Met je eigen paard bemoeien, moeilijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 01:50

Sorry hoor, moet het even kwijt!

Ik heb een hekel aan mensen die zich bemoeien met zaken waar ze niet/niet genoeg vanaf weten. Is het zo moeilijk om je met je eigen paard te bemoeien?

Vanavond werd ik aan de longeerlijn 20 meter meegetrokken door mijn paard. Ze wil niet linksom en gaat dan net zo lang achteruit lopen, tot ze rechtsom kan. Ik heb de grootste moeite om haar zo te manouvreren tot we weer terug op de volte zijn. Dat ging al een half uur zo, steeds kwamen we weer terug op de volte. Slaan met de zweep heeft geen effect en ik wilde er niet een bijzetteugel aan gaan doen.

Komt mijn "vriendin" kijken, begint ze een heel drama dat mijn paard bloed in haar mond zou hebben. Ik dus uitleggen dat dat roze schuim door de vanillesnoepjes kwam Vork , begint ze te schreeuwen. Ik ruk mijn paard in de mond, ik mep haar in elkaar, ik laat haar alleen maar rennen, etc . Bovendien zou zij mij wel even willen slaan Verward .

Sorry hoor, maar als je mij boos wil krijgen, moet je met dat soort onzin komen. Ze bloedde helemaal niet en dat zweten komt omdat ze zich dan zo druk maakt. Dat heb ik ook uitgelegd en gezegd dat ze zich met haar eigen paard moet bemoeien.

En dan nog: al zou ik dat allemaal doen, bij wijze van spreken, het is mijn paard. Ik denk ook weleens anders over dingen die sommige mensen doen, maar ga ze niet ineens op zo'n manier uitkafferen. Ik vind het ook belachelijk dat ik zou moeten uitleggen wat ik met MIJN paard doe. Ik heb ook tegen haar gezegd dat het onzin was en dat ik het niet eens aan haar ging uitleggen, daaag Boos! .

Zij hangt een correctie bit in haar jonge paard en longeert hem met een slof. Dat zou ik nooit doen, maar daar heb ik haar niet om uitgekafferd!!

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind dat ze echt te ver is gegaan. Ik kan best veel hebben, interesseert me niks, maar me beschuldigen van dit soort dingen. Ik kan helemaal niet tegen onrechtvaardigheid en ik vind dit totaal niet door de beugel kunnen, helemaal niet de manier waarop Boos! .

Ik ben wel heel slecht voor mijn paard dat ik haar droog en op adem stap, benen afspuit, slobber geef, rijdt met dubbelgebroken bit, longeer zonder slof en beenbeschermers gebruik zeker Frusty !!

Sorry, jullie kunnen hier vast niet veel mee, maar ik word hier zo boos om Boos! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 07:51

Toch zou ik dat liever hebben dan dat prutsmuts achter je rug om. Hoe vaak lees je niet verhalen (OOK hier op Bokt) als "die en die doet zus en zo... Grrrr, Misselijk " en weet ik wat verder?
Zij reageerde in ieder geval direct naar jou toe, dus dat gedeelte kan ik nog waarderen.

Verder heb je helemaal gelijk; het is jouw paard en daar mag je mee doen wat je wilt. Al snij je 'm in plakjes en eet je 'm op, da's jouw keuze.
Maar ik denk dat zij gewoon niet gezien had hoe lastig hij was, en dus niet snapte waar je mee bezig was.
OF misschien kent ze jou wel zo goed, dat ze misschien zag dat je TE kwaad aan het worden was, en wilde ze jou en je paardje daarvoor behoeden? Verward

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 09:17

Inderdaad is praten achter je rug om erg flauw. Ik noem uitdrukkelijk geen namen! Maar om nou tegen mij te gaan schreeuwen als een idioot...

Tja, ik denk ook weleens dat ik sommige dingen anders zou doen. Als iemand vraagt hoe ik erover denk, zou ik zeggen dat ik het zus en zo aan zou pakken, maar verder tot 10 (of 100) tellen en lekker met je eigen paard bezig zijn.

