Het lukt allemaal niet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Het lukt allemaal niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 23:16

Ik zit op 't moment in een grote dip tijdens het rijden van m'n pony.
Ik heb hem nu ongeveer 3 jaar. Het eerste jaar ging het heel slecht. Amrad werd steeds drukker (we hadden hem gekocht als een rustige en brave pony). Buiten ben ik een paar keer met hem recht op de weg afgevlogen, omdat ik hem niet meer kon houden. In de bak werd hij ook steeds vervelender. Overal van schrikken etc etc. Ik werd steeds banger, waardoor hij natuurlijk weer vervelender werd.
Dit is met behulp van m'n instructrice weer goed gekomen gelukkig Lachen Buiten ben ik nog steeds best bang, maar daar wordt ook aan gewerkt.
Het rijden ging de laatste tijd hartstikke lekker. We waren goed op weg met de ontspanning en de nageeflijkheid.

Maar de laatste tijd gaat het echt weer van geen meter Scheve mond Amrad vertikt het om mee te werken. Hij steekt z'n hoofd in de lucht, pakt zijn bit vast en doet precies waar hij zin in heeft. Normaal kon ik dit wel oplossen door even te gaan stappen en hem er weer bij te vragen, maar ook dit lukt op het moment niet meer.
Het is niet dat hij het niet snapt of niet kan, hij vertikt het gewoon. Dinsdag had ik priveles. Toen was hij ook ontzettend vervelend, maar dan krijgen we het wel opgelost. Maar thuis begint het weer opnieuw, en wat ik ook doe, het lukt niet om hem ook maar een beetje nageeflijk te krijgen.
Van m'n instructrice moet ik hem even een tijdje goed aan pakken omdat hij me gewoon loopt te pesten. Maar ik krijg het thuis gewoon niet voor mekaar. Van haar mag ik er een keer een slofteugel aanhangen (ik weet dat ik nu half bokt over me heen krijg), terwijl ze zelf heel erg op de ontspanning is gebrand, en echt niet snel zal zeggen van; 'hang er maar een hulpteugel aan'. Zelf ben ik er eigenlijk ook erg op tegen. Ik vind dat het zonder ook opgelost moet kunnen worden.
Maar op het moment lijkt het even niet anders te kunnen... Maar toch durf ik eigenlijk niet goed aan die slof te beginnen. Het moet ook zonder kunnen toch? En ik heb nog nooit met slofteugel gereden. Ik kan het natuurlijk eerst een keer in de les proberen, zodat ik er bij geholpen kan worden. Ik wil het liever zonder hulpteugels oplossen, maar nu eindigt het elke keer in ruzie met m'n paardje, terwijl het dan misschien wel even helpt en Amrad weer wat beter bij de les blijft en weet dat hij moet luisteren naar degene die op z'n rug zit...

Ik weet dat er velen van jullie tegen de slofteugel zijn (ik zelf dus eigenlijk ook). Maar kan het kwaad als ik hem alleen even als hulpmiddel gebruik om even uit die slechte periode te komen? Ik ga er dan niet zelf mee klooien, en probeer het dan eerst een keer als ik les heb...
Zodra het goed gaat gooi ik dat ding meteen weer in de kast.

Ik kom er zelf echt niet meer uit. Ik kom nu al 3 dagen in tranen van m'n pony af, gewoon uit frustratie omdat hij niet luistert. Vandaag had ik wedstrijd (2x laatste, 141 pnt en 142 pnt). En terecht, want het ging gewoon slecht. Ik maak me dan ook niet kwaad om de punten, maar wel om het feit dat ik na 3 jaar nog steeds geen klik met m'n paardje lijk te hebben.

Ik heb gewoon geen zin meer om te rijden, omdat het toch niet lukt. Een paar dagen iets anders doen helpt ook niet. Alles gaat goed, maar zodra ik er weer op stap begint het weer...

