Discussie: elk werkwillige paard kan naar het m2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Discussie: elk werkwillige paard kan naar het m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 21:19

Even een discussie (mensen vriendelijk blijven) op gang helpen.

Elk werkwillig paard kan naar het m2 lopen incl. haflingers, tinkers, fjorden.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:23

nee niet elk paard ze kunnen wel werkwillig zijn maar als ze niet soepel genoeg zijn enzoow dadn kom je daar nie maar de meeste wel denk ik met hard trainen met een fjord haflinger enzoow dat zijn ik zeg MEESTAL niet de soepelste!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:24

Ja, ik denk dat dan kan. Met een passende ruiter en goede ondersteuning kan elk paard naar het M2 lopen. Als je de tijd maar hebt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:36

Idd, ik denk ook dat dat kan.
Een goed gereden paard, met een goede ruiter en goede ondersteuning komt ver. Of het nu een haflinger, tinker, fjord enz of een KWPN o.i.d. is.
Na de M2 zal het moeilijker worden.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:38

En wat versta je dan onder werkwillig?
Graziano kan qua lichaam ed M2 oefeningen makkelijk aan, maar doordat hij bepaald geen actief paard is zie ik hem nog niet zo snel M2 lopen .
Opzich wil hij nog wel voor je werken, maar hij is óntzettend sloom op het been *en ja, daar werk ik al 2 jaar heel hard aan maar écht helpen doet het niet Knipoog*.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:39

nope niet mee eens.
Dat een paard werkwillig is, wil niet zeggen dat hij altijd zijn achterhand goed kan gebruiken en de juiste bewegingen heeft voor M. Ze zullen misschien makkelijker zijn om te rijden, beter nageefelijk lopen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich kunnen laten tonen in de ring. En dat geld voor elke ras. Sommige fjorden zijn leergierig, kunnen mooie bewegingen tonen en kunnen(mbv een goede training natuurlijk) hun hoofd oprichten. Deze kunnen in principe de M halen. maar er zijn ook paarden die ook werkwillig zijn, maar meer op de voorhand lopen, dus ondanks dat ze werkwillig zijn is er meer werk aan, en voor de deze paarden is het een stuk moeilijker. Mijn besluit is dus eigenlijk dat werkwillige paarden makkelijker zullen te rijden zijn en waarschijnlijk sneller leren, maar niet elk paard kan de M2 aan qua uitstraling en beweging

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:46

Naar mijn idee zal het wel kunnen.
Maar dan zal het bij de 1 jaren duren en een paard dat er echt voor "gemaakt" is zal sneller zover komen.

Sowieso heb je altijd je betere dagen, jury's die verschillen, dus is het dan meer iets van geluk wat meespeelt.

Als er een stel met slecht niveau starten en jij bent met je middelmatige paard 1 van de beste zal je sneller een winstpunt behalen dan als je met je middelmatige paard tussen de toppers zit.

Het zal hard werken zijn, en een goede ruiter vereissen, maar naar mijn idee is het niet ondenkbaar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:49

Ja, met nog een kleine aanvulling:
Elk werkwillig gezond paard zou het in theorie moeten kunnen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:50

Ja, zeker weten
Maar denk ook ff aan de kunde van de ruiter Lachen
Of elke ruiter het kan is ook nog ter discussie

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:50

Naar het M2 lopen? Je bedoelt M2 lopen met winst of M1 met 10 (of meer) winstpunten zijn en dus M2 startgerechtigd?
Vwb het eerste twijfel ik nog iets, vwb het tweede zeg ik Ja, een goede ruiter moet dit zonder problemen kunnen mits het betreffende paard geen lichamelijke gebreken vertoont.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:55

Tuurlijk als je braaf de oefningetjes kan rijden, en netjes op de letter stuurt dan krijg je vast af en toe een winstpuntje. Ik denk wel dat je wat geduld moet hebben.... Clown het kan wellicht wel een paar jaar duren, maar de volhouder wint!

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 22:18

Onder werkwillig versta ik geen paard dat sloom is en echt zo loopt van 'nou 't is dat het moet' maar een paard dat voor je wil werken. En natuurlijk gewoon een goede ruiter erop.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:36

In principe is het idee natuurlijk dat ieder werkwillig, gezond paard Z2 zou moeten kunnen lopen omdat dat de zogeheten 'basis' is; in de praktijk zullen er altijd paarden zijn die het lijf zo tegen hebben dat het niet of nauwelijks haalbare kaart is (ongeacht de rijkunst), denk ik.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:48

Margreet schreef:
Ja, met nog een kleine aanvulling:
Elk werkwillig gezond paard zou het in theorie moeten kunnen .


