Gewoon maar helemaal stoppen...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Gewoon maar helemaal stoppen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 22:45

Soms(zoals vanmorgen)denk ik weleens, zal ik niet gewoon dat paard verkopen en nooit meer op een paard gaan zitten...

Ik ben altijd al behoorlijk ambitieus geweest, op de manege al, ik wilde altijd beter worden en de beste zijn. Omdat ik het gevoel had dat ik na 6 jaar niets meer leerde op de manege ben ik daar gestopt. Ik wist dat ik geen eigen paard zou mogen van mijn ouders dus dan maar niet rijden(een bijrijpaard zoeken heb ik een hele tijd geprobeerd maar niet gelukt). Tot ik ineens via via hoorde dat een meisje dat ooit een hele goede vriendin van mij was geweest een witte arabier zou hebben..dus ik haar gebeld, nou het was geen witte arabier maar een bruine welsh K maar ja, ze had een eigen pony dus.
Ik ben haar pony toen gaan bijrijden.

In de tussentijd ben ik nog blijven zeuren en uiteindelijk mocht ik dus wel een eigen paard. Na een behoorlijke tijd zoeken(okt. begonnen, in maart mijn huidige pony gekregen)kreeg in dus een eigen pony(ik was eigenlijk opzoek naar een paard maar oke..)

Maarja, die ambitie van mij, het blijft een probleem..

We hebben geen trailer en ik zie ook niet zo snel gebeuren dat die er ooit nog komt. Met de paarden taxi betaal je al minstens 50 euro om ze alleen maar naar jou toe te laten komen dus dat wordt helemaal te gek. Dus het komt er op neer dat ik bijna geen wedstrijden kan rijden.

Na een half jaar ben ik daarom van stal veranderd, ik sta nu al ruim een jaar op een stal waar ze wel wedstrijden hebben. Vorige jaar heb ik 4 onderlinge gereden, 6 wp's, vaak gewonnen en kampioen van het jaar, leuk zou je zeggen...maar ja, zolang het niet officieel is hecht ik er niet zoveel waarde aan(niet dat ik het niet leuk vind hoor). Ik heb vorig seizoen 3 keer KNHS gestart, daaruit 2 wp's, maarja toen kwam die leuke nieuwe wp-regeling toen zag helemaal niet meer in hoe ik ooit nog uit de B moet komen..
Dit jaar zijn er, als ik elke keer kan en mijn pony niet kreupel/ziek oid wordt, 7 officiele wedstrijden...Mijn streven is om dan na die 7 L startgerechtig te zijn...

Maar ik voel me gewoon alsof het allemaal geen nut heeft, ik kom toen nooit verder. Toen ik 12 was starte ik L op een manege pony, nu ben ik 17 en ga ik morgen voor het eerst met mijn eigen pony L1 starten(onderling welliswaar).....

Ik wilde altijd zo graag een eigen paard, omdat je dan meer ergens naartoe kunt werken. Misschien dat ik zo naif was dat ik dacht dat ik dan misschien wel wat kon bereiken. Maar ja, nu zijn we 1.5 jaar later en heb ik 2 wp's in de B...

Ik heb gewoon het idee dat ik er nooit kom, mijn pony kan het wel, maar ja nu ik nog...Ik doe mijn best, ik doe het altijd zelf en rijd zelfs nog een paard erbij alleen maar met het doel om beter te worden maar op dit moment denk ik dat ik er zo goed mee kan kappen.

Dit is de situatie zoals het vanochtend was, daarna heb ik gereden en toen viel het wel weer mee.

Ik wil mijn paardje ook helemaal niet verkopen. Als ik dat zou doen zou mijn leven helemaal alleen uit school bestaan en bovendien wil ik hem gewoon echt niet missen. Maar ik ben niet een ruiter die voor de lol een buitenritje maakt, ik heb zelfs een hekel aan buitenrijden.

Ik weet verder ook niet wat jullie ermee moeten maar ik moest het gewoon even kwijt...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:51

Ook al kun je niet zoveel wedstrijdjes rijden, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je "nergens naartoe kunt werken" met je paardje...........je kunt toch juist zelf goed oefenen en daardoor misschien zelfs wat eerder de B uitzijn, en dan lekker door de L heengaan. Wat heb je eraan om onbevoorbeid in een klasse te gaan rijden, zo kun je het ook zien.......

En we hebben allemaal wel 'ns een dipje, dat je denkt dat het nooit meer lukkken zal, maar lekker doorzetten, maar probeer 'ns wat te rijden met wat minder het idee van de wedstrijden erachter, maar meer het idee dat je je paardje gewoon lekker traint en soepel maakt, stel jezelf dat als doel ipv wedstrijdjes, idee ?

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:56

LAURA!!
Nee tuurlijk moet je niet stoppen!!
Je gaat van de zomer toch weer naar ALJA??
JE ZULT ZIEN DAT JE DAN VOORUIT SCHIET!!

Niet opgeven joh!!!

JIJ EN Leroy komen er wel... !! OK dan!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 23:02

Het is ook heus niet zo dat ik niet met plezier rijd ofzo, in tegendeel.

Onvoorbereid in een klasse rijden was ik zoizo niet van plan, daarom start ik ook onderling. Ik ben eerst onderling B gaan starten, toen mijn startkaart en was officieel B. Nu ga ik alvast onderling L1 starten zodat ik dat "straks" niet voor het eerst doe.

Ik heb nu al ruim een half jaar geen wedstrijd gehad, morgen weer voor het eerst onderling en volgende week KNHS.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:06

Heb je geen vrienden/kennisen/familie met een trekhaak? Als je dat nou eens een beetje inventariseert en een aantal mensen lief aankijkt of je een keer de trailer kan lenen... Je zult zien dat dat in sommige gevallen best mag en als je dan de trailer netter terug brengt als je hem hebt meegenomen mag het vast vaker. Bosje bloemen etc. doet ook wonderen. Had vroeger zelf hetzelfde probleem maar daar heb ik me nooit door laten afstoppen. Ging gewoon lopend naar een wedstrijd toe (binnen een straal van 15 km). Gelukkig waren dat er wel een heel aantal waardoor ik met de pony toch dubbel M was. Alleen crossen was helaas niet mogelijk en daar heb ik nog altijd een beetje sneu gevoel over. Kun je niet zo af en toe met een ander mee op de trailer? Of iemand 2x laten rijden zodat ie jouw eerst weg kan brengen tegen vergoeding van de benzine? Komt hier nl. wel eens voor hoor. (Gezellige hechte vereniging)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:14

Hhhmm, ik herken wel iets.
Ben ook geen buitenrit typje, ja afentoe voor de lol en lekker racen op het strand lijkt me zalig!!
Maar verder wil ik echt ergens naartoe werken en een doel voor ogen hebben.
Iets waar ik voor kan werken.
Daarbij dat het feit dat Par een haflinger is ook nog eens een extra uitdaging is om de hele zooi een poepie te laten ruiken Haha!

Je bent nu 17, over een jaar begin je ana je rijbewijs, als je een beetje kan sparen doe je dat in 10 dagen.
Je haalt je E rijbewijs er *hopelijk* even snel bij.
En je kan zelf alle kanten op die je wilt.
Moeilijk, maar zeker wel een uitdaging en ook iets waar ik zelf mee aan het puzzelen ben.
Hoe moeilijker hoe beter, vraag me niet waarom, het is toch een soort van mezelf kunnen bewijzen.

Anyway, je kan proberen tot die tijd met iemand mee te liften, er zijn vast wel meer mensen die wedstrijden rijden en wel iemand voor de gezellie meewillen die ook nog eens meebetaalt aan de benzine kosten.

En stoppen zou ik niet doen hoor, in die anderhalf jaar tijd hebben jullie elkaar leren kennen, naar elkaar toegegroeid en dan oefenen en trainen en alle energie die je er in stort.

Succes

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 23:16

Tja, annegti, er zijn niet zoveel fanatiekelingen bij ons...Bij de KNHS wedstrijden bij ons op stal rijden er meestal hooguit 3 mee(waarvan ik er dus 1 ben) en niemand start buiten de manege.
Lopend naar wedstrijden wordt ook moeilijk aangezien er niet echt wedstrijden zijn die zo dichtbij zijn en mijn paardje is ook niet echt braaf buiten.

Maar op dit moment denk ik zeker niet meer aan stoppen hoor, het is alleen nogal moeilijk voor mij om me erbij neer te leggen. Ik probeer mezelf ook wijs te maken dat ik moet trainen voor mezelf en mijn paard en niet voor de wedstrijden....

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:36

Dat probleem heb ik ook. Nou ja, niet precies het zelfde dan. Ik zou best wedstrijden willen rijden, maar heb nogal snel last van zenuwen. EN al dat gedoe erom heen, het regelen van een trailer enz. Vond ik ook nogal een probleem.
Nou ga ik dus binnenkort naar een stal verhuizen waar de vereniging zit zodat ik onderlinge wedstrijden kan rijden, das voor mij al heel wat en iig een begin.

Ik moet wel zeggen dat ik niet super fanatiek ben. Ik ben dol op dressuur maar heb een hekel aan regen Haha!
Nu hebben ze op die stal ook een binnebak dus dat gaat goedkomen.

Maar ik heb me dus ook nu al een jaar ong. voorgenomen, om eerst lekker mijn paardje voor elkaar te hebben. EN gewoon zelf dus al een niveautje, of twee, hoger te rijden dan dat je wedstrijden gaat rijden. Zodat je straks in de wedstrijden die je rijdt, wel sneller je puntjes bij elkaar hebt.
En het is toch ook al leuk om je paard dingen aan te leren, of jezelf, zodat het alsmaar beter gaat. Als je gewoon vaak les neemt, zit er vanzelf uitdaging genoeg in. Probeer gewoon zelf verder te komen op stal, niet alleen de wedstrijden geven je niveau aan.

Maar ja, iedereen heeft wel eens een dipje, en vraagt zich af waarom die het eigenlijk allemaal doet. Daar had ik afgelopen zomer last van. Gewoon ff doorbijten, en al rij je dan wat minder, op een gegeven moment wil je er vanzelf weer tegen aan.

succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:38

IngridM heeft in haar reactie volkomen gelijk. Het leven draait niet om winstpunten of klasseringen namelijk. Paardrijden draait om het samen beter maken van de combinatie, het groeien dus. Paardrijden is een leerproces dat niet altijd even makkelijk gaat, het is vooral een heel erg lang proces en je kunt allerlie hobbels tegen komen onderweg.
Of je in het algemeen goed bezig bent met je paard, kun je eigenlijk helemaal niet aan wedstrijdresultaten aflezen, die zeggen namelijk bitter weinig. Dus, laat nou je plezier in het paardrijden niet verpesten door die stomme winstpunten. Ga gewoon verder met rijden en werk er aan om een betere ruiter te worden, stapje voor stapje en in je eigen tempo. Je hebt een paard dat al wat kan, probeer daar zoveel mogelijk van te leren. Trek je instructeur eens aan zijn jas en overleg er eens over, gewoon om te zien hoe je uit die impasse kunt komen.

('s zomers kun je wel via het bos naar de SPA hoor)

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:02

misschien kan je dan als doel stellen dat je 2 winstpunten per proef wilt rijden. Want dan heb je er 4 per keer dan ben je er zo uit, je hebt dan alleen een heel erg hoog doel dus dan zou je dank ik nog harder moeten trainen maar je komt wel sneller verder. En zou dus minder wedstrijden hoeven te starten

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:15

Is jouw pony de schuld van eht feit dat jij niet verder komt dan? Moet dat dier dan het slachtoffer van jouw ambities worden?

Bedenk toch eens wat je wel hebt en dat velen dat niet eens hebben. Jij hebt een eigen pony!!!. Anderen willen dolgraag paardrijden maar krijgen zo'n dier vaak niet eens van dichtbij te zien!!

Sorry als het een beetje hard overkomt maar ik denk dat je even met je neus op de feiten gedrukt moet worden. GENIET VAN JE PONY EN DAN KOMT UITEINDELIJK OOK VOOR JOU HET MOMENT DAT JE MEER KUNT GAAN DOEN. Eerlijk gezegd zou ik niet raar opkijken als dit voor jou de les is die je in deze periode zult moeten leren. Dus ik zou zeggen, maak er eerst een ambitie van tevreden te zijn met wat je wel hebt. Dan komt volgens mij ook vanzelf wat je NIET hebt.

Succes meid, he tis niet hatelijk bedoeld maar ik denk dat je hier meer aan hebt als de standaardantwoorden van 'ach, wat zielig voor je'.

Kop op!!! en ga d'rvoor!!!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 19:35

Fasel, ik ben het helemaal met je eens hoor, behalve de eerste regel. Ik heb nog nooit gezegd dat het de schuld van mijn pony is, het is mijn schuld en dat heb ik in mijn bericht volgens mij ook duidelijk gezegd...

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Fasel, en geloof me, ik doe echt mijn best om zo te denken...Meestal denk ik ook zo, alleen je hebt van die dagen...(bijv. als je de P&S krijgt met al die pony ruitertjes die Z rijden met meerdere pony's)

(nog even voor Lov: van de zomer ben ik in drente en ga ik daar starten als alles meezit)

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:51

he laura
wat is dit nou??
zo ga je toch niet denken, je komt er zeker wel desnoods doe je er wat langer over en als je 18 bent ga jezelf gewoon snel je rijbewijs en E halen zodat je van niemand meer afhankelijk hoeft tezijn.....

en tot die tijd rustig doortrainen!!!!

maar hoe ging het vandaag bij je wedstrijd???

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:51

he laura
wat is dit nou??
zo ga je toch niet denken, je komt er zeker wel desnoods doe je er wat langer over en als je 18 bent ga jezelf gewoon snel je rijbewijs en E halen zodat je van niemand meer afhankelijk hoeft tezijn.....

en tot die tijd rustig doortrainen!!!!

maar hoe ging het vandaag bij je wedstrijd???