Is het nou stom dat ik er zo gedemotiveerd van raak dat ik in tranen van m'n pony af kom of zijn er meer mensen die dit hebben?

Bedankt voor het lezen in ieder geval Lachen Misschien een onnuttig topic voor veel mensen, maar ik moest het even van me af typen. Baal er gewoon zo van dat het allemaal niet lukt Verdrietig

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:28

Weet je zeker dat het niks medisch is?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:29

Als ik jou was zou ik een keer wat anders met hem gaan doen dan alleen maar dressuren! ga bijv. een keer springen!
en een slofteugel hoeft egt niet verkeerd te zijn hoor! zolang je hem maar niet verkeerd gebruikt!
Ik gebruik soms een slofteugel om mn pony er net wat ronder doorheen te zetten waardoor die wat meet ontspant heeft ie alles losgelaten dan gata ie er weer af! an het is echt niet omdat het niet goed met rijden! we rijden Z dus aan de teugel lopen kan ie wel Knipoog
succes met je pony Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:31

soms heb ik BTW ook van die dips! dan doe ik het gewoon een paar dagen rustig aan en ga ik boekjes lezen over paarden en wat die top ruiters doen met die paarden! dan raak ik wee helemala gemotiveerd en kan ik niet wachten omhet ene suit te proberen met mn pony Tong uitsteken

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 10:56

Aramat
Ik denk dat we daar wel van uit kunnen gaan. Ik heb wel vaker van zulk soort periodes gehad, en als m'n instructrice er dan op stapte dan kon hij ineens wel weer super lopen. Het is gewoon een kwestie van het vertikken omdat hij heel goed doorheeft dat ik nog te onervaren ben om alles op te kunnen lossen.

INkie
Ik probeer al zoveel mogelijk afwisseling te houden in het werk. Ik rijd op z'n meest maar om de dag dressuur, want ik heb zelf uitgevonden dat Amrad, wanneer ik een paar dagen achter elkaar dressuur alleen maar vervelender wordt.
Ik probeer dus al zoveel mogelijk af te wisselen. Het probleem is dat ik niet te vaak kan gaan springen (wat hij juist erg leuk vindt) omdat Amrad hoefkatrolontsteking heeft.
Buiten rijden durf ik op het moment ook niet goed aan...
Maar in plaats daarvan ga ik dan eens een keer een stukje met hem wandelen, longeren, of ik ga in de bak gewoon wat met 'm aanteuten aan een halstertje oid.
Meestal als het zo slecht gaat los ik het ook op door een paar dagen wat anders te doen, maar dat lijkt op het moment dus ook even niet te helpen...

Achja, we zien wel weer verder, we komen er vast wel weer een keer uit hoop ik.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:04

Ik zou gewoon een keertje proberen met slofteugel en dan inderdaad even met wat hulp. Misschien kun je vanuit daar weer ontspannen gaan verder en komt het weer goed. Ik heb ook van die periodes gehad, ik kon mijn pony niet zonder pessoa bit rijden en daqn hield ik hem nog niet. Daarna ging het beter, ik kon met gewoon bit. En vervolgens kwam er weer een periode van ook kop in de lucht, vast zijn, niks er mee kunnen. Dus moest ik weer op het pessoa bit overschakelen. En nu is het weer goed, hij loopt lekker ontspannen met het gewone bijt. Je kunt dus best wel eens wat scherper bit of hulpteugel gebruiken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:06

Ik ga er dan even vanuit dat het niets medisch is...
Het lijkt mij niet verkeerd om even een keer die slof eronder te hangen, mits onder begeleiding (wat je zelf dus ook al aangeeft). Ik heb het recent ok een keer gedaan bij mijn merrie, ook tijdens m'n les op advies vanm'n instructrice. Mijn merrie, gooide constant haar hoofd in de lucht, pakte het bit vast en begon te rennen (helemaal uit het niets en zonder reden). Ik heb er toen even een slof onder gehad, zolang ze normaal liep hing die slof ook gewoon slap, maar gooide ze haar hoofd de lucht in kwam er druk op te staan. Zodoende nam ik haar wapen weg in feite, want zolang ze haar hoofd de lucht niet in kan gooien heb ik veel meer over haar te zeggen en kon ze dus ook niet zo makkelijk er tussenuit knijpen.
Het grote voordeel van de slof is, dat mocht hij wel in paniek raken, of mocht er iets fout gaan, dat je de slof ten alle tijde los kan gooien.

