ik vindt dit allemaal maar niks(dekengedoe)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

ik vindt dit allemaal maar niks(dekengedoe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:25

dit weer...de paarden die buiten staan in de regen. ,moet je wel een dek op of niet...ik ben ook niet in de gelegenheid om telkens heen en weer te rijden...hebben ze het wel of niet koud>

Je kan het aan het onderste deel van de oren voelen heb ik eens gehoort, maar ja ik ga ook weer niet de hele tijd heen en weer om te voelen aan de oortjes Bloos!

Ik heb dus nu wel een deken omgedaan, maar ben dan ook weer bang dat ze er verstrikt in kan raken! Want echt toezicht(behalve touristen als die durven Cool ) dus ik weet het allemaal niet zo, ik zal blij zijn als ze straks per 1 nov. op stal staat daar is gewoon toezicht en ben ik van dat gedoe allemaal af!

Hoe doen jullie dit? de meningen over wel/niet een dek is ook hemelsbreedverschil hier op bokt is me opgevallen!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:33

Laiser heeft nu sinds een week een regendeken op.
Dit omdat hij overdag de hele dag buiten staat. Hij heeft makkelijk last van stijve spieren, dus als ik hem kan helpen door hem een dek op te doen tegen de wind en regen die zijn spieren koud en wat stijver kunnen maken doe ik dat.

Als het straks nog wat kouder wordt, doe ik er een fleecedeken onder die hem nog wat extra warmte moet geven. En als het echt gaat vriezen gaat zijn waterdicht winterdek op. Bij strenge vorst gaat onder zijn winterdek nog de fleecedeken.

In het begin was ook huiverig dat hij in die buiksingels verstrikt zou raken, maar ik weet inmiddels dat dat niet zo'n vaart zal lopen.

Nu moet ik ook zeggen dat ik Laiser dekens op geef omdat ik hem dus warm wil houden en ik wil eigenlijk voorkomen dat hij een superdikke wintervacht krijgt. Want ik wil als het enigszins kan hem niet scheren, maar toch zo kort mogelijk in zijn haren houden. Dit alles ivm het trainen en bezwete lichaam.

Was ik nu een ruiter die maar twee keer in de week een stapritje maakt in het bos dan had ik hem lekker een dikke wintervacht laten krijgen. Omdat hij dan minder werk hoeft te verrichten.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:38

Dennis stond ook altijd hele dagen zonder toezicht met z'n deken op. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar hij staat nu lekker dag en nacht op het land dik en harig te zijn Knipoog .

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:46

mijn hafjes en tinker krijgen ook geen deken op en worden van die lekkere langharige beertjes Lachen geen problemen mee.
in de winter als het erg koud/nat is gaan ze op stal .

laatst zag ik 2 shetlanders met deken in de wei staan......tja je kunt het ook overdrijven......(denk ik wel vaker, paarden worden vaak als mensen behandeld, terwijl ze wel wat meer kunnen hebben....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:53

hahah een shetje met een dek op dat is wel humor...weet je ik heb een arabier en ze zeggen die kunnen veel hebben, want ze komen uit de woestin, maar ze zijn zo dun en ze heeft amper een vacht! A; zet ik dr met min 10 buiten die vacht krijgt ze amper, en dat maakt me zo onzeker, wat moet ik...Okee jullie geven me weer even wat moed...dus het kan best goed gaan zonder toezicht, deze deken heeft ook maar een buiksingel en die zit vrij vooraan...als ie er twee had gaf me dat een veiliger gevoel, maar ja het is een deken gemaakt voor paardenn dus er zal wel over nagedacht zijn!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:57

Tja, een shet met deken kan ook noodzaak zijn. Ik zal hem moeten scheren wil ik kunnen blijven rijden. Anders loopt hij geheid een long ontsteking op. Dus dat word dan scheren en een deken er op. Helaas heb ik daar dit jaar geen geen mogelijkheid toe omdat ik geen stal heb dus hij staat nu op rust.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:06

je kunt hem na het rijden, als ie erg zweet, toch een zweetdeken opdoen?
het lijkt me juist dat je door hem te scheren juist vatbaar maakt voor longontsteking....op stal kan het ook koud zijn en het toch dan zomaar lijkt me....

ik vind paarden met dekens ook eng, de dekens zakken vaak wat scheef, andere paarden happen erin/trekken eraan, nee puur natuur voor mij...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:17

Ik heb dus geen stal waar hij nu staat en gooi hem dus niet met een zweet deken het land op. En als ik hem scheer scheer ik hem niet helemaal maar in jacht model, dus enkel de zweet plekken(buik en nek).