Het was pikkedonker en ze kwam de laatste 5 minuten kijken. Dus ik vind dat ze te snelle conclusies trekt. Ik ken mijn paard en weet dat ze dit weleens doet. Daarom was ik ook niet van plan om alsnog een hulp/bijzetteugel om te doen. Ik heb een half uur geprobeerd om haar weer op de cirkel te krijgen, toen dat uiteindelijk lukte een paar rondjes, heb ik haar laten draven en 20 minuten uitgestapt.

Het is gewoon af en toe een hittepetit, dan maakt ze zich druk en zweet binnen 5 minuten van kop tot staart. Dat heeft zij al vaker gezien, van een uur intensief springen zweet ze amper, dus zij weet ook wel dat ik haar niet eindeloos laat rennen.

Het waaide trouwens heel hard gisteravond, dan is mijn paard altijd een beetje drukker. Daarom ben ik ook niet gaan rijden, dat is vragen om problemen.

Kan best dat ze dacht dat ik heel boos werd o.i.d., maar ze begon te schreeuwen nadat ze had gezien dat het goed ging en ik mijn paard rustig liet uitstappen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:38

Waarom laat je haar de volgende keer niet longeren dan merkt ze vanzelf hoe slecht jij het doet Schijnheilig .

Tja helaas gebeuren deze dingen vooral als je op een grote stal staat. Ach je went er wel een beetje aan Party!! .

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:46

tja jongens en meisjes, mijn advies is kort maar krachtig.

Luister naar elkaar en communiceer met elkaar. Mosschien kan je er beide nog wat van leren. Beslis daarna pas als twee redelijke mensen zijnde, hoe je hier vandaan verder met elkaar wil. Maar gooi nou niet meteen je kop in de wind. Een goed iemand zal nooit iets onteracht doen of zeggen. Dus: oplossing even je ego doorslikken en luisteren naar elkaar. Kom je er dan nog niet uit, dan zeg je tegen elkaar dat hier de wegen scheiden. (ik hoop dat ze dat gaan doen, want ze staan beide hier bij mij op stal!! Lachen ).

Kom op meiden!!! Ik meen het serieus!! Praten en nu niet laten lijden door emoties! (doe het voor mij?!)
gr,
prima

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:16

De beste stuurlui staan aan wal; het is makkelijker te oordelen dan te handelen...

Laat ze maar kletsen, jij doet het voor jouw gevoel het beste, wat maakt het dan uit wat een ander daarvan denkt. tuurlijk mag je wel openstaan voor opbouwende kritiek, maar puur jouw aanwezigheid is geen reden voor iemand om jouw handelen te bestuderen en te beoordelen.
ik denk dat je het beste je schouders op kunt halen, je doet je best, je hebt er plezier in, lat ze maar denken....
Maar vervelend is het wel!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:25

Jij longeert je paard niet aan de slof maar je jaagt hem wel in de stress. Het feit dat hij bezweet is, is omdat jij hem de stress in jaagt met je onhandige gedoe. Je vriendin had niet zo moeten uitvallen tegen jou, en je al helemaal niet onterecht moeten beschuldigen. MAar ik denk dat zij haar paard wel op een betere manier longeert als jij. Ik longeer mijn jonge paard met een gogue, maar die zet ik net zo bij als ik met een slof doe. Een paard moet nu eenmaal leren zijn rug te gebruiken en los te worden. VAn slappe hap wordt een paard nooit beter, dus gewoon bijzetten. Je doet iets goed, of je doet het niet.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 10:39

Desiree, normaal heb ik er altijd een elastiek aan. Maar gister wilde ik haar gewoon even een kwartiertje beweging geven. Als het elastiek eraan zit, doet ze dit nooit. Omdat ik het vermoeden had, dat ze misschien last had van haar rug heb ik de osteopaat laten komen. Hij zei dat alles goed 'los' was en dat linksom gewoon niet haar beste kant is.

