elastiek rijden!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

elastiek rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 14:01

Waarom vind iedereen het zoooooo zielig Huilen om met elastiek te rijden?
nou vertel eens want ik zie er niks zieligs in! Tong uitsteken

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:26

het is en blijft een hulp teugel en ik ben er ook nie zo voor kunnen ze lekker in gaan hangen en je kan je paard er lekker mee in de krul trekken, nee sorry daar ben ik absoluut niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:30

Omdat je er niet van leert rijden.
Je paard loopt als plaatje wel in de krul, maar dat is helemaal nep.
Aan de teugel rijden doe je met je benen, door de energie die je er dan instopt, wat naar voren afvloeit en waardoor je paard aan de teugel gaat.
ff heel kort uit gelegd Lachen

Dus om hem naar beneden te knuppen voor het plaatje, heb je niks aan.
Gewoon gaan lessen.
Dan weet je hoe het hoort en hoe het hoort te voelen.

En het zielige vind ik dat je helemaal niet weet waarom hij niet aan de teugel wil.
Misschien heeft hij wel last van zijn rug en zo dwing je hem in een houding die hij niet kan.
Heb zelf maar eens een stijve nek, maar je moet hem toch verplicht houden waar het eigenlijk niet kan.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:01

elastiek rijden, is dat zo'n elastiek die over het hoofdstel achter de oren loopt, van binnen naar buiten door het bit en dan tussen de voorbenen doorloopt en om de singel zit?
die heb ik namelijk pas geleent van mijn nichtje. we hebben het nog niet uitgeprobeert maar ik wil het wel proberen bij Jansie, eigenlijk. heti s toch elastiek, dat is toch altijd beter dan leer ofzo, toch?
ik heb het nog nooit gedaan maar wil het dus wle eens proberen!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:14

Volgens mij bedoel jij een Gogue Deesjuh.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:15

o Bloos wat is een elastiek dan? Verward

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:17

deesjuh schreef:
elastiek rijden, is dat zo'n elastiek die over het hoofdstel achter de oren loopt, van binnen naar buiten door het bit en dan tussen de voorbenen doorloopt en om de singel zit?


Dit klinkt als een halsverlenger, en die is inderdaad van elastisch materiaal gemaakt

En verder sluit ik me aan bij runningkawa...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:28

op zichb is het niet zielig, maar wel als je niet wat je aan het doen bent en hem zo dus maar "aan de teugel" of beter gezegd in de krul krijgt. Lees het stukje van kawa maar.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:34

ik heb toendertijd een elastiek gebruik op een uit de kluiten gewassen gigantisch sterke haflinger die je continue in bomen opging tijdens het buitenrijden, daarvoor is het erg effectief, maar ik vind het niet DE manier om een paard mee in de krul te trekken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:37

waarom dan trouwens een elastiek? Er zijn andere hulpteugels die ik dan eerder zou kiezen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:40

aan wie vraag je dat?aan mij of aan taruta

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:43

Ach, heel toevallig vandaag nog op een paard gereden, wat normaal met een slof getrokken word. Niet gereden.
Dit omdat deze alleen maar eruit naaide met de kop erop en het bit vast.
En nooit met het hoofd omlaag liep, maar altijd sterk aan het vechten was.

Toen ze vandaag aan mij vroeg wat te doen, heb ik gezegd alles loslaten.
Touwtrekken win je toch niet.
Geloof dat ze me niet geloofde en nodigde me uit hem te rijden.

Heb hem 10 min. gereden en zag het probleem niet.
Paard liep braaf nageeflijk vwnw, met het hoofd op de plek waar ik wou, zonder ook maar neiging te hebben om eruit te naaien.

eignaaresse stond met mond vol tanden.