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:20

missnynke schreef:
laatst zag ik 2 shetlanders met deken in de wei staan......tja je kunt het ook overdrijven......(denk ik wel vaker, paarden worden vaak als mensen behandeld, terwijl ze wel wat meer kunnen hebben....)

Dat ligt er helemaal aan waarvoor ze die deken op hebben en of ze gebruikt worden. mijn shet krijgt van de winter ook een regendeken op, omdat er anders niets met hem gedaan kan worden. er is hier in het weiland erg weinig beschutting + het is een enorme baggerpony. als je hem op komt halen om te rijden, gaat hij rustig nog even in de bagger liggen rollen. vorig jaar heb ik een paar weken gehad dat er niets met hem gedaan kon worden. z'n vacht was nat van de regen en de bagger die er niet af te krijgen is. dus hij krijgt gewoon een dunne regen deken op.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:54

ik hou niet zo van dekens.ik laat zo lang mogelijk de deken eraf.het maakt mij ook niks uit als ze zon lekker berenvachtje krijgen.paarden kunnen heel veel hebben hoor!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:19

Sammie staat het hele jaar buiten en heeft sinds gisteren een regendeken op. Hij weegt 300gr dus dat is niet heel dik, want hij heeft een gigantisch vacht. Mijn deken blijft prima liggen, hij kan er mee rennen en rollen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:47

ik weet niet of dit kan maar als het straks weer beter is dan doe ik die deken het liefst weer zo snel mogelijk af, of is dat nu juist ongezond? Vatten ze dan sneller kou want eens een deken altijd een deken?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:52

Als je er nu een deken opgooit dan moet je hem er tot en met het voorjaar ophouden.. of iif goed en rustig afbouwen..
Met een Arabier zou ik er iig een deken opgooien..'
Een Tinker, Haf of Shet kan je langer zonder deken laten staan.
Maar dan ook eigenlijk zo min mogelijk poetsen om het huidvet wat je paard dus "waterdicht"maakt niet te verstoren.
Het ligt er dus helemaal aan wat je er mee doet..
Rij je ermee of helemaal niet ?? etc etc.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:56

Een zweetdeken op na het rijden is erg leuk maar mijn vorige paard was zo'n teddy beer dat hij twee uur een zweetdeken op kon hebben en dan nog niet droog was. En sorry maar ik heb niet de tijd om elke dag ruim twee uur te wachten tot meneer droog is. Mijn huidige paard zal nooit een teddy beer vacht krijgen. Hij zit zo dun in zijn vacht/haar dat de meesten vragen of ik hem heb geschoren... nee dus. en hij heeft nu een deken op ja. dag en nacht. Doe ik dat niet dan is het net zoals vorig jaar... toen zat ik met een doodziek paard want hij had kou gevat. Nu heeft hij niet eens een snotneus of zo. Dan maar niet puur natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:58

MirandaB schreef:
Rij je ermee of helemaal niet ?? etc etc.


Hoi Miranda...weer eenandere mening dus, ik heb ook meningen gehoort van een arabier kan er juist heel goed tegen( denk aan de woestijn) en nu weer jou verhaal, ik weet gewoon niet meer wat ik denken moet Huilen

Ja ik rijdt er wel mee, ongeveer 4 a 5 keer per week, over het strand niet echt dressuurmatig. Maar ik vindt het gewoon een rot idee, het is nu jartsikke loud onder de duinen waar ze staat, het waait het regend...wat moet ik daar nu mee aan? Ik heb nu maar een deken opgedaan, maar die twijfels he...kijk als het nu een 100% waterdichte deken was, allah...maar als het echt heel erg en langdurig regent lekt ie iets door op de rug zag ik al(ietsje hoor) en hij zit ook niet echt strak om dr heen, een buiksingel maar..

bah ik haat dit weer!

Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:18

Die van ons staat nog dacht en nacht buiten, maar wel met een ademende regen deken op. Gelukkig zweet hij er niet onder en kan hij het prima hebben. Lachen
Hij gaat er mee liggen (hij ligt 's nachts op de grond te slapen denk ik aan zijn vacht op zijn nek te zien) en zijn singels zitten nog prima.
Misschien moet je er ook geen watjes van maken, maar ik weet dat die van ons het gewoon snel koud heeft dus......

