professonele springruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

professonele springruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 18:53

ik was lekker aan het rijden in de bak. met mij was er nog iemand aan het rijden die op een gegeven moment ging springen. Paard sprong netjes over de hindernis en kon wel zien dat het een goede springer was dat paard. na een paar keer gesprongen te hebben zetten ze een groot blauw plastic plaat tegen de hindernis. leek mij er nogal eng uitzien voor zo'n paard.. en inderdaad, paard zag het toen hij op hindernis afkwam en weigerde en steigerde een beetje. nou wat er toen gebeurde!! paard kreeg eens op zn flikker heeft zeker 20 knoerharde meppen met de zweep gehad!! zat daar op mn paardje, helemaal verbouwereerd.. wie verwacht dit zeg?! had spontaan geen zin meer om te rijden en ben gestopt.. BAH dat is toch geen paardrijden meer?!

dat een paard een tik geeft oké, doe ik ook welis. maar zoveeel en zo hard!! en zo lang doorgaan met meppen!! werd er helemaal misselijk van. nu ook weer als ik eraan terug denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:54

Weet jij het verleden van dit paard?
Verwacht van niet, dus oordeel je erg snel.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:57

Waarom heb je de ruiter er op dat moment(of toen ze klaar waren met rijden) niet op aangesproken......
Krijg je mischien wel een grote mond maar je kunt er maar wat van gezegd hebben......

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 19:00

ja kweetnie.. zoals kawa zegt, ik weet de achtergrond niet. misschien ettert dat paard wel heel vaak met springen ofzo.. maar wilde het gewoon even kwijt..
kijk, op die pensionstalling wordt er nogal veel springgericht gereden. de meesten vinden dat ze geweldig goed zijn enzo. ik rijd daar 2x per week op mn bijrijdpaardje en wil niet echt ruzie ofzo daar. ik bedoel ik voel me vaak net zo'n beginneling als ik me vergelijk met de meesten daar.
maar als ik dat nou vaker zie gebeuren bij hem. ook met andere paarden. dan denk ik niet dat ik mn mond zal kunnen houden..

was eigenlijk zo geschokt dat ik niet wist wat k moest doen. ben maar weggegaan toen die stopte.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:04

Ik ga met kawa mee, je weet helemaal de achtergrond niet! Niet te snel je conclusies trekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:10

Ik heb zelf namelijk eens staan kijken bij iemand die aan het rijden was.
Een goede ruiter.
Dat paard leek harstikke groen, hooguit een week onder het zadel.
Liep helemaal uitelkaar, luisterde niet naar het been, hoofd ergens half in de lucht. Leek bang te zijn van een kast in de hoek, waar hij hem dan flink voorbij mepte.
Ik moest me echt in moest houden.

Maar na een kwartier snapte ik waarom de man zo reed.
Er kwam ineens een ander paard toen hij zich overgaf.
kende alles.
was perfect aan het been, gewoon nageeflijk, helemaal niet bang van de kast en reageerde op elke hulp.
er werd nog 5 min. op een nette manier doorgereden.
Paard werd veelvoudig beloond in die 5 min en mocht toen uitstappen.

Daarna vertelde die man dat hij van een meisje was geweest die hem altijd zijn zin gaf.
Hij bleek voorheen ook nog flink omhoog te komen, maar dat deed hij ondertussen al niet meer. (En ga er maar niet vanuit dat dat met brokjes opgelost is)
Hij probeerde elke dag opnieuw eerst uit of hij de baas was, omdat het meisje dan altijd afgestapt was.
maar nu er doorgereden werd, werd hij erg dominant.
maar volgens hem werd het al minder. Lachen

En zelf kan ik je vermelden dat ik ook zulk soort paarden heb gereden en het ook zo opgelost hebt.
Zal voor een buitenstaander ook wel ooit raar hebben geleken.
Maar omdat je dan wel het verleden van zo'n paard kent, weet je waarom je het doet.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:10

Je weet dan wel niets over het verleden van dat paard. Maar 1 ding is zeker, dat afslaan werkt meestal alleen maar averrechts.
Een (klein) bemoedigend tik(je) heb ik ook niets op tegen. Maar in dit verhaal is het dus echt afslaan.

Even Kawa uitdagen Schijnheilig Tong uitsteken :

Noem mij eens 1 reden om dat paard dan zo af te slaan, wat niet te herleiden is op:
* angst van het paard. Oftewel geen vertrouwen op de ruiter. (als de ruiter zegt: het kan, dat het paard dan denkt: als jij dat zegt)
* geen zin hebben om te springen, het helemaal gehad hebben.
* 'angst' van de ruiter. Dat de ruiter zelf al dacht: hmm di's wel eng o.i.d.
* rijtechnische fout van de ruiter. B.v. niet goed uitkomen voor de hindernis.