En ik rij helemaal niet goed, maar heb mijn geld wel in lessen gestopt ipv in de hele ruitersportzaak. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:46

aan jou Lunatje. Geen aanval, gewoon benieuwd.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:57

het was niet mijn paard ik MOEST met elastiek rijden. Was een verzorgpaardje van mij, maar het vrouwtje die erop reed was een beginner en ik reed toen al 7 jaar en had moeite om hem te houden en zonder problemen te rijden, en de eigenaresse had ooit eens van iemand gehoord dat je het paard dan het beste met een elastiek kon rijden... Dus het paard moest en zou met elastiek rijden, effectief maar ik gaf er niet mijn voorkeur aan, het zat altijdook belachelijk strak, het hoofd zat helemaal achter de loodlijn en zo reed hij soms wel 3 uur achter mekaar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:04

helder Lunatje. Geen argument dus (van de eigenaresse) en geen verstandige aanpak IMO. Ik houd toch al niet van hulpteugels die ik niet zelf kan beïnvloeden (uitgezonderd een martingaal).

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:14

ik ben zelf ook tegen hulpteugels, ik rijd er nooit mee, uitzondering dan die haflinger en nu 1 paard, een sterrenkijker, doe ik een martingaaltje om, maar puur om ervoor te zorgen dat hij niet steeds omhoog kijkt, niet om hem naar beneden te krijgen in de krul Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:16

martingaal is niets mis mee, net zo min als met andere hulpteugels MITS je ze goed gebruikt Haha!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:21

Lachen daar heb je gelijk in, maar sowieso, in het algemeen, ben geen dresuurruiter, ik rijd het liefst zonder zadel en met alleen een halstertje Haha! dus bij mij zal je alleen in hoogste uitzondering zien dat ik een hulpteugel gebruik Haha! maar als ik ze gebruik dan heb ik daar ook echt een reden voor (of moet ik dat Knipoog) maar het liefst niet

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:26

runningkawa schreef:
En ik rij helemaal niet goed, maar heb mijn geld wel in lessen gestopt ipv in de hele ruitersportzaak. Lachen


Super ! dit vind ik een hele goede OK dan!

Zouden meer mensjes moeten doen, geld aan lessen uitgeven i.p.v rek-en-trek-spul in de winkel.

Weet niet of je deze opmerking eerder hebt gehad hier Kawa, maar wil ff zeggen dat ik het echt een goede vind.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:31

Ik ben ook absoluut geen voorstander van een Stiek
Ze gaan er alleen maar in hangen...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:12

wij gebruiken soms een stiek ik rijd er de laatste tijd meer op dus rijd dan niet vaak met stiek maar bij ons paard kan je het hoofd dus echt NIET omlaagkrijgen hij trekt terug zelfs een paar erggevorderde mensen lukte het niet vandaag was ze heeeel braaf dus liep ze wel gewoon aan de teugel maar normaal lukt dat echt niet bij haar

(hopelijk is ze morgen net zo lief met het rijden Knipoog)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:18

ik rij ook met elastiek! wrom is het zielig?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:54

Ik vind een elastiek wel fijn om mee te longeren i.p.v. met touwtjes. Mijn pony vind het ook prettiger omdat het niet helemaal vast zit (net als je hand) hij ging er ook nooit aan hangen.

Ik denk dat het wel een hulpmiddel kan zijn voor mensen waarbij het paard het hoofd steeds in de lucht steekt. Maar als je hem zo strak zet dat je het paard in de krul trekt, dan ben je natuurlijk niet goed bezig... Dat doe je met rijden toch ook niet?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:12

joyce B schreef:
Ik vind een elastiek wel fijn om mee te longeren i.p.v. met touwtjes. Mijn pony vind het ook prettiger omdat het niet helemaal vast zit (net als je hand) hij ging er ook nooit aan hangen.

Ik denk dat het wel een hulpmiddel kan zijn voor mensen waarbij het paard het hoofd steeds in de lucht steekt. Maar als je hem zo strak zet dat je het paard in de krul trekt, dan ben je natuurlijk niet goed bezig... Dat doe je met rijden toch ook niet?


daar gebruik ik em ook voor!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:21

Ik longeer Joris liever met elastiek dan met touwtjes. Hij vecht tegen de touwtjes. Met elastiek niet, dan valt hij mooi naar beneden. Die druk achter de oren doet het hem bij hem. Een gogue heeft denk ik hetzelfde effect. Maar die heb ik niet.