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:51

he laura
wat is dit nou??
zo ga je toch niet denken, je komt er zeker wel desnoods doe je er wat langer over en als je 18 bent ga jezelf gewoon snel je rijbewijs en E halen zodat je van niemand meer afhankelijk hoeft tezijn.....

en tot die tijd rustig doortrainen!!!!

maar hoe ging het vandaag bij je wedstrijd???

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:52

oeps ook nog drie keer

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 19:56

Haha, das wel erg veel van het goede...

Vandaag ging het wel ok, Leroy was ontzettend fris maar ik was wel eerste met een wp en kampioen van de dag(en tevens de enige over de hele dag met een wp...)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:35

Pluutje schreef:
Fasel, ik ben het helemaal met je eens hoor, behalve de eerste regel. Ik heb nog nooit gezegd dat het de schuld van mijn pony is, het is mijn schuld en dat heb ik in mijn bericht volgens mij ook duidelijk gezegd...

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Fasel, en geloof me, ik doe echt mijn best om zo te denken...Meestal denk ik ook zo, alleen je hebt van die dagen...(bijv. als je de P&S krijgt met al die pony ruitertjes die Z rijden met meerdere pony's)

(nog even voor Lov: van de zomer ben ik in drente en ga ik daar starten als alles meezit)


Lieve Pluutje (leuke naam trouwens Haha! ),

Ik weet dat je dat niet gezegd hebt. Ik doelde enkel op het feit dat stel je zou haar wegdoen (omdat je zegt stoppen en paard wegdoen in je eerste zin) dat, als je dat zou doen, je pony de dupe zou worden.

Ik ben blij dat je er bij verteld dat je normaliter niet zo denkt. Inderdaad kan ik me voorstellen dat je soms zo denkt. Dat heb ik op het moment met de endurance. Dan gaat het niet zoals je wilt (bij mij werkt blijkbaar mijn psyche tegen) en dan heb je zoiets van kappen maar want zo hoeft het niet. Ik hoop dat ik net als jij daar ook weer overheen kom. Op het moment ben ik er van overtuigd dat gisteren mijn laatste rit was.

Overigens heb ik bijzonder veel bewondering voor de manier waarop je mijn wat harde berichtje oppakt. Vind ik werkelijk heel erg bewonderenswaardig. Je leest het echt zoals ik het bedoeld heb maar durft ook naar jezelf te kijken. Pffffffffff, daar kan ik nog iets van leren Haha!

Sterkte meid. Je komt er wel. Alleen volgende keer je bericht iets meer aanvullen. Schrok me rot Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:28

Het zijn niet de wedstrijden waardoor je beter gaat rijden en verder komt, maar het trainen ervoor...
Als jij goed traint, dan kun je in minder wedstrijden meer winstpunten halen... Hoe verder je komt met rijden, hoe makkelijker de klassen worden toch? Dus dan ben jij straks toe aan L2 of M en dan haal je mooi per wedstrijd 2 tot 4 winstpunten! Zit je toch zo in de L of L2?

Ik heb ook nooit de kans gehad om wedstrijden te rijden. En nu had ik net alles in orde... (trailer en auto die zwaar genoeg is om er zelf mee te rijden, wedstrijdtenue, pony op niveau) en toen werd mijn pony kreupel... Nu al twe maanden vanwege spat. Weg alles, nu moet ik weer op zoek naar een ander paard waar ik wedstrijden mee mag rijden, want een tweede paard kan ik niet betalen (vind mijn vriend ook niet goed)...
Dus: kop op en rijden... Dat officiƫle niveau komt vanzelf!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 11:05

Nou dank je Fasel, ik doe mijn best.

Ja, ik weet dat mijn eerste bericht niet echt aangevuld was maar op dat moment moest ik het even van me af schrijven dus ik heb me een beetje (teveel) laten gaan geloof ik... Bloos

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:06

Ik ken eht probleem. Hier zit nog zo'n muts Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:09

Een oplossing voor jou zou kunnen zijn indien je voor iemand anders een paard kon uitbrengen op wedstrijd die WEL de mogelijkheden daarvoor had maar geen rijcapaciteiten. die mensen en die paarden zijn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:58

Gisteravond heb ik hier nog een lang bericht zitten typen, maar dat is nu weg Boos!.
Desiree, het ligt volgens mij niet aan het paard.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 12:04

Nee, aan het paard ligt het zeker niet, hij kan het allemaal wel.

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:30

Ik heb dat probleem ook k wil graag wedstrijden rijden maar t gedoe met de trailer enz is gewoon lastig!!Maar je moet cker blijven rijden iedereen heeft wel eens een tijd dat ie t niet meer ziet zitten maar t gaat over echt waar nou succes!!!X jooske