Ik weet dat jij ook niet kan weten wat voor paard het is, maar ik vroeg me af aan wat voor reden jij zat te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:12

Dominatie
Altijd de zin gehad hebben
verprutst zijn door een bange miep
Weten dat ze met steigeren, bokken enz naar de stal mogen.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:12

Maar waar komt je titel vandaan? Dat heeft er verder toch niets mee te maken?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:15

Grrr, tegelijk gepost. Maar oke, in zo'n geval kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Maar bij deze hindernis is het toch een ander verhaal denk ik. Als het paard eerst alles vlekkeloos heeft gesprongen en gaat weigeren bij zo'n 'enge' plaat.
Ja oke, hij kan ooit verkeerd gereden zijn. Maar ik denk persoonlijk dat dit geval meer met angst te maken heeft.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:31

Ik ga volledig mee met Kawa Zeker een dominant paard kan een ramp zijn. Daarbij, ik ken ook springruiters die een engelengeduld hebben. Maar als een paard dan echt alles meeheeft en dan nog zoiets heeft van, ik ben de baas en ik spring niet, dan krijgen ze toch echt wel een lel.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:50

KingMarco schreef:
Maar waar komt je titel vandaan? Dat heeft er verder toch niets mee te maken?

ik wist zo gauw geen andere, en zat me gigantisch te ergeren aan die ruiter! rijden allemaal of ze gigantisch professioneel zijn. ik vind het alleen niet zo professioneel om je paard zo af te rammen..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:52

runningkawa schreef:
Dominatie
Altijd de zin gehad hebben
verprutst zijn door een bange miep
Weten dat ze met steigeren, bokken enz naar de stal mogen.


ok.. dit zou normaal gesproken vaak zo kunnen zijn. mijn vorige paardje was ook zo. bij hem was het echt dominantie dus die heb ik ook wel wat meppen verkocht. maar in dit geval kan ik me dat niet helemaal voorstellen. het paard sprong namelijk wel gewoon over een normale hindernis. als hij echt zo dominant zou zijn, had ie daar ook niet overheen gesprongen lijkt mij. En toen er ineens zo'n groot plastic ding voor werd gezet, weigerde die en kwam die omhoog. sorry, maar dan komt het op mij zo over van dat het paard het eng vindt. en dan vind ik zo meppen geen goede reactie erop. het was ook gelijk na de eerste poging.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:08

misschien heeft hij wel vaker over da plastik ding gesprongen en stelt hij zich aan door te weigeren. je weet het niet, zonder de achtergrond te kennen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:23

Ik vind dat er nooit een reden is om een paard zo te slaan! Boos!

Er zijn echt wel andere manieren om een paard te laten zien wie de baas is en om hem te laten doen wat je wil!
Ik ben echt geen "anti slaan" type ofzo; maar een paard zo hard en zo lang slaan? Nee sorry; kan er bij mij niet in!

Lang en hard slaan heeft echt niet veel meer effect dan gewoon straffen door een enkele of een paar tikken!
Consequent blijven in het straffen en laten zien wie de baas is; daar is "afransellen" niet voor nodig. Boos!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:35

zo dacht ik er dus ook over..
ik heb tenminste altijd geleerd dat je een paard op het moment zelf moet straffen. en dat je beter een paar goede tikken kan geven dan heeel veel met tussenpozen. dan weet een paard toch niet meer waar het voor gestraft wordt?

maar zoals ik al eerder zei, heb niets tegen hem gezegd erover, want weet de voorgeschiedenis niet. ik zeg ook niet dat hij helemaal verkeerd bezig is, want dat ik kan ik zo niet beoordelen. ik zou het alleen zelf wel anders aangepakt hebben. en op dat moment was het nogal shockerend om te zien..

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

runningkawa schreef:
Weet jij het verleden van dit paard?
Verwacht van niet, dus oordeel je erg snel.


Jij hebt het misschien anders meegemaakt. Ik ken een professionele springruiter die dus echt alleen op angst rijdt. Hij gebruikte ook een stroomstok als de paarden niet willen.

Ik kan me voorstellen dat het een akelig gezicht was dat slaan, misschien was het nodig maarre 20 meppen lijkt mij een beetje teveel van het goede.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:43

Ik snap niet dat er hier op Bokt mensen zijn die opelijk toegeven dat een paard helemaal afslaan een goede zaak is!

Natuurlijk is er niets mis mee een paard eens flink aan te pakken, maar het is zeker niet DE manier om een paard goed ontspannen te laten luisteren. Er zijn waarschijnlijk allerhande redenen waardoor een paard dominant en/of vervelend word, maar er zijn net zoveel alternatieven om zo`n paard anders te laten worden. Baseer het op vertrouwen, een consequent vertrouwen. Het is zo makkelijk die zweep over de kont te laten zwiepen!! Probeer het op een andere manier! Laat je paard 100.000 oefeningen lopen zodat hij geen tijd heeft te kloten, weet ik veel!

