Eerste springles .... en er volgen er zeker meer !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Eerste springles .... en er volgen er zeker meer !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 17:00

Sinds gisteren hebben Laiser en ik samen met nog twee stalgenootjes en hun paarden onze eerste springles bij Johan Jespers gehad.

Alle drie hadden we erg veel zin in deze les. En eindelijk was het dan ook zo ver Haha!

De paarden werden opgeladen en we reden naar Oosteind. Daar meldden we ons netjes eerst om vervolgens de paarden uit te laden en te zadelen.

Laiser vond het reuze interessant zo buiten in het donker opgezadeld te worden. Je zag hem denken:"Wat doen we hier nu weer?"
Nadat we door de stalgangen liepen kwamen we in de grote binnenbak. We moesten in het achterste gedeelte zijn. Er stonden al een stuk of acht hindernissen, dus wij hadden nog zoiets van zo die is wat van plan.

Toen we op de paarden zaten en begonnen met losrijden kwam onze springinstructeur aangelopen. "Zo jullie zitten goed in de grote paarden *LOL* " (Ja de drie grootste van stal hadden we bij ons Haha! Alle drie boven de 1.70m Knipoog )

De springinstructeur was geïnteresseerd in de bloedlijnen van onze paarden en we in de dressuur met ze rijden. Verder wilde hij natuurlijk ook onze ervaringen met springen weten. (Dus heb ik maar meteen verteld dat Laiser makkelijk gaat steigeren als hij denkt dat hij iets niet kan Schijnheilig )

Tijdens het losrijden moesten we ook zo her en der wat balkjes mee pakken. Dus zo gezegd zo gedaan. Wat doet die druif van mij meer, net alsof hij nog nooit over een balkje is gelopen in draf, neemt hij een megasprong over die balk. Rolleyes en niet een keer, nee een aantal keer. (Als je het doet moet je het natuurlijk wel goed doen Knipoog )

Daarna moesten we een kruisje springen. Dat moest toch lukken dacht ik zo. Schijnheilig
Twijfelend draafde Laiser er op af, maar hij ging er over heen. En ach waarom zou je in het midden springen als de buitenkant hoger is Schijnheilig . Kortom Laiser vindt het nog erg moeilijk om de hindernis gewoon in het midden te springen.
We moesten na de springen door galopperen en daarna weer draven. En zo bleven een paar sprongen maken.

Na een aantal sprongen zei de instructeur dat we nu de dubbelsprong maar eens moesten doen. Scheve mond Oeps dachten we in eerste instantie alle drie. Maar toen we eenmaal moesten springen hadden we zoiets van: "Oh maar dat lukt ons wel "
Maar na een keer die dubbel gesprongen te hebben dacht Laiser daar ga ik dus niet meer over.

Al ruim tien meter voor de sprong ging hij al in de staak. Hij bleef echt even stil staan met zijn voorbenen en zetten zijn achterbenen erbij. Zoiets \ /
Kortom het was een heel komisch gezicht voor de mensen aan de kant. Maar omdat ik hem wel naar voren wilde hebben leek het erop of dat hij ging steigeren. Dat dacht ik, dat dachten de mensen aan de kant en ook mijn stalgenootjes en waarschijnlijk dacht Laiser het ook Haha! .
Maar Johan hielp heel rustig en vertelde mij precies wat ik moest doen. Door de dingen die hij mij zei te doen had ik meteen vertrouwen in deze man. Hij ging niet met de botte bijl te slag maar gaf heel goed advies hoe dit aan te pakken. En beiden hadden we hetzelfde doel : Laiser over de hindernis krijgen, maar niet op een manier waar hij van over de rooie zou gaan. Allereerst moest ik zorgen dat Laiser flink voor me uit bleef lopen en even schakelen met vooruit rijden terug nemen en weer flink naar voren rijden. Toen dat goed onder controle was (na een paar rondjes) moest ik gewoon weer op de hindernis afsturen en het belangrijkste was dat ik hem vooruit hield. Als hij weigerde. maakte dat niets uit maar moest ik niet op de volte gaan, maar langs de hindernis zodat Laiser zou gaan beseffen dat hij toch vooruit moest. Soms sprong Laiser bijna uit stilstand, maar hij sprong en dat was het belangrijkste.

Uiteindelijk lukt het me zelfs om een aantal hindernissen achter elkaar te springen zonder een weigering ertussen. Wel moet ik er rekening mee houden dat hij dit nog wel vaker zal doen, maar dat hij zich op zich al wel goed overgaf door wel te springen. Het zo zeker nog wel beter gaan.

