spektakulaire herfstrit Dolfing: Vries-Norg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

spektakulaire herfstrit Dolfing: Vries-Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 11:56

gisteren ben ik samen met een Deirdre (Deydey op bokt) naar Norg gegaan waar een grote buitenrit, georganiseerd vanuit menege Dolfing, langskwam met wel 163 paarden en ponies (inclusief 2 huifkarren en een tog aantal koetsen). Deirdre heeft een paardje op het oog bij Dolfing die ook meereed, vandaar dat we zijn wezen kijken.

ik vond het een geweldig gezicht. We zijn eerste aan de rand van het bos op een picknickplaats wezen kijken waar de paarden in groepen langskwamen en even pauze hielden. het toekomstige paardje van mijn vriendin werd bereden door een man van 71. geweldig gewoon! hij reed mee in een groep met (aardig gezegd Haha!) oudere mensen. ik vind het klasse dat zij nu nog zo'n plezier hebben in het rijden OK dan!

nadat alle groepen langs waren gekomen zijn we naar de volgende stop gegaan: een heel groot open veld waar her en der wta hindernissen stonden voor de groepen. bij aankomst was een huiskar er al samen met een groep ruitertjes op schattige ponietjes.

na een poos begon het spektakel: vanuit de verte kwamen er echt tig ruiters aangereden vanuit het bos het open veld in. zodra ze in de open ruimte kwamen sprongen ze in galop aan richting de hindernissen. het was net een film: overal krioelde het van de ponies en paarden. in groepen stormden de ruiters in volle galop op de hindernissen af.
al na een minuut of tien was het raak: het eerste ruitertje had al zandgehapt. een meisje van een jaar of tien was gevallen en de pony holde vrolijk in galop met de rest van het groepje mee. nadat de pony gevangen was is het meisje er weer opgeklommen en galoppeerde zo weer verder OK dan!

na een tijdje kwam de tweede valpartij die wat minder leuk was: een jongen was (geloof ik) samen met het paard over kope gerold na een sprong. de jongen lag op deg rond. ze zeiden dat hij alles nog kon bewegen maar wisten niet of hij zijn rug ook had beschadigd. er zijn uiteindelijk twee ambulances bijgekomen Scheve mond

na de valpartij zijn de paarden weer in groepen vertrokken richting de brink in norg. ook wij zijn er in de auto heen gekroezt.

bij de brink in norg was er weer pauze waarbij de paardjes lekker konden grazen en de ruiters wat konden drinken en eten. daarna gingen ze weer o pad en zijn wij naar huis gegaan.

we werden allebei weer helemaal hilarisch en uiteindelijk besloten dat wij volgend jaar ook maar meedoen met de rit Haha! ik moet zeggen dat ik het ook goed georganiseerd vond: de groepen waren verdeeld in niveau en er stond iemand met een luispreker om te roepen wie wanneer waarheen moest. de ruiters konden lekker wat drinken tussendoor. vond het alleen wat minder dat de paarden super bezweet stilstonden terwijl de ruiters wat dronken en aten. ook viel het springspektakel me mee: op dat moment was de controle over de ruiters een beetje kwijt: iedereen galopeerde en sprong maar waar die iouw, maar de organisatie was weer snel in het gareel na de valpartijen. ik heb me iig prima vermaakt en de ruiters en paarden zelf ook volgens mij. ik dnek in ieder geval dat de wasmachines vannacht op volle toeren hebben gedraaid aan gezien iedereen bemodderd op het peerd zat Haha!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 12:26

waren er eigelijk nog bokkers die mee deden aan deze rit? (er moet toch wel 1 bokker tussen de 160 mensen zitten Haha! )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:38

Ja, er deed een bokker mee: Foogul, een stalgenootje van me Haha!
Ze was gister net terug van de rit toen ik op stal aankwam. Zal haar even de link van dit topic sturen Knipoog

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 12:41

reed zij op een van de lippizanners? (help hoe schrijf je dat woord Blond )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:02

Ja klopt, op Capriva, een nog vrij donkere Lipi

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 14:17

ow dan heb ik haar vast zien rijden ze reed (neem ik aan) bij de rest van de lippi's?

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:17

Ja, ik heb meegedaan met mijn Lippi Capriva! Ik reed in de "groene groep". Dat hield in: hollen of stilstaan. Ik reed samen met nog 1 Lipizzaner: Leandros. De man die hem reed had een rood jasje aan. Ik denk dat Bloemkooltje in de war is met de groep waar 2 Lusitano's in zaten en amazones op dameszadel. Want ik heb verder niet veel Lipi's kunnen ontdekken.

Het was inderdaad een leuke rit. Wel een stuk minder orthodox dan ik gewend ben. Je rijdt in een mega-grote groep (40+ op z'n minst) en dan moet je gewoon maar zien dat meekomt in het tempo. En dat tempo ligt behoorlijk hoog af en toe. Of er nu voetgangers in het bos lopen of niet: houdt honden en kinderen vast! Maar dat vinden die paarden alleen maar lekker. Gelukkig hadden wij een groom versierd die tijdens de lunch in Norg dekens voor de paarden had meegenomen. De paarden waren namelijk allemaal kletsnat. Wonder boven wonder had Capriva nog energie te over, ook aan het eind van de dag. Ik had alleen maar spierpijn...

Al met al een leuke en goed georganiseerde rit. Niet helemaal zoals ik het zou doen, maar mijn paard heeft weer een hoop bijgeleerd!