En Kore krijgt ook ooit wel eens een pak rammel, maar nooit 20 achter elkaar ofzo! Compleet waardeloos, echt waar!!! Zoiets moet je NOOIT als normaal beschouwen of er aan gewend raken!!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:04

Zo heb ik twee voorbeelden.
Ik zelf heb een hele poos terug op een schat van merrie gereden welke Z dressuur liep. In het begin had ik vrij veel moeite om haar aan het werk te houden.
Zo wist ik dat ze dingen wel kon en dus dramde ik wat door om toch aantegeven dat ik wil dat er gereageerd word. Kreeg ik een bok of soms stond ze recht omhoog. Naja een goede tik dacht ik dus. Hielp niet want ze miepte gewoon door als voorheen.
Ik kwam de ruiter tegen die haar als jong paard had gereden en die zat toen ook met dat probleem. Zij vertelde mij dat een gewone goede tik niet voldoende is, omdat ze dan echt niet onder de indruk raakt. Ze raade mij aan het eens te proberen met de zweep onderste boven in mijn hand, en concequent te zijn en echt goed hard een keer te meppen. Klinkt stom, maar het hielp. Ik heb geen gezeik meer gehad en lopen dat madam ineens deed. Die mep was dus echt nodig om haar te laten werken. Daar tegen over stond wel dat goed praten tegen haar wel nodig was.

De andere merrie was er ook zo een waar praten alles voor betekende. Ook Z dressuur daarmee bereikt. Echt een super merrie. Slaan ging bij haar precies de verkeerde kant op. Ook zij heeft een half jaar gesprongen. Die ruiter reed op de manier van hup aanrijden, niet hard genoeg= flink slaan door de hele bak heen en niet langzaam genoeg = is net zo lang snukken tot ze bibberd. Resultaat is nu een vrij jonge merrie die niet goed meer in haar vel zit en het niet leuk vind om mee te gaan rijden. Ze heeft geen angst, maar ze is wel enorm stug nu. Zonde.

Ik wil daarmee aangeven dat het eerste stukje een comunicatie is geweest en het tweede stukje is geen comunicatie geweest. En het ergste is ook nog dat het tweede stukje gaat over iemand die er zijn geld mee verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:36

En wie zegt dat het ook daadwerkelijk 20 meppen waren?
Vaak ziet het er niet leuk uit en lijken 5 meppen er vaak meer.

Maar de mensen die heel hard roepen dit nooit te doen en dat er andere wegen zijn (wat in de meeste gevallen ook zo is) mogen van mij toch eens een paar jaar op een stal gaan rijden, waar je alle poedersuiker krijgt, die een ander helemaal verpest heeft.
Waar al X andere geprobeerd hebben het op te lossen.

Zo'n vieze draak die je simpelweg af wil hebben, dus niet eens een beetje tegen werkt op een oefeningetje waar hij die dag geen zin in heeft, nee doel gericht gemeen zijn.
Heb je een paar jaar op die stallen gewerkt, kom dan maar eens terug met je verhaal Lachen

En ik kan je ook gerust vertellen, dat die paarden die je zo rijd, echt niet trots op bent, of dat je dat fijn rijden vind.
Ik rij liever ook op de paardvriendelijke manier.
Maar helaas lopen er in paardenland teveel mensen rond die denken te kunnen paardrijden, liefst zonder les.
Verknallen zo'n paard al als veulen door het niet te leren wat rangorde is.
Wat met rijden alleen versterkt word.
Denk dat je die mensen eerder streng aan moet spreken, dan diegene die het vuile werk ff op mogen knappen.
Want het paard moet liefts in korte tijd weer terug zijn van die miepen, anders is het te duur.

BTW, jonge paarden recht uit het land, daar is zoiets nooit mee gebeurt.
Het gaat echt om oudere verpeste, verwende beesten.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:57

Ik snap niet helemaal waarom jij partij voor de ruiter trekt? Niet elk paard hoeft een verwende rotknol te zijn en op deze manier behandeld te worden. Ik ben het er helemaal mee eens dat een paard moet weten wat de rangorde is.

Maar om meteen het op te nemen voor een ruiter die zijn paard 'afslaat' terwijl jij het achterliggende verhaal niet kent. Zou ik toch niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:01

Ik trek geen partij voor de ruiter maar ik weet wel hoe het er soms, helaas, aan toe gaat.
En sommige paardenmiepjes vinden dan alles meteen zielig.
Maar van diezelfde paardenmiepjes krijg je een tijd later zulke knol onder je kont krijgt.
Helemaal verwent want alles is zielig.
IPV dat ze gewoon leren omgaan met een paard, een paard kopen wat bij ze past en fatsoenlijke les volgen, dan zijn dit soort praktijken ook niet meer nodig.

