Tinkerhengst Spix op de cover maandblad Tinkerland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Tinkerhengst Spix op de cover maandblad Tinkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 18:50

Mijn hengstje Spix staat op de cover van tinkerland. Ik heb het tijdschrift net binnen, moet nog kijken of er verder nog iets over hem in staat. Hij stond in de septembereditie al met een verhaal! Alvast de foto van de cover :

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:58

Mooie foto! Heel erg gaaf dat hij op de cover mag staan!

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:00

wat een gave foto spix is beroemd Haha! Cool

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:37

Jaa Spixie Haha! Echt een hele mooie foto!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:08

Hele mooie foto Lachen Had m al gezien, en t verhaal de vorige keer al gelezen. Leuk joh, hij staat er echt heel geïntereseerd. Om te bewaren he Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:12

Wat gaaf zeg! Een erg mooie foto trouwens ook.
Stond er in dat nummer ook nog een artikel over Spix?

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:16

stoer! echt een mooie foto!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:28

ga je het artikel hier ook neerzetten? ben wel benieuwd waarin hij veelbelovend is! Lachen

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:36

leuk zeg!!!mooi ook die grassprietjes zo uit zijn mond...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:53

ik heb dat paardje al geaaid Schijnheilig Knipoog
prachtige foto! heel leuk! (kan je het artikel scannen dat er over hem in staat?)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:40

Gaaf zeg: Spix, veelbelovende jaarling hengst...

Mooi hoor !

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 00:26

Fairie schreef:
Wat gaaf zeg! Een erg mooie foto trouwens ook.
Stond er in dat nummer ook nog een artikel over Spix?


In het septembernummer stond z'n verhaal, nu staat er een "stukje" in. Ik zal het niet scannen, maar ik neem het even over hier :


Sonja Vanacker schrijft :

Hoi allemaal! In het Tinkerland-blad van september hebben jullie kunnen lezen over mijn tweejarige hengst Spix.
Sindsdien is er weer van alles gebeurt wat ik graag wil vertellen: het begon met de hoefsmid. Dat was een "nieuwe" smid; de vorige had telkens grote problemen met de merrie die bij mijn ouders staat. Dus maar eens een andere smid proberen. Zou het nu beter gaan? Nee dus! Ook de nieuwe smid had grote moeite met die merrie: trappen, gillen, dreigen, springen, ronddraaien. Echt niet leuk!
Die arme smid krabde al in z'n haar bij de gedachte aan wat hij kon verwachten bij de hengst ...
Hij had ook eerst de Fjord nog kunnen doen, want die moest ook bekapt worden. Maar "nee" zei hij, "laat ik eerst de moeilijkste maar nemen". Daarmee bedoelde hij Spix. Hij ging er kennelijk van uit dat die hengst wel heel erg ongemanierd zou zijn.
En wat denk je? Spix bleef keurig staan, als een lammetje. Midden de wei, gewoon aan het halster, touw losjes in de hand. Wat was ik trots! Oké, dat is ooit wel anders geweest, dat geef ik toe, maar degene die beweert dat Tinkers of koudbloeden traag leren mogen bij mij eens komen kijken hoe snel mijn kanjer het allemaal begrepen heeft! Op het laatst trok hij heel even z'n hoef weg. Geen wonder: de smid had net iets teveel weggesneden, er kwam wat bloed uit. Maar wat een bikkel toch!
Nou, je begrijpt het al; ik ben heel erg trots! Zo, gewoon los in de wei en toch zo enorm braaf! Da's mijn ventje!
Daarna was dus het Fjordje aan de beurt. Los in de wei lukte niet. We moesten 'm tegen de haag zetten. Dat ging al 'n stuk beter, maar toch: draaien en keren ...
Met andere woorden: de Tinker-hengst heeft maar weer eens bevestigd dat hij dé kanjer is van het trio!
Geleidelijk heb ik ontdekt wat zich allemaal afspeelt rond de wei wanneer ik niet thuis ben. Als ik sta te praten met mensen uit de buurt, krijg ik van alles te horen: "die bonte laat zich graag strelen" vertelt de een, "en die Fjord probeert altijd m'n vingers te pakken" weet 'n ander.
Het blijkt dus dat ze heel wat aandacht krijgen van de buurt. En niet enkel aandacht, ze krijgen ook - ik geef even een korte opsomming - appelschillen, klokhuizen, resten witlof, wortelen, peren, bananen, hard brood ... M'n paardjes recyclen het wel!
Natuurlijk is al die verwennerij hartstikke goed bedoeld, maar aardappelschillen, koekjes en suikerklontjes zijn uit den boze. Dat heb ik die mensen ook met vriendelijke woorden uitgelegd. Ook leuk: laatst was er een vrouw die vroeg wat ze zoal mocht kopen voor m'n paardjes. Speciaal iets gaan kopen, dat is natuurlijk niet nodig. Maar wel lief van haar!