En als het inmiddels zo erg is, dat je in tranen van je pony afkomt omdat het niet gaat, dan moet er gewoon wat gebeuren. Dat is namelijk voor geen enkele partij leuk
Daarbij denk ik dat je instructrice het beste in kan schatten hoe de situatie is en wat er moet gebeuren. Bespreek je twijfels gewoon ook even met haar....
Succes ermee!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:11

soms klikt het gewoon niet tussen een paard en een ruiter. je kan dan blijven vechten, maar je kunt ook een om je heen kijken naar wat voor type paard beter bij je past.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:30

Idd, soms klikt het gewoon niet (heb helaas eigen ervaring hierin).
Maar de periodes dat hij wel netjes loopt, heb je dan ook het gevoel dat je er echt fijn mee kan rijden?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:49

misschien is het goed om een tijdje afstand van je pony te doen of er een keer iemand anders op gaat rijden....want meestal heb je na een tijdje wel weer zin om te rijden en gaat het meteen een stuk beter omdat jij er ook were helemaal zin in hebt!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 12:20

Richtje
Wat jij typt ken ik dus ook, gewoon ineens uit het niets het hoofd in de lucht gooien en gaan rennen. Nu kan ik dat meestal wel voorkomen, maar het eerste jaar dat ik Amrad had heb ik dat dus ook vaak genoeg gehad. Nu komt het zover meestal niet meer, maar ik denk als het zo doorgaat dat het dan misschien wel weer zover komt. Vandaar dat ik nu ook in wil grijpen voordat we weer steeds verder van huis raken.

In de periodes dat hij wel fijn loopt heb ik veel zin om te rijden. Natuurlijk gaat dan ook lang niet alles vlekkeloos. Ik moet nog zoveel leren, maar dan heb ik er wel plezier in om te rijden.

missnynke
Je hebt daarin wel gelijk, en soms denk ik ook wel eens van; 'waar ben ik aan begonnen'. Maar als het dan weer goed gaat heb ik er weer veel plezier in Lachen En ik hou gewoon heel veel van m'n paardje, zou hem niet weg kunnen doen.
En ik denk dat je met elk paardje wel zulke periodes tegen zal komen. Misschien bij de een wat erger dan bij de ander, maar toch...

INkie
M'n zus heeft ook al aangeboden om hem een tijdje te rijden. Maar dan luistert hij straks bij haar wel, en dan begint het misschien bij mij weer van voor af aan. Ik wil het graag zelf op kunnen lossen (ik ben nogal dwars hier in geloof ik Bloos ).

Bedankt voor jullie reacties allemaal Lachen
Ik ga van het weekend denk ik gewoon wat anders met hem doen, niet dressuurmatig rijden. Dinsdag heb ik les. Dan vraag ik m'n instructrice wat ik het beste kan doen, en rijd ik desnoods een keer met slof zodat ze me hierbij kan helpen als dat nodig is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:28

Als je al aangeeft dat het goed gaat zodra je instructrice erop zit, los je denk ik niets op (behalve dat je voor jezelf een rustperiode inlast) met er iemand anders een tijdje op laten rijden

Zolang je er echt plezier in hebt in de periodes dat het wel goed gaat, en je verder helemaal weg bent van hem. Gewoon doorgaan en hem zeker niet verkopen...

Succes dinsdag!
Houd je ons op de hoogte?

