Zojuist geboren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Zojuist geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:22

In een eerder topic heb ik wel eens verteld dat mijn buurman Haflingers heeft, en hij op een gegeven moment (in november/december) de hengsten en merries bij elkaar had gedaan, omdat hij maar 1 schuilhok heeft. Ik heb toendertijd in ieder geval 1 dekking mogen aanschouwen (in december dus ), en vanavond kwamen we thuis, om half 8 ongeveer, en ja hoor.........er liep een veulentje bij een van de merries.
De andere merrie is ook lekker dik, dus die zal eerdaags ook wel veulenen. Moeder en kind staan nu lekker binnen. Wat me wel opviel is, dat de natuur toch wel goed voor de beesten zorgt, want het diertje had me toch een VACHT!!!!!
En jarenlang heeft de buurman veulens gefokt, waarbij hij gebruik maakte van goedgekeurde hengsten, en jarenlang had hij alleen maar hengstveulens...........nu een veulen uit een dekking moeder x zoon komt eindelijk een merrieveulen.......

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:24

Wat leuk is dat kleine grut altijd.
Alleen het lijkt me niet zo'n lekkere tijd om geboren te worden.
brrrr

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:32

Als ik eerlijk bent vind ik het godvergeten stom dat hij zo'n late dekking laat gebeuren. Het is absoluut geen jaargetij voor een veulen, die krijgt echt een slechte start zo. Dat noem ik verre van professioneel fokken.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:33

Ben het wel met ArwenLune eens, maja, weinig aan te doen nu nog... Hopen dat het veulen het overleeft!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:34

Gefeliciteerd he met de kleintjes,
En het jaargetij: ben het wel eens hierboven maar zolang ze lekker warm binnenstaan,en warm worden gehouden,zal het vast wel goedgaan hoor...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:50

Wat leuk!
Wel laat wat laat.

Plaats je ook foto's?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:51

Tja het was ook geen professioneel fokken, maar per ongeluk eigenlijk dus..........

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:52

Ik was vanmiddag aan het rijden met Hugo het tuigpaard en toen zagen we in een wei een pasgeboren kalfje nog drijfnat en het was behoorlijk fris vond ik maar de moeder stond er zo hard bij te loeien dat we dachten dat de boer het wel zou merken als hij ze een half uurtje later binnen zou halen. Ik kan haast niet wachten tot het 1 mei is en mijn Getsie gaat bevallen!!!!!!! Groetjes en veel kijk plezier de komende tijd.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:53

Daarbij denk ik dat het wel meevalt als jemerrie en veulen een goede schuilmogelijkheid enbiedt en goed voert. Wat Fabienne al zei, het veulen kwam met een megavacht ter wereld. De natuur past zich wel aan hoor.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:18

Na de laatste tijd een hoop rottige dingen te hebben gelezen , zomaar weer eens een heel leuk bericht.
Gefeliciteerd met het veulentje !!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:44

Omegamedo schreef:
Na de laatste tijd een hoop rottige dingen te hebben gelezen , zomaar weer eens een heel leuk bericht.
Gefeliciteerd met het veulentje !!


Inderdaad!Eindelijk weer eens een leuk bericht!En dat veulen gaat het redden!Een fokprodukt van mij is van 31 januari en mijn Gomag is van 2 februari van datzelfde jaar (1991)en toen was het me toch een portie koud(10 graden onder nul)en alle twee hebben ze er niet onder geleden,dus ik denk dat het met dit veulentje ook wel goed komt!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:48

Leuk, een onverwachts veulen Lachen. Gezien zn dikke vacht zal dat heus wel goed komen.

Ik weet dat ze in bijvoorbeeld wat Oostbloklanden de veulens in januari/februari geboren laten worden. Op die manier kan het veulen direct in maart/april met mams de wei in Lachen.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 08:45

haah erg leuk die kleine beestjes

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:31

fabienne schreef:
Wat me wel opviel is, dat de natuur toch wel goed voor de beesten zorgt, want het diertje had me toch een VACHT!!!!!


Ik heb ook eens een januari veulen gehad en idd die had ook een enorme vacht, dus de natuur regeld het idd wel, wel erg leuk om te zien.

manonnoertan

Berichten: 104
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:32

Vet leuk
Je kan nu wel leuke foto's maken Cheese!
Ik krijg ook een veulen bij mijn pony maar die krijgt hem pas in mei Lovers

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:45

Citaat:
Als ik eerlijk bent vind ik het godvergeten stom dat hij zo'n late dekking laat gebeuren. Het is absoluut geen jaargetij voor een veulen, die krijgt echt een slechte start zo. Dat noem ik verre van professioneel fokken

mijn Noriker is in Oostenrijk geboren als produkt van een fokproject bij de universiteit van Wenen, geboren in de dierentuin Schönbrunn, op..... 12 december 1999! Niets te merken van enige achterstand hoor!

Mijn vorige paard (Zuidduis koudbloed) was op 15 febr. geboren.....


Op paardenmelkerijen worden ook het hele jaar door veulens geboren.

Overigens hartstikke leuk zo'n veulen in november!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:41

Het jaargetijde maak ik me niet zo veel zorgen over, er worden wel vaker veules in de herfst of winter geboren en zoals hierboven al stond zorgt moedertje natuur goed voor deze kleintjes en geeft ze een dikke winterjas.
Wat mij meer zorgen baart is het feit dat het uit een dekking van moeder en zoon is geboren.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:56

Wat leuk zeg, gefeliciteerd! Maarruh, begrijp me niet verkeerd, want waarschijnlijk snap ik er zelf geen moer van hoor, haha, maar moederxzoon????Ik weet dat ze dat weleens doen bij konijnen, om een bepaalde kleur te fokken, maar bij paarden???Ook al is het niet met voorbedachte raden geweest, is het niet apart dat de merries en hengsten zomaar bijelkaar worden gezet, wegens ruimtegebrek, wat dan met veulentjes?IK wil je blijdschap niet ontnemen, dat is niet mijn bedoeling, maar vond t nogal vreemd.
Nah ja , geniet ervan in ieder geval.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:07

gefeliciteerd! wat leuk. Ik hoop dat alles goed blijft gaan. Wel jammer dat het moeder x zoon is. En de andere drachtige merrie, is dat ook familie?

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:03

Jeanine schreef:
Ik was vanmiddag aan het rijden met Hugo het tuigpaard en toen zagen we in een wei een pasgeboren kalfje nog drijfnat en het was behoorlijk fris vond ik maar de moeder stond er zo hard bij te loeien dat we dachten dat de boer het wel zou merken als hij ze een half uurtje later binnen zou halen. Ik kan haast niet wachten tot het 1 mei is en mijn Getsie gaat bevallen!!!!!!! Groetjes en veel kijk plezier de komende tijd.


bij ons worden de kalfjes ook nog steeds op de wei geboren, en blijven gerust een uur of 10 bij mamsie op de wei liggen.
Worden juist vaak de sterksten!

manonnoertan

Berichten: 104
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:43

ooh wat schattig

mijn verzorgpaard mag geen veulens meer en mijn pony wel
maar die heeft ook pappieren en die moet ook naar de keuring. Cheese!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

manonnoertan schreef:
ooh wat schattig

mijn verzorgpaard mag geen veulens meer en mijn pony wel
maar die heeft ook pappieren en die moet ook naar de keuring. Cheese!


Het is niet echt gewenst dat je op oude topics reageert.