Koliek op dierendag...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Koliek op dierendag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 00:17

...da's echt weer wat voor Tornado, onze residente 'ouwe taaie'. Tornado is 22 en zuigt erg lucht, dus die is altijd nogal gevoelig voor dit soort dingen.

Ik kwam op stal rond een uur of 7. Tornado lag in z'n stal - ongewoon voor hem rond die tijd - maar was verder kalm. Ik vond 't toch vreemd en voelde aan z'n buik, die toen al keihard was. Nie goe, zeg maar. Ik naar binnen, Sander (staleigenaar) gewaarschuwd, die er mee ging lopen. Ik ondertussen kort met Rowan gewerkt, maar we hadden alleen de mini-bak beschikbaar (paddock is weer verzopen) dus ik stopte ermee voor we elkaar in de haren gingen zitten. Rowan teruggezet, en Sander vroeg of ik de veearts wilde laten bellen. Dat deed Esther, en die drong gelukkig ook aan dat dit toch wel een beetje een spoedgeval was.

Tornado werd flink lastig ondertussen, wilde aandraven en had duidelijk pijn. Daar valt niet veel aan te houden, hij sleept je zo mee. Toen hij over het zand van de mini-bak liep liet hij zich zo door de benen donderen. Het ging echt niet meer toen, hij zakte steeds door de benen en had veel pijn. Paard weer overeind weten te krijgen (in het natte zand liggen is ook niet goed voor zo'n oudje) en toen was de veearts er gelukkig, dus zetten we Torrie maar op stal.

De VA wist er een pijnstiller/spierontspanner in te spuiten (met enige moeite want Tor rolde en sloeg flink om zich heen) en toen hebben we wel een uur staan wachten tot hij erop zou reageren. Gebeurde dus niet. Dus waarschijnlijk geen gaskoliek, en de VA keek al bedenkelijk bij de oppering van 'slag in de darmen'. Nog een flinke dosis pijnstiller erin, en een dek op. Tor bleef pijn hebben en rollen, schopte de waterbak finaal van de muur (gauw de hoofdleiding uitgezet...) en raakte ook flink uitgeput. Hij werd toen rustiger, maar of dat door vermoeidheid kwam of dat de pijn werkelijk afnam weet ik niet. De VA besloot toen dat hij verder weinig kon betekenen - als hij niet voor middenacht tot rust kwam moesten we hem maar weer bellen.

Wat had dat dier een pijn zeg. Ik had het al eens eerder meegemaakt met hem, dus we wisten dat hij taaier is dan hij lijkt, maar toch. Hij zat ondertussen ook onder de wonden, schopte als een gek om zich heen. Dek er weer afgehaalt uit angst dat hij erin verstrikt zou raken.

Toen (na nog een uur ellende) werd hij langzaamaan weer rustiger. Bleef een minuut of 5 liggen zuchten voor hij nog een keer ging rollen. Als hij in de buurt was met z'n hoofd kriebelde ik wat aan z'n oren ('tis een vreselijke tuttebol, aandacht vind 'ie heerlijk) en daar wilde hij wel rustig voor blijven liggen. Ging nog een keer flink liggen rollen, stond daarna op, en kwam met z'n hoofd bij mij staan. Ik kriebelde weer, en hij stond half te slapen, wat was hij uitgeput. Nog wel buikpijnig, maar wel gekalmeerd. En ineens stond hij te kauwen, de kaken kwamen los, en een moment later begon hij met het stro te prutsen.

De ouwe taaie was terug! Iedereen haalde opgelucht adem, en hij ging rustig staan frummelen en kletsen met z'n buurvrouw. Toen ben ik naar huis gegaan, een beetje opgelucht, hoewel het natuurlijk morgen terug kan zijn... altijd maar afwachten of het ook goed blijftt. Maar zo ver ziet het er redelijk optimistisch uit.

We vermoeden dat het niet z'n gebruikelijke gaskoliek is geweest (heeft hij vaak ivm het luchtzuigen) maar toen een (lichte?) slag in de darmen die hij er op de 1 of andere manier heeft uitgerold. Dat hopen we tenminste. En blij dat we de VA gelijk lieten komen - meestal doen ze van 'loop er maar een uurtje mee en bel me dan weer' maar we kennen die ouwe onderhand, die kan echt binnen een kwartier tegen de grond gaan, dan is er geen houden mee aan.

Nu weet ik wel waarom ik nooit een luchtzuiger zou willen. Een paard met verhoogt risico op dit soort ellende? Nee dank je. We hebben echt een aantal momenten gehad dat we dachten dat het gebeurd was met ouwe Tornie. De veearts was het met me eens dat als je zoiets zag, je toch nooit een paard zou kopen... Aardige man trouwens, gaf ons nog even anatomie-les, want omdat Tor weinig bespiering heeft kan je pezen en banden mooi zien lopen.

Nu maar hopen dat 'ie er morgen nog staat...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 00:21

Pfoe wat een verhaal zeg! Ik hoop dat hij weer snel helemaal opknapt en dit niet meer hoeft mee te maken. Sterkte ermee Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 11:54

Peet belde net van de stal en 't gaat goed met Tornie, dus dat is best een opluchting.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:07

wat erg zeg moet er niet aan denken
gelukkig maar dat het goed gaat met hem dat was even schrikken denk ik zo!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:41

He wat naar zeg. Lijkt me vreselijk om een paardje zo te zien lijden... Sterkte!

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:48

Scheve mond ooh dat op dierendag nog wel....
Gelukkig gaat het weer goed!
groetjes jes

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:45

En nu maar hopen dat dit niet te vaak gebeurt, veel sterkte ermee.