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:53

gewoondoorzetten!!!!!!!!1!!!!!!!!!!!:))

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:42

joortje schreef:
gewoondoorzetten!!!!!!!!1!!!!!!!!!!!:))


*gaat even offtopic, en zegt misschien iets heel erg grofs* Maar heb al aantal keer van zulk soort berichtjes van je gelezen joortje...
En denk niet dat sommige mensen daarop zitten te wachten...
"Gewoon doorzetten" wat is dat nou voor antwoord....
Als je een hoger berichtaantal wil, ga dan bij ITP en HAW reacties geven op de mooie paardjes die voorbijkomen, maar niet bij zulk soort (om het zo maar te noemen) seriuze topics zulk soort nutteloze antwoorden geven...
Denk dat dit heel grof overkomt, maar wilde dit al een hele lange tijd zeggen....

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:15

Misschien kan je ook proberen om met hulpteugels te longeren. Eerst een tijdje zonder zodat je kan zien wanneer en om wat voor reden hij moeilijk gaat doen. Zodra je dat door hebt kan je het proberen op te lossen met hulpteugels. Je instructrice wil hier vast ook wel mee helpen.
Succes dinsdag met de les. Ik hoop voor je dat het goed gaat.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:01

Hoe herkenbaar... Verdrietig Ik heb nu weer iets nieuws uitgevonden met Trix, gewoon rijden met helemaal niets erop of eraan. Ik vond het wel leuk om haar te leren hoe het sturen werkt met alleen een touw om de hals, en toen dat goed ging heb ik het hoofdstel eraf gegooid, en daarna het zadel. Geweldig is dat!
Probeer gewoon eens een tijdje alleen maar een beetje lol te hebben, je paard iets nieuws te leren ofzo.
Trix vindt het iig helemaal geweldig, ze gaat heerlijk ontspannen lopen als ik dat doe, ze gaat zelfs achterwaarts als ik dat vraag met alleen een touw. *LOL* En ze had ook geen bit meer om vast te pakken, dus wijken etc kon ze ook opeens. Je schrijft wel dat je pony veel schrikt, dus dan is het misschien niet helemaal geschikt. Het valt te proberen, maar houd eerst gewoon het hoofdstel erbij. Knipoog
Maar goed, je kunt ook proberen gewoon met even een tijdje met een los teugeltje te rijden, ik weet het, waslijntjes zijn verboden, maar dan heeft ie tenminste niets om op te hangen en leert dan een beetje op zijn eigen benen te lopen.
Verder weet ik niet wat je kan doen, misschien je pony eens helemaal na laten kijken, maar dat was ook alles. Zit met Trix ook regelmatig in een dip maar probeer er het beste van te maken. Knipoog

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:04

Met een slofteugel is niks mis, ik wou dat ik Jessica daarmee in de lessen kon laten lopen (ze is manege-paard). Wel is het natuurlijk zo dat het geen gewoonte moet worden om met slof te rijden en je moet hem wel goed gebruiken.

En nee, het is helemaal niet gek dat je huilend van je paard afkomt, dat heb ik ook welis, hoor! Dan baal je zo! Vrijdag liep Jessica ook voor geen meter, stijf, sterren kijken... Ze werkt gewoon niet mee dan en dat is heel frustrerend en ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt, ja! Heel veel succes ermee, groetjes!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 23:29

Richtje
Ik zal jullie op de hoogte houden hoor! Van 't weekend heeft m'n zus even op Amrad gereden, bij haar liep hij ook erg door te drammen... Vervelend, maar toch ook wel weer een beetje een geruststelling dat hij 't niet alleen bij mij doet Bloos
Ik weet dat ik geschreven had dat ik van 't weekend wat anders met hem zou gaan doen, maar ik ben gisteren heel de dag naar SixFlags geweest, en toen heeft m'n zus 'm stiekem zonder mijn toestemming gereden Knipoog

joortje
Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan... Maar goed, door Ilkkah haar berichtje ben ik ook even zo brutaal geweest om te kijken naar je andere berichtjes, en die hadden ook niet erg veel inhoud... Sorry, offtopic!

