Een eh.. ethisch 'probleem' - wat vinden jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Een eh.. ethisch 'probleem' - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 19:49

Okay, het zit zo. Ik heb weken geleden een polypad bestelt bij een zaakje waar ik al eerder wat dingen gekocht heb en al vaker mee heb ge-emailed. Mijn laatste bestelling bestond uit twee delen - een hoofdstel dat ik gelijk betaalt heb, en het polypad dat in bestelling ging. Ik sprak toen af dat ik het wel zou horen als zij de pad binnen kregen en dan zou beslissen of ik geld overmaakte of per rembours zou betalen.

Nu heb ik een aantal dagen geleden besloten op een ander zadel over te gaan. Omdat het bestelde een western pad is heb ik er dus niets meer aan. Ik emailde met de vraag of ik de bestelling stop kon zetten.

Daarop heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Wel kreeg ik zonet een pakket binnen. Met (zo vermoed ik) een polypad, want zo 'klinkt' en voelt de het pakket en op de doos staat iets paard-gerelateerds. Bovendien verwacht ik geen andere pakketten. Ik heb het dus nog even niet opengemaakt.

Maar, en nu komt het, dus pakket is gewoon hier afgegeven. Geen rembours oid. Ik heb er dus niet voor betaalt!

Wat doe ik nu? Contact opnemen met de winkel (van mensen die ik graag mag en nog vaker onder ogen wil komen) om te vragen of ze het terugnemen? Alsnog betalen en doorverkopen? of... niets zeggen...?

Ik baal er een beetje van dat ze niet even ge-emailed hebben om aan te kondigen dat ze het gingen sturen, maar misschien verkeren zij wel in de veronderstelling dat ik bij mijn eerdere betaling ook voor de pad betaalde?

Ik ben een eerlijk mens en eigen mezelf nooit zomaar dingen toe, maar ik ben ook een arme student die niet graag onnodig geld uitgeeft. Wat doe ik nu?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:50

in ieder geval zou ik het niet zomaar houden, ik zou naar de winkel gaan met het pakket en vragen of ze het weer aan willen nemen van je. Ze kunnen verder niets, want betaald had je toch nog niet. Zij kunnen het weer gewoon in de winkel leggen voor de verkoop, moet geen probleem zijn lijkt me

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:54

ik zou persoonlijk het houden maar nog niet gebruiken, en kijken of dat je respons krijgt op je mail, eventueel nog eentje zenden, zeggen ze er nik van ofzo zou ik het zelf doorverkopen, dan gewoon doen ofdat er niks is gebeurt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:06

Ik ga met Ingrid mee. Houden zou ik niet doen, zeker niet omdat je nog vaker met die mensen zaken wilt doen... En vroeg of laat komt zoiets wel uit en dan heb je ruzie.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:32

ik vind niet dat je het kunt maken om gewoon te houden! dat is gewoon diefstal.
persoonlijk zou ik er mee naar de winkel oid gaan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:06

Ik ga ook met Ingrid mee
Gewoon houden, vindt ik iig niet kunnen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:13

Ik ken de zaak waar je het over hebt. Ze zijn erg druk en zitten op dit moment in Italie. Persoonlijk kan je het hen niet kwalijk nemen dat je op een ander zadel bent overgegaan. Maar ik adviseer je gewoon te bellen want ze zijn eigenlijkaltijd bereikbaar per foon en zeer zeker de beroerdste niet.

Ann

Berichten: 13254
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:27

Bellen en terugsturen, omdat ze blij zijn dat je zo eerlijk bent, krijg je vast korting op allerlei leuke endurancespullen Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 21:50

Fasel: ik neem ze niets kwalijk, het is ook gedeeltelijk mijn probleem natuurlijk. Als ik het gewoon had betaald dan zou ik het zelf wel doorverkopen. Maar zit er nu wel een beetje mee. Omdat het een speciaal gemaakt pad is (dikste versie, westernmaat, groen met gele bies) zullen ze het misschien niet terugwillen omdat zij er ook niet meer zo 1-2-3 vanaf komen. Onbetaald houden is geen optie voor me, maar om nu geld te gaan sturen voor een bestelling waar ik op terug gekomen ben... Laat ik zeggen dat ik heel graag bericht had gehad voordat ze het gingen versturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:03

Even off-topic, bevalt je nieuwe zadel toch niet?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:25

Ze opbellen en het probleem voorleggen en zeggen dat je het thuis onuitgepakt hebt staan, ze zouden het dus direct terug kunnen nemen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 22:41

Lia: voor gewone bosritten etc is het een heerlijk zadel. Helaas kan ik er bij lang temporijden (vooral lichtrijden) de goede balans niet echt in vinden. Hoewel Crates het een endurance zadel noemt is het wat mij betreft meer een lange-afstands zadel. Ging ik alleen maar Veluwe Trails rijden dan ging het absoluut niet weg.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:11

ArwenLune schreef:
Ik heb het dus nog even niet opengemaakt.


Waarschijnlijk zit de rekening er wel in...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:13

Tja, kijk, je hebt het besteld. Eenmaal de bestelling geplaatst is het volgens mij normaal om dit gewoon af te nemen. Een mail hoeft niet dagelijks gezien te worden. Dan had jij toch even een belletje moeten plegen.

Ann

Berichten: 13254
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:21

Ik verwacht eigenlijk niet dat ze de pad terugnemen, hij is op maat en kleur gemaakt, misschien zit de rekening wel gewoon in de doos, net wat Meavey zegt Haha!

Kun je de pad niet bij je "oude" zadel verkopen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:43

Ik zou contact opnemen met de zaak en het probleem voorleggen. Het kan best zijn, ook al is het speciaal gemaakt, dat ze uit coulance het dek terugnemen en het in de zaak verkopen.

Zeker als je uitlegt waarom je het zadel gaat verkopen en je dus niets meer hebt aan het dek.

Je kunt het in ieder geval proberen, lukt dat niet kun je het altijd nog verkopen nadat je het hebt betaald.