Spix groeit als kool. Zelf heb je dat niet zo in de gaten omdat je 'm elke dag ziet. Van de week wilde ik 'm zijn regendek omdoen. Veel te klein! Spix loopt nu met z'n billen bloot .... Zelfs met de sluitingen in het uiterste gaatje past het regendek voor geen meter. Nu zijn er twee mogelijkheden, het regendek is gekrompen of Spix is gegroeid. Houd het maar op dat laatste. Tja, dat wordt dus een nieuw dek kopen. Minstens een maat te groot, anders is het zo weer te klein. Meneer barst gewoon uit z'n voegen, zo snel gaat ie de lucht in!


Ik wil nog even opmerken dat er een aantal fouten in de tekst zitten. M'n dieren staan niet bij m'n ouders, maar bij mij thuis en op de wei in het dorp hier. Hoe ze daarbij gekomen zijn Verward Mijn hengst zal twee jaar worden, maar is nu nog een entertje ... per één januari pas mogen we spreken van twentertje ... mei is ie jarig Haha! De wei waarvan sprake ligt in het dorp, en is niet aan mijn huis ... Het zal wel duidelijk zijn dat de tekst hier en daar aangepast is al is het in grote lijnen m'n email zoals ik het geschreven heb, woorden als "nou en hardstikke" gebruiken wij hier niet. Het basis-verhaal klopt wel, en da's waar het om gaat Knipoog. Moest iemand het stuk van September willen lezen, roep je maar. Ik kan het ook overtypen. Scannen zou de tekst onleesbaar maken vrees ik of veel te groot.

Ziezo ... Clown (smiley met twee handjes die in elkaar wrijven bestaat nog niet), da's ook weer gebeurt. En natuurlijk ben ik vreselijk trots om m'n mannetje Lovers Het is echt ons toppertje!!! Ik vind het dan ook erg fijn dat anderen hem ook leuk vinden OK dan! Een fier baasje Party!!

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:51

Hoi, hartstikke leuk zeg!! Je hebt alle recht om trots te zijn op je ventje! Wat een kanjer...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:44

haha, wat een fantastisch verhaal Knipoog heel leuk. het is ook een kanjer, ik vraag me eigenlijk af hoe groot hij zal worden... 1.80m ofzo? Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 14:03

Dan mag jij me komen knie'tjes geven op erop te raken, ik zal jou ook wel een zetje geven dan Clown *LOL*
Kans zit erin dat ie de 1.60 achter zich zal laten al is het altijd nog afwachten natuurlijk Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:47

Hoezo is hij veelbelovend dan? Wat wordt er dan van 'm verwacht? Lachen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:54

leuk diertje!
Is het de bedoeling dat ie dek hengst wordt?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:56

Jij natuurlijk ook gefeliciteerd!!

En echt een hele leuke foto.

Ik wil ook een beroemd paard Schijnheilig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 16:20

Ik heb de titel niet verzonnen hoor Tong uitsteken Dat deden zij! En sensatie verkoopt zullen we maar zeggen Knipoog. Hij zal komende lente gekeurd worden en haalt ie een goede beoordeling gaan we voor de hengstenkeuringen. Moet nu wel zeggen dat ik van insiders van het tinkermilieu aangeraden ben geweest hem niet te ruinen (want ik heb enorm getwijfeld, gelukkig is hij als hengst zeer braaf en meegaand!) ... Zij zien in hem een potentiële aanwinst voor de fokkerij en er werd mij verteld dat dergelijke kwaliteit in combinatie met z'n makkelijke karakter een veelgevraagd vaderdier is. Vooral nu een aantal hengsten afgevallen zijn en het aantal niet-kleur veulens bij wat hengsten opduikt (deze hengsten verliezen meteen al een stuk van hun klantenbestand die bont wil) is vers kleur-verervend bloed meer dan welkom. Wait, en we shall see Knipoog

Blonde "typo" verwijderd Haha!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 11-11-03 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:22

*jalours*
nee hoor valt mee!
Succes met hem!!
(zal wel lukken)

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:31

oehhhhh stoer hee! kei mooie tinkie!!!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:37

Spix is Ach gut . Hij staat prachtig fier op de voorkant. Wat heeft hij al grote, volwassen paardenoren trouwens, of lijkt dat maar zo?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:50

Hij heeft flinke oorflappen . Lief hé Lovers
Vast de reden dat ie zo goed luisterd Clown t'Is zo'n brave jongen!

(al lijken ze hier wel net ietsje groter, ik zet even een "proportionele" oorfoto neer Tong uitsteken)

Afbeelding

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:16

aaaahhhh wat een schatje *kwijl*
Echt een prachtig koppie heeft tie erop staan.
Wees er maar trots op (overbodig om te zeggen denk Haha! )

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:21

Prachtige foto's zeg, leuk dat ie op de cover en in het blad mocht! Tis maar goed dat ie niet kan lezen, strax gaat ie nog naast zn hoeven lopen van verwaandheid! Haha!