Mistic
Ik longeer al af en toe met hulpteugels, soms ook zonder. Als hij echt moet werken longeer ik met bijzetteugels, als hij gewoon alleen even een beetje moet bewegen en ik heb geen zin om er lang over te doen, dan doe ik het zonder.
Hij kan dan heel fijn lopen met longeren, maar hij heeft ook dagen dat hij zich dan niks van de hulpteugels aantrekt.

Lepeltje
Dat doe ik inderdaad ook wel eens, gewoon eens lekker zonder zadel en hoofdstel er op klimmen, met alleen een halster en een touwtje. En dan luistert hij wel goed (durf het nu alleen even niet zo goed aan omdat ik als het een tijdje zo slecht gaat meteen een eind m'n zelfvertrouwen kwijt raak Scheve mond ). Maar het is inderdaad heerlijk om gewoon soms maar wat aan te modderen dan als het echt niet wil lukken Lachen

LoveJess
Gelukkig dat ik niet de enige ben die zo gefrustreerd kan raken Knipoog
Nee, ik ga er dan zeker geen gewoonte van maken om met slof te rijden, zoals ik al eerder schreef doe ik het liever allemaal zonder hulpteugels! En omdat ik geen ervaring heb met een slof wil ik het ook eerst een keer in de les proberen, want ik zou me ontzettend schuldig voelen als ik er meer mee ga verpesten dan dat ik er goed mee doe.


Hartstikke bedankt voor jullie mee denkende reacties! Ik laat morgenavond of woensdag horen hoe de les is gegaan!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:05

Ik denk dat je misschien een medische oorzaak moet zoeken, laat m mssn even nakijken door de da. Anders kan je het mssn met slof proberen, maar als je echt elke dag met tranen van je pony afkomt, moet je mssn uitkijken naar een rustigere pony die wat beter bij je past, want zo is het rijden toch ook niet meer leuk?
Maar ik zou m even laten nakijken door de da, en zeker niet zelf gaan proberen met de slof! Laat je wel helpen door je instructeur!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:33

Ik dacht dat medische oorzaak uitgesloten was Verward
En ze was sowieso niet van plan om met slof te rijden, zonder begeleiding dacht ik.....

Maar hoe is je les gegaan?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:23

Misschien moet je eens gaan uitkijken naar een andere pony?

Anders zou ik iemand anders een keer vragen (een strenge sterke ruiter)
eens vragen hem een keer flink aan te pakken

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 19:14

Even als eerste... Misschien dat het aan mij ligt, maar ik heb het idee dat er hier een aantal mensen zijn die reageren voordat ze goed hebben gelezen wat er verder al getypt is.

Ik heb zelf al duidelijk aangegeven dat ik niet zelf met een slofteugel ga rijden zonder begeleiding.
Ook heb ik al gezegd dat ik niet van plan ben om op zoek te gaan naar een andere pony en heb ik daar ook redenen voor gegeven.

Natuurlijk is een medische oorzaak nooit helemaal uit te sluiten, maar ik ben er, zeker naar m'n les gisteravond, behoorlijk zeker van dat het niks medisch is.