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:01

nee daar ben ik het met je eens geen watjes van maken daarom ga ik nu ook voor een ongevoerde regendeken, daar heb ze nu genoeg aan, maar het is gewoon het iddee, lig je zelf in je warme bedje staat je paardje in een zware noordwester in de regen op het land...dat gevoel is een beetje tegenstrijdig!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:47

Ik heb een arabier verzorgt.. En die stonden altijd vroeg onder een deken.. Je moet het zelf weten.. Maar als je je paard rijdt dan verwijder je zijn natuurlijke afweer met het poetsen..
Jaarlingen en twenters daar heb ik geen moeite mee.. Maar een rijpaard zou ik onder een deken zetten... In ieder geval een regendeken..
Succes met je beslissing.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:11

Chiqa, ik begrijp je gevoel wel hoor. Het is ook niet leuk om met dit weer te weten dat je paardje er midden in staat. Je arabier staat dus nu dag en nacht buiten? Dan zou ik inderdaad een ongevoerde regendeken kopen die goed ademt. Die kun je altijd met echt koud weer gebruiken over je winterdeken heen.

Ik heb dus ook een arabier en die heeft vorig jaar de hele winter zonder deken gestaan (overdag buiten, snachts op stal). Ze was echt een MEGA-teddybeer en kon de kou goed aan. Maar omdat ik dit jaar ga rijden is het handiger om haar vachtje wat dunner te houden. Dus nu staat ze snachts al met een winterdekje op. Overdag gewoon zonder deken buiten, maar met die regen is dat ook niets, dus ook ik ga een ongevoerde regendeken kopen. Eentje die goed ademt!!

Verder.....als je besluit om je paard gewoon vacht aan te laten maken en dus de winter zonder deken doorkomen, dan niet teveel poetsen (rosborstelen). De vetlaag moet intact blijven!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:31

Pssst... weten jullie hoe groot het temperatuurverschil in de woestijn kan zijn tussen dag en nacht... en dat een arabier meer haren heeft dan andere paardenrassen... Ik geloof dat een arabier 3 haren heeft waar een (gemiddeld) ander paard er 1 heeft.... Kortom, ik geloof wel dat een arabier zich goed aan kan passen hoor. Escala heeft dan ook nog geen deken op terijl ze toch in een uitloopstalletje staat en dus zo goed als alleen maar buiten is. Als ze het koud heeft zie ik dat ze haar haren uitzt om zichzelf zo beter warm te houden. Kortom, wat mij betreft mag de deken er zo laat mogelijk op bij mijn meis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:32

Die van mij (haflinger) heeft een deken op. Waarom? Omdat ze 's nachts op stal moet (sta op pensionstal), die van mij kweekt een Siberische wintervacht, waar echt niets tegen te beginnen is. Ik was dan ook een van de eerste die een dikke deken op had. Ze moet die deken helaas op, omdat ze anders gewoon enorm staat te zweten, als ik haar haar vacht laat kweken. Ik heb het niet zo op dekens, vroeger (toen ze nog thuis stond) liet ik haar gewoon haar wintervacht kweken, ze had een open stal, stond voornamelijk buiten. En ik deed gewoon minder qua rijden, en iig rustiger aan.
Die opmerking, van dat het overdreven is om een shet een deken op te doen slaat kant nog wal. Een shet vormt juist een dikke vacht, en als je die op stal zet, zweet hij zich te pletter, dus is het fijner als hij buiten een deken op heeft.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:03

Gelukkig staan de paarden aan huis maar het is wel lastig soms om alle paarden dekens op te doen. En als er nieuwe zijn daar een passende deken voor vinden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:48

ja Franca die zal ik ook zeker aanschaffen een ademende deken kan nooit geen kwaad, eentje zonder voering, ik heb me laten informeren dat een HH een hele goede beslissing is!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:02

Dat jaarlingen het minder nodig hebben dan een volwassen paard gaat volgens mij ook niet helemaal op! M'n tinkerjaarling stond gisteren zielig met z'n koppie net boven de grond in elkaar gedoken zielig te wezen terwijl onze volwassen fjord er zich geen noot van aan trok! Tinkertje regendeken opgedaan 220 grams en hij liep zonet vrolijk banjerend door de wei, niets meer te zien van de schim die we de voorbije dagen zagen gebogen staan

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:34

Ik heb Quest sinds gisteren een deken op...... Hij is nu 2,5 jaar en ik wou het nog even uitstellen, maar ja, toen ik meneer zaterdag in de regen zag staan vond ik hem toch wel heel zielig!
Hij is een Fries X Engels Volbloed, en qua regen en koud hebben heeft hij helaas minder weg van de Fries..... Was erg bang dat het niet goed zou gaan, hij kreeg voor het eerst een deken op.....Maar ik moet zeggen, na een dag is de regendeken nog steeds heel en heeft hij het weer helemaal naar zijn zin buiten! Haha!