Vandaar dat ik gewoon geprobeerd heb om haar weer terug op de cirkel te krijgen. Het waaide ook erg hard, dan is ze altijd drukker dan normaal, dus ging ik niet rijden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:04

Nee dat is inderdaad erg dom, hoe ze op jou reageert... Maar dat maak ik ook regelmatig mee. maakt niet uit wat ik doe met Pinky, iedereen heeft wel een woordje klaar!
Als ik erlangs loop: Moet je er niet op gaan zitten? Het is geen hond!
Als ik op Marjon rijd (Pinky's moeder): dierenbeul, koop een echt paard!
Als ik Pinky met rust laat: Jij doet ook nix met je pony!
Als ik vrijheidsdressuur doe: Wat een tijdverspilling, het is geen cirus pony.
Als ik Longeer: Daar is hij veel te jong voor!!!
Als ik hem log gooi en opjaag: je slaat hem met de zweep! Hij vind dit niet leuk!

Maar wel klagen dat hij zo gemeen was, terwijl ik er in hun ogen niets aan mocht doen om hem rustig te maken...
Sommige mensen... }> Frusty

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:07

Lunatic,ik ben het 100% met je eens! Wat denk die griet wel niet Verward Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:09

Tja Pinkygirl,ik maak dat soort dingen ook elke dag mee,maar ik luister er nooit naar.Welshjes zijn sterk,en ik verricht geen zware arbeid met sun.
Laat ze er zich niet mee bemoeien,want hun zetten je wel aan het denken.En met 1 rotopmerking kunnen ze mijn dag goed verpesten!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 11:13

Ja Pinky, dat ken ik wel ja, dat soort dingen. Je beschrijft het wel heel leuk Haha! .

Bovenal vind ik het vooral jammer. Ik dacht dat we toch goed met elkaar op konden schieten. De manier waarop was helemaal niet nodig. Vraag -> uitleg had ook gekund. Ik heb ook zoiets van: wie ben jij om mij te veroordelen. Ik kaffer een ander ook niet uit om de manier waarop hij/zij iets doet en zeker geen vriendin.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:46

tja, het is een rare manier van reageren op jou lunatic. Je zou bijna zeggen dat er meer aan de hand was. Ik zou haar er toch nog eens op aanspreken hoor, vragen waarom ze nu eigenlijk zo uitviel tegen jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:46

Volgens mij gaat het hier helemaal niet om het longeren van dat paard, maar gewoon om jullie relatie; die zit gewoon hartstikke fout als ik dat allemaal zo lees. Kunnen jullie niet eens een bakkie gaan doen en er achter proberen te komen wat er nou eigenlijk mis is tussen jullie tweetjes?
Succes!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:31

Draai de vraag eens om: geef je zèlf wel eens iemand ongevraagd advies? En dan laat ik even de manier waarop buiten beschouwing, maar als je zèlf iets ziet gebeuren waar je het niet helemaal mee eens bent of waarvan je denkt dat het onverantwoord is, stap je er dan op af en zeg je er wat van?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 12:48

Nogmaals ik ben het ook vaak niet eens met wat een ander doet (al dan niet aan paarden gerelateerd). Maar als ik er wat van zeg, ga ik de ander niet staan uitkafferen! Dat vind ik niet kunnen.
Hier op bokt hebben we altijd discussies over het hoe en waarom van mensen. Maar dan worden meningen en kritiek vaak wel onderbouwd.

Ik begrijp best hoe zij dacht, alhoewel ik het een overdreven conclusie vind, maar dat had ze ook anders kunnen brengen. We konden heel goed met elkaar opschieten, hadden het vaak nog over topics van bokt, hadden het gezellig, zorgden voor elkaars paard, etc. Ze had heus (eerder) wat kunnen zeggen/mededelen/vragen.

Als zij zo slecht over mij denkt, waarom dan vriendinnen zijn tot nu toe? Zij denkt blijkbaar dat ik voor de lol mijn paard tot bloedens toe in haar mond trek aan de longeerlijn Frusty . Ik zei terplekke dat dat door de vanillesnoepjes kwam, maar toch doorgaan. Dan ga je bij mij te ver.