Gisteren dus priveles gehad. De eerste 20 minuten liep Amrad super. Ik had m'n instructrice al verteld dat het thuis van geen meter wou lukken, en dat m'n motivatie ook even ver te zoeken was.
Ze stond er daarom ook wel verbaasd van dat hij toch zo lekker liep. Hij was heerlijk ontspannen, gaf netjes na, was lekker voorwaarts en reageerde goed op m'n been.
Maar na 20 minuten begon het weer, hij ging door lopen drammen, negeerde m'n hulpen, was absoluut niet van plan om te ontspannen of ook maar iets nageeflijk te komen.
Vorige les hadden we het met wat meer druk aan de voorkant geprobeerd. Omdat hij daar eigenlijk alleen maar tegen in kwam zei m'n instructrice dat ik hem nu maar weer eens gewoon zelf moest laten zoeken. Hij liep dan op een duur ook echt even te zoeken, maar na 3 passen lekker gelopen te hebben komt hij er weer uit en verzet zich weer overal tegen.
Toch gewoon op dezelfde manier doorgereden, maar hij liep weer overal op door te drammen. Het was niet zo erg als thuis, maar het ging dus weer slecht.

Ik heb na de les nog een tijdje met m'n instructrice staan praten. Ook zij piekert zich suf over waarom hij nou zo zou doen. Maar doordat hij de eerste 20 minuten wel super liep kunnen we denk ik wel uitsluiten dat het iets medisch is, want dan zou hij dan ook niet zo lekker lopen.
In de wei loopt Amrad ook elke keer de andere paarden te klieren enzo, dit wist m'n instructrice ook. Amrad is sowieso dominant en bazig naar de andere paarden, maar op het moment is het weer wel erger dan anders. M'n instructrice zat te denken dat hij dus misschien gewoon weer eens een periode heeft van wat meer dominantie en uitproberen, omdat dat dan weer wel overeen zou komen met het drammen, en het klieren in de wei.
Natuurlijk weten we niet zeker of dit zo is, maar het is wel een mogelijkheid.
Ik moet hem nu in ieder geval met longeren bijzetten, en voorlopig even met m'n thiedeman rijden, omdat het anders misschien alleen maar erger en erger wordt. M'n instructrice had liever dat ik m'n thiedeman er weer bij pakte omdat ik zelf onzeker ben over het gebruik van die slof.

En als het zo door ging zou zij er binnenkort wel weer een keertje op stappen, kijken of dat wil helpen.

We blijven dus maar proberen, we zullen wel zien. Ben er door m'n instructrice ook nog even aan herinnerd dat hij een half jaar tot een jaar terug alleen nog maar zo liep. Van de zomer zijn we samen een heel eind verder gekomen, en daardoor lijkt het nu voor mij allemaal weer veel erger. Maar m'n instructrice had daar wel gelijk in, soms vergeet je dat 't nog veel erger is geweest. We zijn nu dus wel even terug bij af, maar goed, hopen maar dat we snel weer terug komen waar we gebleven waren!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:47

Ook voor mij is je verhaal herkenbaar. Heb zelf ook weleens zitten twijfelen of ik m'n paard niet beter kon verkopen, maar op het moment dat ik daar serieus aan dacht, wilde ik er ook niets van weten.

Je moet in elk geval weer lol in het rijden krijgen en dat lukt alleen maar als jij en je pony elkaar weer beter begrijpen. Ik denk dat het gebruik van een slof daarbij niet de oplossing is. Goede begeleiding wel. Maar zo te lezen weet je instructrice op dit moment zelf ook niet echt een goede oplossing voor jullie communicatie stoornis. Misschien heb je tijden lang met veel plezier bij haar gelest, maar je hebt nu echt iemand nodig die je verder kan helpen. Soms kan lessen bij een andere instructeur heel verhelderend zijn. Ergens waar je met de ene instructeur misschien op vast loopt, kan een ander je wel mee verder helpen.
Verder zou ik tijdelijk ook vaker dan een keer per week lessen. Natuurlijk kost dat wel meer geld. Maar met en goede instructeur moet die investering het wel waard zijn. Het zou het mooiste zijn als je voorlopig zoveel mogelijk onder begeleiding kan rijden. En het kan geen kwaad als je pony een paar keer gereden wordt door iemand die hem er echt goed doorheen kan rijden. Natuurlijk wil je het zelf graag leren, maar een beetje hulp daarbij kan geen kwaad. En wedstrijden zou ik maar even laten voor wat het is totdat het allemaal weer een beetje goed gaat. Anders is dat alleen maar frustratie en daar wordt niemand beter van.
en geniet verder van de andere leuke dingen die het hebben van een eigen paard met zich mee brengt: als íe door de wei aan het rennen is, lekker met je pony trutten enz.