Na afloop van de les vertelde de instructeur dat het waarschijnlijk aangeleerd gedrag en onzekerheid is van Laiser. Maar dat de sprong op zich goed is. Laiser moet gewoon leren om af te durven zetten en dat komt vast goed. Daarnaast kreeg ik te horen dat ik geen een keer mijn paard gehinderd had tijdens de sprong. Al sprong hij te vroeg of veel te laat ik ging alle sprongen heel mooi mee in de beweging. Toch fijn om te horen dat ik dat in ieder geval goed gedaan had.

De stal genootjes stonden eigenlijk ook versteld van Laiser vertelden ze na de les. "Laiser is zeker het meest grensverlengend bezig geweest vanavond van alle drie", zeiden ze. Ze dachten echt dat hij weer flink zou gaan steigeren. En ik? Ik was heel blij dat de instructeur ons zo goed geholpen had, want voor mij is een ding zeker. Ik wil dit vaker met Laiser doen, omdat ik gewoonweg zeker weet dat hij dit kan en leuk gaat vinden. *LOL* Alleen moet Laiser dat nog even zelf gaan ontdekken Knipoog

Jammer genoeg moeten we door drukte wachten tot november voordat we weer springles kunnen krijgen. Maar als het goed is kunnen we het dan één keer in de twee weken gaan doen.

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:04

goed hoor!!! fijn dat het zo fijn ging!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:06

Dat klinkt super Lachen

En wat ik zelf heel vaak zeg tegen dresuurmutsen Knipoog
Ga eens springen, want je leert samen met je paard zoveel.
Op plaatsen doorijden waar hij het eng vind.

En jij beschrijft dat nu meteen. (toeval bestaat niet, nu bewezen )
Jammer dat het nu zoalng duurt voordat je weer les hebt, maar ik weet zeker als je dat regelmatig krijgt, dat je dresuur ook in sprongen vooruit gaat.
Omdat je beide vertrouwen krijgt dat iets wel kan.

Echt super om te lezen dat je er een fijn gevoel aan over hebt gehouden

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:10

Hee wat leuk Lachen. Dus over een half jaartje ga je ook op springwedstrijd? Haha!.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:20

Vet cool Haha!
Als we eens een eigen paard mochten deden wij dat ook *LOL*
maar good luck OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:36

runningkawa schreef:
Dat klinkt super Lachen

En wat ik zelf heel vaak zeg tegen dresuurmutsen Knipoog
Ga eens springen, want je leert samen met je paard zoveel.
Op plaatsen doorijden waar hij het eng vind.

En jij beschrijft dat nu meteen. (toeval bestaat niet, nu bewezen )
Jammer dat het nu zoalng duurt voordat je weer les hebt, maar ik weet zeker als je dat regelmatig krijgt, dat je dresuur ook in sprongen vooruit gaat.
Omdat je beide vertrouwen krijgt dat iets wel kan.

Echt super om te lezen dat je er een fijn gevoel aan over hebt gehouden


Dat ben ik roerend met je eens Runninkawa; ik spring sinds kort ook met mijn paard en hoewel hij geen talent is, krijgen we beiden meer vertrouwen. Je schrikt niet meer van elk wissewasje of een sprongetje opzij of i.d. Bovendien vindt mijn paard het ook nog eens leuk om te doen! Dus hebben we beiden gewoon lol OK dan! Ik ambieer echt geen springcarrière maar, een B-parcours wil ik straks wel aankunnen! Verward Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:09

Klinkt als een heel leerzame les, vooral voor Laiser zijn zelfvertrouwens, iets wat toch al de goede kant op gaat, en misschien dat dit nog een extra stap in de goede richting is.
Goed gedaan joh, leuk dat je een paard dan zo kan zien 'groeien' he?
(en hij was al 1.77 kan je nagaan Knipoog )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:50

super joh! Ik zal jullie alvast inschrijven voor Indoor Vught *LOL*

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:25

Leuk zeg! Lachen Fijn toch Haha! Hij gaat het zeker leuk vinden hoor
Veel plezier en succes nog Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:31

Wow, goed gedaan hoor ! OK dan!
Zoals ik je al verteld heb: ik heb heel lang les gehad bij Johan en dat is me altijd super bevallen.
Een man met verstand van paarden, verstand van ruiters (ook belangrijk Knipoog ) en hij weet hoe hij iemand vertrouwen kan geven.
En juist dat vertrouwen is zo belangrijk !
Het is iemand die heel veel rust uitstraalt en weet waarmee hij bezig is, en daarbij ruiters super kan motiveren om het beste uit zichzelf en uit hun paard te halen.
Ik ben er ook van overtuigd dat het jullie dressuurkunsten ten goede zal komen.
Laiser wordt er een daadkrachtiger paard van, en jij wordt er een completere ruiter door.
Veel succes voor de volgende keer !

* Oscar is trots op jullie *

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:13

Lijkt me een leuk uur voor jullie, zo te lezen. OK dan! OK dan! OK dan!
Ik ben ook zo'n dressuurmuts, maar regelmatig springen geeft toch een extra dimensie aan je rijden: je zit minder te mutsen met je dressuuroefeningen. Verder vind ik dat je paard er ook losser van wordt. Maar dan heb ik het hier wel over gecontroleerd en technisch springen en niet zozeer de hoogte in of een hoge snelheid.

Ik baal er alleen van dat ik voor elke les me zo opgelaten voel, met blubberbenen en al. Terwijl ik een paard rij dat daadwerkelijk alles springt... hertjes manier, volmaakt gebasculeerd of met graaipoten: hij springt alles. Meer mensen met knikkende knieen in de springles?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:01

Hey goed zo! Super dat jullie deze les hebben overleefd en opgaan naar de volgende. Ga zo door!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 22:39

Ik vond het ook heel goed van Laiser en ook een beetje van mij Knipoog.

Laiser was niet eens zo supernerveus tussen al die hindernissen en op dat vreemde terrein.

Een stalgenootje zei nog dat ze het zo goed vond dat ik, ondanks dat Laiser zo bezig was, niet bang was.
Maar ik was ook niet bang ik zou ook niet weten waarom.
Ik vond het alleen jammer dat hij in de staak ging. Maar ik wilde er per se over heen, en ik denk dat dat het voor mij een stuk makkelijker maakte en misschien voor Laiser ook wel. Ik ben namelijk heel zeker van mijn zaak dat ik het wil springen en dat ik weet dat Laiser het kan .

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 01:01

Mickey schreef:
Wat doet die druif van mij meer, net alsof hij nog nooit over een balkje is gelopen in draf, neemt hij een megasprong over die balk. Rolleyes en niet een keer, nee een aantal keer. (Als je het doet moet je het natuurlijk wel goed doen Knipoog )


Ja duuuh, jullie hadden toch springles? Nou dan! Tong uitsteken

Citaat:
Al ruim tien meter voor de sprong ging hij al in de staak. Hij bleef echt even stil staan met zijn voorbenen en zetten zijn achterbenen erbij. Zoiets \ /


Ik zie het al helemaal voor me, wat weet je dat toch weer beeldend te zeggen! *LOL*

Citaat:
Uiteindelijk lukt het me zelfs om een aantal hindernissen achter elkaar te springen zonder een weigering ertussen.


OK dan!

Citaat:
"Laiser is zeker het meest grensverlengend bezig geweest vanavond van alle drie", zeiden ze.


Ik zou spontaan gaan blozen van zo'n opmerking! Maar leuk dat het jullie zo goed vergaan is en dat het voor herhaling vatbaar is! Hopelijk binnenkort ook wat foto's? Cheese!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 20:53

Karin"]
[quote]Al ruim tien meter voor de sprong ging hij al in de staak. Hij bleef echt even stil staan met zijn voorbenen en zetten zijn achterbenen erbij. Zoiets \ /
[/quote]

Ik zie het al helemaal voor me, wat weet je dat toch weer beeldend te zeggen! *LOL*
[/quote]
Wat dat betrefd was het helemaal jammer dat het niet vastgelegd is met een camera Knipoog
[quote="Karin schreef:
Citaat:
"Laiser is zeker het meest grensverlengend bezig geweest vanavond van alle drie", zeiden ze.


Ik zou spontaan gaan blozen van zo'n opmerking!

Bloos
Ik was ook wel gevleid hoor Knipoog
Helemaal toen bleek dat ze er eigenlijk zo verbaasd over waren dat ik niet bang was toen mijn lieftallig Laisertje zo dreigde te gaan steigeren.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 22:13

Vandaag kwam de staleigenaresse onze springinstructeur tegen. Dat zijn namelijk bekenden van elkaar.
Hij vertelde haar dat hij het leuk had gevonden om ons les te geven.

hij vroeg nog wel even nadrukkelijk hoe het met "die grote" (=Laiser dus Haha! ) nu eigenlijk was.
"Nou", zei mijn staleigenaresse, "die heeft er behoorlijke spierpijn aan overgehouden Knipoog ".

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:07

Super gedaan Christianne! Laiser gaat het vast wel leuk vinden Knipoog