hoe tuigers getraind worden.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:12

Tja net als met springen en dressuur gebruikt ieder zijn eigen methode. De ene hoog de andere laag net wat bij het paard past. Net zoals onder het zadel zijn er voor de menners diverse hulpmiddelen de ene beter dan de andere. Tevens heb ik wel in de gaten dat het trainen van een tuiger/hackney moeilijker en lastiger is dan een rijpaard.

Paar jaar geleden hebben ze bij ons een clinic gehouden over het trainen van tuigers was heel leuk om te zien. Er waren diverse bekende rijders die demo's gaven met hun paarden. De ene doet het idd met een opzet de andere met schoenen ook heb je van die ringen die om de voeten worden gedaan voor meer actie. De kleine hackney moet wel in de schoenen omdat hij daar beter van wordt bij een ander is het niet nodig. We hebben veel concoursen gereden zonder opzet teugels omdat het niet nodig was op het laatste hadden we hem wel weer hard nodig omdat hij voorbeen verloor (ging lager in de hals lopen en voorloor daardoor voorbeen maar ook achterbeen). Er worden ook een aantal tuigers onder het zadel gereden voor verbetering.

In Hagestein afgelopen jaar was er nog een clinic met Opgenoort deze werd lang en laag gereden en dan langzaam omhoog wauw wat ging dat paard lopen. Dus eerst door het lijf en dan meer oprichting vragen. Mooi door het lijf en een super voorbeen.

Als ik nog eens van zo'n clinic hoor zal ik je pben.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS



UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:16

Op welke stal staan je dan ik bedoel welke rijder en paarden?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:14

Euhh er is wel een verschil tussen het trainen voor de kar van een gelder of halflinger en het trainen van Hackney's en Tuigers voor de show. Voorbeen en achterbeen moet nu eenmaal getraint worden.

Afgelopen zomer heb ik veel geleerd van het trainen/rijden ik vind het een vak apart ik doe ze ook niet na. Wat dat betreft echt een mannen vak. De ene wordt erg lang en laag getraint zonder druk of wat dan ook de andere moet gelijk omhoog en gaat met veel druk gepaart het is maar net het paard en het type trainer. Zo kan je een Anky ook niet vergelijken met een Jeroen of wie dan ook.

Tuigpaarden werden nooit onder het zadel getraint dit is iets van de laatste jaren (amerikanen doen het namelijk wel). Ik denk dat een hoop oudere trainers het absoluut niet zullen doen. En een hoop ouders showpaarden vinden het wel vreemd opeens iemand op de rug.

Desiree ik heb al gemerkt dat er op bokt geen echte tuigpaard trainers zitten die er werkelijk verstand van hebben en het ook doen. Je zou eens op de site van het showpaard kunnen kijken voor wel de nodige info. Dat is een mooi blad met super foto's erin.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:03

Desiree schreef:
Ook veel galopperen om los te komen. Hij zegt dat galop niet telt bij een tuiger. Ik zei dat contragalop bij mijn L2 paard ook niet telde, maar dat het een fijne oefening was om te gebruiken om hem los te krijgen.


Galop moet je absoluut NIET trainen bij tuigers dit gaat problemen in de ring opleveren. Ze kunnen het wel en ook best goed alleen willen ze het dan in de ring ook gaan doen en dat moet juist niet. Het gaat om de draf. Desiree je zou echt eens bij een groot concours moeten krijgen hoe dat er aantoe gaat.

Citaat:
Ik heb vroeger een tijdje hackneys verzorgt. Die kregen een band met ringen om de kogels van de voorhoeven. Dan ging er een riem/lijn van de linkerhoef, onder de buik door een ring van de singel, en dan naar de rechterhoef. Deze lijn/riem ging ook weer naar de hand van de longeur. Hoe het allemaal precies zat weet ik niet, maar ket kwam er eigenljik op neer dat als ze links neerzette, rechts omhoog getrokken werd


Dit heten dus een paard in de schoenen zetten. Hiermee train je ook een stuk soeplesse in het paard. Sommige hebben dat nodig maar sommige absoluut niet. Dit is een hulpteugel en kan net zoals een slof totaal verkeerd gebruikt kan worden helaas te vaak verkeerd. Het is absoluut een goed hulpmiddel als je er mee weet om te gaan. Dat vallen is absoluut niet erg het paard moet leren in het ritme te komen die de menner aangeeft. Ik kan je zeggen dat het wel moeilijk is vooral als het paard ertegen gaat vechten. Heel veel tuigers gaan ook onkant door de ring hiermee kan je dat trainen.

Net zoals mensen die hier schrijven dat hun tenen krommen bij dat trainen krommen mijn tenen bij het feit dat de niet weten waar ze over praten. Ik wist het ook niet maar wil het wel leren en kijk veel. Niet 3 minuten en dan weg nee de hele training en zie het paard verbeteren of niet.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:05

Desiree schreef:
Ik vind dat die lui te veel gefocussed zijn op de benen van de tuigers. En dan krijge je beinepferde. Ze letten totaal niet op hoe het dier door het lijf beweegt en ze vergeten dat dat OOK grote invloed heeft op de gangen.


Die mensen zijn idd niet goed bezig en weten ook niet waar ze mee bezig zijn. Je zal zien dat die mensen ook geen hoge klasse rijden en ook vaak achteraan eindigen.

Ik zeg altijd: je hebt rijders en je hebt trainers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers