Maar ook dat vele paarden over de EU grens gaan en daarna hun slachtwaarde verliezen!!

De oude bekende anti-chip groep wordt weer opgericht. Voorlopig gaan we lobbieen bij de EU over de regelgeving en willen jullie als paardeneigenaren ook op de hoogte stellen van de negatieve kanten van chippen.

Let goed op: chippen is wettelijk NIET verplicht. Alle regels die individuele bonden opleggen aan de leden zijn HUN regels, en dus niet wettelijk!! Mochten er organisaties en bonden zijn (zoals stamboeken) die chippen verplicht stellen omdat ze 'denken' dat het ooit wettelijk wordt verplicht lopen ruim voor op de feiten. Ben jij lid van zo'n organisatie en wil jij niet chippen, kom dan in actie. Laat je stem horen!!

Ook als bonden, anders dan de KNHS, chippen verplicht gaan stellen, zorg voor een degelijke ontheffing in de vorm van DNA registratie. Zij kunnen (zelfs wettelijk gezien) jou niet verplichten tot chippen als een alternatief als DNA voorhanden is. Omdat dit wettelijk is beschermd heeft bijvoorbeeld de KNHS DNA als alternatief gesteld!!!

Voor meer informatie kan je me een mail sturen.

Voor het grote publiek hoop ik dit jaar (net als de vorige actie) de diverse paardenbladen voorzien van ons verhaal!! Zegt het voort. Laat je niet als ontwetend paardeneigenaar zitten en neem in goede overweging je beslissing in het belang van het paard.

Voor 'oude' info over chippen kan je nog steeds terrecht op www.antichip.nl


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 15:33


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 16:19

Eerste doel van onze actie is om het chippen in geheel van de tafel af te krijgen. Met name omdat het veel nadelen heeft voor de slachterijen en voornamelijk in het buitenland. Daarbij is in de EU een paspoort als identificatie voldoende en was er geen bericht voor een tweede identificatie, want je moet ook het oostblok die erbij is gekomen ook nog betrekken. Giga kosten dus.... plus straks geen paard meer te slachten voor de consumptie (want, waar zit die chip nou, heeee op mams haar bord. gosh).

DNA is duurder, klopt! Maar, DNA bepalen wordt steeds vaker gedaan en daarmee gaan de kosten dalen (vraag en aanbod verhaal).

Ik ben trouwens ook nog niet eerder gecontroleerd.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 18:20

Nee Fitz, een kale onderzoek kost 45 euro, de overige kosten verdwijnen in de zakken van de KNHS.

Yellow: een paard wordt door de overheidsinstantie gezien als consumptie dier voor de mens, niet als huisdier. Daarom wordt deze regel aangepast. Dat ik of een ander een paard niet laat slachten voor de consumptie is niet belangrijk, want als jij je paard verkoopt kan de volgende eigenaar hem alsnog laten slachten voor de consumptie. Zo wordt er naar gekeken en daarom zijn deze regels van paspoorten en registratie van medicatie gekomen. Het gaat er niet om wat ik wil, het gaat erom in welk hoekje een paard wordt gezet en er worden nou eenmaal wel paarden geslacht voor de consumptie en de consument moet daarom nou eenmaal beschermd worden (leering van de BSE toestanden).

Kostenaspecten is voor jezelf af te wegen. Wat is belangrijkers, risico's op problemen met de chip of de kosten van DNA. Ik zou zelf ook absoluut geen chip in mijn kuitspier willen hebben, dus waarom wel bij mijn paard? Maar deze overweging is voor iedereen individueel, zolang ze maar goed worden voorgelicht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 09:31

Twee dingen waarop ik wil reageren.

Ten eerste, een chip is niet geschikt als diefstalpreventie. Een paarden/pony dief loopt niet met een reader langs de paarden om te kijken of die een chip heeft en de ongechipte mee neemt. Plus dat vele gestolen dieren over de grens vertrekken (al dan niet voor de slacht) en in het buitenland chippen niet wordt toegepast (Belgie deed het even, maar is er ook al vanaf, Duitsland heeft in het belang van het paard besloten niet te doen) en daar wordt dus niet gecontroleerd op een chip. Paard dus met een chip terugvinden is de kans net zo groot als zonder chip!!! Chippen werkt niet preventief tegen diefstal, neem daarvoor vriesbrandmerk, dat is duidelijk zichtbaar en in Engeland bij veel verzekeringen verplicht gesteld.