Ik ga vanmiddag een 'soft' longeerlijn halen, want de striemen staan in mijn handen en ik heb een sneetje in mijn vinger. Is niet slim van mij een nylon lijn...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:52

Eh misschien dat handschoenen aan ook een slim idee is Schijnheilig (spreekt uit ervaring Knipoog )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 13:58

als iemand je zo lelijk en ook vals beschuldigt moet er gewoon meer aan de hand zijn hoor. Eigenlijk heb je toch wel het recht om te weten waarom. Ik liet het er niet bij zitten als ik jou was. Maar vraag wel op een rustige manier waarom.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:03

Ik bemoei me ook met mensen die niet goed voor zijn of haar paard zorgt of omgaat. Wat is daar mis mee? Niks toch? Het zal me niet in dank afgenomen worden, maar als iemand te hard haar pony mept, vraag ik wel: "moet dat zo?" en als een pony ziek is, vraag ik of er geen dierenarts bij moet. Dat doen toch alle paardengekken? iedereen heeft toch het beste over voor een paard?

Dit wil niet zeggen dat JIJ het doet, maar toch. Ik bemoei me in zekere zin, als het echt te ver gaat, met een paard van een ander.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 14:19

Daar ben ik het inderdaad mee eens. Ik denk vaak genoeg kan dat niet anders, ook als het niet over paarden gaat. De manier waarop is echter wel belangrijk. Wil je een ander overtuigen van jouw idee/visie/methode, zul je het toch op een dusdanige manier over moeten brengen dat het voor de ander acceptabel/geloofwaardig/vernieuwend is. In de ideale wereld zou het zo gaan, maar de praktijk is vaak anders.

In dit geval, was ik meer verontwaardigd over de manier waarOP ik de mening te horen kreeg. Natuurlijk vond ik deze mening overtrokken, maar de boodschap komt al niet goed aan omdat ik boos word van zulk gedrag. Als je boos bent, sta je al niet meer zo open voor de mening van de ander, denk ik.
Juist omdat we altijd zo leuk met elkaar omgaan, ook buiten de stal, vind ik het jammer dat het zo moet. Ik bewonder haar altijd om haar open, sociale houding en aanspreekbaarheid en ben wat dat betreft wel teleurgesteld. Ik verwachtte het niet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:38

Yep, dit komt mij HEEL bekend voor.
Van de week heb ik mijn paard op z'n donder gegeven aan de longeerlijn, ong hetzelfde verhaal. Hij kwam recht op me af rennen, liep dwars door me heen, omdat hij andersom wilde.
Ik heb hem een lel gegeven met de longeerzweep en flink mijn stem verheven. Kwamen ze om een hoekje gluren en meteen gaan de geruchten dat je je paard mishandeld. Toen ik daarna ging rijden en mijn paard recht de lucht in kwam gaf ik hem met vlakke hand een mep tussen de oren....toen was het commentaar helemaal niet van de lucht.
Ik probeer me er niks van aan te trekken. Ik weet wel beter, hij moet gewoon luisteren en niet zo onbeschoft doen. Bovendien rijden er opvallend weinig mensen hoog dressuur daar, dat is nog het mooiste van alles. Het prachtig weten te vertellen, achter je rug, maar zelf niks presteren.... Party!!
Wdb ben ik blij dat ik mijn paardjes volgende week aan huis heb staan, ben ik van dat gezeik af!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:41

Mensen mogen gerust commentaar geven MITS
- ze de voorgeschiedenis kennen
- dat doen op een redelijke manier en voor je open staan.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:26

Je moet je er niks van aan trekken als een paard het zichzelf moeilijk wil maken dat moet ie dat maar doen maar dan zal die ook moeten verwachten dat ie straf krijgt voordat wat ie doet. Misschien helpt met dubbele longe longeren ook wel heb je ook wat druk direct bij het achterbeen wel zorgen dan dat ie er niet in gaat staan.En jij moet doen met je paard wat jou goed lijkt ook door schade en schande leer je hoor als je een beetje begrijpt wat ik bedoel