[PP] vrouwenpaarden
[RT] Ik mag een 3-jarige pony inrijden..ma hoe moe dat?
misschien zijne deze topics wel toepasselijk Knipoog

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:12

Ik ben het er mee eens dat een paard consequent gereden moet worden. En dat je een paard best wel mag aanpakken. Soms idd op een harde manier..(wat buitenstaanders dan misschien zielig vinden) Maar er is een verschil tussen 1 of 2 klappen om te corrigeren, dan 20x slaan.. dat heeft totaal geen nut!
Ik ben er niet bij geweest.. dus ik kan ook niet goed oordelen... maar als ik het zo lees, heeft diegene zijn agressie op het beest afgereageerd.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:48

Loena schreef:
Ik ben het er mee eens dat een paard consequent gereden moet worden.
... maar als ik het zo lees, heeft diegene zijn agressie op het beest afgereageerd.


En dat is iets dat niemand kan weten omdat we het paard zijn achtergrond niet kennen. Kawa heeft gelijk, in die zin dat er soms echt van die poedersuiker rondlopen die menen dat zij de baas zijn(al dan niet door aangeboren gedrag of verkeerde opleiding) en je alle kanten van de bak laten zien. In dit geval moet een paard zelfs aangepakt worden, want als je er niets aan doet word het nog erger. Ik heb het zelf niet zo lang geleden meegemaakt met Prima. Toen ik aan het rijden was, verschoot zij zich van iets en sprong weg. Maar toen ik haar stilzette, begon het te druppelen en heb ik na haar vlug uitgestapt te hebben op stal. zonder dat het mijn bedoeling was, had ik zij waarschijnlijk dit afstappen gekoppeld met haar vervelend gedrag.
en wat kreeg ik de volgende keer? toen Prima vond dat ze genoeg had gewerkt, bok. maar toen ben ik niet afgestapt, heb haar een flinke schop gegeven en doorgegeven. en iedere keer als ze iets in de aard van bokken probeerde, schop en terug door. Totdat ze doorkreeg dat hoe meer zij bokte, hoe harder en intensiever ze moest werken. en na een minuut of vijf was het probleem uit de wereld.

ook met Evita heb ik dit aan de hand gehad, in de vorm van een schrikpaard. In het begin had ze namelijk altijd schrik in 1 bepaalde hoek, en ik, die vroeger al helemaal geen held was ( Bloos ) ontwijkte liever die plaats. Dit had als resultaat dat ze iedere maar ook iedere keer, ookal was er niets of niemand, niet meer voorbij die hoek wou komen. Totdat ik mij vermande, een flinke tik en door, rent ze weg, gewoon omdraaien, weer een tik en door. en ja hoor, waarempel, opeens waren alle lelijke kabouters verdwenen en na een paar keren zo te moeten reageren heb ik er sindsdien nooit last meer van gehad.

en op manegepaarden ken ik ook zo nog voorbeelden van paarden soms 'doen alsof' ze iets niet snappen of kennen, gewoon om van het werk af te geraken.
Als de ruiter er 100% zeker van is dat het paard pure komedie speelt, dat is het correct dat hij het paard een tik geeft, maar dit wil niet zeggen dat hij bezig moet blijven. Enkele malen is voldoende, dan weet het paard genoeg.
Maar als het puur uit woede van de ruiter zelf was omdat het paard echt bang had, kan ik het niet goedkeuren. Op zulke momenten zou je juist je paard vertrouwen moeten geven en niet straffen. Zo een paard heb ik zelf gehad, eentje die voor alles waar het angst voor had werd afgeslaan, en ik zweer je, het heeft een jaar geduurt voor ie op een zweep reageerde zonder rare paniekerige sprongen. En toen ik een keer hem op wedstrijd had gepakt, zag een man die de vorige eigenaren had gekent mij bezig. Hij stond letterlijk met zijn mond vol tanden toen hij zag dat een (toen)13-jarige meisje dat paard aankon. Want volgens hem werd dat paard door 3 verschillende ruiters(verkeerd) gereden, en geen 1 durfde op het laatste er nog op kruipen.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:01

Je quote dus niet mijn hele commentaar.. Ik heb erbij gezegd dat ik er niet ben bij geweest dus dat ik niet goed kan oordelen.. maar dat het bij mij zo over komt!

Ben het er helemaal mee eens dat er paarden zijn die aangepakt moeten worden.. Maar er is een groot verschil tussen corrigeren (en daarbij hard aanpakken) en een paard 20x te slaan na een weigering! Dat kan echt wel op een andere manier!