Je vergeet erbij te vermelden:

Elk werkwillig gezond en correct gebouwd paard zou het in theorie moeten kunnen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:49

Het is altijd zo moeilijk om te zeggen ALLE paarden, je hebt altijd uitzonderingen.
Maar ik denk dat meer paarden Z kunnen lopen dan veel mensen denken. Alleen zal het voor het ene paard moeilijker zijn en meer moeite kosten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:49

Ja!
Ik heb zelf nog M2 gereden met een paard wat heel veel (en waarschijnlijk alles) tegenhad, maar heb nog wel enkele puntjes weten te scoren.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:16

Ik denk het wel. De oefeningen die in de M gevraagd worden moeten in principe door elk paard/elke pony kunnen worden uitgevoerd, mits er geen sprake is van ernstige lichamelijke gebreken. Zo veeleisend zijn ze nl. niet.

Heb zelfs wel eens iemand horen beweren dat elk paard in principe Z moet kunnen worden...

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:18

Ik denk dat elk paard zelfs Z kan lopen. De een zal wat spectaculairder zijn en daardoor wat meer punten halen, maar als de ruiters/amazones zelf eens wat netter zouden rijden zullen ze versteld staan van de punten.
Gewoon een correcte, nette proef rijden daar gaat het om. Tuurlijk zal het ene paard wat meer moeite hebben met de travers als het andere, maar rij dan de goede punten er wat meer uit.
Ik rij op dit moment met een heel gewoon paardje van amper 1.60en 17 jaar oud, Z2 dressuur en rij regelmatig winstpunten. De wissels zijn af en toe nog een probleempje (heeft hij pas dit jaar geleerd), maar daarentegen loopt hij mooi constant in de aanleuning en kan hij super galoperen. Ook de keertwendingen gaan als vanzelfsprekend. Daar scoort hij dus op.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 00:41

ieder paard kan Z startgerechtigd zijn volgen mij, en dus ook in het Z uitgebracht worden, of ze allemaal de Z2 halen vraag ik me wel af

ik heb geen werkwillig paard e ben bijna Z1, ben zelf ook geen top-ruiter

mn moeders paard is een halve tuiger en heeft niet het ideale lijf voor de Z maar is wel Z dressuur geweest

of iedere ruiter de Z haalt vraag ik me af, maar ieder paard kan met de juiste ruiter M2/Z1 lopen!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:51

Nee, ik ben het er niet mee eens. Er zijn paarden waarmee het in het L2 gewoon echt ophoudt. (en geloof mij, ik heb ze vaak in de ring Knipoog)

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:05

Een paard met 3 goede basisgangen kan gewoon Z lopen volgens mij.

Maar ik denk dat een paard nog zo werkwillig kan zijn, als hij lichamelijk te beperkt is waardoor hij niet goed kan buigen/verzamelen, dan houdt het volgen mij echt op bij de L.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:09

ABSOLUUT. Ik ben zeker van mening dat sport voor 60 % te maken heeft met lijf en gangen en voor een grote 40% met mentaliteit (zowel van ruiter als van paard)

Ik bedoel daarmee te zeggen dat een basispaard met basisgangen, maar een goede mentaliteit en een superruiter zeker in het m2 kan komen, terwijl een supergefoktbloedsportpaard met supergefoktebloedsprortpaardengangen en een klote mentaliteit onder een ladida ruiter nooit uit de l zal komen.

Mentaliteit zal altijd doorslaggevend zijn

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:41

Ik weet zeker dat ieder normaal gebouwd, gezond paard dat ook een goed karakter heeft, Z kan lopen. Het ligt dan natuurlijk aan de ruiter, maar we hebben het nu alleen over het paard. Of ook fjorden, haflingers etc dat kunnen, daar heb ik mijn twijfels over.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:24

Elk paard, hoeft niet eens werkwillig te zijn kan het M2 halen. Niet elke ruiter haalt het M2.
Ik heb voorbeelden gezien van paarden die uit zichzelf geen pas zullen zetten en die rijden winst in het M.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:29

Ik heb ooit eens een dierenarts horen zeggen: iedere kroket kan naar de Z! Bij de een duurt het 10 jaar bij de ander 3 jaar... Ik weet het zelf niet hoor, het zal echt wel van een flink aantal factoren afhangen, ruiter, trainingsmethode, bouw etc. Persoonlijk durf ik daar geen uitspraken over te doen.