Ten tweede, een duits onderzoek heeft aangetoont dat chippen pijnlijker is en meer risico's op ontstekingen heeft dan brandmerken. Dit is uitgevoerd door een universiteit!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 09:44

Je zou kunnen kijken op www.antichip.nl Robyn. Verder loop je risico dat chippen ontstekingen kan geven (is gebeurt) en uiteindelijk ongeschikt is voor de sport omdat de chip juist in de spier wordt geimplanteerd. Dat is wezelijk anders dan bij honden en katten waar de chip niet in een spier zit. Zelfs de leverancier van de chips heeft nooit onderzoek gedaan naar de gevolgen van chippen op langere termijn en wist dat er problemen mee waren. Dat is voor mij de hoofdredenen. Plus, een vreemd ding hoort gewoonweg niet in een paardenlichaam als het niet bijdraagt aan het verbeteren van de levensvreugde van het dier!! Ik wil zelf ook al geen chip in mijn kuitspier (quote van Anky).
Daarnaast, ze denken juist de consument te beveiligen met een chip, terwijl je juist een risico creeert dat die chip op iemand zijn bord beland, omdat de meeste paarden niet in Nederland wordt geslacht en de buitenlanders er geen rekening mee houden. Daarom is chippen verboden bij runderen en varkens.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 09:46

Nog even over influenca en andere medische ingrepen bij een paard. Deze zijn ertoe gericht het gezondheid van een dier te bevorderen of te voorkomen dat het erg ziek kan worden. Daarbij zijn inderdaad ook risico's, echter deze risico's weeg je af tegenover de risico's als je dit niet doet. Chippen draagt NIET bij aan de gezondheid van het dier, sterker nog, je loopt nog risico dat je paard straks bij de slager beland omdat hij/zij niet meer te rijden is door een onbruikbare nekspier. Chippen spekt de kassen van de KNHS en Virbac!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 20:32

Hmmm, volgens mij hebben jullie meer problemen dan ik. De informatie die heb neergezet is bedoeld voor diegene die liever niet chipt en graag de alternatieven willen weten. Het is nimmer mijn bedoeling geweest om de gechipte paarden te beledigen. Dat ik mijn paard niet wil chippen is mijn zaak, dat jullie wel willen chippen is uiteraard jullie goed recht! Maar denk dat de tenen hierin iets te lang waren of de kast te laag, want zo is mijn verhaal nooit bedoeld.

Over het slachten. Mijn paard zal nooit geslacht worden, en al helemaal niet voor consumptie. Maar daar gaat het verhaal niet over. Het hele registratie verhaal van verplichte paardenpaspoorten en straks chippen voor alle paardachtigen is juist omdat de regering alle paardachtigen zien als potentiele slachtdieren (niet ik dus..... lezen aub). De regering neemt niet aan dat de meeste paarden juist niet geslacht worden in Nederland, maar juist voor die enkele die wel worden geslacht wil de regering de consument beschermen. Gaat hierbij dus absoluut niet om mijn mening.

In het paardenpaspoort behoord al enige tijd de veearts alle medicamenten op te geven die wachttijden geven voor de slacht. Wormen kuren horen daar ook onder. Er liggen dus plannen om de wormenkuren alleen bij de veearts te verkrijgen en deze in te schrijven in je paspoort, zo liggen de regels, wederom, het is niet door mij bedacht, verzonnen of mijn idee.

Wat iedereen doet met zijn of haar paard is mij om het even. De info die ik wil geven is puur gericht om de informatie van twee kanten te geven zodat met zelf een goed overwogen beslissing kan maken. En of dat nou chippen of DNA is, is mij om het even, dat is jullie beslissing.

De site www.antichip.nl is destijds opgericht toen de KNHS chippen verplicht ging stellen. Informatie op die site is inderdaad niet van super kwaliteit, maar de site is niet van mij en ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Wederom, als mensen door mijn verhalen beledigd zijn, jammer, was niet de bedoeling. Andere die graag meer willen weten mogen mij nog steeds e-mailen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker