Stelling dierenartsen dierenliefhebbers of...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Stelling dierenartsen dierenliefhebbers of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 21:16

geldkloppers?

Een stukje in de laatste bit, waar ik me best kwaad om kon maken heeft me toch wel aan het denken gezet.

In de laatste bit staat een heel stuk over het paard als 'knuffeldier' of 'hebbeding'. In het kort gaat het hierover:
quote bit: Niets is mooier dan je paard door een weiland zien galopperen. Bokkend van vreugde kan hij de wereld aan. Maar er komt een tijd dat het dier talloze lichamelijke problemen krijgt waardoor hij zijn gang niet meer kan gaan. Het is aan de eigenaar om in dat soort gevallen een beslissing te nemen. Laat je paard geen kasplantje worden.

Iets waar veel paarden eigenaren idd mee te maken krijgen.

Maar dan staat er dit, waar ik me persoonlijk nogal kwaad om kon maken.
quote bit: De paradox is dat paardenliefhebbers veelal totaal verknocht aan hun rijdier zijn. Hij krijgt het beste voer, de beste stal en de beste verzorging. Kosten nog moeite wordt gespaard. De dierenarts mag alle middelen inzetten om hem beter te maken. Maakt niet uit wat voor prijskaartje daaraan hangt. Zelfs als de dierenarts meent de behandeling te moeten staken omdat er geen kans voor het paard is drammen de eigenaren door. Alles moet geprobeerd worden. Uiteindelijk betalen niet alleen zij, maar vooral de paarden de rekening. Goed, ze zijn nog in leven, maar daar is het dan ook mee gezegd.

Het laatste (dikgedrukte) stukje is waar ik me kwaad om maak. Idd ben ik ook iemand die veel voor mijn paard over heeft en het prijskaartje maakt me dan niet uit.
Maar ik vind dat het wel eerlijk moet blijven tegenover het paard. Dingen als zenuwsnedes e.d. gaan mij echt te ver.
Maar wie komen met dit soort oplossingen aan? Dat zijn toch de dierenartsen/chirurgen.

Mijn ervaring is juist dat het vaak andersom is. De mensen beginnen te twijfelen, weten niet goed wat alles inhoud, maar willen natuurlijk wel hun paard helpen.
Het zijn dan de dierenartsen die alles uit de kast willen halen om maar zoveel mogelijk geld in het laatje te krijgen. Of om meer onderzoeken op het paard te kunnen verrichten.

Een voorbeeld met mijn eigen paard. Toen zij weer kreupel werd na een half jaar geleden te zijn ingespoten met een middel tegen artrose werd ons door de DA aangeraden om om die 3 maanden haar benen in te spuiten. Dus om de 3 maanden naalden tussen die gewrichten om haar maar te kunnen laten lopen.
Wij zijn thuis ons er meer in gaan verdiepen en tot de conclusie gekomen dat we niet zover wilde gaan (gelukkig lijkt alles op dit moment weer helemaal goed te gaan met mijn paardje).

Verder wilde deze dierenarts niet bij iedereen apart aan huis komen. Tuurlijk zit was in, als de paarden in de omgeving naar 1 plek komen kan hij er gelijk meer behandelen.
Wij gingen daarom ook steeds naar een stal in de buurt, maar toen wij hem vroegen om 1x onze kant op te komen (wat 10 minuten verder is met de auto) omdat we geen vervoer hadden, vertikte hij dat.
Maar een kennis van ons die zeker 20 minuten verderop zit, maar een paard heeft die voor een zeer hoog bedrag steeds ingespoten wordt, deed hij dat wel.

Ik dacht altijd dat er bij de natuurgenezers veel kwakzalvers zaten die het vooral om het geld deden. Maar ik begin steeds banger te worden dat het ook de gerenomeerde artsen het vooral om het geld doen. En niet meer uit dierenliefde.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:26

Ik denk dat het per dierenarts verschilt.

Gelukkig heb ik het nog niet met m'n paard meegemaakt, maar wel met m'n katten. 1 x een kitten, wat te vroeg bij de moeder weg was gehaald (door een asiel in Utrecht Boos! ), beestje had een darmontsteking en was eigenlijk gewoon aan het doodgaan, dus ik wilde het laten inslapen. Dierenarts A. wilde nog van alles proberen, transfusies, vitamestoten etc. Toen ik hem vroeg hoeveel kans dit 5 weken oude katje eigenlijk had, zei hij: "als je het echt eerlijk wilt weten, eigenlijk niks". Inslapen dus, maar hij vond me erg bot Huilen .

Toen mijn kat na 18 jaar allerlei ouderdomsgebreken begon te vertonen, ben ik met haar naar dierenarts B. gegaan, hij heeft haar goed onderzocht, me aangeraden het een paar dagen aan te kijken en lief voor haar te zijn en gelijk gezegd dat hij niet veel hoop meer had. We hebben het een week geprobeerd en toen is ze rustig ingeslapen, zo kan het dus ook.

Ik ken trouwens een gerenommeerd paardenarts die o.a. witte kolletjes uit Friezen snijdt, dus geldkloppers zijn het al veel langer. Maar het grootste probleem zijn de baasjes die niet reeel zijn en geen afstand van hun (dood)zieke dier willen doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:30

Ik ken alleen maar redelijke, verstandige dierenartsen die naar het belang van het paard kijken. Er zullen wel slechte zijn ja, maar ik heb ze eigenlijk nog niet ontmoet.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:44

Ik werk in een dierenwinkel en hoor veel verschillende verhalen.

Onze eigen da is er heel erg eerlijk in, toen mijn ma onze hond voor de derde keer tegen kanker wou laten opereren zei hij dat het gewoon geen nut en zin had....dat die het niet zou doen.

Er komen mensen in de winkel die elke week een vitamine en prednison spuit moeten halen omdat de da het vertikt te zeggen dat het misschien wel gewoon een voedselallergie is....en hup spuit er weer in.

Een rat met een beestjesprobleem een ivomec injectie geven terwijl bekend staat dat die beeste daar niet zo goed tegen kunnen en er zelfs in plaats van een paar korsten hele wonden aan overhouden.
Mensen gaan weer terug naar de da en hup nog een keer de spuit erin..is leuk joh.

Maar ook mijn eigen da weer die toen ik meerdere malen met mijn kat kwam vanwege een ondefineerbaar iets gewoon zei dat hij verder niets voor me kon doen, dat die er niet uitkwam.
Dat ik naar Utrecht kon gaan maar dat die het heel goed kon begrijpen als ik zei dat het genoeg geweest was. (beest was 2 Utrecht moest en zou er komen, is weer helemaal goed ondertussen)

En ik heb weleens midden in de nacht voor zijn deur gestaan met een doodziek ratje met een baarmoederontsteking....ze is helaas overleden maar dat bezoek heeft hij me cadeau gedaan...hij vondt het zo sneu.

Dus tsja...ik neem de da die niet alleen voor zijn spaarpot maar ook voor het welzijn van de diertjes werkt.
En als je niet tevreden bent, gewoon naar een ander gaan en verder vragen.
Geen genoegen nemen met zomaar iets....veel mensen durven nog steeds hun mond niet open te trekken tegen een persoon in een witte jas.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:57

Tuurlijk zijn er nog genoeg goede DA maar ik heb het hier niet over 1 DA, ik heb toevallig een voorbeeld genomen met mijn paard.

Een dierenkliniek is net zo erg, een paard dat tegen een betonnen muur is opgelopen en een gebroken borstkas had toch in leven laten Bloos! Ze wilde kijken hoe lang hij het vol kon houden Misselijk
Dit is alweer lang geleden bij een kennis van ons gebeurd.

Of onze kat (zelfde dierenkliniek) die een tijdelijke drain in haar keeltje kreeg totdat haar 'ontsteking' minder werd. Ons werd namelijk verteld dat ze toevallig meer katten met hetzelfde probleem hadden gehad en die weer helemaal beter waren.
Nou na die tijdelijke drain heeft ze nog een permanente gehad, maar we zagen onze kat alleen maar achteruit gaan.
Gelukkig hadden we een DA die wel om de kat zelf gaf en ons vertelde dat de kans dat het nog goed kwam wel heel klein was.

En dan heb ik het nog niet eens over de genezers op natuurlijke basis, waar ik al helemaal weinig meer in vertrouwen in heb.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:02

Tsja op zich ben ik het wel eens met het dik gedrukte gedeelte. Ik heb wel eens foto's gezien wat mensen doen uit liefde voor hun paard... maar daarmee ondertussen wel een paard laten lijden. O.a. iemand die een paard had en op de wei zijn been had gebroken. Omdat hij geen afscheid wilde nemen van het paard heeft hij het paard naar stal gehaald en het daar een aantal maanden laten staan. Zo van misschien heelt het been wel... kun jij je dan voorstellen wat dat paard moet hebben geleden?
Ik zie beide kanten van het verhaal.. er zullen geheid dierenartsen zijn die alles voor het geld doen maar er zijn ook een hoop mensen die uit liefde voor hun paard of omdat ze geen afscheid kunnen nemen van hun dier het paard onnodig laten lijden. En dat niet door hebben of niet willen zien.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:40

Ik ben het opzich ook wel eens met het dikgedrukte. Ik ken nu al een aantaldierenartsen die op een gegeven moment zeggen dat de behandeling gestaakt word, maar de eienaren gaan door drammen en dan zijn ze genoodzaakt om door te gaan met de behandeling.

Maar ik ken ook een dierenarts die heel lang positief blijft, maar wel eerlijk zegt als het niet meer werkt. Hij zegt dat de eigenaar het paard het beste kent, en laat de beslissing bij de eigenaar. Dit kan goed uitpakken als je afscheid kan en durft te nemen. Maar de meeste dierenartsen zullen het meestal wel zeggen als de behandeling geen zin meer heeft, misschien dat ze doorgan als ze nog een kans zien. Maar een dierenars is ervoor om het paard te helpen, en de gene die ik ken, geven toch echt wel wat om de beesten die ze behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:50

Ik heb maandag Händell laten inslapen wegens zware atrose.
Mijn DA zei dat hij blij was dat ik die beslissing nam omdat hij vaak ziet dat mensen tegen beter weten van alles blijven proberen om het paard maar op been te houden, precies zo als het in het ver gedrukte stukje staat.
Hij heeft dan ook niet geprobeerd me nog enige behandeling aan te praten.
Aan de andere kant kun je een eigenaar moeilijk verplichten een paard te laten afmaken.
Ik denk dat je als DA wel eerlijk moet zijn tegen je klanten en ze naar eer en geweten moet adviseren, je kunt klanten echter nooit dwingen een beslissing te nemen die ze eigenlijk niet willen maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:53

ik denk dat het een wisselwerking is....... een "foute"dierenarts met een "goede" paardenhouder werkt gewoon (net als viceversa) gewoon goed....... en een Foute va met een foute paardenhouder tja daar kan je bionische paarden van krijgen

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:35

Ik ben het ook wel eens met het vetgedrukte.. Jij en ik kunnen dan misschien van mening zijn dat je eerlijk moet blijven tegenover je paard, maar er zijn genoeg mensen die te ver gaan..

Er zijn zat mensen die wanneer de veearts zegt de behandeling te staken, toch weer verder gaan zoeken naar andere oplossingen.. Lijkt mij best frusterend als veearts zijnde, want die zien ook dat die paarden onnodig lijden..
Het is denk ook mens eigen om grenzen te verleggen..

Uiteraard zijn er ook 'foute' DA's die alles voor geld doen.... Is voor beide kanten iets te zeggen.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:43

Ik heb ook zo'n poedersuiker VA gehad.. Me paardje had koliek en had zich zelf opgegeven lag in de bak draaide met haar ogen en liet haar tempratuur zakken (einde verhaal dus). Huilen . Maar nee hoor die trut wou me niet doorsturen naar Utrecht lekker zelf geld binnen halen en zelf door dockteren Boos! ... Toen heeft me oom (ook dierenarts) Utrecht gebeld dat we er aan kwamen en heeft die vrouwlijke dierenarts even flink de waarheid gezegt Tong uitsteken ... Toen we in Utrecht kwamen hebben ze van alles en nog wat gedaan.. En ze kwam er weer helemaal goed uit Haha! .. En dat was zeker niet zo geweest als ik naar die trut had geluisterd Boos! .. Zit nu dus ook bij een andere kliniek..
Ben het wel een BEETJE eens met dat vet gedrukten stukje want er zijn een hoop mensen (ook in mij omgeving) die gewoon door gaan met een paard wat echt niet meer kan...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:04

Ik heb een tijdje geleden in de krant gelezen ( weet niet meer welke)
Dat er in amerika een DA bij een kat de peesjes heeft doorgesneden omdat de kat steeds in de gordijnen klom ( zoiets ongeveer)
Hoe vinden jullie dat dan? Zulke mensen moeten ze zelf de peesjes een doorsnijden omdat ze zulke dingen doen!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:36

Maar dat soort dingen gebeuren ook in nederland hoor!

Als katlief te vaak in de gordijnen hangt of aan de dure meubels krabt zijn er rustig nog DA die dan even de nageltjes verwijderen Misselijk .


Gelukkig ben ik tot nu toe alleen maar bij eerlijke DA geweest.

Vorig jaar met Felix. Hij was heel eerlijk om te zeggen dat nog een keer inspuiten eigenlijk geen zin had en dat ie alleen zenuwsnede's deed op dringend verzoek van de eigenaar Maar hij was er absoluut geen voorstanders van. Ikke ook niet dus is ook niet gebeurd.
Ik heb een andere oplossing gevonden.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:33

onze dierenarts is wel echt een goeie..
maar 1x kwam hij ermee dat het misschien beter was om fleur in te laten slapen (is het paard van een kennis van me).
fleur heeft een slokdarm verzakking en vant voorjaar ging het echt slecht met haar.. dan lag ze doodziek in de wei. elke keer als ze een of andere spuit kreeg ging het weer een paar weken goed, maar dan weer mis.
de laatste keer dat hij geweest is, zei hij dat het misschien beter was om al een beetje afscheid van haar te nemen. want zo was het ook niet echt goed voor haar paard. Zij wilde hier toen niets van weten en liet hem nog een keer die spuit geven.
nu een half jaar later gaat het harstikke goed met fleur. ze is lekker vrolijk en ziet er heel goed uit. enne de dierenarts heeft sindsdien niet meer langs hoeven komen voor haar!
moet je er eens aan denken dat ze een half jaar geleden ingeslapen zou kunnen zijn..

tuurlijk zijn er ook genoeg gevallen waarbij het wel nodig is. ik heb met een vriendin een jaarling arabier gehad. heel mooi lief beestje. maar op een gegeven moment kwamen we erachter dat hij vaak lag en dan niet meer of moeilijk overeind kon komen..
dierenarts laten komen (toen we hem een keer echt niet meer overeind kregen) en die kwam tot de diagnose dat zijn ruggewervel vergroeid was en dat hij hierdoor niet meer terug omhoog kon komen.
hij gaf ook het advies om hem in te laten slapen. dit hebben we ook laten doen. want het beestje had alleen maar pijn. dat zag je gewoon aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:51

Citaat:
En dan heb ik het nog niet eens over de genezers op natuurlijke basis, waar ik al helemaal weinig meer in vertrouwen in heb

En ik heb daar door enkele dingen meer vertrouwen in gekregen dan in de gewone DA.
Dus juist net andersom Lachen
Die kijken imo helemaal niet verder dan hun neus lang is.

Denk dat het voor mens en dier beter zou zijn dat de reguliere en alternatieve eens samen gingen werken.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:49

Net als bij alle andere beroepen heb je ook bij dierenartsen degenen die alleen maar veel geld willen verdienen. Ik probeer als dierenbezitter zo realistisch mogelijk te zijn en zal altijd proberen het goede voor mijn dieren te doen. Wees als dierenbezitter altijd kritisch en vraag door als een da wat voorsteld.

Ken nog een ander verhaal. Paard heeft peesblessure, eigenaar heeft een half jaar lang met paard gestapt e.d. Paard is hersteld en ze gaan de training weer opbouwen. Paard trapt in de wei zijn ijzer er onderuit en trekt daarbij de pees helemaal door. Eigenaar besluit paard in te laten slapen. Wat zegt de verzekering?? Paard kan nog lopen, pees hersteld wel weer en je kunt paard nog in de wei laten lopen en er mee wandelen!! Frusty
Paard is een bloedpaardje en wil graag bewegen, hij reed endurances met hem, zo'n paard maak je daar toch helemaal niet gelukkig mee buiten het feit dat hij er waarschijnlijk altijd last van blijft houden.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:25

Ik werk zelf in een dierenkliniek als dierenartsassistente en je merkt eigenlijk hele verschillende reacties. Er zijn inderdaad mensen die echt tot het uiterste gaan tot het dier echt geen stap meer kan verzetten en die niet willen laten inslapen, ondanks het advies van de dierenarts. Tja, wat moet je dan als dierenarts, je kan iemand niet dwingen zijn dier in te laten slapen en dan kun je er maar beter voor zorgen dat het dier met de nodige behandelingen en medicatie een zo'n prettig mogelijk leven heeft. Anderzijds zijn er ook mensen die hun dier al willen laten inslapen voor een simpele blaasontsteking (oid).

Ik vind wel dat hoe de situatie ook is, dat de dierenarts/kliniek de eigenaren op de hoogte moeten brengen van de mogelijke behandelingen. Waarbij hij uiteraard het advies kan geven wat hem de beste optie lijkt, maar de beslissing welke behandeling wordt ingezet ligt nog altijd bij de eigenaren. En tenzij de beslissing echt onredelijk is, zal de dierenarts de gewenste behandeling dan ook uitvoeren. (dus geen euthanasie bij simpel op te lossen aandoeningen)

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:04

Ik ben heel erg tevreden over mijn paardenarts. Hij is vriendelijk tegenover mijn paard, neemt problemen altijd serieus op en hij komt op tijd. Hij neemt ook eindeloos de moeite om te zorgen dat je zelf begrijpt hoe iets werkt of in elkaar steekt. Dat is iets dat ik ook echt kan waarderen. Ik verwacht ook wel dat hij eerlijk is. Als het afgelopen zaak met mijn paard zou zijn, dan zou hij dat ook absoluut zeggen.

Verder geeft hij zonder moeite zijn mobiele nummer aan klanten af, zodat je hem direct zonder centrale kan bellen. Ook om te overleggen of vragen te stellen. Helaas zijn meer mensen tevreden over hem, want ik kan wel merken dat hij steeds drukker wordt. Haha!