Is het aantal gram in een deken wel zo zaligmakend?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:44

Stukkie tekst van mijn hand, een reactie in het topic: [VMR] Mischien weet iemand het (hoeveel grams deken)

Citaat:
Hoeveel grams iets is maakt geen ene biet uit.
Het comfort wordt grotendeels bepaald door de gebruikte materialen en de pasvorm.
zo kan een 400 grams gemaakt zijn van goedkoop verpulverend 'fluf' met een slechte pasvorm en parachutedoek aan buitenzijde; geloof me, dan is een paard beter af met een 200grams Rhino....

Grams zegt veel te weinig. Het verbaasd me dat het zo'n begrip is geworden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:46

En in reactie tot het er zelf een nachtje onder slapen; idd!
Als je ging kamperen was een dikke slaapzak ook helemaal geen garantie voor een warme comfortabele nacht, daarvoor moest je echt eentje hebben die gewoon van beter materiaal was gemaakt. En als je ooit eens zo'n mummy-slaapzak hebt geprobeerd (niet zo'n vierkante, maar eentje in mensenlijf-vorm met capuchon), man, die waren pas lekker warm

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:36

Een paard dat goede dekens te dragen krijgt is absoluut niet zielig zonder natuurlijke wintervacht. En tegenwoordig kunnen 4 goede dekens minder wegen dan 1 zo'n ellendige Nieuw-Sealanddeken met al zijn schuurplekken...

Ik ben van mening dat heel veel sportpaarden beter afzijn zonder dikke wintervacht. Let wel; ik bedoel de paarden waar winterdags op gereden wordt (of aangespannen) en die gaan zweten bij hun arbeid. Een dikke wintervacht maakt dan dat het natte zweet in hun vacht blijft hangen; het paard is lang na de arbeid nog niet droog. HEt zijn juist die paarden die ziek zullen worden. Het paard met coupe-militair met zijn fijne nazweetdekentje zal in mum van tijd volledig droog zijn, en zijn pyama weer aan kunnen. Die heeft een halfuurtje na de arbeid dus weer een fijn droog en warm gevoel onder zijn luxe thermodeken.
Daar waar dat dier dat zo 'natuurlijk' gehouden wordt, een goed deel van de dag koud zal blijven.

Natuurlijk houden is prima, maar dan moet je hem in de winter ook niet meer in het zweet willen werken...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:31

D staat voor Dernier, en je kunt dat lezen net zoals je het bij panty's zou lezen; hoe hoger de D, hoe dikker. Of beter, hoe beter bestand tegen scheurtjes Haha!
Wie kan dernier beter omschrijven?

Een hoger Dernier materiaal zal minder snel wind en vocht doorlaten, dus dat heeft wel invloed op de warmte onder de deken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:09

De vulling heeft een gewicht als je het plat op een vierkante meter legt; bij een 200grams wil dat dus niet meer zeggen als het materiaal weegt 200 gram per vierkante meter.
Aangzien er wel een metertje of 4 in een paardendeken gaat, zal een 200 grams deken gauw een kilo wegen, want er zit in iig al 800 gram vulling in. Plus gespje-boel, plus het buitenmateriaal, wat ook een gram/m2 kent Haha!

Ik denk dat een new-Seallanddeken gauw een 500gram/m2 kent aan canvas-materiaal. komt nog bij de wollen voering (zwaar!). Die krengen wegen zo een kilo of 5....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:16

Maya schreef:
Okay, maar hoe weet je dan of die niet-gevulde deken, welke warmte die heeft? Ik bedoel, wat is anders het nut van ...-grams noemen? Ik snap er nog steeds weinig van hoor.


De truc van elke deken is, dat het de warmte die het paard afgeeft, gevangen houdt.
Waarbij je de vulling van een deken moet zien als extra isolatie, oftewel; de warmte van het paard wordt beter bewaard.

Ook een ongevulde deken zal de warmte van het paard enige tijd vasthouden, maar de temperatuur buiten het paard zal de deken doen afkoelen. Een vergelijk is met een geisoleerd en ongeisoleerd dak. Als je de kachel in huis aan hebt, is het in huis warmer als buiten. Ook met een ongeisoleerd dak. Toch, met een geisoleerd dak is het warmer.

Dat is ook waarom het gegeven gr/m2 voor het vulmateriaal een zinloos gegeven is: een zwaarder materiaal kwa gewicht is immers helemaal niet beter. Je wilt dat het materiaal zo is samengesteld dat het lucht kan vasthouden, want de beste isolatie waarde komt uit gevangen stilstaande lucht. dat is waarom piepschuim zo goed isoleert, dat is waarom een schaap het nooit koud heeft. Je kan wel willen isoleren met bijv. een massieve plaat hout, maar omdat er geen lucht genoeg in blijft staan, maak je dan in feite geen isolatie maar juist een koude-brug. Daar waar extra opgeruwd maar vormvast (!) hollow-fiber wel heel veel isolatie bied.



oftewel; dak- en gevel-isolatietechnieken verworden tot een paardentopic...best wel knap he?! Bloos kunnen we vanavond thuis toch zeggen dat het niet alleen maar weer over paarden ging *LOL*

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, atilla en 5 bezoekers