Marillion koliek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-01 18:41

Ja hoor, die van mij krijgt weer koliek, de 4e keer inmiddels.
Op zich had ie het niet zo erg, maar op zaterdag (tot nu toe had ie het altijd in het weekend of 'savonds laat!!!)sluit de manege om 19.00 en kun je dus niks meer aankijken. Bovendien is het een ramp als het heel erg wordt en hij zou naar Utrecht moeten. Dus maar snel de veearts gebeld en die is gelukkig snel gekomen. Marillion heeft weer een injectie gehad (kreeg daarvan allemaal bulten, precies een aardbei!!!) en voelde zich al snel beter. Ik kan weer opgelucht zijn, want je moet er niet aan denken dat het niet vanzelf over gaat, je naar een kliniek moet en niet KUNT!!!
Mijn veearts vertelde dat ze ook door de vloeistof heen raken om een paard in te laten slapen. Hij had een paard met een gebroken been die niet voor de noodslacht vervoerd mocht worden, maar er was in de wijde omgeving niet genoeg vloeistof, hebben ze dat paard moeten schieten, dat vond hij heel verschrikkelijk. En dit was zijn tweede al in een week tijd!!!! Het is voor een veearts al naar, laat staan voor een eigenaar!!!

Groetjes Suzanne

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 18:54

oh wat erg. hopen dat het allemaal goed gaat met marrillion. veel sterkte in ieder geval

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 18:59

O jeetje zeg hopelijk is die er gauw weer bovenop........sterkte in ieder geval.

Jacqueline

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 19:00

Bah, ik vind dat die MKZ nu wel over mag zijn, het is zo'n drame. Gelukkig voor Maril dat de DA wel mocht komen bij jullie!
Heel veel sterkte met hem..

Greezys Ymke

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 19:51

pff gelukkig gaat het nu weer wat beter met hem...wat erg zeg, het loopt echt uit de hand met dat MKZ.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 20:10

Ik heb ook van die nare verhalen gehoord. Beesten die best geholpen kunnen worden, maar niet mogen (VA mag er niet bij omdat er koeien staan of omdat het evenhoevigen zijn), dus na een paar dagen komtie dan (de VA) en dan moet het beest al afgemaakt worden (ingeslapen)... Ze moeten maar veel van die inslaapprut produceren, je wilt het toch niet meemaken?

Laui *griezel*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 20:15

jemig wat een schrik zeg. Hopelijk is het hiermee weer goed.
Tekort aan dodelijk spul?? Misschien moet er iets selectiever mee omgegaan worden (aangezien ik hier heel boos van wordt, kun je dit rustig als heel sarcastisch opvatten)
Waar gaat het heen?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 21:09

jeetje,schrikken hoor!!gelukkig is het nu wat beter.ik ben nu wel erg verontrust,door al die mkz gedoe gaat er veel meer kapot dan alleen de evenhoevigen.dit is eigenlijk te krankzinnig voor woorden........

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 08:36

jeetje gelukkigt maar dat hij opknapt je zag het zeker al aankomen? of stond ie niet zo opgetrokken? dat deed ie de vorige keren ook toch?
Je hebt inderdaad geluk wij mogen geen veearts op het erf tenzij er wat heel ergs gebeurd maar dan moet alles ontsmetworden blabla

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 08:43

Hebben jullie gisteren hart van Nederland nog gezien daar moest ook een paard ingeslapen laten worden omdat die zo ziek was dat die eigenlijk naar een kliniek moest maar omdat dat niet mocht hebben ze hem in moeten laten slapen.......die vrouw gaat nu een rechtzaak aanspannen.......ze was heel emotioneel.....echt heel erg zielig, vooral omdat hij waarschijnlijk wel geholpen kon worden.......ze was heel boos dat hij niet naar de kliniek vervoerd mocht worden maar toen hij eenmaal dood was mocht hij wel met de destructie wagen vervoerd worden Verward
schandalig he!!!!

Jacqueline

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 08:59

Goede zaak om op deze manier publiciteit te maken. Ik hoop dat ze die rechtzaak doorzet, met veel puliciteit graag, kan niet barsten van wie, als het maar groots is.

Groeten Gery
Zonder reden tot rechtzaak, was anders allang begonnen.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 11:56

O jeetje, da's niet zo mooi. Veel sterkte met je paard!