succes ermee.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:00

Het klopt dat m'n instructrice momenteel ook even niet weet hoe we verder moeten. Ze is ook echt even aan het zoeken. Ik denk dat er nu veel mensen zijn die meteen het beeld krijgen van een slechte instructrice. Maar ik ben heel blij met haar, ze heeft me vooral het eerste jaar veel vertrouwen terug gegeven in m'n pony, ik heb ontzettend veel van haar geleerd. Nu houdt het inderdaad even op, maar ik vind dat ook niet onlogisch, elk paard en elke ruiter is natuurlijk anders, kan me er dus ook iets bij voorstellen dat je als instructrice soms ook even moet zoeken hoe iets moet.
Ik wil heel graag bij haar blijven lessen, maar ik besef wel dat als we er echt niet samen uit komen dat het beter is om naar iemand anders te gaan zoeken! Voorlopig probeer ik het nog even, mochten we echt vastlopen, dan ga ik eens rondkijken hier in de buurt voor andere instructie. Ook al zijn het maar een paar proeflesjes, zo zie je natuurlijk wel weer wat voor andere manieren er misschien nog zijn.

Ik zou heel graag vaker in de week willen lessen, heb het er ook al met m'n moeder over gehad dat ik eigenlijk het liefst een tijdje alleen maar onder begeleiding zou willen rijden. Maar helaas is dat niet mogelijk, natuurlijk is het duur, maar dat is niet het grootste punt. Ik heb zelf alleen weinig tijd vanwege school, m'n instructrice heeft het druk met lesgeven (heeft ook nog een manegebedrijf, dus niet veel tijd over). En m'n ouders hebben een eigen bedrijf, dus die hebben het ook druk met het werk, en als ik dan les zou hebben zou het 's avonds zijn en hebben hun vaak geen tijd of energie meer om mij naar les te brengen. Jammer, maar wel begrijpelijk denk ik.

Ik ga inderdaad proberen of m'n zus hem er misschien wel beter door heen krijgt als ze zin en tijd heeft om hem te rijden.

Had voor mezelf ook al besloten om voorlopig eventjes te stoppen met wedstrijden rijden, aangezien het toch nog niet erg wil lukken. Dit was mijn eerste jaar waarin ik officieel wedstrijden ben gaan rijden, is dus nog niks van terecht gekomen, maar dat zie ik dan maar gewoon als een beetje ervaring Lachen
Ik wil nu eerst zorgen dat ik hem lekker aan het lopen krijg, en daarna zien we wel weer of ik dan weer zin heb om te gaan starten.

Van de andere dingen geniet ik gelukkig nog genoeg Lachen Alleen het rijden is het probleem de laatste tijd...


Hartstikke bedankt voor je berichtje, duidelijk geschreven, daar heb ik wat aan! Lachen

hieronymos
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:12

wat je ook kunt proberen is een thiedeman/teugel dit is ook een hulpteugel maar minder moeilijk in gebruik je hebt nm een soort van martingaal alleen,aan de uiteinde zitten musketonhaakjes die je aan de teugel(je koopt dit ineen geheel) kunt bevestigen op 3 lengte's als je paard dan geen weerstand biedt heeft deze geen werking zodat je toch een soort van zelf bepaald hoeveel teugeldruk er is tijdens het rijden en je kunt het ook niet verkeerd gebruiken wat je met een slofteugel sneller hebt,ook heb je geen dubbele teugel!
Ik hoop dat je snel weer véél rijplezier hebt en kom op elke ruiter/amazone kent problemen.