paard durfde stal niet in

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

paard durfde stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:11

gisteren moesten wij de stal van een paard uitmesten dus moest ik hem in een andere stal zetten. Ik dacht oke zet ik hem wel om de hoek in de buitenstallen. Maar dat ging dus niet. Comeet wou er voor geen goud in. Stapje voor stapje geprobeert maar als hij er bijna was begon hij weer te stijgeren. Dit doet hij elke keer in alle stallen, alleen bij de buitenstallen stijgerd hij en wil hij er niet in. Bij andere stallen springt hij tegen de deuren omhoof ... Wat kun je hier aan doen? Hebben jullie hier ervaring mee?

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:42

Mijn vz paardje wilde ook vaak haar stal niet in, omdat ze bang was. K liet haar dan voorop lopen en k liep dan of erachter of ongeveer bij der buik. Meestal ging ze dan wel, maar ook vaak dat ze dan nog niet durfde. Probeer dan heel rustig te blijven en vooral niet boos worden. Met veel geduld lukte het wel!!

Bij een andere pony hebben ze een x een longeerlijn erachter gedaan, net als bij een paard dat de trailer niet in wil. Toen liep ie er zo in!

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:16

ja ik ken een paardje die altijd de stal inrent en die alle krappe doorgangen vermijd of doorrent Lachen das best vervelend want je word heel vaak geplet Boos! ma ik heb haar sinds kort een beetje getraint, met veel geduld en vertouwen kom je dr wel. (probleempje> nu doet dat paardje bij mij wel normaal maar bij anderen niet haha )

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:43

Heb je het over mijn paardje? Haha. Het is gewoon een ramp en het lukt me gewoon niet. Maja...geduld..... Verward

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:13

heb je niet iets inde stal wat eng kan zijn of is er uitzicht vanuit die stal naar iets engs.misschien heeft het met een verleden te maken?

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:18

ja heb ut over rona OK dan! ma nu gaat ut toch al iets beter met dr of niet?
*LOL*

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 18:19

lovebonney schreef:
heb je niet iets inde stal wat eng kan zijn of is er uitzicht vanuit die stal naar iets engs.misschien heeft het met een verleden te maken?


nee er is niks in de stal wat eng is. Het is soms wat donker in die stallen alleen dan doen ze de lamp daar aan . Het is gewoon heel raat want de week ervoor had suus( een instucteur) hem er wel ingekregen Verward ... maar nu wilde hij voor geen meter ... suus ook nog een keer geprobeerd.. ook niet. Toen hebben we hem maar in een andere stal gezet en daar rende hij als een gek in de probeerde tegen de deur omhoog te stijgere Verward was best eng om te zien want die deur kwam helemaal uit zijn voegen( hoe dat ook mag weten)

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:33

Ja een paard bij mij op de manege heeft dat ook.
Die vind deuren (ingangen dus) eng.
Meestal laten we haar zelf haar stal in rennen Haha! Dat ziet er best maf uit.
SOms rijden er ook mensen die niet op mn manege rijden op haar, en dan rukt dat paard zich gewoon los en rent zelf naar haar stal Knipoog

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:52

Een paard waar mijn vorige verzorgpaardje stond (Lora) stond ook een andere kwpn-merrie: Jorinde. Jorinde had hetzelfde probleem dat ze buitenstallen niet in wilde en binnenstallen wel. En weet je hoe dat kwam? ze was bang voor de overgang: licht-donker (wat het geval is bij buitenstallen ---> dan komt het paard van het licht (buiten) en moet hij iets donkers in. Bij binnenstallen staat hij al in iets "donkers" en moet hij in iets wat dezelfde hoeveelheid licht heeft. misschien ligt het bij dat paard ook aan die overgang! Lachen

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:38

Rona blijft de stal in rennen en ik heb alles al geprobeerd. Zodra ze de opening ziet is ze me weg. Ik blijf wel oefenen maar het gaat niet over..... Ach ja dan laat ik haar ook maar los voor de stal want dan kan ze op haar eigen gemak naar binnen lopen en dan loopt ze wel rustiger.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 18:36

JoyLady schreef:
En weet je hoe dat kwam? ze was bang voor de overgang: licht-donker (wat het geval is bij buitenstallen ---> dan komt het paard van het licht (buiten) en moet hij iets donkers in. Bij binnenstallen staat hij al in iets "donkers" en moet hij in iets wat dezelfde hoeveelheid licht heeft. misschien ligt het bij dat paard ook aan die overgang! Lachen


nee dat lag daar niet aan ... we hadden het licht in die stallen al aangedaan dus het was licht daar in die stallen ... dus voor die overgang hoefde hij niet bang te zijn

en ja zijn stal in rennen doet hij ook niet ... hij loopt rustig achter je aan

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:45

misschien een soort vorm van claustrofobie? of misschien is er iets gebeurd met het paard in een stal in vroegere jaren? Heb ik met een draver gehad, die is de eerste keer dat hij in stal moest,a ls veulen zijnde helemaal in elkaar geslagen tot hij binnen was, hij was dus doodsbang voor het in of uitgaan van de stal.

en anders is je paardje misschien verwend met weidegang? ik zou alspaard zijnde dan ook niet naar mijn stal willen Haha!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 07:18

het paard is al 19 jaar .... in topconditie en heeft ook in de stal gestaan vroeger dus k zou niet weten waarom hij er nu eigenlijk niet in durft .. soms gaat ie er met gemak in dan helemaal niet en dan met veel moeite Verward
het paardje heeft in de manege gestaan .... in containers + buitenstallen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:37

Stonden er niet meer paarden bij die buitenstallen, vind hij de stal misschien te laag? Of misschien heeft er wel een ander paard in gepoept en denkt ie ja hallo ga niet in die stinkbende staan Tong uitsteken

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:19

Neem je hem aan de hand mee of loopt ie gewoon los? Een van onze paarden wil namelijk niet de stal in als je er zelf bij loopt. Tegenwoordig laten we zo gewoon los lopen en lopen ze zelf hun eigen stal in, dit werkt stukken beter, vind ik.

shadowtje
Berichten: 108
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:03

ik denk eigenlijk dat je er vrij weinig aan kunt doen. misschien heeft hij in het verleden iets meegemaakt. mijn pony heeft ook dit probleem gehad
ze wilde er niet in en uit, uiteindelijk hebben we dr achterwaarts eruit gekregen met veel pijn en moeite. toen moest ze in een ruime paardenbox. en uiteindelijk is ze oen verhuist naar een buiten pony stal dat ging super. en ze heeft er nooit meer last van gehad.
het zal altijd wel moeilijk blijven voor het paard maar met veel geduld en liefde kom je ook een heel eind. het is bijna altijd angst

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 09:09

wkoekoek schreef:
Neem je hem aan de hand mee of loopt ie gewoon los? Een van onze paarden wil namelijk niet de stal in als je er zelf bij loopt. Tegenwoordig laten we zo gewoon los lopen en lopen ze zelf hun eigen stal in, dit werkt stukken beter, vind ik.


we nemen hem gewoon aan halster en touw mee anders kunnen we hem achterna renne Tong uitsteken


en ja de stal is ook echt niet laag .... en staat naast hem een paard van 1.76 en als hij zijn hoofd omhoog doet kan ie nog makkelijk doorlopen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:09

Vooral rustig blijven,

door kwaad te worden bereik je niets, het dier wordt er alleen onrustiger van.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 11:38

ja dat weet ik ... nooit kwaad worden daar heb je niks aan... maarja we zijn al veel verder dus nu gaat het wel weer ... hij wijgerd bijna niet meer *LOL* Haha!