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-01 12:54

Ja, ik heb inderdaad mazzel, absoluut. Hij had het gelukkig nog niet zo erg als de vorige keren, eigenlijk kon de veearts nog best heel even wachten, maar ja...je weet nooit hoe het zich ontwikkelt en als je dan inderdaad niet weg kunt, dan krijg je zoiets verschrikkelijks als die vrouw met haar paard. Mijn veearts was er binnen een half uur en vond het ook helemaal niet erg om te komen.
Ik had het inderdaad al aan zien komen. Vorig weekend lag hij al een paar keer in zijn stal en hij was de hele week al wat opgetrokken. Gisteren lag ie dus weer steeds, maar zodra hij mijn stem hoorde stond ie enthousiast op. Hij stond wel de hele tijd te flemen en te schrapen (doet ie normaal nooit, schrapen op stal..), hele box was omgeploegd. Hij stond een klein beetje te pompen en was flink opgetrokken. Toen de veearts eenmaal was geweest heb ik hem losgegooid en hij voelde zich duidelijk beter, want was flink aan het rennen en gek doen. Hij had ook gewoon gemest dus dat was ook een goed teken. Vorige keren stond ie al te zweten en had koorts, dat was nu nog niet zo ver.
Maar ja, wat wil je: donderdag was ons voer op, was wel besteld, maar ivm MKZ duurde het veel langer voor ze konden leveren, dus hebben ze donderdag geen middag en avond eten gehad!!! Hebben we ze zelf musli gegeven. Vrijdag geen hooi gehad en zaterdagochten DUBBEL voer. Marillion is jammer genoeg heel koliekgevoelig en dan moet je met dat soort dingen gewoon niet aankomen. Een keer dubbel voeren zal hij niet meteen op reageren, maar in samenwerking met het onregelmatige van de dagen ervoor kun je erop wachten bij hem. Maandag ga ik op vakantie, ben blij dat het nu is gebeurd en niet als ik wegben!!!

Groetjes Suzanne

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 13:08

Gelukkig dat het weer beter gaat! Prettige vakantie volgende week met hopelijk mooi weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 14:26

Suzanne, als je krap zit met je brok is dat wel op te lossen hoor, in de winkel kun je het gewoon kopen.
Als er geen hooi is, kun je hem wat nat stro geven of luzerne. Luzerne mag je zelf halen, dus dat is geen probleem.
Een paard zoals maril kun je gewoon niet uit zijn ritme halen want hij reageert daar heel erg op. Een maaltje overslaan is niet goed te maken met dubbel portie daarna. Vreemd dat ze dat bij jullie zo doen. Ik zou ze vragen om dat niet meer te doen.
Prettige vakantie, ik hoop dat het nog wat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 17:36

aaaaaaaah arme maril! al een geluk dat het niet zo erg is! wat erg voor jou en dan nog die poedersuikermkz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 18:17

Gelukkig dat het allemaal goed afgelopen is, daar ben ik echt blij om voor je hoor Lachen Knipoog .
Maar ik snap jullie stable manager echt niet hoor Verward . Hoe kun je nu in hemelsnaam een paard zijn dubbele portie voer gaan geven Frusty ? En dat nog wel na een aantal dagen ratsoen Verward Frusty ? Verschrikkelijk zulke mensen, die snappen echt niets van paarden Boos! Boos! .
Ik hoop dat ze hier wel iets van leren want dat MKZ is nog lang niet over, we hebben nog heel wat voor de boeg.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-01 19:40

Nee,ze leren er dus niet van, want Marillion heeft al 3 x eerder koliek gehad. Zijn buurman is ook heel koliekgevoelig, om gek van te worden. Door de week hebben wij een heel goede stalhulp, er wordt 3 x pd op vaste tijden gevoerd en meestal (!) hooi gegeven. Eveline en ik voeren nog kuilgras en 1 kilo luzerne bij voor het geval het hooi overgeslagen wordt. In het weekend is het echter een ramp. Jan en alleman wordt gevraagd te voeren, soms kinderen! Dan hebben ze geen zin om 3x te voeren en krijgen ze 1 x dubbel. Dan vraag ik dus of ze 1 voeding in een bak voor zijn stal willen gooien, zodat ik die 's middags zelf kan geven. Maar de communicatie is niet zo best, dus als het eerste het beste manegekind dan voert dan weet die het niet, OF die bak is weg... Op zondag krijgen ze vaak maar 1 x voer en pak je zelf maar hooi, anders krijgen ze dat ook niet, dat is gewoon een ramp. Op zondag krijgt die van mij dus slobber, extra luzerne.
Inderdaad hebben we laatst ook sportbrok 'gehamsterd', maar je moet ook maar net weten dat het voer op was....de helft van de pensionklanten wist het helemaal niet en dan heeft je paard dus niet te vreten gehad. Ben zowiezo niet blij met dat dubbel voeren in het weekend, maar daarvan alleen krijgt hij gelukkig nog geen koliek...WEL als er de dagen daarvoor ook al zo onregelmatig is gevoerd, maar die link leg IK...niet de eigenaar van stal. Je wilt niet weten wat er allemaal aan bijvoer in onze trailer ligt, vooral om Marillion een beetje op peil te houden. Buiten koliekgevoelig valt ie ook vrij snel in bij de flanken....ik zie het direct als er een voeding is overgeslagen.
Van de veearts moet ik het nu even aankijken en anders de helft van zijn voer vervangen voor luzerne!

O,ja...van nat stro wist ik trouwens niet Lov!
Groetjes Suzanne

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:55

God meid wat een ellende, gelukkig dat het uiteindelijk meeviel. Je zou ze doodschoppen daar op die manege bij jou!! Ik heb daar al vaker verhalen over gehoord, maar ja, dank zij het vervoersverbod kun je ook niet verhuizen naar een andere stal. Boos! Boos! Frusty

Ik zou er geloof ik zes keer per dag heen gaan als mijn paard daar stond.

Ik hoop dat het hierbij blijft voor je!

Groetjes Mieke

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 10:24

Ik zou even een goed bordje op je stal hangen dat hij niet te veel mag hebben ivm koliek gevoeligheid.

De Uithof in Utrecht is gewoon standby er zijn nog paarden binnengekomen die echt Urgent waren. Alleen is het erg moeilijk om ontheffing aan te vragen. Je kan ook gewoon de Uithof bellen als je ontheffing nodig hebt die kunnen je dan verder helpen.
Bij ons loopt een meisje die op de Uithof werkt dus vandaar.

Succes ermee.

Gr Pris

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-01 10:33

Ik BEN er ook minstens 3 x per dag,hahahaha! Tja, je wilt het toch in de gaten houden.

Das inderdaad een tip...ik ga een bordje op zijn stal hangen. Hopen dat ze het ook lezen..grijnz! Maar zeker het proberen waard.
Het is dat ik weet dat Eveline voor mijn paarden zorgt zoals ze voor haar eigen paard zorgt, vandaar dat ik met een gerust hart een weekje weg kan. Anders had ik een week niet geslapen denk ik. Maar ik weet nu dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben en dat zij ook oplet of de boxen er een beetje uit blijven zien. Ze heeft het nr van mijn veearts, kent vooral Marillion van haver tot gort, ziet ook al aan zijn oogies dat ie weer koliek gaat krijgen, dus dat moet wel goed gaan toch?!?!? Vorige keer zag niemand nog wat aan Marillion en Eveline had al aan de uitdrukking van zijn ogen gezien dat ie zich niet lekker voelde, een half uurtje daarna ging ie liggen in z'n box. Het is wel prettig om iemand te hebben die je paard goed kent, zeker op een stal als de onze..

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:07

lieve help, als je er 3 keer per dag naartoe gaat kun je beter alles op zelfverzorging neerzetten. DAn weet je tenminste zeker dat het goed gebeurt.
Hoe staat het met je verhuisplannen? Ik hoop dat je snel een leuk huisje met een paar stalletjes vind want dit lijkt me ook niets.

groetjes van Jippie

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:15

ik heb het een keer gehad. het was s'avond ik had een vreemd gevoel va binnen en vroeg of mijn vader me ff naar bammie wou brengen had ie dus ook koliek als ik niet gegaan was was ze dood geweest ik had dus echt geluk dat mijn vader me wou brengen

gr. thirza

sterkte

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:59

Sjonge wat gaat dat raar bij jullie?? Je betaalt toch niet voor niks zoveel stalgeld, dan mag je toch wel verwachten dat er normaal gevoerd word Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 13:32

joh dat natte stro is voor een knabbeltje hoor, is niet echt hooivervanger. Omdat het nat is, is het beter te verteren.