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 18:52

hee dat eerste stuk ken ik van dat meegetrokken worden Schijnheilig dan doe ik meestal het hoofdstel in maar zo te lezen had je dat al. tja en dat over die 'vriendin' nou een beetje erg asociaal hebben zelf meestal hun paard in de krul getrokken etc.
erg dom hoor Boos!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 18:56

Zo, nu even mijn kant van het verhaal, want ik ben die 'vriendin'.
Ik ken Lunatic nu een paar maanden en laat ik als eerste even zeggen dat we hele leuke dingen gedaan hebben en meegemaakt. Toch had ik een beetje moeite met het af en toe harde optreden tegen haar paardje (en in mijn ogen en van meerdere mensen ook haar honden) Ik heb een paar keer geprobeert om dit 'subtiel' duidelijk te maken en meerdere mensen met mij, maar dat is moeilijk als iemand niet gevoelig is voor vriendschappelijke raad en je het idee geeft dat het toch niets uitmaakt wat je ook zegt. Gister avond knapte er bij mij iets Huilen Het ging er in mijn ogen erg hard aan toe en dit was niet de eerste keer. Ik vroeg haar in eerste instantie of ze haar paardje een rood snoepje had gegeven omdat het leek alsof er bloed aan de zijkant van haar mond zat Verward geen gekke vraag lijkt mij. Daarop antwoorde ze dat het haar niets kon schelen of het bloede of niet, waarna ik ben weggelopen. Tijdens het weglopen knapte er dus wat bij mij, en begon ik tegen haar uit te vallen dat ALS er wel bloed zou zijn dat ze dan een probleem met mij zou hebben, (ik vond het gewoon zielig voor haar paard op dat moment!) Kortom het werd een over en weer geschreeuw ( mede door de harde wind die er stond) en ook ik kreeg veel modder naar m'n hoofd gegooid. Dat ik niet goed met mijn paard omga, longeer met een slof ( die hetzelfde werkt als een bijzet,hij gaat hangen in een elastiek en dat is niet goed voor zijn onderhals, zoals ik hem gebruik, en mijn paard loopt nu ontspannender dan ooit) dat ie een kk correctiebit inhad (Op aanraden van "de Lipizzaner trainer van Nederland: Jacques Pieterse" inmiddels rij ik al maanden met dubbel gebroken bit) en dat ik zonder peesbeschermers rijdt ( nogal logisch: tijdens mijn vakantie heeft hij door toedoen van iemand anders erge drukplekken op zijn voorbenen gekregen waardoor het verstandig is om te wachten met bandages/beschermers totdat dit helemaal genezen is, volgens de dierenarts kan ik gewoon alles met hem doen!) Ook moet ik erbij zeggen dat ik nog nooit eerder in mijn leven zo op iemand heb gereageerd op wat iemand deed. Tuurlijk gaat het mij niet aan hoe iemand z'n paard behandeld, maar zoals al eerder gezegd, er knapte wat. Ik ben een heel eerlijk en redelijk persoon en mensen die mij kennen zoals Prima, weten dat er heel veel voor nodig is om mij echt boos te krijgen Frusty Nou dat is Lunatic dus gisteravond gelukt en ik vindt het jammer dat het zo heeft moeten lopen maar misschien leren we er alle twee wat van. Ik had misschien niet zo moeten reageren ( uitleg waarom ik zo deed staat hierboven) en Lunatic zou misschien iets minder hard kunnen zijn voor de belangrijkste dingen in haar leven. Zo ik ben in ieder geval mijn kant van het verhaal kwijt zodat jullie het van twee kanten hebben kunnen lezen. En nogmaals ik vindt het een zeer vervelende situatie, je komt elkaar toch elke dag tegen! Verdrietig
groetjes,